—ем≥нар
є 8. ѕрипиненн¤ п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥
1.
ѕон¤тт¤ та п≥дстави припиненн¤ п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥.
1.
ѕ≥дприЇмницька д≥¤льн≥сть припин¤Їтьс¤: з власноњ ≥н≥ц≥ативи п≥дприЇмц¤;
†у раз≥ зак≥нченн¤ строку д≥њ л≥ценз≥њ;
†у раз≥ припиненн¤ ≥снуванн¤ п≥дприЇмц¤;
†на п≥дстав≥ р≥шенн¤ суду у випадках,
передбачених цим одексом та ≥ншими законами.
†2.ѕор¤док припиненн¤ д≥¤льност≥ п≥дприЇмц¤
встановлюЇтьс¤ законом в≥дпов≥дно до вимог цього одексу.
†1. ” ч. 1 коментованоњ статт≥ перел≥чен≥
п≥дстави припиненн¤ п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥. њх сл≥д в≥др≥зн¤ти в≥д п≥дстав
припиненн¤, юридичноњ особи в≥дпов≥дно до ст. 33 «акону Ђѕро державну
реЇстрац≥ю юридичних ос≥б та ф≥зичних ос≥б Ч п≥дприЇмц≥вї в≥д 15 травн¤ 2003
p., в ¤к≥й п≥дставами припиненн¤ юридичних ос≥б зазначен≥ л≥кв≥дац≥¤ та
реорган≥зац≥¤. ” ц≥й же статт≥ йдетьс¤ й про призупиненн¤ п≥дприЇмницькоњ
д≥¤льност≥, ¤ке Ї тимчасовим заходом ≥ не т¤гне виключенн¤ п≥дприЇмц¤ з ™диного
державного реЇстру.
†«а власноњ ≥н≥ц≥ативи п≥дприЇмець може
прийн¤ти р≥шенн¤ про припиненн¤ з будь-¤кого приводу. ќднак дл¤ суб'Їкт≥в
п≥дприЇмництва, ¤к≥ Ї корпоративними п≥дприЇмствами, законодавством встановлено
спец≥альн≥ правила щодо пор¤дку прийн¤тт¤ такого р≥шенн¤. Ќаприклад, р≥шенн¤
про л≥кв≥дац≥ю акц≥онерного товариства може бути прийн¤то т≥льки загальними
зборами товариства. –азом з тим, р≥шенн¤ про реорган≥зац≥ю або л≥кв≥дац≥ю
п≥дприЇмства, прийн¤т≥ державними чи ≥ншими органами, ¤к≥ не Ї власниками майна
або не мають наданих власниками в≥дпов≥дних повноважень, за позовами самих
п≥дприЇмств або одного чи к≥лькох њх засновник≥в повинн≥ визнаватись
нед≥йсними.
†ѕ≥дставою припиненн¤ п≥дприЇмницькоњ
д≥¤льност≥ може бути зак≥нченн¤ строку д≥њ л≥ценз≥њ (цей строк не може бути
меншим за три роки) та неотриманн¤ новоњ л≥ценз≥њ у встановленому законом
пор¤дку.
†¬перше у в≥тчизн¤ному законодавств≥ у
коментован≥й статт≥ встановлен≥ п≥дстави припиненн¤ д≥¤льност≥ ф≥зичноњ особи Ч
п≥дприЇмц¤, пов'¤зан≥ з њњ ≥снуванн¤м ¤к ф≥зичноњ особи. ÷е положенн¤ розвинуто
у ст. 46 «акону ”крањни Ђѕро державну реЇстрац≥ю юридичних ос≥б та ф≥зичних
ос≥б Ч п≥дприЇмц≥вї, де визначено пор¤док державноњ реЇстрац≥њ припиненн¤
п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥ ф≥зичноњ особи Ч п≥дприЇмц¤ у раз≥ смерт≥ ф≥зичноњ
особи.
†Ќа п≥дстав≥ р≥шенн¤ суду п≥дприЇмницька
д≥¤льн≥сть може бути припинена у випадках, передбачених статт¤ми 59 ≥ 247 √ , а
також у випадках, передбачених ≥ншими законами.
†ѕравов≥ засади припиненн¤ д≥¤льност≥
п≥дприЇмства у зв'¤зку з банкрутством визначен≥ у «апон≥ ”крањни Ђѕро
в≥дновленн¤ платоспроможност≥ боржника або визнанн¤ його банкрутомї в≥д 14
травн¤ 1992 р.
†2. ѕор¤док припиненн¤ д≥¤льност≥ суб'Їкт≥в
п≥дприЇмництва встановлюютьс¤ наступними статт¤ми √ (статт≥ 59Ч61), законами
”крањни Ђѕро державну реЇстрац≥ю юридичних ос≥б та ф≥зичних ос≥б Ч
п≥дприЇмц≥вї, Ђѕро господарськ≥ товаристваї в≥д 19 вересн¤ 1999 р. та ≥ншими
спец≥альними законодавчими актами, що регламентують правовий статус окремих
вид≥в суб'Їкт≥в господарськоњ ƒ≥¤льност≥.
2.
—пособи ≥ форми припиненн¤ п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥.
ѕрипиненн¤
д≥¤льност≥ суб`Їкт≥в господарюванн¤ зд≥йснюЇтьс¤ шл¤хом реорган≥зац≥њ (злитт¤,
приЇднанн¤, под≥лу, перетворенн¤) або л≥кв≥дац≥њ Ц за р≥шенн¤м власника
(власник≥в) чи уповноважених ним орган≥в, за р≥шенн¤м ≥нших ос≥б Ц засновник≥в
суб`Їкта господарюванн¤ чи њх правонаступник≥в, а у випадках, передбачених
законодавством, Ц за р≥шенн¤м суду (ст. 59 √осподарського кодексу ”крањни).
ѕ≥дставами
припиненн¤ п≥дприЇмства Ї певн≥ фактичн≥ обставини, з ¤кими закон пов`¤зуЇ
припиненн¤ його д≥¤льност≥. ¬они установлюютьс¤ ¤к законодавством, так ≥
установчими документами суб`Їкта господарюванн¤.
—пособи
припиненн¤ Ц це визначений законодавством пор¤док припиненн¤ д≥¤льност≥
юридичноњ особи, ¤кий визначаЇ право в≥дпов≥дного органу приймати р≥шенн¤ про
припиненн¤ д≥¤льност≥ п≥дприЇмства. як випливаЇ з процитованоњ статт≥
√осподарського кодексу, можливими Ї ¤к добров≥льний, так ≥ примусовий спос≥б
(пор¤док) припиненн¤ д≥¤льност≥ суб`Їкта господарюванн¤.
”
першому випадку р≥шенн¤ щодо припиненн¤ д≥¤льност≥ п≥дприЇмства приймаЇ власник
майна, на основ≥ ¤кого створена в≥дпов≥дна п≥дприЇмницька структура, або
уповноважений власником орган. ѕ≥дставами дл¤ добров≥льного припиненн¤
д≥¤льност≥ суб`Їкта господарюванн¤ можуть бути ¤к об`Їктивн≥ причини, наприклад
дос¤гненн¤ мети, ф≥нансово-економ≥чний стан, так ≥ суб`Їктивн≥, скаж≥мо,
небажанн¤ власника продовжувати п≥дприЇмницьку д≥¤льн≥сть.
”
другому випадку, припиненн¤ д≥¤льност≥ (у примусовому пор¤дку) зд≥йснюЇтьс¤ за
р≥шенн¤м господарського суду. ѕ≥дставами дл¤ примусового припиненн¤ д≥¤льност≥
суб`Їкта господарюванн¤ можуть бути порушенн¤ законодавства ¤к при створенн≥,
так ≥ п≥д час його господарськоњ д≥¤льност≥, а також визнанн¤ п≥дприЇмства
банкрутом.
–еорган≥зац≥¤
п≥дприЇмств. ќдн≥Їю з форм припиненн¤ д≥¤льност≥ суб`Їкт≥в господарюванн¤, ¤к
зазначено вище, Ї реорган≥зац≥¤. –еорган≥зац≥¤ Ц це таке припиненн¤
д≥¤льност≥†† п≥дприЇмства, при ¤кому його
права, обов`¤зки ≥ майно переход¤ть до ≥нших д≥ючих чи знову створюваних
п≥дприЇмств, ¤к≥ приймають на себе виконанн¤ функц≥й ≥ завдань реорган≥зованого
чи реорган≥зованих п≥дприЇмств, що припинили свою д≥¤льн≥сть. ѕри реорган≥зац≥њ
маЇ м≥сце правонаступництво, так би мовити, зам≥на у правов≥дносинах, ¤к≥
виникли ран≥ше, одних суб`Їкт≥в господарюванн¤ на ≥нших з переходом до них ус≥х
прав та обов`¤зк≥в перших (до правонаступника переход¤ть весь пасив ≥ актив
майна, борги, права ≥ обов`¤зки по угодах ≥ т. д.).
–еорган≥зац≥¤
п≥дприЇмства, ¤ке зловживаЇ своњм монопольним положенн¤м на ринку, може
зд≥йснюватис¤ шл¤хом його примусового под≥лу в пор¤дку, передбаченому чинним
законодавством. –еорган≥зац≥¤ п≥дприЇмства, ¤ка може викликати еколог≥чн≥,
демограф≥чн≥ та ≥нш≥ негативн≥ насл≥дки, що торкаютьс¤ ≥нтерес≥в населенн¤
територ≥њ, повинна узгоджуватис¤ з м≥сцевим органом самовр¤дуванн¤.
як
правило, реорган≥зац≥¤ використовуЇтьс¤ дл¤ створенн¤ такого п≥дприЇмства, ¤ке
об`Їднало б у соб≥ позитивн≥ ¤кост≥ р≥зних б≥знес-структур ≥ створило б нову,
досконал≥шу, конкурентноспроможну п≥дприЇмницьку структуру.
як
за пор¤дком зд≥йсненн¤, так ≥ за юридичними насл≥дками способи реорган≥зац≥њ
мають своњ особливост≥.
ѕри
злитт≥ створюЇтьс¤ новий суб`Їкт господарюванн¤ з одночасним припиненн¤м двох
або б≥льшоњ к≥лькост≥ ≥нших, ¤к≥ ран≥ше ≥снували. ѓх майно, права та обов`¤зки
переход¤ть до суб`Їкта, що виник.
ѕриЇднанн¤
одного або к≥лькох суб`Їкт≥в господарюванн¤ до ≥ншого призводить до набутт¤
останн≥м вс≥х особистих та майнових прав ≥ обов`¤зк≥в приЇднаних. ѕри
приЇднанн≥ припин¤ють своЇ ≥снуванн¤ лише т≥ суб`Їкти, ¤к≥ приЇднуютьс¤ до
≥ншого. ¬≥дбуваЇтьс¤ своЇр≥дне Упоглинанн¤Ф слабкого сильн≥шим, що характерно
дл¤ ринковоњ економ≥ки.
”
раз≥ под≥лу майно за розпод≥льним актом (балансом), права та обов`¤зки суб`Їкта
господарюванн¤, що реорган≥зуЇтьс¤, переход¤ть до тих, що виникли. ѕри цьому
п≥дприЇмство, ¤ке ран≥ш ≥снувало, припин¤Ї свою д≥¤льн≥сть.
”
раз≥ вид≥ленн¤ одного або к≥лькох нових суб`Їкт≥в господарюванн¤ до кожного з
них переход¤ть за розд≥льним актом (балансом) у в≥дпов≥дних частинах майнов≥
права ≥ обовТ¤зки реорган≥зованого субТЇкта.
ѕри
перетворенн≥ одного субТЇкта господарюванн¤ на ≥нший на його баз≥ з`¤вл¤Їтьс¤
новий суб`Їкт з повним правонаступництвом прав та обов`¤зк≥в попереднього.
ѕеретворенн¤ ¤к зас≥б реорган≥зац≥њ використовуЇтьс¤ при зм≥н≥ власника або
форми власност≥ ≥ в раз≥ зм≥ни орган≥зац≥йно-правовоњ форми зд≥йсненн¤
господарськоњ д≥¤льност≥. Ќаприклад, при перетворенн≥ товариства з обмеженою
в≥дпов≥дальн≥стю на акц≥онерне товариство, закритого акц≥онерного товариства Ц
на в≥дкрите тощо. ѕеретворенн¤ т¤гне за собою обов`¤зкову перереЇстрац≥ю
п≥дприЇмства ¤к суб`Їкта господарюванн¤.
Ћ≥кв≥дац≥¤
п≥дприЇмств. Ћ≥кв≥дац≥Їю Ї припиненн¤ будь-¤коњ д≥¤льност≥ суб`Їкта
господарюванн¤, його особистих ≥ майнових прав та зобов`¤зань.
Ћ≥кв≥дац≥¤,
¤к ≥ реорган≥зац≥¤, зд≥йснюЇтьс¤ за р≥шенн¤м власника (власник≥в) чи
уповноважених ним орган≥в, ≥нших ос≥б у зв`¤зку ≥з зак≥нченн¤м строку, на ¤кий
створювавс¤ суб`Їкт господарюванн¤, чи в раз≥ дос¤гненн¤ мети, заради ¤коњ його
було створено. р≥м того, зд≥йсненн¤ суб`Їктом господарюванн¤ д≥¤льност≥, що
суперечить установчим документам чи чинному законодавству, Ї п≥дставою дл¤
скасуванн¤ господарським судом державноњ реЇстрац≥њ такого суб`Їкта, а також
дл¤ зд≥йсненн¤ заход≥в по його л≥кв≥дац≥њ. Ћ≥кв≥дац≥¤ в≥дбуваЇтьс¤ також у раз≥
невиконанн¤ р≥шенн¤ про тимчасову заборону (зупинку), обмеженн¤ або припиненн¤
його д≥¤льност≥, наприклад у раз≥ порушенн¤ законодавства про охорону довк≥лл¤.
ѕри цьому л≥кв≥дац≥¤ зд≥йснюЇтьс¤ п≥сл¤ скасуванн¤ в судовому пор¤дку державноњ
реЇстрац≥њ даного суб`Їкта за позовом державного органа, що прийн¤в р≥шенн¤ про
зупинку чи припиненн¤ його д≥¤льност≥.
3.
ѕон¤тт¤ й п≥дстави л≥кв≥дац≥њ субТЇкта п≥дприЇмництва.
ѕрипиненн¤
д≥¤льност≥ суб`Їкт≥в господарюванн¤ зд≥йснюЇтьс¤ шл¤хом реорган≥зац≥њ (злитт¤,
приЇднанн¤, под≥лу, перетворенн¤) або л≥кв≥дац≥њ Ц за р≥шенн¤м власника
(власник≥в) чи уповноважених ним орган≥в, за р≥шенн¤м ≥нших ос≥б Ц засновник≥в
суб`Їкта господарюванн¤ чи њх правонаступник≥в, а у випадках, передбачених
законодавством, Ц за р≥шенн¤м суду (ст. 59 √осподарського кодексу ”крањни).
ѕ≥дставами
припиненн¤ п≥дприЇмства Ї певн≥ фактичн≥ обставини, з ¤кими закон пов`¤зуЇ
припиненн¤ його д≥¤льност≥. ¬они установлюютьс¤ ¤к законодавством, так ≥
установчими документами суб`Їкта господарюванн¤.
—пособи
припиненн¤ Ц це визначений законодавством пор¤док припиненн¤ д≥¤льност≥
юридичноњ особи, ¤кий визначаЇ право в≥дпов≥дного органу приймати р≥шенн¤ про
припиненн¤ д≥¤льност≥ п≥дприЇмства. як випливаЇ з процитованоњ статт≥
√осподарського кодексу, можливими Ї ¤к добров≥льний, так ≥ примусовий спос≥б
(пор¤док) припиненн¤ д≥¤льност≥ суб`Їкта господарюванн¤.
”
першому випадку р≥шенн¤ щодо припиненн¤ д≥¤льност≥ п≥дприЇмства приймаЇ власник
майна, на основ≥ ¤кого створена в≥дпов≥дна п≥дприЇмницька структура, або
уповноважений власником орган. ѕ≥дставами дл¤ добров≥льного припиненн¤
д≥¤льност≥ суб`Їкта господарюванн¤ можуть бути ¤к об`Їктивн≥ причини, наприклад
дос¤гненн¤ мети, ф≥нансово-економ≥чний стан, так ≥ суб`Їктивн≥, скаж≥мо,
небажанн¤ власника продовжувати п≥дприЇмницьку д≥¤льн≥сть.
”
другому випадку, припиненн¤ д≥¤льност≥ (у примусовому пор¤дку) зд≥йснюЇтьс¤ за
р≥шенн¤м господарського суду. ѕ≥дставами дл¤ примусового припиненн¤ д≥¤льност≥
суб`Їкта господарюванн¤ можуть бути порушенн¤ законодавства ¤к при створенн≥,
так ≥ п≥д час його господарськоњ д≥¤льност≥, а також визнанн¤ п≥дприЇмства
банкрутом.
4.
ѕор¤док л≥кв≥дац≥њ у звТ¤зку з визнанн¤м субТЇкта банкрутом.
—уб`Їкт
господарюванн¤ може бути л≥кв≥дованим, кр≥м випадк≥в, зазначених вище, також за
р≥шенн¤м господарського суду в раз≥ визнанн¤ його банкрутом ≥ в≥дсутност≥ п≥сл¤
задоволенн¤ вимог кредитор≥в майна, необх≥дного дл¤ його функц≥онуванн¤,
в≥дпов≥дно до чинного законодавства.
—пец≥альним
органом, що призначений проводити л≥кв≥дац≥ю суб`Їкт≥в господарюванн¤ Ї
л≥кв≥дац≥йна ком≥с≥¤, ¤ка маЇ св≥й статус ≥ т≥льки њй властив≥ повноваженн¤.
”творюЇтьс¤ л≥кв≥дац≥йна ком≥с≥¤ ≥ затверджуЇтьс¤ њњ особовий склад власником
(власниками) або уповноваженим ним органом. Ћ≥кв≥дац≥¤ може бути покладена також
на орган управл≥нн¤ суб`Їкта, що л≥кв≥дуЇтьс¤.
ѕор¤док
≥ терм≥н проведенн¤ л≥кв≥дац≥њ, а також терм≥н на поданн¤ претенз≥й кредитор≥в
(¤кий не може бути меншим двох м≥с¤ц≥в в≥д дн¤ оголошенн¤ про л≥кв≥дац≥ю)
установлюЇ власник або орган, ¤кий прийн¤в р≥шенн¤ про л≥кв≥дац≥ю суб`Їкта
господарюванн¤. Ћ≥кв≥дац≥йна ком≥с≥¤ починаЇ свою роботу з того, що розм≥щуЇ в
оф≥ц≥йному друкованому орган≥ публ≥кац≥ю про його л≥кв≥дац≥ю, пор¤док ≥ терм≥н
поданн¤ претенз≥й кредиторами. р≥м того, л≥кв≥дац≥йна ком≥с≥¤ повинна провести
роботу по ст¤гненню деб≥торськоњ заборгованост≥ п≥дприЇмству, а також по
ви¤вленню претенз≥й кредитор≥в ≥ спов≥щенн¤ ¤вних (в≥домих) кредитор≥в про
л≥кв≥дац≥ю.
Ќайб≥льш
тривалий ≥ трудом≥сткий процес в робот≥ л≥кв≥дац≥йноњ ком≥с≥њ Ц це ≥нвентаризац≥¤,
оц≥нка майна п≥дприЇмства ≥ розрахунки з кредиторами.
ѕретенз≥њ,
не задоволен≥ за в≥дсутн≥стю майна, вважаютьс¤ погашеними. ѕогашеними
вважаютьс¤ також претенз≥њ, ¤к≥ були не визнан≥ л≥кв≥дац≥йною ком≥с≥Їю
(органом, що проводить л≥кв≥дац≥ю), а також у раз≥, коли кредитори прот¤гом
м≥с¤ц¤ в≥д дн¤ одержанн¤ пов≥домленн¤ про повне або часткове невизнанн¤
претенз≥й не подадуть позови до суду або господарського суду про задоволенн¤ њх
вимог.
ћайно,
що залишилос¤ п≥сл¤ задоволенн¤ претенз≥й кредитор≥в, використовуЇтьс¤ за
вказ≥вкою власника.
”
раз≥ визнанн¤ господарським судом п≥дприЇмства банкрутом пор¤док утворенн¤ ≥
роботи л≥кв≥дац≥йноњ ком≥с≥њ та умови його л≥кв≥дац≥њ визначаютьс¤, ¤к уже
зазначено, в≥дпов≥дно до «акону ”крањни в≥д 30 червн¤ 1999 року Уѕро
в≥дновленн¤ платоспроможност≥ боржника або визнанн¤ його банкрутомФ.
Ћ≥кв≥дац≥йна
ком≥с≥¤ по зак≥нченню своЇњ роботи складаЇ л≥кв≥дац≥йний баланс, надаЇ його
власнику або органу, ¤кий утворив л≥кв≥дац≥йну ком≥с≥ю. ƒостов≥рн≥сть ≥ повнота
л≥кв≥дац≥йного балансу повинна бути п≥дтверджена аудитором (аудиторською
ф≥рмою). ÷е правило не поширюЇтьс¤ лише на т≥ органи, ¤к≥ повн≥стю утримуютьс¤
за рахунок бюджету ≥ не займаютьс¤ п≥дприЇмницькою д≥¤льн≥стю.
ќб`Їднанн¤
п≥дприЇмств припин¤ють своЇ ≥снуванн¤ за р≥шенн¤м п≥дприЇмств, ¤к≥ до нього
вход¤ть. Ћ≥кв≥дац≥¤ зд≥йснюЇтьс¤ в пор¤дку, встановленому √осподарським
кодексом ”крањни.
—тосовно
промислово-ф≥нансових груп законодавством установлений особливий пор¤док
припиненн¤ њх ≥снуванн¤: реорган≥зац≥¤ цих об`Їднань може зд≥йснюватись шл¤хом
виходу головного п≥дприЇмства чи учасника ≥з складу промислово-ф≥нансовоњ
групи. ¬она може в≥дбуватис¤:
за
поданн¤м √олови ƒержавноњ податковоњ адм≥н≥страц≥њ у випадках б≥льш н≥ж
дворазового порушенн¤ норм «акону ”крањни в≥д 21 листопада 1995 року Уѕро
промислово-ф≥нансов≥ групи в ”крањн≥Ф стосовно п≥льг, що надаютьс¤ головному
п≥дприЇмству та учасникам ѕ‘√ ≥ обл≥ку та зв≥тност≥ щодо к≥нцевоњ та пром≥жноњ
продукц≥њ (ст. 4, 5);
в
раз≥ припиненн¤ постановою чи законом, прийн¤тим ¬ерховною –адою ”крањни,
виконанн¤ державноњ програми, з метою реал≥зац≥њ ¤коњ була створена
промислово-ф≥нансова група;
у
зв`¤зку з неефективною реал≥зац≥Їю промислово-ф≥нансовою групою в≥дпов≥дних
державних програм.
Ћ≥кв≥дац≥¤
промислово-ф≥нансових груп зд≥йснюЇтьс¤ за постановою аб≥нету ћ≥н≥стр≥в
”крањни: у зв`¤зку з ≥н≥ц≥ативою њх учасник≥в або ≥з зак≥нченн¤м затвердженого
терм≥ну д≥¤льност≥, а також у раз≥ неможливост≥ реорган≥зац≥њ.
5.
ѕор¤док задоволенн¤ вимог кредитор≥в.
”
раз≥ л≥кв≥дац≥њ платоспроможноњ юридичноњ особи вимоги њњ кредитор≥в задо≠
†вольн¤ютьс¤ у так≥й черговост≥:
†у першу чергу задовольн¤ютьс¤ вимоги щодо
в≥дшкодуванн¤ шкоди, завданоњ кал≥цтвом, ≥ншим ушкодженн¤м здоров'¤ або смертю,
та вимоги кредитор≥в, забезпечен≥ заставою чи ≥ншим способом;
†у другу чергу задовольн¤ютьс¤ вимоги
прац≥вник≥в, пов'¤зан≥ з трудовими в≥дносинами, вимоги автора про плату за
використанн¤ результату його ≥нтелектуальноњ, творчоњ д≥¤льност≥;
†у третю чергу задовольн¤ютьс¤ вимоги щодо
податк≥в, збор≥в (обов'¤зкових платеж≥в);
†у четверту чергу задовольн¤ютьс¤ вс≥ ≥нш≥
вимоги.
†¬имоги одн≥Їњ черги задовольн¤ютьс¤
пропорц≥йно сум≥ вимог, що належать кожному кредитору ц≥Їњ черги.
†” раз≥ в≥дмови л≥кв≥дац≥йноњ ком≥с≥њ у
задоволенн≥ вимог кредитора або ухиленн¤ в≥д њх розгл¤ду кредитор маЇ право до
затвердженн¤ л≥кв≥дац≥йного балансу юридичноњ особи звернутис¤ до суду ≥з
позовом до л≥кв≥дац≥йноњ ком≥с≥њ. «а р≥шенн¤м суду вимоги кредитора можуть бути
задоволен≥ за рахунок майна, що залишилос¤ п≥сл¤ л≥кв≥дац≥њ юридичноњ особи.
†¬имоги кредитора, за¤влен≥ п≥сл¤ спливу
строку, встановленого л≥кв≥дац≥йною ком≥с≥Їю дл¤ њх пред'¤вленн¤,
задовольн¤ютьс¤ з майна юридичноњ особи, ¤ку л≥кв≥довують, що залишилос¤ п≥сл¤
задоволенн¤ вимог кредитор≥в, за¤влених своЇчасно.
†¬имоги кредитор≥в, ¤к≥ не визнан≥
л≥кв≥дац≥йною ком≥с≥Їю, ¤кщо кредитор у м≥с¤чний строк п≥сл¤ одержанн¤
пов≥домленн¤ про повну або часткову в≥дмову у визнанн≥ його вимог не звертавс¤
до суду з позовом, вимоги, у задоволенн≥ ¤ких за р≥шенн¤м суду кредиторов≥
в≥дмовлено, а також вимоги, ¤к≥ не задоволен≥ через в≥дсутн≥сть майна юридичноњ
особи, що л≥кв≥дуЇтьс¤, вважаютьс¤ погашеними.
†1. ÷ регулюЇ в≥дносини щодо задоволенн¤ вимог
кредитор≥в лише платоспроможноњ юридичноњ особи, а пор¤док задоволенн¤ вимог
неплатоспроможноњ юридичноњ особи визначаЇтьс¤ «аконом ”крањни Ђѕро в≥дновленн¤
платоспроможност≥ боржника або визнанн¤ його банкрутомї.
†÷ встановлюЇ наступну чергов≥сть задоволенн¤
вимог:
†1) перша черга Ч вимоги щодо в≥дшкодуванн¤
шкоди, завданоњ кал≥цтвом, ≥ншим
†ушкодженн¤м здоров'¤ або смертю, та вимоги
кредитор≥в, забезпечен≥ заставою чи ≥ншим
†способом;
†друга черга Ч вимоги прац≥вник≥в, пов'¤зан≥ з
трудовими в≥дносинами, вимоги автора про плату за використанн¤ результату його
≥нтелектуальноњ, творчоњ д≥¤льност≥;
†трет¤ черга Ч вимоги щодо податк≥в, збор≥в
(обов'¤зкових платеж≥в);
†четверта черга Ч задовольн¤ютьс¤ вс≥ ≥нш≥
вимоги.
†¬имоги, ¤к≥ за¤влен≥ п≥сл¤ спливу строку,
встановленого л≥кв≥дац≥йною ком≥с≥Їю дл¤ њх пред'¤вленн¤, задовольн¤ютьс¤ з
майна юридичноњ особи, ¤ку л≥кв≥довують, що залишилос¤ п≥сл¤ задоволенн¤ вимог
кредитор≥в, за¤влених своЇчасно.
†¬имоги першоњ та третьоњ черги задовольн¤ютьс¤
в≥дразу п≥сл¤ затвердженн¤ пром≥жного л≥кв≥дац≥йного балансу, а четвертоњ Ч
п≥сл¤ спливу м≥с¤ц¤ в≥д дн¤ його затвердженн¤ (див. коментар до ст. 111 ÷ ).
†—татт¤ 31 «акону Ђѕро в≥дновленн¤
платоспроможност≥ боржника або визнанн¤ його банкрутомї встановлюЇ наступний
пор¤док задоволенн¤ вимог кредитор≥в:
†1) у першу чергу задовольн¤ютьс¤:
†а) вимоги, забезпечен≥ заставою;
†б) вимоги щодо виплати заборгованост≥ ≥з
зароб≥тноњ плати за три м≥с¤ц≥ роботи, що передують порушенню справи про
банкрутство чи припиненню трудових в≥дносин у раз≥зв≥льненн¤ прац≥вника до
порушенн¤ зазначеноњ справи, грошовоњ компенсац≥њ за вс≥ невикористан≥ дн≥
щор≥чноњ в≥дпустки та додатковоњ в≥дпустки прац≥вникам, ¤к≥ мають д≥тей,право
на ¤к≥ виникло прот¤гом двох рок≥в, в≥дпрацьованих до порушенн¤ справи про
банкрутство чи припиненн¤ трудових в≥дносин, ≥нших кошт≥в, належних прац≥вникам
у зв'¤зку з оплачуваною в≥дсутн≥стю на робот≥ (оплата часу простою не з вини
прац≥вника, гарант≥њ на час виконанн¤ державних або громадських обов'¤зк≥в,
гарант≥њ ≥ компенсац≥њ прислужбових в≥др¤дженн¤х, гарант≥њ дл¤ прац≥вник≥в, що
направл¤ютьс¤ дл¤ п≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ, гарант≥њ дл¤ донор≥в, гарант≥њ дл¤
прац≥вник≥в, що направл¤ютьс¤ на обстеженн¤ до медичного закладу, соц≥альн≥
виплати у зв'¤зку з тимчасовою втратою працездатност≥ за рахунок кошт≥в
п≥дприЇмства тощо), право на ¤к≥ виникло прот¤гом трьох останн≥х м≥с¤ц≥в до
порушенн¤ справи про банкрутство чи припиненн¤ трудових в≥дносин, а також
†вих≥дноњ допомоги, належноњ прац≥вникам у
зв'¤зку з припиненн¤м трудових в≥дносин, у тому числ≥ в≥дшкодуванн¤ кредиту,
отриманого на ц≥ ц≥л≥;
†в) витрати ‘онду гарантуванн¤ вклад≥в ф≥зичних
ос≥б, що пов'¤зан≥ з набутт¤м ним прав
†кредитора щодо банку, Ч у розм≥р≥ вс≥Їњ суми
в≥дшкодуванн¤ за вкладами ф≥зичних ос≥б;
†г) витрати, пов'¤зан≥ з провадженн¤м у справ≥
про банкрутство в господарському суд≥ та
†роботою л≥кв≥дац≥йноњ ком≥с≥њ, у тому числ≥:
†витрати на оплату державного мита;
†витрати за¤вника на публ≥кац≥ю оголошенн¤ про
порушенн¤ справи про банкрутство;
†витрати на публ≥кац≥ю в оф≥ц≥йних друкованих
органах ≥нформац≥њ про пор¤док продажу майна банкрута;
†витрати на публ≥кац≥ю в засобах масовоњ
≥нформац≥њ про поновленн¤ провадженн¤ у справ≥ про банкрутство у зв'¤зку з
визнанн¤м мировоњ угоди нед≥йсною;
†витрати арб≥тражного керуючого (розпор¤дника
майна, керуючого санац≥Їю, л≥кв≥датора), пов'¤зан≥ з утриманн¤м ≥ збереженн¤м
майнових актив≥в банкрута;
†витрати кредитор≥в на проведенн¤ аудиту, ¤кщо
аудит проводивс¤ за р≥шенн¤м господарського суду за рахунок њх кошт≥в;
†витрати на оплату прац≥ арб≥тражних керуючих
(розпор¤дника майна, керуючого санац≥Їю, л≥кв≥датора) в пор¤дку, передбаченому
статтею 27 цього «акону.