—ем≥нар
є 7. ѕравовий захист економ≥чноњ конкуренц≥њ
1.
ѕон¤тт¤ економ≥чноњ конкуренц≥њ. «аконодавство про захист економ≥чноњ
конкуренц≥њ.
÷ентральним
пон¤тт¤м, що виражаЇ сутн≥сть ринкових в≥дносин у сучасному сусп≥льств≥, Ї
пон¤тт¤ конкуренц≥њ (сoncurrentia). онкуренц≥¤ Ч це
найважлив≥ша ланка вс≥Їњ системи ринкового господарства. —тимулом, що спонукаЇ
людину до конкурентноњ боротьби, Ї прагненн¤ перевершити суперник≥в.
ѕ≥д
економ≥чною конкуренц≥Їю розум≥Їтьс¤ змаганн¤ м≥ж субТЇктами господарюванн¤ з
метою здобутт¤ завд¤ки власним дос¤гненн¤м переваг над ≥ншими субТЇктами
господарюванн¤, внасл≥док чого споживач≥, субТЇкти господарюванн¤ мають
можлив≥сть вибирати м≥ж к≥лькома продавц¤ми, покупц¤ми, а окремий субТЇкт
господарюванн¤ не може визначати умови об≥гу товар≥в на ринку.
—лово
Ђсoncurrentiaї в переклад≥ з латинськоњ означаЇ
Ђзмаганн¤, суперництвої. Ђяк економ≥чна категор≥¤ конкуренц≥¤ Ч це боротьба м≥ж
товаровиробниками за найвиг≥дн≥ш≥ умови виробництва ≥ збуту товар≥в ≥ послуг,
за привласненн¤ найб≥льших прибутк≥вї[1].
онкуренц≥¤
¤к базовий механ≥зм ринкових в≥дносин примушуЇ п≥дприЇмц≥в змагатис¤ один з
одним ≥ тим самим спри¤ти дос¤гненню найвищих результат≥в. ќсновним зм≥стом
конкуренц≥њ Ї ¤кнайповн≥ше задоволенн¤ потреб населенн¤, свобода доступу на
р≥зноман≥тн≥ ринки, здешевленн¤ продукц≥њ та п≥двищенн¤ њњ ¤кост≥ тощо. ¬она не
дозвол¤Ї економ≥чн≥й влад≥ концентруватись в одних руках, перешкоджаЇ
зловживанню такою владою ≥ забезпечуЇ в≥дкрит≥сть ринк≥в.
онкуренц≥¤
виконуЇ в ринков≥й економ≥ц≥ так≥ функц≥њ: регулювальну; мотивац≥йну;
розпод≥льну; контрольну.
јнтимонопольно-конкурентна
пол≥тика, ¤ку зд≥йснюють компетентн≥ державн≥ органи, спр¤мована на створенн¤
оптимального конкурентного середовища д≥¤льност≥ субТЇкт≥в господарюванн¤,
забезпеченн¤ њх взаЇмод≥њ на умовах недопущенн¤ про¤в≥в дискрим≥нац≥њ одних
субТЇкт≥в ≥ншими, насамперед у сфер≥ монопольного ц≥ноутворенн¤ та за рахунок
зниженн¤ ¤кост≥ продукц≥њ, послуг, спри¤нн¤ зростанню ефективноњ соц≥ально
ор≥Їнтованоњ економ≥ки.
”повноважен≥
органи державноњ влади й органи м≥сцевого самовр¤дуванн¤ повинн≥ зд≥йснювати
анал≥з стану ринку ≥ р≥вн¤ конкуренц≥њ на ньому та вживати передбачених законом
заход≥в щодо впор¤дкуванн¤ конкуренц≥њ субТЇкт≥в господарюванн¤.
ќрганам
державноњ влади й органам м≥сцевого самовр¤дуванн¤, що регулюють в≥дносини у
сфер≥ господарюванн¤, заборон¤Їтьс¤ ухвалювати акти або вчин¤ти д≥њ, що
визначають прив≥лейоване становище субТЇкт≥в господарюванн¤ т≥Їњ чи т≥Їњ форми
власност≥, або ставл¤ть у нер≥вне становище окрем≥ категор≥њ субТЇкт≥в
господарюванн¤ чи ≥ншим способом порушують правила конкуренц≥њ. ” раз≥
порушенн¤ ц≥Їњ вимоги органи державноњ влади, до повноважень ¤ких належить
контроль та нагл¤д за додержанн¤м антимонопольно-конкурентного законодавства, а
також субТЇкти господарюванн¤ можуть оспорювати так≥ акти в установленому
законом пор¤дку.
«г≥дно
з≥ ст. 26 √ р≥шенн¤ або д≥њ орган≥в державноњ влади та орган≥в м≥сцевого
самовр¤дуванн¤, ¤к≥ спр¤мован≥ на обмеженн¤ конкуренц≥њ чи можуть мати
насл≥дком так≥ обмеженн¤, визнаютьс¤ обірунтованими у випадках:
наданн¤
допомоги соц≥ального характеру окремим субТЇктам господарюванн¤ за умови, що
допомога надаЇтьс¤ без дискрим≥нац≥њ ≥нших субТЇкт≥в господарюванн¤;
наданн¤
допомоги за рахунок державних ресурс≥в з метою в≥дшкодуванн¤ збитк≥в, завданих
стих≥йним лихом або ≥ншими надзвичайними под≥¤ми, на визначених ринках товар≥в
або послуг, перел≥к ¤ких установлюЇтьс¤ законодавством;
наданн¤
допомоги, в тому числ≥ створенн¤ п≥льгових економ≥чних умов окремим рег≥онам з
метою компенсац≥њ соц≥ально-економ≥чних втрат, викликаних важкою еколог≥чною
ситуац≥Їю;
зд≥йсненн¤
державного регулюванн¤, повТ¤заного з реал≥зац≥Їю проект≥в
загальнонац≥онального значенн¤.
÷≥л≥
конкурентного законодавства спр¤мован≥ на зм≥ну повед≥нки субТЇкт≥в
господарюванн¤. ÷¤ повед≥нка оц≥нюЇтьс¤ п≥д кутом зору заборон, додаткових
обовТ¤зк≥в та спец≥альних вимог, що м≥ст¤тьс¤ в конкурентних правових
нормах[2].
ѕравов≥
засади створенн¤ р≥вних можливостей дл¤ субТЇкт≥в господарюванн¤ закр≥плен≥ в розд. 3, 28 √осподарського кодексу ”крањни, «акон≥ ”крањни
Ђѕро захист економ≥чноњ конкуренц≥њї в≥д 11 с≥чн¤ 2001 р. р≥м того, цю сферу
врегульовують норми закон≥в ”крањни Ђѕро јнтимонопольний ком≥тет ”крањниї в≥д
†26 листопада 1993 р., Ђѕро захист в≥д
недобросов≥сноњ конкуренц≥њї в≥д 7 червн¤ 1996 р., Ђѕро природн≥ монопол≥њї в≥д
20 кв≥тн¤ 2000 р. онкретизац≥¤ ѕоложень названих закон≥в зд≥йснюЇтьс¤ насамперед
нормами акт≥в, що ухвалюютьс¤ уповноваженим органом Ч јнтимонопольним ком≥тетом
”крањни.
—истемний
анал≥з зазначених вище норм гл. 3, 28 √ та згаданих
закон≥в доводить, що норми √ , спр¤мован≥ на регулюванн¤ в≥дносин щодо захисту
економ≥чноњ конкуренц≥њ, мають загальний характер ≥ передбачають дальше
врегулюванн¤ њх спец≥альним законодавством. Ќим Ї перел≥чен≥ закони, ≥нш≥
законодавч≥ та п≥дзаконн≥ акти, ухвален≥ в≥дпов≥дно до цих закон≥в[3].
2.
ѕро¤ви порушенн¤ законодавства щодо економ≥чноњ конкуренц≥њ. ѕравовий статус
природних монопол≥й.
ѕорушенн¤ми
визнаютьс¤ вс≥ заборонен≥ законодавством д≥њ, що пос¤гають на економ≥чну
конкуренц≥ю. јле про¤ви порушень надзвичайно р≥зноман≥тн≥, що потребуЇ
проведенн¤ певноњ њх класиф≥кац≥њ.
«а
першою п≥дставою дл¤ класиф≥кац≥њ, повТ¤заною з≥ становищем субТЇкта на ринку,
порушенн¤ под≥л¤ютьс¤ на дв≥ категор≥њ:
1.
ѕорушенн¤, спр¤мован≥ на дос¤гненн¤ монопольного (дом≥нуючого) становища на
ринку.
2.
ѕорушенн¤, повТ¤зан≥ з використанн¤м монопольного (дом≥нуючого) становища на
ринку.
«а
сутн≥стю вони под≥л¤ютьс¤:
1)
на ѕорушенн¤, повТ¤зан≥ з д≥¤ми на товарному ринку;
2)
порушенн¤, що перешкоджають нормальн≥й д≥¤льност≥ службовц≥в антимонопольного
ком≥тету.
ќдним
з найпоширен≥ших ≥ т¤жких порушень Ї зловживанн¤ монопольним (дом≥нуючим)
становищем[1].
ћонопол≥зац≥Їю
визнаЇтьс¤ дос¤гненн¤ субТЇктом господарюванн¤ монопольного (дом≥нуючого)
становища на ринку товару, п≥дтриманн¤ або посиленн¤ цього становища.
—убТЇкт
господарюванн¤ може бути визнаним таким, що пос≥даЇ монопольне (дом≥нуюче)
становище на ринку товару, ¤кщо: на цьому ринку в нього немаЇ жодного
конкурента; не зазнаЇ значноњ конкуренц≥њ внасл≥док обмеженост≥ можливостей
доступу ≥нших субТЇкт≥в господарюванн¤ щодо закуп≥вл≥ сировини, матер≥ал≥в та
збуту товар≥в, на¤вност≥ барТЇр≥в дл¤ доступу на ринок ≥нших субТЇкт≥в
господарюванн¤, на¤вност≥ п≥льг чи ≥нших обставин.
ћонопольним
(дом≥нуючим) вважаЇтьс¤ становище субТЇкта господарюванн¤, частка ¤кого на
ринку товару перевищуЇ 35 %, ¤кщо в≥н не доведе, що зазнаЇ значноњ конкуренц≥њ,
або ¤кщо його частка на ринку товару становить 35 або менше в≥дсотк≥в, але в≥н
не зазнаЇ значноњ конкуренц≥њ, зокрема внасл≥док пор≥вн¤но невеликого розм≥ру
часток ринку, ¤к≥ належать конкурентам.
–озпор¤дженн¤м
јнтимонопольного ком≥тету ”крањни в≥д
†5 березн¤ 2002 р. є 49-р затверджено ћетодику
визначенн¤ монопольного (дом≥нуючого) становища субТЇкт≥в господарюванн¤ на
ринку. р≥м того, в ”крањн≥ д≥Ї ћ≥жв≥домча робоча група з≥ статистичного
вивченн¤ монопольного сектору в економ≥ц≥ ”крањни[2].
ƒержава
активно втручаЇтьс¤ в д≥¤льн≥сть субТЇкт≥в господарюванн¤ Ч монопол≥ст≥в. “ак,
наказом ћ≥н≥стерства економ≥ки ”крањни та јнтимонопольного ком≥тету ”крањни в≥д
20 березн¤ 1998 р. є 29-а/3 визначено перел≥к продукц≥њ монопольних утворень,
ц≥ни на ¤ку п≥дл¤гають державному регулюванню, а постановою аб≥нету ћ≥н≥стр≥в
”крањни в≥д 22 лютого 1995 р. є 135 затверджене ѕоложенн¤ про державне
регулюванн¤ ц≥н (тариф≥в) на продукц≥ю виробничо-техн≥чного призначенн¤, товари
народного споживанн¤, роботи ≥ послуги монопольних утворень.
јле
саме по соб≥ монопольне становище не Ї порушенн¤м, ≥ нав≥ть можна сказати, що
досить багатьом товарним ринкам ще з час≥в рад¤нськоњ плановоњ економ≥ки притаманний
монопольний стан.
ѕорушенн¤м
Ї зловживанн¤ монопольним (дом≥нуючим) становищем на ринку, п≥д ¤ким розум≥ють
д≥њ чи безд≥¤льн≥сть субТЇкта господарюванн¤, ¤кий пос≥даЇ монопольне
(дом≥нуюче) становище на ринку, що призвели або можуть призвести до недопущенн¤,
усуненн¤ чи обмеженн¤ конкуренц≥њ, зокрема обмеженн¤ конкурентоспроможност≥
≥нших субТЇкт≥в господарюванн¤ або ущемленн¤ ≥нтерес≥в ≥нших субТЇкт≥в
господарюванн¤ чи споживач≥в, ¤к≥ були б неможливими за умов ≥снуванн¤ значноњ
конкуренц≥њ на ринку.
«ловживанн¤м
монопольним (дом≥нуючим) становищем на ринку, зокрема, визнаЇтьс¤: установленн¤
таких ц≥н чи ≥нших умов придбанн¤ або реал≥зац≥њ товару, ¤к≥ неможливо було б
установити за умов ≥снуванн¤ значноњ конкуренц≥њ на ринку; застосуванн¤ р≥зних
ц≥н чи р≥зних ≥нших умов до р≥внозначних угод ≥з субТЇктами господарюванн¤,
продавц¤ми чи покупц¤ми без обТЇктивно виправданих на те причин; обумовленн¤
укладанн¤ угод вз¤тт¤м субТЇктом господарюванн¤ додаткових зобовТ¤зань, ¤к≥ за
своЇю природою або зг≥дно з торговими та ≥ншими чесними звича¤ми у
п≥дприЇмницьк≥й д≥¤льност≥ не стосуютьс¤ предмета договору; обмеженн¤
виробництва, ринк≥в або техн≥чного розвитку, що завдало чи може завдати шкоди
≥ншим субТЇктам господарюванн¤, покупц¤м, продавц¤м; часткова або повна в≥дмова
в≥д придбанн¤ або реал≥зац≥њ товару за в≥дсутност≥ альтернативних джерел
реал≥зац≥њ чи придбанн¤; суттЇве обмеженн¤ конкурентоспроможност≥ ≥нших
субТЇкт≥в господарюванн¤ на ринку без обТЇктивно виправданих на те причин;
створенн¤ перешкод доступу на ринок (виходу з ринку) чи усуненн¤ з ринку
продавц≥в, покупц≥в, ≥нших субТЇкт≥в господарюванн¤.
¬одночас
треба зазначити, що дл¤ економ≥ки будь-¤коњ крањни притаманний такий стан
товарного ринку, за ¤кого задоволенн¤ попиту на цьому ринку Ї б≥льш ефективним
за умови в≥дсутност≥ конкуренц≥њ внасл≥док технолог≥чних особливостей
виробництва (у звТ¤зку з ≥стотним зменшенн¤м витрат виробництва на одиницю
товару в м≥ру зб≥льшенн¤ обс¤г≥в виробництва), а товари (послуги), що
виробл¤ютьс¤ субТЇктами, не можуть бути зам≥нен≥ у споживанн≥ ≥ншими товарами
(послугами), у звТ¤зку з чим попит на цьому товарному ринку менше залежить в≥д
зм≥ни ц≥н на ц≥ товари (послуги), н≥ж попит на ≥нш≥ товари (послуги). ÷ей стан
маЇ назву природн≥ монопол≥њ. ѓх правовий статус визначаЇтьс¤ «аконом ”крањни
Ђѕро природн≥ монопол≥њї в≥д 20 кв≥тн¤ 2000 р. ¬ ”крањн≥ д≥¤льн≥сть субТЇкт≥в
природних монопол≥й можливе в таких сферах:
транспортуванн¤
нафти ≥ нафтопродукт≥в трубопроводами;
транспортуванн¤
природного ≥ нафтового газу трубопроводами та його розпод≥л; транспортуванн¤
≥нших речовин трубопров≥дним транспортом;
передача
та розпод≥л електричноњ енерг≥њ;
користуванн¤
зал≥зничними кол≥¤ми, диспетчерськими службами, вокзалами та ≥ншими обТЇктами
≥нфраструктури, що забезпечують рух зал≥зничного транспорту загального
користуванн¤;
управл≥нн¤
пов≥тр¤ним рухом;
звТ¤зок
загального користуванн¤;
централ≥зоване
водопостачанн¤ та водов≥дведенн¤;
централ≥зоване
постачанн¤ тепловоњ енерг≥њ;
спец≥ал≥зован≥
послуги транспортних терм≥нал≥в, порт≥в,
†аеропорт≥в за перел≥ком, ¤кий визначаЇтьс¤
аб≥нетом ћ≥н≥стр≥в ”крањни.
ƒ≥¤льн≥сть
субТЇкт≥в природних монопол≥й, а також д≥¤льн≥сть субТЇкт≥в господарюванн¤ на
сум≥жних ринках п≥дл¤гаЇ л≥цензуванню в≥дпов≥дно до закону.
ѕредметом
регулюванн¤ д≥¤льност≥ субТЇкт≥в природних монопол≥й з боку держави Ї:
ц≥ни
(тарифи) на товари, що виробл¤ютьс¤ (реал≥зуютьс¤) субТЇктами природних
монопол≥й;
доступ
споживач≥в до товар≥в, що виробл¤ютьс¤ (реал≥зуютьс¤) субТЇктами природних
монопол≥й;
≥нш≥
умови зд≥йсненн¤ п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥ у випадках, передбачених
законодавством.
ѕотр≥бно
зазначити, що «аконом Ђѕро природн≥ монопол≥њї передбачене створенн¤
Ќац≥ональних ком≥с≥й регулюванн¤ природних монопол≥й, котр≥, ¤к передбачаЇтьс¤,
будуть центральними органами виконавчоњ влади з≥ спец≥альним статусом, що
утворюютьс¤ та л≥кв≥дуютьс¤ ѕрезидентом ”крањни.
ќсновними
завданн¤ми ком≥с≥й Ї:
регулюванн¤
д≥¤льност≥ субТЇкт≥в природних монопол≥й;
спри¤нн¤
створенню умов, ¤к≥ забезпечують за рахунок виникненн¤ та розвитку конкуренц≥њ
виведенн¤ товарного ринку з≥ стану природноњ монопол≥њ, що дасть можлив≥сть
ефективн≥ше задовольн¤ти попит, а також спри¤нн¤ розвитку конкуренц≥њ на
сум≥жних ринках;
формуванн¤
ц≥новоњ пол≥тики у в≥дпов≥дн≥й сфер≥ регулюванн¤;
спри¤нн¤
ефективному функц≥онуванню товарних ринк≥в на основ≥ збалансуванн¤ ≥нтерес≥в
сусп≥льства, субТЇкт≥в природних монопол≥й та споживач≥в товар≥в, що
виробл¤ютьс¤ (реал≥зуютьс¤) субТЇктами природних монопол≥й.
Ќин≥,
до створенн¤ згаданих ком≥с≥й, виконанн¤ њхн≥х завдань покладаЇтьс¤ на
јнтимонопольний ком≥тет.
ƒругим
видом порушенн¤ конкурентного законодавства Ї
†антиконкурентн≥
узгоджен≥ д≥њ. ”згодженими д≥¤ми, ¤к≥ сам≥ по соб≥ природн≥ дл¤ економ≥ки ≥ не
протизаконн≥ (згадайте обТЇднанн¤ п≥дприЇмств), Ї укладенн¤ субТЇктами
господарюванн¤ угод у будь-¤к≥й форм≥, прийн¤тт¤ обТЇднанн¤ми р≥шень у
будь-¤к≥й форм≥, а також будь-¤ка ≥нша погоджена конкурентна повед≥нка
(д≥¤льн≥сть, безд≥¤льн≥сть) субТЇкт≥в господарюванн¤.
јнтиконкурентними
так≥ д≥њ визнаютьс¤, ¤кщо вони стосуютьс¤: встановленн¤ ц≥н чи ≥нших умов
придбанн¤ або реал≥зац≥њ товар≥в; обмеженн¤ виробництва, ринк≥в товар≥в,
техн≥ко-технолог≥чного розвитку, ≥нвестиц≥й або встановленн¤ контролю над ними;
розпод≥лу ринк≥в чи джерел постачанн¤ за територ≥альним принципом, асортиментом
товар≥в, обс¤гом њх реал≥зац≥њ чи придбанн¤, за колом продавц≥в, покупц≥в або
споживач≥в чи за ≥ншими ознаками; спотворенн¤ результат≥в торг≥в, аукц≥он≥в,
конкурс≥в, тендер≥в, усуненн¤ з ринку або обмеженн¤ доступу на ринок (вих≥д з
ринку) ≥нших субТЇкт≥в господарюванн¤, покупц≥в, продавц≥в; застосуванн¤ р≥зних
умов до р≥внозначних угод з ≥ншими субТЇктами господарюванн¤, що ставить
останн≥х у невиг≥дне становище в конкуренц≥њ; укладенн¤ угод за умови вз¤тт¤
≥ншими субТЇктами господарюванн¤ додаткових зобовТ¤зань, ¤к≥ за своњм зм≥стом
або зг≥дно з торговими та ≥ншими чесними звича¤ми в п≥дприЇмницьк≥й д≥¤льност≥
не стосуютьс¤ предмета цих угод, та ≥нш≥ д≥њ[3].
јнтиконкурентн≥
узгоджен≥ д≥њ можуть бути дозволен≥ в≥дпов≥дними органами јнтимонопольного
ком≥тету ”крањни, ¤кщо њх учасники доведуть, що ц≥ д≥њ спри¤ють:
удосконаленню
виробництва, придбанню або реал≥зац≥њ товару; техн≥ко-технолог≥чному,
економ≥чному розвитку; розвитку малих або середн≥х
п≥дприЇмц≥в;
оптим≥зац≥њ
експорту чи ≥мпорту товар≥в; розробленню та застосуванню ун≥ф≥кованих техн≥чних
умов або стандарт≥в на товари; рац≥онал≥зац≥њ виробництва.
јнтиконкурентн≥
д≥њ орган≥в влади, орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤, орган≥в
адм≥н≥стративно-господарського управл≥нн¤ та контролю Ї наступним видом
порушень законодавства про конкуренц≥ю, п≥д ¤кими розум≥ють ухваленн¤ будь-¤ких
акт≥в (р≥шень, наказ≥в, розпор¤джень, постанов тощо), наданн¤ письмових чи
усних вказ≥вок, укладенн¤ угод або будь-¤к≥ ≥нш≥ д≥њ чи безд≥¤льн≥сть зазначених
орган≥в, ¤к≥ призвели або можуть призвести до недопущенн¤, усуненн¤, обмеженн¤
чи спотворенн¤ конкуренц≥њ.
ƒо
таких д≥й належать: заборона або перешкоджанн¤ створенню нових п≥дприЇмств чи
зд≥йсненн¤ п≥дприЇмництва в ≥нших орган≥зац≥йних формах у будь-¤к≥й сфер≥
д≥¤льност≥, а також установленн¤ обмежень на зд≥йсненн¤ окремих вид≥в
д≥¤льност≥, на виробництво, придбанн¤ чи реал≥зац≥ю певних вид≥в товар≥в; пр¤ме
або опосередковане примушенн¤ субТЇкт≥в господарюванн¤ до вступу в асоц≥ац≥њ,
концерни, м≥жгалузев≥, рег≥ональн≥ чи ≥нш≥ форми обТЇднань або зд≥йсненн¤
концентрац≥њ субТЇкт≥в господарюванн¤ в ≥нших формах та ≥нш≥ д≥њ.
„ерговим
видом порушенн¤ Ї концентрац≥¤ без отриманн¤ в≥дпов≥дного дозволу орган≥в
јнтимонопольного ком≥тету ”крањни, у раз≥ ¤кщо на¤вн≥сть такого дозволу
необх≥дна. онцентрац≥Їю визнаЇтьс¤ злитт¤ субТЇкт≥в господарюванн¤ або
приЇднанн¤ одного субТЇкта господарюванн¤ до ≥ншого та набутт¤ безпосередньо
або через ≥нших ос≥б контролю одним або к≥лькома субТЇктами господарюванн¤ над
одним або к≥лькома субТЇктами господарюванн¤ чи частинами субТЇкт≥в
господарюванн¤, зокрема, способом:
Ч
безпосереднього або опосередкованого придбанн¤, набутт¤ у власн≥сть ≥ншим
способом актив≥в у вигл¤д≥ ц≥л≥сного майнового комплексу або структурного
п≥дрозд≥лу субТЇкта господарюванн¤, одержанн¤ в управл≥нн¤, оренду, л≥зинг,
концес≥ю чи набутт¤ в ≥нший спос≥б права користуванн¤ активами у вигл¤д≥
ц≥л≥сного майнового комплексу або структурного п≥дрозд≥лу субТЇкта
господарюванн¤, в тому числ≥ придбанн¤ актив≥в субТЇкта господарюванн¤, що
л≥кв≥дуЇтьс¤;
Ч
призначенн¤ або обранн¤ на посаду кер≥вника, заступника кер≥вника спостережноњ
ради, правл≥нн¤, ≥ншого нагл¤дового чи виконавчого органу субТЇкта
господарюванн¤ особи, ¤ка вже об≥ймаЇ одну чи к≥лька з перел≥чених посад в
≥нших субТЇктах господарюванн¤, або створенн¤ ситуац≥њ, за ¤коњ б≥льше в≥д
половини посад член≥в спостережноњ ради, правл≥нн¤, ≥нших нагл¤дових чи
виконавчих орган≥в двох чи б≥льше субТЇкт≥в господарюванн¤ об≥ймають одн≥ й т≥
сам≥ особи;
Ч
створенн¤ субТЇкта господарюванн¤ двома ≥ б≥льше субТЇктами господарюванн¤,
¤кий тривалий пер≥од самост≥йно зд≥йснюватиме господарську д≥¤льн≥сть, ≥ при
цьому зазначене створенн¤ не приводить до координац≥њ конкурентноњ повед≥нки
м≥ж субТЇктами господарюванн¤, що створили цей субТЇкт господарюванн¤, або м≥ж
ними та новоствореним субТЇктом господарюванн¤;
Ч
безпосереднЇ або опосередковане придбанн¤, набутт¤ у власн≥сть ≥ншим способом
чи одержанн¤ в управл≥нн¤ часток (акц≥й, пањв), що забезпечуЇ дос¤гненн¤ чи
перевищенн¤ 25 або 50 в≥дсотк≥в голос≥в у вищому орган≥ управл≥нн¤ в≥дпов≥дного
субТЇкта господарюванн¤.
Ќе
вважаютьс¤ концентрац≥Їю:
створенн¤
субТЇкта господарюванн¤, метою чи внасл≥док створенн¤ ¤кого зд≥йснюЇтьс¤
координац≥¤ конкурентноњ повед≥нки м≥ж субТЇктами господарюванн¤, що створили
зазначений субТЇкт господарюванн¤, або м≥ж ними та новоствореним субТЇктом
господарюванн¤. “ак≥ д≥њ розгл¤даютьс¤ ¤к узгоджен≥ д≥њ в≥дпов≥дно до абзацу
другого ч.† 1 ст. 5 «акону ”крањни Ђѕро
захист економ≥чноњ конкуренц≥њї;
придбанн¤
часток (акц≥й, пањв) субТЇкта господарюванн¤ особою, основним видом д≥¤льност≥
¤коњ Ї проведенн¤ ф≥нансових операц≥й чи операц≥й з ц≥нними паперами, ¤кщо це
придбанн¤ зд≥йснюЇтьс¤ з метою њх наступного перепродажу за умови, що зазначена
особа не бере участ≥ в голосуванн≥ у вищому орган≥ чи ≥нших органах управл≥нн¤
субТЇкта господарюванн¤. ” такому раз≥ наступний перепродаж маЇ бути зд≥йснений
прот¤гом одного року з дн¤ придбанн¤ часток (акц≥й, пањв). Ќа клопотанн¤
зазначених ос≥б з обірунтуванн¤м про неможлив≥сть зд≥йсненн¤ наступного
перепродажу органи јнтимонопольного ком≥тету ”крањни можуть прийн¤ти р≥шенн¤
про подовженн¤ цього строку;
д≥њ,
¤к≥ зд≥йснюютьс¤ м≥ж субТЇктами господарюванн¤, повТ¤заними в≥дносинами
контролю, у вищезгаданих випадках, кр≥м випадк≥в набутт¤ такого контролю без
отриманн¤ дозволу јнтимонопольного ком≥тету ”крањни, ¤кщо необх≥дн≥сть
отриманн¤ такого дозволу передбачена законом;
набутт¤
контролю над субТЇктом господарюванн¤ або його частиною, в тому числ≥ завд¤ки
праву управл≥нн¤ та розпор¤дженн¤ його майном арб≥тражним керуючим, службовою
чи посадовою особою органу державноњ влади.
—убТЇкти
господарюванн¤, за≥нтересован≥ у зд≥йсненн≥ узгоджених д≥й, концентрац≥њ
звертаютьс¤ за в≥дпов≥дним дозволом до
†јћ ”. –озгл¤д таких за¤в ≥ справ в≥дбуваЇтьс¤
в пор¤дку, передбаченому розд. VI «акону Ђѕро захист
економ≥чноњ конкуренц≥њї, а також в≥дпов≥дно до розпор¤дженн¤ јћ ” в≥д 12
лютого 2002 р. є 26-р.
”
раз≥ ¤кщо јнтимонопольний ком≥тет ”крањни не надав дозволу субТЇктам
господарюванн¤ на узгоджен≥ д≥њ, концентрац≥ю вони можуть звернутис¤ за
наданн¤м такого дозволу до аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни зг≥дно з пор¤дком,
визначеним постановою ћ” в≥д 28 лютого 2002 р. є 219.
”
раз≥ проведенн¤ концентрац≥њ такий дозв≥л надаЇтьс¤ в тому числ≥ через
погодженн¤ установчих документ≥в обТЇднань п≥дприЇмств[4].
р≥м
того, субТЇктам господарюванн¤, обТЇднанн¤м заборон¤Їтьс¤ схил¤ти ≥нших
субТЇкт≥в господарюванн¤ до вчиненн¤ порушень законодавства про захист
економ≥чноњ конкуренц≥њ чи спри¤ти вчиненню таких порушень, а також ц≥лий р¤д
≥нших порушень конкурентного законодавства ”крањни, ¤к≥ переважно стосуютьс¤
процедурних положень.
—убТЇктам
господарюванн¤, що мають значно б≥льший ринковий вплив ¤к пор≥вн¤ти з малими
або середн≥ми п≥дприЇмц¤ми, ¤к≥ Ї њхн≥ми конкурентами, заборон¤Їтьс¤ створювати
перешкоди в господарськ≥й д≥¤льност≥ малим або середн≥м п≥дприЇмц¤м.
3.
ѕро¤ви недобросов≥сноњ конкуренц≥њ. ѕон¤тт¤ ≥ захист комерц≥йноњ таЇмниц≥.
ќсобливим
видом порушенн¤ конкурентного законодавства Ї недобросов≥сна конкуренц≥¤ ƒо нењ
в≥днос¤ть будь-¤к≥ д≥њ в конкуренц≥њ, що суперечать правилам, торговим та ≥ншим
чесним звича¤м у п≥дприЇмницьк≥й д≥¤льност≥.
«аконом
”крањни Ђѕро захист в≥д недобросов≥сноњ конкуренц≥њї в≥д 7 червн¤ 1996 р.
недобросов≥сною конкуренц≥Їю визнаютьс¤ так≥ д≥њ:
неправом≥рне
використанн¤ чужих позначень, рекламних матер≥ал≥в, упаковки (використанн¤ без
дозволу вповноваженоњ на те особи чужого ≥мен≥, ф≥рмового найменуванн¤, знак≥в
дл¤ товар≥в ≥ послуг, ≥нших позначень, а також рекламних матер≥ал≥в, упаковки
товар≥в, назв л≥тературних, художн≥х твор≥в, пер≥одичних видань, зазначень
походженн¤ товар≥в, що може призвести до зм≥шуванн¤ з д≥¤льн≥стю ≥ншого
субТЇкта господарюванн¤ (п≥дприЇмц¤), ¤кий маЇ пр≥оритет на њх використанн¤);
неправом≥рне
використанн¤ товару ≥ншого виробника (введенн¤ в господарський об≥г п≥д своњм
позначенн¤м товару ≥ншого виробника способом зм≥н чи зн¤тт¤ позначень виробника
без дозволу вповноваженоњ на те особи);
коп≥юванн¤
зовн≥шнього вигл¤ду виробу (в≥дтворенн¤ зовн≥шнього вигл¤ду виробу ≥ншого
субТЇкта господарюванн¤ (п≥дприЇмц¤) ≥ введенн¤ його в господарський об≥г без
однозначного зазначенн¤ виробника коп≥њ, що може призвести до зм≥шуванн¤ з
д≥¤льн≥стю ≥ншого субТЇкта господарюванн¤ (п≥дприЇмц¤));
пор≥вн¤льна
реклама (реклама, що м≥стить пор≥вн¤нн¤ з товарами,
роботами, послугами чи д≥¤льн≥стю ≥ншого субТЇкта господарюванн¤ (п≥дприЇмц¤));
дискредитац≥¤
субТЇкта господарюванн¤ (п≥дприЇмц¤) (поширенн¤ в будь-¤к≥й форм≥ неправдивих,
неточних або неповних в≥домостей, повТ¤заних з особою чи д≥¤льн≥стю субТЇкта
господарюванн¤ (п≥дприЇмц¤), ¤к≥ завдали або могли завдати шкоди д≥лов≥й
репутац≥њ субТЇкта господарюванн¤ (п≥дприЇмц¤));
куп≥вл¤-продаж
товар≥в, виконанн¤ роб≥т, наданн¤ послуг ≥з примусовим асортиментом
(куп≥вл¤-продаж одних товар≥в, виконанн¤ роб≥т, наданн¤ послуг за умови
куп≥вл≥-продажу ≥нших товар≥в, виконанн¤ роб≥т, наданн¤ послуг, не потр≥бних
споживачу або контрагенту);
схил¤нн¤
до бойкоту субТЇкта господарюванн¤ (п≥дприЇмц¤) (спонуканн¤ конкурентом ≥ншоњ
особи безпосередньо або через посередника до в≥дмови в≥д установленн¤
догов≥рних звТ¤зк≥в ≥з цим субТЇктом господарюванн¤ (п≥дприЇмцем));
схил¤нн¤
постачальника до дискрим≥нац≥њ покупц¤ (замовника) (спонуканн¤ постачальника
конкурентом покупц¤ (замовника) безпосередньо або через посередника до наданн¤
постачальником конкуренту покупц¤ (замовника) певних переваг перед покупцем
(замовником) без достатн≥х на те п≥дстав);
схил¤нн¤
субТЇкта господарюванн¤ (п≥дприЇмц¤) до роз≥рванн¤ договору з конкурентом
(вчинене з корисливих мотив≥в або в ≥нтересах трет≥х ос≥б спонуканн¤
господарюючого субТЇкта (п≥дприЇмц¤) Ч учасника договору до невиконанн¤ або
виконанн¤ неналежним чином догов≥рних зобовТ¤зань перед цим конкурентом
способом наданн¤ або пропонуванн¤ субТЇкту господарюванн¤ (п≥дприЇмцю) Ч
учаснику договору безпосередньо або через посередника матер≥альноњ винагороди,
компенсац≥њ чи ≥нших переваг);
п≥дкуп
прац≥вника постачальника або прац≥вника покупц¤ (замовника) (наданн¤ або
пропонуванн¤ йому конкурентом постачальника безпосередньо або через посередника
матер≥альних ц≥нностей, майнових чи немайнових благ за неналежне виконанн¤ або
невиконанн¤ прац≥вником покупц¤ (замовника) службових обовТ¤зк≥в, що випливають
з укладеного договору або повТ¤зан≥ з укладенн¤м м≥ж постачальником ≥ покупцем
договору поставки товар≥в, виконанн¤ роб≥т, наданн¤ послуг, що призвело або
могло призвести до отриманн¤ конкурентом постачальника певних переваг перед
постачальником);
дос¤гненн¤
неправом≥рних переваг у конкуренц≥њ (отриманн¤ таких в≥дносно ≥ншого субТЇкта
господарюванн¤ (п≥дприЇмц¤) способом порушенн¤ чинного законодавства, ¤ке
п≥дтверджено р≥шенн¤м державного органу, над≥леного в≥дпов≥дною ком≠петенц≥Їю).
ќсобливим
про¤вом недобросов≥сноњ конкуренц≥њ Ї неправом≥рне збиранн¤, розголошенн¤ та
використанн¤ комерц≥йноњ таЇмниц≥.
¬≥дпов≥дно
до ст. 505 ÷ комерц≥йною таЇмницею Ї ≥нформац≥¤, ¤ка Ї секретною в тому
розум≥нн≥, що вона в ц≥лому чи в певн≥й форм≥ та сукупност≥ њњ складових Ї
нев≥домою та не Ї легкодоступною дл¤ ос≥б, ¤к≥ звичайно мають справу з видом
≥нформац≥њ, до ¤кого вона належить, у звТ¤зку з цим маЇ комерц≥йну ц≥нн≥сть та
була предметом адекватних ≥снуючим обставинам заход≥в щодо збереженн¤ њњ
секретност≥, вжитих особою, ¤ка законно контролюЇ цю ≥нформац≥ю. омерц≥йною
таЇмницею можуть бути в≥домост≥ техн≥чного, орган≥зац≥йного, комерц≥йного,
виробничого та ≥ншого характеру, за вин¤тком тих, ¤к≥ в≥дпов≥дно до закону не
можуть бути в≥днесен≥ до комерц≥йноњ таЇмниц≥.
«г≥дно
з ч. 2 ст. 162 √ строк правовоњ охорони комерц≥йноњ таЇмниц≥ обмежуЇтьс¤ часом
д≥њ сукупност≥ зазначених ран≥ше умов.
ќсоба,
¤ка протиправно використовуЇ комерц≥йну ≥нформац≥ю, що належить субТЇкту
господарюванн¤, зобовТ¤зана в≥дшкодувати завдан≥ йому такими д≥¤ми збитки
в≥дпов≥дно до закону. ќсоба, ¤ка самост≥йно ≥ добросов≥сно одержала ≥нформац≥ю,
що Ї комерц≥йною таЇмницею, маЇ право використовувати цю ≥нформац≥ю на св≥й
розсуд.
ѕ≥д
розголошенн¤м комерц≥йноњ таЇмниц≥ розум≥Їтьс¤ ознайомленн¤ ≥ншоњ особи без
згоди особи, уповноваженоњ на те, з в≥домост¤ми, що в≥дпов≥дно до чинного
законодавства ”крањни становл¤ть комерц≥йну таЇмницю, особою, ¤к≥й ц≥ в≥домост≥
були дов≥рен≥ в установленому пор¤дку або стали в≥дом≥ у звТ¤зку з виконанн¤м
службових обовТ¤зк≥в, ¤кщо це завдало чи могло завдати шкоди субТЇкту
господарюванн¤ (п≥дприЇмцю).
ѕ≥д
схил¤нн¤м до розголошенн¤ комерц≥йноњ таЇмниц≥ розум≥Їтьс¤ спонуканн¤ особи,
¤к≥й були дов≥рен≥ в установленому пор¤дку або стали в≥дом≥ у звТ¤зку з
виконанн¤м службових обовТ¤зк≥в в≥домост≥, що в≥дпов≥дно до законодавства
”крањни становл¤ть комерц≥йну таЇмницю, до розкритт¤ цих в≥домостей, ¤кщо це
завдало чи могло завдати шкоди субТЇкту господарюванн¤ (п≥дприЇмцю).
Ќеправом≥рним
використанн¤м комерц≥йноњ таЇмниц≥ Ї впровадженн¤ у виробництво або врахуванн¤
п≥д час плануванн¤ чи зд≥йсненн¤ п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥ без дозволу
уповноваженоњ на те особи неправом≥рно здобутих в≥домостей, що становл¤ть
в≥дпов≥дно до законодавства ”крањни комерц≥йну таЇмницю.
—л≥д
зазначити, що субТЇктом такоњ форми недобросов≥сноњ конкуренц≥њ, ¤к
розголошенн¤ комерц≥йноњ таЇмниц≥, Ї особа, ¤к≥й в≥домост≥, що становл¤ть
комерц≥йну таЇмницю, були дов≥рен≥ в установленому пор¤дку або стали в≥дом≥ у
звТ¤зку з виконанн¤м службових обовТ¤зк≥в[1].
«ахистом
в≥д недобросов≥сноњ конкуренц≥њ вважаЇтьс¤ врегульована законом д≥¤льн≥сть
держави, њњ орган≥в ≥ посадових ос≥б, ¤к≥ контролюють процес конкуренц≥њ,
учасник≥в конкуренц≥њ, спр¤мованоњ на встановленн¤ елемент≥в сп≥рних
матер≥ально-правових в≥дносин, що виникли внасл≥док порушенн¤ конкуренц≥њ,
правил та ≥нших чесних звичањв у п≥дприЇмницьк≥й д≥¤льност≥, припиненн¤
недобросов≥сних д≥й та прит¤гненн¤ винних ос≥б до в≥дпов≥дальност≥[2].
¬чиненн¤
д≥й, визначених ¤к недобросов≥сна конкуренц≥¤, т¤гне за собою накладанн¤
јнтимонопольним ком≥тетом ”крањни штраф≥в, передбачених «аконом ”крањни Ђѕро
захист в≥д недобросов≥сноњ конкуренц≥њї (њх розм≥р може становити до трьох
в≥дсотк≥в виручки в≥д реал≥зац≥њ товар≥в, виконанн¤ роб≥т, наданн¤ послуг
субТЇкта господарюванн¤ за останн≥й зв≥тний р≥к, що передував року, в ¤кому
накладаЇтьс¤ штраф, або до пТ¤ти тис¤ч неоподатковуваних м≥н≥мум≥в доход≥в
громад¤н). р≥м того, до порушник≥в може бути застосоване вилученн¤ товар≥в з
неправом≥рно використаним позначенн¤м та коп≥й вироб≥в ≥ншого субТЇкта
господарюванн¤ (п≥дприЇмц¤) або р≥шенн¤ про спростуванн¤ неправдивих, неточних
або неповних в≥домостей.
«битки,
запод≥¤н≥ внасл≥док вчиненн¤ д≥й, визначених ¤к недобросов≥сна конкуренц≥¤,
п≥дл¤гають в≥дшкодуванню за позовами за≥нтересованих ос≥б у пор¤дку,
визначеному цив≥льним законодавством ”крањни.
ƒо
того ж у ст. 164-3 одексу ”крањни про адм≥н≥стративн≥ правопорушенн¤ м≥ст¤тьс¤
ознаки правопорушень, повТ¤заних з недобросов≥сною конкуренц≥Їю, за вчиненн¤
¤ких можуть бути прит¤гнут≥ вповноважен≥ посадов≥ особи, у тому числ≥ субТЇкт≥в
господарюванн¤.
”
ст. 231, 232 рим≥нального кодексу ”крањни передбачена в≥дпов≥дальн≥сть за
незаконне збиранн¤ з метою використанн¤ або використанн¤ в≥домостей, що
становл¤ть комерц≥йну таЇмницю, а також розголошенн¤ комерц≥йноњ таЇмниц≥.
ѕотр≥бно
зазначити, що розвиток законодавства, насамперед повТ¤заного з правовим
регулюванн¤м прав промисловоњ власност≥ (торгов≥ марки, зазначенн¤ походженн¤
товар≥в ≥ т. ≥.), призводить до того, що обс¤г порушень законодавства про недобросов≥сну
конкуренц≥ю пост≥йно зм≥нюЇтьс¤. Ќаприклад, це стосуЇтьс¤ введенн¤ в правове
поле ”крањни пон¤тт¤ Ђзагальновживаний знак дл¤ товар≥в та послугї, а також
захист товарних знак≥в п≥д час використанн¤ њх у мереж≥ ≤нтернет ¤к доменних
≥мен[3]. ѕотреба зважати на зм≥нюван≥сть законодавства п≥дкреслюЇтьс¤ багатьма
авторами
4.
ѕравовий статус јнтимонопольного ком≥тету ”крањни.
ƒержавний
контроль за додержанн¤м законодавства про захист економ≥чноњ конкуренц≥њ,
захист ≥нтерес≥в субТЇкт≥в господарюванн¤ та споживач≥в в≥д його порушень
зд≥йснюЇтьс¤ органами јнтимонопольного ком≥тету ”крањни. …ого правовий статус
визначений «аконом ”крањни Ђѕро јнтимонопольний ком≥тет ”крањниї в≥д 26
листопада 1993 р.
јнтимонопольний
ком≥тет ”крањни Ї державним органом[1] з≥ спец≥альним статусом, метою
д≥¤льност≥ ¤кого Ї забезпеченн¤ державного захисту конкуренц≥њ в
п≥дприЇмницьк≥й д≥¤льност≥. ¬≥н п≥дконтрольний ѕрезидентов≥ ”крањни та
п≥дзв≥тний ¬ерховн≥й –ад≥ ”крањни (щороку подаЇ парламенту зв≥т про свою
д≥¤льн≥сть).
ќсновними
завданн¤ми јнтимонопольного ком≥тету ”крањни Ї участь у формуванн≥ та
реал≥зац≥њ конкурентноњ пол≥тики в частин≥:
зд≥йсненн¤
державного контролю за дотриманн¤м законодавства про захист економ≥чноњ
конкуренц≥њ на засадах р≥вност≥ субТЇкт≥в господарюванн¤ перед законом та
пр≥оритету прав споживач≥в, запоб≥ганн¤, ви¤вленн¤ ≥ припиненн¤ порушень
законодавства про захист економ≥чноњ конкуренц≥њ;
контролю
за концентрац≥Їю, узгодженими д≥¤ми субТЇкт≥в господарюванн¤ та регулюванн¤м
ц≥н (тариф≥в) на товари, що виробл¤ютьс¤ (реал≥зуютьс¤) субТЇктами природних
монопол≥й;
спри¤нн¤
розвитку добросов≥сноњ конкуренц≥њ;
методичного
забезпеченн¤ застосуванн¤ законодавства про захист економ≥чноњ конкуренц≥њ.
ѕовноваженн¤
јнтимонопольного ком≥тету ”крањни под≥л¤ютьс¤ на три велик≥ групи:
у
сфер≥ зд≥йсненн¤ контролю за дотриманн¤м законодавства про захист економ≥чноњ
конкуренц≥њ;
у
сфер≥ зд≥йсненн¤ контролю за узгодженими д≥¤ми, концентрац≥Їю;
у
сфер≥ формуванн¤ та реал≥зац≥њ конкурентноњ пол≥тики, спри¤нн¤ розвитку
конкуренц≥њ, нормативного ≥ методичного забезпеченн¤ д≥¤льност≥
јнтимонопольного ком≥тету ”крањни та застосуванн¤ законодавства про захист
економ≥чноњ конкуренц≥њ.
ƒо
найвагом≥ших можна в≥днести повноваженн¤:
розгл¤дати
за¤ви ≥ справи про порушенн¤ законодавства про захист економ≥чноњ конкуренц≥њ,
про наданн¤ дозволу, наданн¤ висновк≥в, попередн≥х висновк≥в стосовно
узгоджених д≥й, концентрац≥њ та проводити розсл≥дуванн¤ (досл≥дженн¤ ) за цими
за¤вами ≥ справами;
розгл¤дати
за¤ви ≥ справи;
приймати
передбачен≥ законодавством про захист економ≥чноњ конкуренц≥њ розпор¤дженн¤ та
р≥шенн¤ за за¤вами ≥ справами, перев≥р¤ти та перегл¤дати р≥шенн¤, надавати
висновки;
розгл¤дати
справи про адм≥н≥стративн≥ правопорушенн¤[2];
ухвалювати
постанови та перев≥р¤ти њх законн≥сть та обірунтован≥сть;
перев≥р¤ти
субТЇкти господарюванн¤, обТЇднанн¤, органи влади, органи м≥сцевого самовр¤дуванн¤,
органи адм≥н≥стративно-господарського управл≥нн¤ та контролю щодо дотриманн¤
ними вимог законодавства про захист економ≥чноњ конкуренц≥њ та п≥д час
проведенн¤ розсл≥дувань за за¤вами ≥ справами про порушенн¤ законодавства про
захист економ≥чноњ конкуренц≥њ;
дозвол¤ти
або заборон¤ти узгоджен≥ д≥њ, концентрац≥ю;
п≥д
час розгл¤ду за¤в ≥ справ про порушенн¤ законодавства про захист економ≥чноњ
конкуренц≥њ, проведенн¤ перев≥рки та в ≥нших передбачених законом випадках
вимагати в≥д субТЇкт≥в господарюванн¤, обТЇднань, орган≥в влади, орган≥в
м≥сцевого самовр¤дуванн¤, орган≥в адм≥н≥стративно-господарського управл≥нн¤ та
контролю, њх посадових ос≥б ≥ прац≥вник≥в, ≥нших ф≥зичних та юридичних ос≥б
≥нформац≥ю, в тому числ≥ з обмеженим доступом;
у
випадках та пор¤дку, передбачених законом, проводити огл¤д службових прим≥щень
та транспортних засоб≥в субТЇкт≥в господарюванн¤ Ч юридичних ос≥б, вилучати або
накладати арешт на предмети, документи чи ≥нш≥ нос≥њ ≥нформац≥њ, ¤к≥ можуть
бути доказами або джерелом доказ≥в у справ≥ незалежно в≥д њх м≥сцезнаходженн¤;
залучати
прац≥вник≥в орган≥в внутр≥шн≥х справ, митних та ≥нших правоохоронних орган≥в
дл¤ забезпеченн¤ проведенн¤ розгл¤ду справи про порушенн¤ законодавства про
захист економ≥чноњ конкуренц≥њ, зокрема в раз≥ проведенн¤ розсл≥дуванн¤;
проводити
досл≥дженн¤ ринку, визначати меж≥ товарного ринку, а також становище, в тому
числ≥ монопольне (дом≥нуюче), субТЇкт≥в господарюванн¤ на цьому ринку та
приймати в≥дпов≥дн≥ р≥шенн¤ (розпор¤дженн¤);
визначати
на¤вн≥сть або брак контролю м≥ж субТЇктами господарюванн¤ або њх частинами та
склад групи субТЇкт≥в господарюванн¤, що Ї Їдиним субТЇктом господарюванн¤;
зд≥йснювати
≥нш≥ повноваженн¤, передбачен≥ законодавством про захист економ≥чноњ
конкуренц≥њ.
5.
¬≥дпов≥дальн≥сть за порушенн¤ законодавства про економ≥чну конкуренц≥ю.
«а
результатами розгл¤ду справ про порушенн¤ законодавства про захист економ≥чноњ
конкуренц≥њ органи јнтимонопольного ком≥тету ”крањни приймають р≥шенн¤, в тому
числ≥ про:
визнанн¤
вчиненн¤ порушенн¤ законодавства про захист економ≥чноњ конкуренц≥њ;
припиненн¤
порушенн¤ законодавства про захист економ≥чноњ конкуренц≥њ;
зобовТ¤занн¤
органу влади, органу м≥сцевого самовр¤дуванн¤, органу
адм≥н≥стративно-господарського управл≥нн¤ та контролю скасувати або зм≥нити
прийн¤те ним р≥шенн¤ чи роз≥рвати угоди, визнан≥ антиконкурентними
д≥¤ми орган≥в влади, орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤, орган≥в
адм≥н≥стративно-господарського управл≥нн¤ та контролю;
визнанн¤
субТЇкта господарюванн¤ таким, що пос≥даЇ монопольне (дом≥нуюче) становище на
ринку;
примусовий
под≥л субТЇкта господарюванн¤, що пос≥даЇ монопольне (дом≥нуюче) становище на
ринку;
накладенн¤
штрафу (зг≥дно з≥ ст. 52 «акону Ђѕро захист економ≥чноњ конкуренц≥њї у розм≥р≥
до дес¤ти в≥дсотк≥в доходу (виручки) субТЇкта господарюванн¤ в≥д реал≥зац≥њ
продукц≥њ (товар≥в, роб≥т, послуг) за останн≥й зв≥тний р≥к, що передував року,
†в ¤кому накладаЇтьс¤ штраф);
блокуванн¤
ц≥нних папер≥в;
усуненн¤
насл≥дк≥в порушень законодавства про захист економ≥чноњ конкуренц≥њ;
скасуванн¤
дозволу на узгоджен≥ д≥њ в раз≥ вчиненн¤ заборонених д≥й;
оприлюдненн¤
в≥дпов≥дачем за власн≥ кошти оф≥ц≥йноњ ≥нформац≥њ јнтимонопольного ком≥тету
”крањни чи його територ≥ального в≥дд≥ленн¤ стосовно р≥шенн¤, прийн¤того у
справ≥ про порушенн¤, в тому числ≥ опубл≥куванн¤ р≥шень у повному обс¤з≥ (за
вилученн¤м ≥нформац≥њ з обмеженим доступом, а також визначеноњ в≥дпов≥дним
державним уповноваженим, головою територ≥ального в≥дд≥ленн¤ ≥нформац≥њ,
розголошенн¤ ¤коњ може завдати шкоди ≥нтересам ≥нших ос≥б, ¤к≥ брали участь у
справ≥),
†у строк ≥ спос≥б, визначен≥ цим р≥шенн¤м або
законодавством;
закритт¤
провадженн¤ у справ≥.