—ем≥нар
є 5. ќрган≥зац≥йно-правов≥ форми п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥
1.††††† ѕон¤тт¤ орган≥зац≥йно-правовоњ форми
п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥.
«агальнов≥дом≥
три основн≥ орган≥зац≥йно-правов≥ форми п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥:
1)
одноос≥бне волод≥нн¤;
2)
партнерство (товариство);
3)
корпорац≥¤.
ќдноос≥бне волод≥нн¤. —уть його пол¤гаЇ в тому, що все
майно ф≥рми належить одному власников≥, ¤кий самост≥йно управл¤Ї ф≥рмою,
одержуЇ прибуток ≥ несе повну особисту в≥дпов≥дальн≥сть за вс≥ зобов'¤занн¤
ф≥рми.
ѕартнерство
(товариство). ÷¤ форма орган≥зац≥њ п≥дприЇмництва
Ї лог≥чним продовженн¤м розвитку одноос≥бного волод≥нн¤. “ака орган≥зац≥йно-правова форма п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥ передбачаЇ об'Їднанн¤ кап≥тал≥в двох ≥ б≥льше окремих ф≥зичних або юридичних
ос≥б за умов розпод≥лу ризику, прибутку ≥ збитк≥в на основ≥ р≥вност≥, сп≥льного контролю результат≥в б≥знесу, активноњ участ≥ в його веденн≥. ќсновою взаЇмин м≥ж сторонами, що вступають у партнерство, Ї догов≥р.
«а
ступенем участ≥ засновник≥в (партнер≥в) у д≥¤льност≥ п≥дприЇмства
прийн¤то розр≥зн¤ти так≥ товариства: повн≥ (з повною в≥дпов≥дальн≥стю); командитн≥; товариства з додатковою та з обмеженою в≥дпов≥дальн≥стю.
орпорац≥¤
(акц≥онерне товариство) Ї нин≥ дом≥нуючою формою п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥. ѓњ власниками вважають акц≥онери, що мають
обмежену в≥дпов≥дальн≥сть у розм≥р≥ свого внеску в акц≥онерний кап≥тал
корпорац≥њ. ¬есь прибуток корпорац≥њ
належить њњ акц≥онерам. ¬иокремлюють дв≥ його
частини. ќдна частина розпод≥л¤Їтьс¤ серед акц≥онер≥в у вигл¤д≥ див≥денд≥в,
друга - це нерозпод≥лений прибуток, що використовуЇтьс¤ на подальший розвиток
корпорац≥њ. ‘ункц≥њ власност≥ та контролю под≥лен≥ м≥ж
акц≥онерами (власниками акц≥й) ≥ менеджерами.
2.††††† ѕ≥дприЇмницька д≥¤льн≥сть без створенн¤
юридичноњ особи.
якщо ф≥зична особа бажаЇ проводити п≥дприЇмницьку
д≥¤льн≥сть без створенн¤ юридичноњ особи, вона маЇ подати до органу державноњ
реЇстрац≥њ так≥ документи: а) реЇстрац≥йну картку, ¤ка Ї одночасно за¤вою про
державну реЇстрац≥ю; б) дв≥ фотокартки; в) дов≥дку про включенн¤ до державного
реЇстру ф≥зичних ос≥б Ч платник≥в податк≥в та ≥нших обовТ¤зкових платеж≥в; г)
документ, що п≥дтверджуЇ внесенн¤ плати за державну реЇстрац≥ю; д) документ,
¤кий засв≥дчуЇ особу.
«а на¤вност≥ вс≥х документ≥в орган державноњ реЇстрац≥њ
зобовТ¤заний у строки, що не перевищують пТ¤ти робочих дн≥в з дн¤ њх
надходженн¤, зд≥йснити реЇстрац≥ю та видати св≥доцтво
про державну реЇстрац≥ю. ¬ раз≥ недотриманн¤ передбачених
вимог посадов≥ особи в обовТ¤зки ¤ких входить реЇстрац≥¤, можуть бути прит¤гнен≥
до адм≥н≥стративноњ в≥дпов≥дальност≥.
—в≥доцтво про
державну реЇстрац≥ю субТЇкта п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥ та коп≥¤ документа, що
п≥дтверджуЇ вз¤тт¤ його на обл≥к у державному податковому орган≥, Ї п≥дставою
дл¤ в≥дкритт¤ рахунк≥в у будь-¤ких банках ”крањни та ≥нших держав за вибором
субТЇкта п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥ ≥ за згодою цих банк≥в у пор¤дку, що
встановлюЇтьс¤ Ќац≥ональним банком ”крањни.
—убТЇкт
п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥ маЇ право в≥дкривати своњ
ф≥л≥њ (в≥дд≥ленн¤), представництва без створенн¤ юридичноњ особи. ¬≥дкритт¤ зазначених п≥дрозд≥л≥в не потребуЇ њх державноњ
реЇстрац≥њ.
3.††††† ѕ≥дприЇмницька д≥¤льн≥сть юридичноњ особи.
—творенн¤ (заснуванн¤) суб'Їкта п≥дприЇмницькоњ
д≥¤льност≥ юридичноњ особи, а також волод≥нн¤ корпоративними правами не Ї
п≥дприЇмницькою д≥¤льн≥стю, кр≥м випадк≥в, передбачених законодавством.
ћатер≥альну
основу п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥ становить власн≥сть.
¬ласн≥сть ¤к економ≥чна категор≥¤ - це в≥дносини м≥ж людьми з приводу речей,
¤к≥ пол¤гають у присвоЇнн≥ або в належност≥ матер≥альних благ одним особам ≥
в≥дпов≥дно у в≥дчуженн≥ цих благ в≥д ус≥х ≥нших ос≥б.
¬ласник
маЇ право використовувати належне йому майно (буд≥вл≥,
споруди, засоби виробництва, вироблену продукц≥ю, транспортн≥ засоби, грошов≥
кошти, ц≥нн≥ папери тощо) дл¤ п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥. ¬ласникам
забезпечуютьс¤ р≥вн≥ умови зд≥йсненн¤ своњх прав.
ƒл¤ державноњ реЇстрац≥њ суб'Їкта п≥дприЇмницькоњ
д≥¤льност≥ - юридичноњ особи подаютьс¤ так≥ документи:
†р≥шенн¤
власника (власник≥в) майна або уповноваженого ним (ними) органу про створенн¤
юридичноњ особи (кр≥м приватного п≥дприЇмства). якщо власник≥в або
уповноважених ними орган≥в два ≥ б≥льше, таким р≥шенн¤м
Ї установчий догов≥р, а також протокол установчих збор≥в (конференц≥њ) у
випадках, передбачених законом;
†статут, ¤кщо в≥дпов≥дно до законодавства це
необх≥дно дл¤ створюваноњ орган≥зац≥йно-правовоњ форми суб'Їкта п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥;
†реЇстрац≥йна картка встановленого зразка, ¤ка
Ї водночас за¤вою про державну реЇстрац≥ю;
†документ, що засв≥дчуЇ сплату власником
(власниками) внеску до статутного фонду суб'Їкта п≥дприЇмницькоњ
д≥¤льност≥ в розм≥р≥, передбаченому законом;
†документ, що засв≥дчуЇ внесенн¤ плати за
державну реЇстрац≥ю. √ромад¤ни, ¤к≥ мають нам≥р
зд≥йснювати п≥дприЇмницьку д≥¤льн≥сть без створенн¤ юридичноњ особи, подають
реЇстрац≥йну картку встановленого зразка, ¤ка водночас Ї за¤вою про державну
реЇстрац≥ю, коп≥ю дов≥дки про присвоЇнн¤ ≥дентиф≥кац≥йного номера ф≥зичн≥й
особ≥ - платнику податк≥в та ≥нших обов'¤зкових платеж≥в ≥ документ, що
засв≥дчуЇ внесенн¤ плати за державну реЇстрац≥ю.
4.††††† ¬иди п≥дприЇмств та особливост≥ њх
д≥¤льност≥.
¬иди
п≥дприЇмств ≥ њх розвиток за умов становленн¤
соц≥альне ор≥Їнтованоњ економ≥ки. ¬ ”крањн≥ в процес≥ роздержавленн¤ економ≥ки
найважлив≥шою соц≥ально-економ≥чною метою Ї передача
значноњ частини державноњ власност≥ трудовим колективам. ÷е основний шл¤х
подоланн¤ в≥дчуженн¤ труд¤щ≥х в≥д власност≥ на засоби
виробництва ≥ результат≥в прац≥, в≥д самого процесу прац≥, в≥д
управл≥нн¤ виробництвом, в≥д економ≥чноњ влади тощо.
«аконами
”крањни визначено три основних види п≥дприЇмств:
державне колективне та ≥ндив≥дуальне. ѕри цьому останн¤ група маЇ можлив≥сть
створенн¤ ≥ндив≥дуального, с≥мейного та приватного п≥дприЇмства.
ћал≥
п≥дприЇмства
ћалий
б≥знес зд≥йснюЇтьс¤ шл¤хом створенн¤ розгалуженоњ системи малих п≥дприЇмств. «г≥дно ≥з «аконом ”крањни "ѕро п≥дприЇмства" до малих в≥днос¤тьс¤ так≥ п≥дприЇмства:
у
промисловост≥ й буд≥вництв≥ - з числом працюючих до 200 чолов≥к;
у
науц≥ й науковому обслуговуванн≥ - до 100 чолов≥к;
в
≥нших галуз¤х виробничоњ сфери (кр≥м роздр≥бноњ
торг≥вл≥) - до 50 чолов≥к;
у
галуз¤х нематер≥ального виробництва - до 25 чолов≥к;
у
роздр≥бн≥й торг≥вл≥ - до 15 чолов≥к.
”
наш≥й крањн≥ в залежност≥ в≥д природно-кл≥матичних, нац≥ональних, технолог≥чних
та ≥нших особливостей рег≥он≥в можуть бути р≥зн≥
критер≥њ вид≥ленн¤ малоњ економ≥ки.
¬иди
малих п≥дприЇмств
«а
характером д≥¤льност≥ в малому б≥знес≥ можна вид≥лити дек≥лька вид≥в п≥дприЇмств. ƒо першого виду належать ≥ндив≥дуальн≥ або
с≥мейн≥ п≥дприЇмства. ≤ндив≥дуальне - це п≥дприЇмство,
що засноване на особист≥й власност≥ окремоњ особи та виключно на њњ прац≥;
с≥мейне ж п≥дприЇмство засновуЇтьс¤ на власн≥й прац≥ член≥в одн≥Їњ с≥м'њ ¤к≥
проживають разом. ќтже, так≥ п≥дприЇмства передбачають
≥ндив≥дуальну трудову д≥¤льн≥сть окремих ос≥б або с≥мей.
ћайно
≥ндив≥дуального п≥дприЇмства формуЇтьс¤ з майна
громад¤нина (с≥м'њ), одержаних доход≥в та ≥нших законних джерел. ≤ндив≥дуальне
п≥дприЇмство може бути створене також у результат≥ придбанн¤ громад¤нином
(с≥м'Їю) державного або комунального п≥дприЇмства.
¬ласник
≥ндив≥дуального п≥дприЇмства несе в≥дпов≥дальн≥сть
щодо зобов'¤зань п≥дприЇмства в межах, визначених його статутом.
≤нший
вид малих п≥дприЇмств - кооперативи або колективн≥
п≥дприЇмства, чисельн≥сть працюючих у ¤ких не перевищуЇ установлених обмежень.
ооператив ¤вл¤Ї собою об'Їднанн¤ дек≥лькох громад¤н дл¤ сп≥льноњ господарськоњ
д≥¤льност≥ на основ≥ договоров≥ м≥ж ними. ћайно
кооперативу формуЇтьс¤ за рахунок вклад≥в учасник≥в, одержаних доход≥в та ≥нших законних джерел ≥ належить його учасникам на
правах пайовоњ частковоњ власност≥.
р≥м названих
вище, можуть створюватис¤ й ≤нш≥ мал≥ п≥дприЇмства. «аконодавством
передбачаЇтьс¤ можлив≥сть утворенн¤ на територ≥њ ”крањни ≥ноземних, а також
сп≥льних п≥дприЇмств.
јкц≥онерн≥
п≥дприЇмства
¬ажливою
формою п≥дприЇмництва, Ї орган≥зац≥¤ акц≥онерних
п≥дприЇмств. ÷¤ форма господарюванн¤ в ”крањн≥, ¤к ≥ в ≥нших республ≥ках
колишнього —–—–, не розвивалис¤. якоюсь м≥рою вона ≥снувала лише до 1929р. ѕ≥зн≥ше аж до 80-х рок≥в акц≥онерних п≥дприЇмств у нас не
було.
јкц≥онерн≥
форми господарюванн¤ базуютьс¤ на створенн≥ акц≥онерних товариств. ” «акон≥
”крањни "ѕро господарськ≥ товариства" зазначаЇтьс¤, що акц≥онерним
товариством називаЇтьс¤ орган≥зац≥¤, ¤ка маЇ статутний фонд, под≥лений на
визначену к≥льк≥сть акц≥й ном≥нальноњ вартост≥, ≥ несе в≥дпов≥дальн≥сть за зобов'¤занн¤ т≥льки майном товариства.
јкц≥онерне
товариство - це одна з орган≥зац≥йно-правових форм п≥дприЇмств.
¬оно створюЇтьс¤ шл¤хом централ≥зац≥њ кошт≥в (об'Їднанн¤ кап≥талу) р≥зних ос≥б, проведеноњ за допомогою продажу акц≥й ≥з метою
зд≥йсненн¤ господарськоњ д≥¤льност≥ й одержанн¤ прибутку.
√оловною
метою створенн¤ акц≥онерних товариств у наш≥й крањн≥ Ї залученн¤ до господарського
об≥гу в≥льних кошт≥в (грошових ≥ матер≥альних) труд¤щ≥х,
а також п≥дприЇмств дл¤ виконанн¤ певних господарських
завдань. јкц≥онерне товариство створюЇтьс¤ на основ≥ куп≥вл≥-продажу
акц≥й.
”
¤кост≥ учасник≥в об'Їднанн¤ кап≥талу шл¤хом створенн¤ акц≥онерного товариства
можуть виступати ф≥зичн≥ ≥ юридичн≥ особи.
јкц≥онерне
товариство закритого типу ¤вл¤Ї собою об'Їднанн¤ не т≥льки кап≥тал≥в, але ≥
конкретних учасник≥в (ф≥зичних ≥ юридичних ос≥б).
ќрендне
п≥дприЇмство - це господарська одиниц¤, ¤ка самост≥йно
зд≥йснюЇ п≥дприЇмницьку та ≥ншу д≥¤льн≥сть на основ≥ строкового платного
волод≥нн¤ ≥ користуванн¤ майном, переданим в оренду орендарев≥ за договором.
—п≥льне п≥дприЇмство - це
орган≥зац≥¤, що маЇ широк≥ права в галуз≥ експортно-≥мпортних операц≥й,
погодженн¤ ц≥н, укладанн¤ контракт≥в, працюЇ на принципах повного
госпрозрахунку, валютноњ самоокупност≥. ƒ≥¤льн≥сть сп≥льного п≥дприЇмства ¤к юридичноњ особи регулюютьс¤ «аконами ”крањни. ¬ажливе значенн¤ дл¤ створенн¤ та розвитку
сп≥льних п≥дприЇмств маЇ «акон ”крањни
"ѕро зовн≥шньоеконом≥чну
д≥¤льн≥сть".
ƒержавне
п≥дприЇмство - це самост≥йна господарська одиниц¤ з
правами юридичноњ особи, ¤ка функц≥онуЇ на основ≥ державноњ форми власност≥ в
р≥зних галуз¤х народного господарства.
ќб'Їднанн¤ п≥дприЇмц≥в
¬еликомасштабному б≥знесу властив≥ форми орган≥зац≥њ, в
основ≥ ¤ких лежить об'Їднанн¤ п≥дприЇмств, ф≥рм у сукупн≥ структури. ÷е
зб≥рн≥ асоц≥ативн≥ форми.
–оздивимос¤
окрем≥ типи асоц≥ативних орган≥зац≥йних структур.
орпорац≥¤
- це акц≥онерне товариство, що об'ЇднуЇ д≥¤льн≥сть дек≥лькох ф≥рм дл¤
дос¤гненн¤ њхн≥х загальних ц≥лей або захисту прив≥лењв. як юридична особа,
корпорац≥¤ в≥дпов≥даЇ по боргах ≥ податках за ус≥ вх≥дн≥ в њњ п≥дприЇмства ≥ виступаЇ в ¤кост≥ самост≥йного суб'Їкта
п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥
√осподарськ≥
асоц≥ац≥њ - догов≥рн≥ об'Їднанн¤ п≥дприЇмств ≥
орган≥зац≥й, утворюван≥ дл¤ сп≥льного виконанн¤ однор≥дних функц≥й ≥
координац≥њ загальноњ д≥¤льност≥. јсоц≥ац≥њ ставл¤тьс¤ до одн≥Їњ ≥з самих
м'¤ких форм об'Їднань, що м≥н≥мально обмежують д≥њ вх≥дних у них член≥в
асоц≥ац≥њ. ”часники асоц≥ац≥њ мають право входити в будь-¤к≥ ≥нш≥ асоц≥ац≥њ.
онцерни
- форма догов≥рних значних об'Їднань звичайно монопольного
типу, що дозвол¤Ї використовувати можливост≥ великомасштабного виробництва,
комб≥нуванн¤, кооперуванн¤, завд¤ки на¤вност≥ виробничо-технолог≥чних зв'¤зк≥в.
’олд≥нгов≥
компан≥њ - характеризуютьс¤ тим, що вони мають контроль над ≥ншими компан≥¤ми
або за рахунок волод≥нн¤ њхн≥ми акц≥¤ми ≥ грошовим кап≥талом, або в зв'¤зку з
правом призначати директор≥в п≥дконтрольних компан≥й.
онсорц≥ум - тимчасове добров≥льне об'Їднанн¤ п≥дприЇмств, орган≥зац≥й, утворене дл¤ вир≥шенн¤ конкретних
задач ≥ проблем, зд≥йсненн¤ значних ≥нвестиц≥йних, науково-техн≥чних,
соц≥альних, еколог≥чних проект≥в. ” консорц≥ум можуть входити ≥ велик≥, ≥
др≥бн≥ п≥дприЇмства, що бажають вз¤ти участь у зд≥йсненн≥ проектного або ≥ншого
п≥дприЇмницького задуму, але не маючи самост≥йних можливостей його зд≥йсненн¤.
5.††††† омунальн≥ та державн≥ п≥дприЇмства,
особливост≥ њх д≥¤льност≥.
ƒержавн≥
ун≥тарн≥ п≥дприЇмства утворюютьс¤ компетентними
органами державноњ влади на баз≥ в≥докремленоњ частини державноњ власност≥. ÷≥
органи Ї представниками власника (держави) ≥ виконують його функц≥њ в межах,
визначених √осподарським кодексом ”крањни та ≥ншими законодавчими актами. ћайно
державного ун≥тарного п≥дприЇмства Ї державною
власн≥стю ≥ закр≥плюЇтьс¤ за ним на прав≥ господарського в≥данн¤ чи прав≥
оперативного управл≥нн¤.
ƒержавн≥
ун≥тарн≥ п≥дприЇмства, за ст. 73 √осподарського
кодексу ”крањни, д≥ють ¤к державн≥ комерц≥йн≥ п≥дприЇмства або казенн≥
п≥дприЇмства.
ƒержавне
комерц≥йне п≥дприЇмство д≥Ї на основ≥ статуту ≥ несе
в≥дпов≥дальн≥сть за насл≥дки своЇњ д≥¤льност≥ вс≥м належним йому на прав≥
господарського в≥данн¤ майном. —татутний фонд такого п≥дприЇмства
утворюЇтьс¤ уповноваженим органом, до сфери управл≥нн¤ ¤кого воно входить, до
його реЇстрац≥њ ¤к суб`Їкта господарюванн¤.
ƒержава
та орган, до управл≥нн¤ ¤кого входить державне комерц≥йне п≥дприЇмство,
не несуть в≥дпов≥дальност≥ за його зобов`¤занн¤ми, кр≥м випадк≥в, передбачених
√осподарським кодексом ”крањни та ≥ншими законами.
ƒержавн≥
ун≥тарн≥ п≥дприЇмства повинн≥ приймати та виконувати
доведен≥ до них державн≥ замовленн¤ ≥ державн≥ завданн¤, а також враховувати њх
при формуванн≥ виробничих програм, визначенн≥ перспектив њх економ≥чного ≥
соц≥ального розвитку та вибор≥ контрагент≥в. ¬они не мають права безоплатно
передавати належне њм майно ≥ншим п≥дприЇмствам, орган≥зац≥¤м, громад¤нам, кр≥м
випадк≥в, передбачених законом. ¬≥дчужувати, в≥ддавати в заставу майнов≥
об`Їкти, що належать до основних фонд≥в, здавати в оренду ц≥л≥сн≥ майнов≥
комплекси структурних одиниць та п≥дрозд≥л≥в державн≥
комерц≥йн≥ п≥дприЇмства мають право лише за попередньою згодою орган≥в, до
сфери управл≥нн¤ ¤ких вони вход¤ть, ≥, ¤к правило, на конкурсних засадах.
ошти, одержан≥ в≥д продажу майна, що належить до основних фонд≥в цих п≥дприЇмств, спр¤мовуютьс¤ на ≥нвестуванн¤ њх виробничоњ
д≥¤льност≥.
—писанн¤
з балансу не повн≥стю амортизованих основних фонд≥в, а також прискорена
амортизац≥¤ основних фонд≥в державного комерц≥йного п≥дприЇмства
можуть проводитис¤ лише за згодою органу, до сфери управл≥нн¤ ¤кого входить
дане п≥дприЇмство.
ƒержавн≥
комерц≥йн≥ п≥дприЇмства утворюють за рахунок прибутку
спец≥альн≥ (ц≥льов≥) фонди, призначен≥ дл¤ покритт¤ витрат, пов`¤заних з њх
д≥¤льн≥стю, зокрема амортизац≥йний фонд; фонд
розвитку виробництва; фонд споживанн¤ (оплати труда); резервний фонд та ≥нш≥
передбачен≥ статутом п≥дприЇмства фонди.
ѕор¤док
визначенн¤ норматив≥в в≥драхувань до таких фонд≥в, њх
граничн≥ розм≥ри, пор¤док формуванн¤ та використанн¤ встановлюЇтьс¤ законом.
“ак, ƒекретом аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 10 травн¤
1993 року Уѕро пор¤док використанн¤ прибутку державних п≥дприЇмств, установ ≥
орган≥зац≥йФ встановлено, що державн≥ п≥дприЇмства п≥сл¤ сплати обов`¤зкових
платеж≥в провад¤ть в≥драхуванн¤ в≥д прибутку, ¤кий залишитьс¤ в њхньому
розпор¤дженн≥, на техн≥чне переобладнанн¤ виробництва, освоЇнн¤ нових
технолог≥й, зд≥йсненн¤ природоохоронних заход≥в ≥ нового буд≥вництва та на
поповненн¤ власних оборотних кошт≥в за нормативами (в
розм≥рах не менше 30 ≥ не б≥льше 80 в≥дсотк≥в), встановленими органами, ¤к≥
виконують функц≥њ управл≥нн¤ майном, що перебуваЇ в державн≥й власност≥.
—еред
п≥дприЇмств, заснованих на державн≥й власност≥,
вир≥зн¤ютьс¤ казенн≥ п≥дприЇмства. ¬они створюютьс¤ в галуз¤х народного
господарства за одн≥Їю з таких умов: законом дозволено зд≥йсненн¤ господарськоњ
д≥¤льност≥ лише державними п≥дприЇмствами; основним
(понад п`¤тдес¤т в≥дсотк≥в) споживачем продукц≥њ (роб≥т, послуг) Ї держава;
п≥дприЇмство ¤вл¤Ї собою суб`Їкт природних монопол≥й; таким, що переважаЇ
(понад п`¤тдес¤т в≥дсотк≥в), Ї виробництво сусп≥льно
необх≥дноњ продукц≥њ (роб≥т, послуг), ¤ке за своЇю д≥¤льн≥стю ≥ характером
потреб, що ним задовольн¤ютьс¤, ¤к правило, не може бути рентабельним.
ѕриватизац≥ю майнових комплекс≥в державних п≥дприЇмств
заборонено законом (ст. 76 √осподарського кодексу ”крањни).
азенне
п≥дприЇмство створюЇтьс¤ за р≥шенн¤м аб≥нету
ћ≥н≥стр≥в ”крањни. ” р≥шенн≥ про його створенн¤
визначаютьс¤ обс¤г ≥ характер основноњ д≥¤льност≥, а також орган, до сфери
управл≥нн¤ ¤кого входить п≥дприЇмство, що створюЇтьс¤. азенне п≥дприЇмство над≥л¤Їтьс¤ правами юридичноњ особи, в≥дкриваЇ
в≥дпов≥дн≥ рахунки в банках, маЇ печатку за своњм найменуванн¤м, ¤ке повинно
м≥стити слова Указенне п≥дприЇмствоФ.
ќрган,
до сфери управл≥нн¤ ¤кого входить казенне п≥дприЇмство,
затверджуЇ його статут, призначаЇ кер≥вника, даЇ дозв≥л на зд≥йсненн¤ ним
господарськоњ д≥¤льност≥, визначаЇ види продукц≥њ (роб≥т, послуг), на
виробництво та реал≥зац≥ю ¤коњ поширюЇтьс¤ цей дозв≥л. ¬≥н зд≥йснюЇ контроль за
використанн¤м та збереженн¤м належного п≥дприЇмству майна ≥ маЇ право вилучити
в нього майно, ¤ке не використовуЇтьс¤ або використовуЇтьс¤ не за призначенн¤м,
≥ розпор¤дитис¤ ним у межах своњх повноважень. ѕ≥д гарант≥Їю цього органу казенне п≥дприЇмство одержуЇ
кредити дл¤ виконанн¤ статутних завдань. Ѕез попередньоњ згоди цього органу
казенне п≥дприЇмство не може в≥дчужувати або ≥ншим
способом розпор¤джатис¤ закр≥пленим за ним майном, що належить до основних
фонд≥в.
ƒжерелом
формуванн¤ майна казенного п≥дприЇмства, кр≥м державного майна, переданого йому
в≥дпов≥дно до р≥шенн¤ про його створенн¤, Ї: кошти та ≥нше майно, одержан≥ в≥д
реал≥зац≥њ продукц≥њ (роб≥т, послуг); ц≥льов≥ кошти, вид≥лен≥ з ƒержавного
бюджету; частина доход≥в, одержаних ним за результатом господарськоњ
д≥¤льност≥, що передбачена статутом.
азенне
п≥дприЇмство в≥дпов≥даЇ за своњми зобов`¤занн¤ми лише коштами, що перебувають у
його розпор¤дженн≥. ” раз≥ недостатност≥ таких кошт≥в держава, в особ≥ органу,
до сфери управл≥нн¤ ¤кого входить це п≥дприЇмство, несе субсид≥арну
в≥дпов≥дальн≥сть за його зобов`¤занн¤ми.
омунальн≥
ун≥тарн≥ п≥дприЇмства утворюютьс¤, под≥бно до державних п≥дприЇмств,
компетентними органами м≥сцевого самовр¤дуванн¤ на баз≥ в≥докремленоњ частини
комунальноњ власност≥ ≥ вход¤ть до сфери њх управл≥нн¤. ÷≥ органи Ї
представниками власник≥в Ц в≥дпов≥дних територ≥альних громад ≥ виконують його
функц≥њ в межах, визначених √осподарським кодексом та ≥ншими законодавчими
актами. ÷ими органами утворюютьс¤ статутн≥ фонди комунальних ун≥тарних
п≥дприЇмств до њх реЇстрац≥њ ¤к суб`Їкт≥в господарюванн¤.
Ќайменуванн¤
комунального ун≥тарного п≥дприЇмства маЇ м≥стити слова Укомунальне
п≥дприЇмствоФ та вказ≥вку на орган м≥сцевого самовр¤дуванн¤, до сфери ¤кого
воно входить. ќрган м≥сцевого самовр¤дуванн¤ призначаЇ кер≥вника комунального
ун≥тарного п≥дприЇмства.
÷е
п≥дприЇмство не несе в≥дпов≥дальност≥ за зобов`¤занн¤ми власника та органу
м≥сцевого самовр¤дуванн¤, до сфери управл≥нн¤ ¤кого воно входить. «битки,
завдан≥ йому внасл≥док виконанн¤ р≥шень орган≥в державноњ влади чи м≥сцевого
самовр¤дуванн¤, п≥дл¤гають в≥дшкодуванню зазначеними органами.
6.††††† √осподарськ≥ товариства, њх види та
особливост≥ д≥¤льност≥.
√осп. товарис≠тва та њх
види |
¬изначенн¤, наведене: |
|
в ÷ив≥льному одекс≥
”крањни, (глава 8) |
в √осподарському
одекс≥ ”крањни †(глава 9) |
|
√оспо≠дарське товариство |
√осподарським† товариство솆 Ї†
юридична† особа, статутний (складений)† кап≥тал ¤коњ под≥лений на частки м≥ж
учасниками |
√осподарськими
товариствами визнаютьс¤ п≥дприЇмства або ≥нш≥ субТЇкти господарюванн¤,
створен≥ юридичними особами та/або громад¤нами шл¤хом обТЇднанн¤ њх майна ≥
участ≥ в п≥дприЇмницьк≥й д≥¤льност≥ товариства з метою одержанн¤ прибутку |
1. ѕовне товариство |
ѕовним Ї
товариство, учасники ¤кого в≥дпов≥дно до укладеног†† м≥憆††
ним膆† договор󆆆 зд≥йснюють п≥дприЇмницьку д≥¤льн≥сть в≥д
≥мен≥ товариства ≥ сол≥дарн††††
несуть†††††† додаткову†† ††††(субсид≥арну) в≥дпов≥дальн≥сть за його
зобовТ¤занн¤ми ус≥м своњм майном |
ѕовним
товариством Ї господарське товариство, вс≥ учасники ¤кого в≥дпов≥дно до
укладеного м≥ж ними договору зд≥йснюють п≥дприЇмницьку д≥¤льн≥сть в≥д ≥мен≥
товариства ≥ несуть додаткову сол≥дарну в≥дпов≥дальн≥сть за зобовТ¤занн¤ми
товариства ус≥м своњм майном |
2. о≠ман≠≠дит≠не то≠ва≠рис≠т≠во |
омандитним
товариством Ї товариство, в ¤кому разо솆
熆 учасниками,†† ¤к≥††
зд≥йснюють†† в≥䆆 ≥мен≥ товариства п≥дприЇмницьку д≥¤льн≥сть
≥ сол≥дарно несуть додаткову (субсид≥арну) в≥дпов≥дальн≥сть за
зобовТ¤занн¤м膆 товариства†† ус≥솆†
своњм††† майном (повними
учасниками), Ї один чи к≥лька учасник≥в (вкладник≥в), ¤к≥ несуть ризик
збитк≥в, повТ¤заних ≥з д≥¤льн≥стю товариства, у межах сум зроблених ними
вклад≥в та не беруть участ≥ в д≥¤льност≥ товариства |
омандитним
товариством Ї господарське товариство, в ¤кому один або дек≥лька учасник≥в
зд≥йснюють в≥д ≥мен≥ товариства п≥дприЇмницьку д≥¤льн≥сть ≥ несуть за його
зобовТ¤занн¤ми додаткову сол≥дарну в≥дпов≥дальн≥сть ус≥м своњм майном, на ¤ке
за законом може бути звернено ст¤гненн¤ (повн≥ учасники), а ≥нш≥ учасники
присутн≥ в д≥¤льност≥ товариства лише своњми вкладами (вкладники) |
3. “о≠ва≠рис≠тво з обме≠же≠ною в≥д≠по≠в≥≠даль≠н≥с≠тю |
“овариство솆 熆
обмеженою††
в≥дпов≥дальн≥стю†† Ї засноване
одним або к≥лькома особами товариство, статутний кап≥тал ¤кого под≥лений на
частки, розм≥р ¤ких встановлюЇтьс¤ статутом |
“овариством
з обмеженою в≥дпов≥дальн≥стю Ї господарське товариство, що маЇ статутний
фонд, под≥лений на частки, розм≥р ¤ких визначаЇтьс¤ установчими документами,
≥ несе в≥дпов≥дальн≥сть за своњми зобовТ¤занн¤ми т≥льки своњм майном |
4. “о≠ва≠рис≠тво з додат≠ко≠вою в≥дпо≠в≥даль≠н≥стю |
“овариством† з додатковою†† в≥дпов≥дальн≥стю† Ї товариство,
засноване одн≥Їю або к≥лькома особами, статутний кап≥тал ¤кого под≥лений на
частки, розм≥р ¤ких визначений статутом. ”часник膆†††† товариства††††† 熆††††
додатковою в≥дпов≥дальн≥стю††††
сол≥дарн†† несуть†††† додаткову (субсид≥арну)†††††††† в≥дпов≥дальн≥сть†††††††† за†††††††† його зобовТ¤занн¤м膆 своњм††
майно솆 у†† розм≥р≥,††
¤кий встановлюЇтьс¤ статутом товариства ≥ Ї однаково кратним дл¤ вс≥х
учасник≥в до вартост≥ внесеного кожним учасником вкладу |
“овариством
з додатковою в≥дпов≥дальн≥стю Ї господарське товариство, статутний фонд ¤кого
под≥лений на частки визначених установчими документами розм≥р≥в ≥ ¤ке несе
в≥дпов≥дальн≥сть за своњми зобовТ¤занн¤ми власним майном, а в раз≥ його
недостатност≥ учасники цього товариства несуть додаткову сол≥дарну
в≥дпов≥дальн≥сть у визначеному установчими документами однаково кратному
розм≥р≥ до вкладу кожного з учасник≥в |
5. јкц≥о≠нер≠не
то≠ва≠ри≠ство |
јкц≥онерним
Ї товариство, статутний кап≥тал ¤кого под≥лений на визначену к≥льк≥сть акц≥й
однаковоњ ном≥нальноњ вартост≥ |
јкц≥онерним
товариством Ї господарське товариство, ¤ке маЇ статутний фонд, под≥лений на
визначену к≥льк≥сть акц≥й однаковоњ ном≥нальноњ вартост≥, ≥ несе
в≥дпов≥дальн≥сть за зобовТ¤занн¤ми т≥льки майном товариства, а акц≥онери
несуть ризик збитк≥в, повТ¤заних ≥з д≥¤льн≥стю товариства, в межах вартост≥
належних њм акц≥й |
7.††††† ќбТЇднанн¤ п≥дприЇмств та особливост≥ њх
д≥¤льност≥.
«г≥дно
з≥ ст. 70 √ ”крањни п≥дприЇмства мають право на добров≥льних засадах
об'Їднувати свою господарську д≥¤льн≥сть (виробничу, комерц≥йну та ≥нш≥ њњ
види) на умовах ≥ в пор¤дку, встановлених цим одексом та ≥ншими законами.
–езультатом такого об'Їднанн¤ Ї створенн¤ нових утворень - об'Їднань
п≥дприЇмств, ознаки, правовий статус ≥ види ¤ких буде розгл¤нуто нижче.
†ѕон¤тт¤ об'Їднанн¤ п≥дприЇмств.
†¬≥дпов≥дно до ст. 118 √ ”крањни об'Їднанн¤м
п≥дприЇмств Ї господарська орган≥зац≥¤, утворена у склад≥ двох або б≥льше
п≥дприЇмств з метою координац≥њ њх виробничоњ, науковоњ та ≥ншоњ д≥¤льност≥ дл¤
вир≥шенн¤ сп≥льних економ≥чних та соц≥альних завдань.
†’арактеристика об'Їднанн¤ п≥дприЇмств.
†1. ќб'Їднанн¤м п≥дприЇмств Ї господарська
орган≥зац≥¤. ≤ншими словами, за загальним правилом, об'Їднанн¤ п≥дприЇмств
¤вл¤Ї собою юридичну особу (див. ч. 4 ст. 118 √ ”крањни) з притаманними њй
характерними ознаками.
†2. ќб'Їднанн¤ утворюЇтьс¤ у склад≥ двох чи
б≥льше п≥дприЇмств. «важаючи на це, ф≥зичн≥ особи - суб'Їкти п≥дприЇмницькоњ
д≥¤льност≥ не можуть входити до складу об'Їднанн¤ п≥дприЇмств.
†"¬ходженн¤ до складу" об'Їднанн¤
п≥дприЇмств Ї складною правовою категор≥Їю. « одного боку, суть об'Їднанн¤
п≥дприЇмств зводитьс¤ до об'Їднанн¤ частини њх кап≥тал≥в ≥ виникненн¤ на ц≥й
матер≥альн≥й баз≥ новоњ юридичноњ особи - власне "об'Їднанн¤
п≥дприЇмств". —татт¤ 121 √ ”крањни спец≥ально п≥дкреслюЇ, що п≥дприЇмства
- учасники об'Їднанн¤ п≥дприЇмств збер≥гають статус юридичноњ особи. « ≥ншого
боку, об'Їднанн¤ п≥дприЇмств створюЇтьс¤ його засновниками дл¤ зд≥йсненн¤
впливу, в т≥й чи ≥нш≥й м≥р≥, на њх д≥¤льн≥сть, що обумовлюЇ, в свою чергу,
т≥сний взаЇмозв'¤зок та б≥льшу чи меншу залежн≥сть самих п≥дприЇмств-учасник≥в
в≥д об'Їднанн¤.
†«г≥дно з ч. 2 ст. 118 √ ”крањни об'Їднанн¤
п≥дприЇмств утворюютьс¤ п≥дприЇмствами-учасниками на добров≥льних засадах, або
за р≥шенн¤м орган≥в, ¤к≥ в≥дпов≥дно до √ та ≥нших закон≥в мають право утворювати
об'Їднанн¤ п≥дприЇмств, або засновником, ¤кий може мати в≥дношенн¤/зд≥йснювати
вплив щодо входженн¤ п≥дприЇмств - потенц≥йних учасник≥в до складу об'Їднанн¤
(див., зокрема, —татут ”крањнськоњ державноњ корпорац≥њ "”крзакордоннафтогазбуд", затв.
постановою аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 4 березн¤ 1997 р. є 198). ¬
об'Їднанн¤ п≥дприЇмств можуть входити п≥дприЇмства, утворен≥ за законодавством
≥нших держав, а п≥дприЇмства ”крањни можуть входити в об'Їднанн¤ п≥дприЇмств,
утворен≥ на територ≥њ ≥нших держав.
†3. ќб'Їднанн¤ п≥дприЇмств утворюЇтьс¤ з метою
координац≥њ виробничоњ, науковоњ та ≥ншоњ д≥¤льност≥ його учасник≥в.
оординац≥¤ Ї узагальнюючою категор≥Їю, п≥д ¤кою розум≥Їтьс¤ вплив структури
об'Їднанн¤ п≥дприЇмств з метою забезпеченн¤ погодженост≥ д≥й його учасник≥в.
онкретн≥ засоби зд≥йсненн¤ такого впливу вар≥юютьс¤ залежно в≥д виду
об'Їднанн¤ п≥дприЇмств ≥ будуть розгл¤нут≥ нами дал≥.
†4. ќб'Їднанн¤ п≥дприЇмств утворюЇтьс¤ дл¤
вир≥шенн¤ сп≥льних економ≥чних та соц≥альних завдань його учасник≥в.
†ќб'Їднанн¤ п≥дприЇмств несе в соб≥ значний
потенц≥ал високоефективного господарюванн¤ у будь-¤ких соц≥ально-економ≥чних
умовах. ѕроте у пер≥од пануванн¤ плановоњ економ≥ки таке об'Їднанн¤, ¤к
правило, призводило до створенн¤ ƒодатковоњ кер≥вноњ структури м≥ж
п≥дприЇмством та м≥н≥стерством (главком), що, з одного боку, п≥дтримувало
збитков≥ п≥дприЇмства, а, з ≥ншого - маскувало реальне становище на
п≥дприЇмствах, що входили до об'Їднанн¤. ¬насл≥док цього складалас¤ перекручена
картина економ≥чних здобутк≥в.
†¬ той же час створенн¤ об'Їднань спри¤ло
розвитку пр¤мих довгострокових господарських зв'¤зк≥в, полегшувало вир≥шенн¤
проблем щодо сумно зв≥сного товарного деф≥циту, допомагало налагоджувати б≥льш
ритм≥чну роботу п≥дприЇмств. —тимулом до об'Їднанн¤ була й ≥снуюча вже тод≥
пр¤ма залежн≥сть матер≥ального заохоченн¤ працюючих в≥д р≥вн¤ рентабельност≥,
адже, зазвичай, забезпеченн¤ р≥вн¤ рентабельност≥ загалом по об'Їднанню давало
можлив≥сть прем≥ювати вс≥х без вин¤тку прац≥вник≥в п≥дприЇмств, що входили до нього.
†Ќа практиц≥ б≥льш зац≥кавленими в об'Їднанн≥ Ї
так≥ п≥дприЇмства, ¤к≥ нещодавно були приватизован≥ ≥ потребують терм≥новоњ
орган≥зац≥йноњ, матер≥ально-техн≥чноњ та ф≥нансовоњ допомоги. ќб'Їднуютьс¤ ≥
п≥дприЇмства, що ран≥ше працювали в т≥сн≥й кооперац≥њ з суб'Їктами
господарюванн¤, зв'¤зки з ¤кими порушились ≥ ¤к≥ не змогли самост≥йно
адаптуватис¤ до нових умов роботи.
†ћотивом до об'Їднанн¤ виступаЇ ≥ необх≥дн≥сть
ф≥нансовоњ п≥дтримки на стад≥њ модерн≥зац≥њ виробництва, перепроф≥люванн¤,
переп≥дготовки кадр≥в, ≥нвестуванн¤ заход≥в, в тому числ≥ рекламних, щодо
виходу на зовн≥шн≥й ринок без зб≥льшенн¤ к≥лькост≥ прац≥вник≥в адм≥н≥страц≥њ
п≥дприЇмства. ≤нод≥ п≥дприЇмству Ї економ≥чно виг≥дн≥шим ув≥йти до об'Їднанн¤ з
науковим центром, н≥ж залучати на догов≥рн≥й основ≥ до виконанн¤
науково-досл≥дних ≥ пошукових роб≥т сторонню орган≥зац≥ю. ќсобливо, ¤кщо це
стосуЇтьс¤ довгострокових, проте перспективних ≥ прибуткових у майбутньому
проект≥в. ѕроведенн¤ силами власного об'Їднанн¤ роб≥т ≥з розробки та виробництва
нових вид≥в продукц≥њ або опрацюванн¤ винаход≥в з принципово нових технолог≥й у
раз≥ усп≥шноњ реал≥зац≥њ проекту даЇ не т≥льки прибутки, а й права на
"ноу-хау".
†¬ажливим Ї ≥ те, що в умовах неплатеж≥в ≥
складноњ процедури отриманн¤ банк≥вського кредиту п≥дприЇмство, що ув≥йшло до
об'Їднанн¤, ¤к правило, отримуЇ додатков≥ шанси на б≥льш виг≥дних умовах
залучити ≥нвестиц≥њ у св≥й розвиток.
†Ќарешт≥, робота в межах великого об'Їднанн¤
спри¤Ї створенню позитивного ≥м≥джу п≥дприЇмства у д≥лових колах, дозвол¤Ї
використовувати його ф≥рмове ≥м'¤ на ринках ”крањни та за кордоном, що Ї також
важливою обставиною в умовах зростаючоњ конкуренц≥њ.
†“аким чином, об'Їднанн¤ п≥дприЇмств в умовах
перех≥дного до ринку пер≥оду з його ускладненн¤ми ≥ значними комерц≥йними ризиками
Ї позитивним процесом. ќчевидним Ї ≥ те, що з часом цей процес стане б≥льш
глибоким та набуватиме нового зм≥сту - об'Їднанн¤ п≥дприЇмств утворюватимутьс¤
переважно на основ≥ приватноњ власност≥ з метою б≥льш ефективного
функц≥онуванн¤ кап≥талу та використанн¤ вс≥х вид≥в ресурс≥в, а також дл¤
вир≥шенн¤ глобальних, транснац≥ональних програм.
†5. ќб'Їднанн¤ п≥дприЇмств можуть утворюватис¤
на невизначений строк або д≥¤ти ¤к тимчасов≥ об'Їднанн¤. “имчасов≥сть
функц≥онуванн¤ об'Їднанн¤ може бути обумовлена ¤к спливом
певного строку, встановленого засновниками в установчих документах, так ≥
дос¤гненн¤м в≥дпов≥дноњ мети, що була ними поставлена, а, в≥дтак, недоц≥льн≥стю
подальшого його ≥снуванн¤.
†6. «г≥дно з ч. 4 ст. 121 √ ”крањни р≥шенн¤
про утворенн¤ об'Їднанн¤ п≥дприЇмств (установчий догов≥р) та статут об'Їднанн¤
погоджуютьс¤ з јнтимонопольним ком≥тетом ”крањни в пор¤дку, встановленому
законодавством про захист економ≥чноњ конкуренц≥њ (див. «акон ”крањни в≥д 11
с≥чн¤ 2001 р. є 2210-III "ѕро захист економ≥чноњ
конкуренц≥њ", а також ѕоложенн¤ про пор¤док поданн¤ за¤в до
јнтимонопольного ком≥тету ”крањни про попереднЇ отриманн¤ дозволу на
концентрац≥ю суб'Їкт≥в господарюванн¤ (ѕоложенн¤ про концентрац≥ю), затв. розпор¤дженн¤м јнтимонопольного ком≥тету ”крањни в≥д
19 лютого 2002 р. є 33-р).
†7. ”часники об'Їднанн¤ п≥дприЇмств можуть
вносити на умовах ≥ в пор¤дку, передбачених його установчими документами,
майнов≥ внески (вступн≥, членськ≥, ц≥льов≥ тощо). ÷е майно передаЇтьс¤
об'Їднанню його учасниками у господарське в≥данн¤ або в оперативне управл≥нн¤
на основ≥ установчого договору чи р≥шенн¤ про утворенн¤ об'Їднанн¤. ¬арт≥сть
майна об'Їднанн¤ в≥дображаЇтьс¤ у його баланс≥.
†8. ќб'Їднанн¤ п≥дприЇмств не в≥дпов≥даЇ за
зобов'¤занн¤ми його учасник≥в, а п≥дприЇмства-учасники не в≥дпов≥дають за
зобов'¤занн¤ми об'Їднанн¤, ¤кщо ≥нше не передбачено установчим договором або
статутом об'Їднанн¤. ≤ншими словами, в≥дпов≥дальн≥сть п≥дприЇмств - член≥в
об'Їднанн¤ за зобов'¤занн¤ми (договорами та ≥н.) останнього може наставати лише
в раз≥ на¤вност≥ в≥дпов≥дного положенн¤ в установчих документах об'Їднанн¤.
† ласиф≥кац≥¤ об'Їднань п≥дприЇмств.
†«г≥дно з≥ ст. 119 √ ”крањни залежно в≥д
пор¤дку заснуванн¤ можуть утворюватис¤ об'Їднанн¤ п≥дприЇмств таких вид≥в:
господарськ≥ об'Їднанн¤ або державн≥ чи комунальн≥ господарськ≥ об'Їднанн¤.
†√осподарським об'Їднанн¤м визнаЇтьс¤
об'Їднанн¤ п≥дприЇмств, утворене за ≥н≥ц≥ативою п≥дприЇмств, незалежно в≥д њх
виду, ¤к≥ на добров≥льних засадах об'Їднали свою господарську д≥¤льн≥сть. ¬они
д≥ють на основ≥ установчого договору та/або статуту, ¤кий затверджуЇтьс¤ њх
засновниками.
†«г≥дно з≥ ст. 122 √ ”крањни господарськ≥
об'Їднанн¤ мають вищ≥ органи управл≥нн¤ (загальн≥ збори учасник≥в) та утворюють
виконавч≥ органи, передбачен≥ статутом господарського об'Їднанн¤.
†ƒо компетенц≥њ вищого органу господарського
об'Їднанн¤ належить:
†- затвердженн¤ статуту господарського
об'Їднанн¤ та внесенн¤ зм≥н до нього;
†- вир≥шенн¤ питань про прийн¤тт¤ в
господарське об'Їднанн¤ нових учасник≥в та виключенн¤ учасник≥в з його складу;
†- утворенн¤ виконавчого органу господарського
об'Їднанн¤ в≥дпов≥дно до його статуту чи договору;
†- вир≥шенн¤ ф≥нансових та ≥нших питань
в≥дпов≥дно до установчих документ≥в господарського об'Їднанн¤.
†¬иконавчий орган господарського об'Їднанн¤
(колег≥альний чи одноособовий) вир≥шуЇ питанн¤ поточноњ д≥¤льност≥, ¤к≥
в≥дпов≥дно до статуту або договору в≥днесен≥ до його компетенц≥њ.
†ƒержавне (комунальне) господарське об'Їднанн¤
- об'Їднанн¤ п≥дприЇмств, утворене державними (комунальними) п≥дприЇмствами за
р≥шенн¤м аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни або, у визначених законом випадках,
р≥шенн¤м м≥н≥стерств (≥нших орган≥в, до сфери управл≥нн¤ ¤ких вход¤ть
п≥дприЇмства, що утворюють об'Їднанн¤), або р≥шенн¤м компетентних орган≥в
м≥сцевого самовр¤дуванн¤. ¬оно д≥Ї на основ≥ р≥шенн¤ про його утворенн¤ та
статуту, ¤кий затверджуЇтьс¤ органом, що прийн¤в р≥шенн¤ про утворенн¤
об'Їднанн¤.
†”правл≥нн¤ державним (комунальним)
господарським об'Їднанн¤м зд≥йснюють правл≥нн¤ об'Їднанн¤ ≥ генеральний
директор об'Їднанн¤, ¤кий призначаЇтьс¤ на посаду та зв≥льн¤Їтьс¤ з посади
органом, що прийн¤в р≥шенн¤ про утворенн¤ об'Їднанн¤. —клад правл≥нн¤
визначаЇтьс¤ статутом об'Їднанн¤. ѕор¤док управл≥нн¤ державним (комунальним)
господарським об'Їднанн¤м визначаЇтьс¤ статутом об'Їднанн¤ в≥дпов≥дно до
закону.
†як господарськ≥ об'Їднанн¤, так ≥ державн≥
(комунальн≥) господарськ≥ об'Їднанн¤ ≥снують в певних орган≥зац≥йно-правових
формах.
†“ак, господарськ≥ об'Їднанн¤ утворюютьс¤ ¤к
асоц≥ац≥њ, корпорац≥њ, консорц≥уми, концерни, ≥нш≥ об'Їднанн¤ п≥дприЇмств,
передбачен≥ законом:
†- асоц≥ац≥¤ - догов≥рне об'Їднанн¤, створене з
метою пост≥йноњ координац≥њ господарськоњ д≥¤льност≥ п≥дприЇмств, що
об'Їдналис¤, шл¤хом централ≥зац≥њ одн≥Їњ або к≥лькох виробничих та
управл≥нських функц≥й, розвитку спец≥ал≥зац≥њ ≥ кооперац≥њ виробництва,
орган≥зац≥њ сп≥льних виробництв на основ≥ об'Їднанн¤ учасниками ф≥нансових та
матер≥альних ресурс≥в дл¤ задоволенн¤ переважно господарських потреб учасник≥в
асоц≥ац≥њ. “ака координац≥¤ може зд≥йснюватис¤, наприклад, у форм≥
централ≥зованого забезпеченн¤ член≥в асоц≥ац≥њ текстами нормативних акт≥в;
забезпеченн¤ взаЇмод≥њ з органами державноњ влади ≥ управл≥нн¤; спри¤нн¤
п≥двищенню квал≥ф≥кац≥њ ≥ профес≥онал≥зму спец≥ал≥ст≥в п≥дприЇмств-член≥в;
ознайомленн¤ громадськост≥ з д≥¤льн≥стю п≥дприЇмств-член≥в, наданн¤ њм
рекламно-≥нформац≥йноњ п≥дтримки та ≥н.
†јсоц≥ац≥¤ не маЇ права втручатис¤ у
господарську д≥¤льн≥сть п≥дприЇмств - учасник≥в асоц≥ац≥њ. як, наприклад,
йдетьс¤ в п. 1.4 —татуту асоц≥ац≥њ украњнських банк≥в, "членство в
јсоц≥ац≥њ не накладаЇ на њњ член≥в н≥¤ких обмежень щодо комерц≥йноњ,
громадськоњ та будь-¤коњ ≥ншоњ д≥¤льност≥, що не заборонена законом". «а
р≥шенн¤м учасник≥в асоц≥ац≥¤ може бути уповноважена представл¤ти њх ≥нтереси у
в≥дносинах з органами влади, ≥ншими п≥дприЇмствами та орган≥зац≥¤ми;
†- корпорац≥¤ - догов≥рне об'Їднанн¤, створене
на основ≥ поЇднанн¤ виробничих, наукових ≥ комерц≥йних ≥нтерес≥в п≥дприЇмств,
що об'Їдналис¤, з делегуванн¤м ними окремих повноважень централ≥зованого
регулюванн¤ д≥¤льност≥ кожного з учасник≥в органам управл≥нн¤ корпорац≥њ;
†- консорц≥ум - тимчасове статутне об'Їднанн¤
п≥дприЇмств дл¤ дос¤гненн¤ його учасниками певноњ сп≥льноњ господарськоњ мети
(реал≥зац≥њ ц≥льових програм, науково-техн≥чних, буд≥вельних проект≥в тощо).
† онсорц≥ум використовуЇ кошти, ¤кими його
над≥л¤ють учасники, централ≥зован≥ ресурси, вид≥лен≥ на ф≥нансуванн¤
в≥дпов≥дноњ програми, а також кошти, що надход¤ть з ≥нших джерел, в пор¤дку,
визначеному його статутом. ” раз≥ дос¤гненн¤ мети його створенн¤ консорц≥ум
припин¤Ї свою д≥¤льн≥сть.
†¬ ”крањн≥ поширенн¤ набули саме банк≥вськ≥
консорц≥уми - тимчасов≥ об'Їднанн¤ банк≥в, ¤к≥ створюютьс¤ дл¤ координац≥њ д≥й
при проведенн≥ р≥зного роду банк≥вських операц≥й, або дл¤ кредитуванн¤ одн≥Їњ,
але великоњ угоди ≥ заснован≥ банками на паритетних засадах (п. 2 ѕоложенн¤ про
пор¤док зд≥йсненн¤ консорц≥умного кредитуванн¤, затв. постановою правл≥нн¤ Ќац≥онального банку ”крањни в≥д
21 лютого 1996 р. є 37). ѕ≥сл¤ повного погашенн¤ кредиту, в≥дсотк≥в та ≥нших
платеж≥в, що належать банк≥вському консорц≥уму, в≥н л≥кв≥дуЇтьс¤ або
реорган≥зуЇтьс¤ в об'Їднанн¤ ≥ншого виду;
†- концерн - статутне об'Їднанн¤ п≥дприЇмств, а
також ≥нших орган≥зац≥й на основ≥ њх ф≥нансовоњ залежност≥ в≥д одного або групи
учасник≥в об'Їднанн¤, з централ≥зац≥Їю функц≥й науково-техн≥чного ≥ виробничого
розвитку, ≥нвестиц≥йноњ, ф≥нансовоњ, зовн≥шньоеконом≥чноњ та ≥ншоњ д≥¤льност≥.
”часники концерну над≥л¤ють його частиною своњх повноважень, у тому числ≥ правом
представл¤ти њх ≥нтереси у в≥дносинах з органами влади, ≥ншими п≥дприЇмствами
та орган≥зац≥¤ми.
†—пециф≥чним видом об'Їднанн¤ п≥дприЇмств Ї
холдинг (холдингова компан≥¤). ¬≥дпов≥дно до ст. 126 √ ”крањни холдинговою
компан≥Їю визнаЇтьс¤ суб'Їкт господарюванн¤, що волод≥Ї контрольним пакетом
акц≥й доч≥рнього п≥дприЇмства (п≥дприЇмств). —пециф≥ка холдингу пол¤гаЇ в тому,
що в≥н не об'ЇднуЇ п≥дприЇмства, а волод≥Ї корпоративними правами на них;
фактично, у раз≥ на¤вност≥ у статутному фонд≥ холдингу акц≥й та/або майна
доч≥рн≥х п≥дприЇмств, в≥н стаЇ перех≥дною формою м≥ж, власне, об'Їднанн¤м
п≥дприЇмств ≥ господарським товариством. ќстаннЇ п≥дтверджуЇтьс¤, зокрема, п. 9
ѕоложенн¤ про холдингов≥ компан≥њ, що створюютьс¤ в процес≥ корпоратизац≥њ та
приватизац≥њ, затв. ”казом ѕрезидента ”крањни в≥д 11
травн¤ 1994 р. є 224/94, в≥дпов≥дно до ¤кого холдингова компан≥¤ створюЇтьс¤ у
форм≥ в≥дкритого акц≥онерного товариства шл¤хом об'Їднанн¤ у статутному фонд≥
контрольних пакет≥в акц≥й доч≥рн≥х п≥дприЇмств та ≥нших актив≥в.
†ћ≥ж холдинговою компан≥Їю та њњ доч≥рн≥ми
п≥дприЇмствами встановлюютьс¤ в≥дносини контролю-п≥дпор¤дкуванн¤ в≥дпов≥дно до
вимог √ ”крањни та ≥нших закон≥в.
†ƒержавн≥ ≥ комунальн≥ господарськ≥ об'Їднанн¤
утворюютьс¤ переважно у форм≥ корпорац≥њ або концерну, незалежно в≥д
найменуванн¤ об'Їднанн¤ - комб≥нат, трест тощо (ч. 6 ст. 120 √ ”крањни).
†ќсобливим видом об'Їднанн¤ п≥дприЇмств Ї
промислово-ф≥нансова група. ѓњ статус, пор¤док створенн¤ ≥ функц≥онуванн¤
визначаЇтьс¤ ст. 125 √ ”крањни, «аконом ”крањни в≥д 21 листопада 1995 р. є
437/95-¬– "ѕро промислово-ф≥нансов≥ групи в ”крањн≥", а також
ѕоложенн¤м про створенн¤ (реЇстрац≥ю), реорган≥зац≥ю та л≥кв≥дац≥ю
промислово-ф≥нансових груп, затв. постановою аб≥нету
ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 20 липн¤ 1996 р. є 781. ¬≥дпов≥дно до цих нормативних
акт≥в промислово-ф≥нансовою групою Ї об'Їднанн¤, ¤ке створюЇтьс¤ за р≥шенн¤м
аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни на певний строк з метою реал≥зац≥њ державних програм
розвитку пр≥оритетних галузей виробництва ≥ структурноњ перебудови економ≥ки
”крањни, включаючи програми зг≥дно з м≥жнародними договорами ”крањни, а також з
метою виробництва к≥нцевоњ продукц≥њ.
†ѕрикладом промислово-ф≥нансовоњ групи, що д≥Ї
в ”крањн≥, може бути група "“итан", утворена в≥дпов≥дно до постанови
аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 16 травн¤ 2001 р. є 547 дл¤ виробництва к≥нцевоњ
продукц≥њ двоокису титану. ћетою њњ Ї реал≥зац≥¤ омплексноњ програми розвитку
кольоровоњ металург≥њ ”крањни на пер≥од до 2010 року; терм≥н д≥њ групи - 5
рок≥в.
†ƒо складу промислово-ф≥нансовоњ групи входить
головне п≥дприЇмство та учасники. √оловним Ї п≥дприЇмство, створене в≥дпов≥дно
до законодавства ”крањни, ¤ке виготовл¤Ї к≥нцеву продукц≥ю
промислово-ф≥нансовоњ групи, зд≥йснюЇ њњ збут, сплачуЇ податки в ”крањн≥.
√оловним п≥дприЇмством не може бути торг≥вельне п≥дприЇмство, транспортне
п≥дприЇмство, п≥дприЇмство сфери громадського
харчуванн¤, побутового обслуговуванн¤, матер≥ально-техн≥чного постачанн¤, банк,
ф≥нансово-кредитна установа. ”часником промислово-ф≥нансовоњ групи Ї п≥дприЇмство,
банк або ≥нша наукова чи проектна установа, орган≥зац≥¤, створена зг≥дно ≥з
законодавством ”крањни, ≥ноземна юридична особа, що виробл¤Ї пром≥жну продукц≥ю
промислово-ф≥нансовоњ групи або надаЇ банк≥вськ≥ та ≥нш≥ послуги учасникам ≥
головному п≥дприЇмству ≥ маЇ на мет≥ отриманн¤ прибутку.
†Ќа в≥дм≥ну в≥д об'Їднань п≥дприЇмств, про ¤к≥
йшлос¤ вище, промислово-ф≥нансова група не Ї юридичною особою ≥ не п≥дл¤гаЇ
державн≥й реЇстрац≥њ ¤к суб'Їкт господарюванн¤. √оловне п≥дприЇмство ≥ його
учасники за правилами гл. 77 ÷ ”крањни укладають
√енеральну угоду про сум≥сну д≥¤льн≥сть дл¤ виробництва к≥нцевоњ продукц≥њ. ѕри
цьому право д≥¤ти в≥д ≥мен≥ промислово-ф≥нансовоњ групи маЇ виключно головне
п≥дприЇмство.
†«г≥дно з≥ ст. 127 √ ”крањни законом можуть
визначатис¤ й ≥нш≥ форми об'Їднанн¤ ≥нтерес≥в п≥дприЇмств (союзи, сп≥лки
асоц≥ац≥њ п≥дприЇмц≥в тощо).