† ƒо є 7486-1 в≥д 22.12.2010 р.,
внесеного народними
депутатами ”крањни
ќ.™фремовим, ќ.«аруб≥нським,† —. ≥валовим,
†ќ.Ћогвиненком, ћ.Ћуцьким, .—амойлик,
≤.Ўаровим
¬»—Ќќ¬ќ
на
проект «акону ”крањни "ѕро вищу осв≥ту"
(реЇстрац. є 7486-1)
†††††††† ѕоданим
законопроектом пропонуЇтьс¤ нова редакц≥¤ «акону ”крањни "ѕро вищу
осв≥ту", де, зокрема, передбачаЇтьс¤ визначити: структуру, зм≥ст та
стандарти вищоњ осв≥ти; засади державного управл≥нн¤ в ц≥й сфер≥; типи вищих
навчальних заклад≥в та њх правовий статус; структуру управл≥нн¤ вищими
навчальними закладами; права ≥ обовТ¤зки учасник≥в навчального процесу; науков≥
ступен≥ та вчен≥ званн¤ наукових ≥ науково-педагог≥чних прац≥вник≥в; основи
науковоњ, науково-техн≥чноњ та ≥нновац≥йноњ д≥¤льност≥ вищих навчальних
заклад≥в; ф≥нансово-економ≥чн≥ в≥дносини; питанн¤ м≥жнародного сп≥вроб≥тництва
у сфер≥ вищоњ осв≥ти.
ѕор≥вн¤но ≥з чинним «аконом ”крањни "ѕро вищу осв≥ту" в≥н м≥стить р¤д новац≥й, ¤кими передбачаЇтьс¤:
- на законодавчому р≥вн≥ закр≥пити зовн≥шнЇ незалежне оц≥нюванн¤ знань та ум≥нь ос≥б, ¤к≥ бажають здобувати вищу осв≥ту на баз≥ повноњ загальноњ середньоњ осв≥ти, та встановити пор¤док його проведенн¤.
- л≥кв≥дувати р≥вн≥
акредитац≥њ† (≤-≤V) вищих навчальних
заклад≥в;
-
запровадити новий осв≥тньо-квал≥ф≥кац≥йний р≥вень "молодший
спец≥ал≥ст";
- л≥кв≥дувати осв≥тньо-квал≥ф≥кац≥йний р≥вень "спец≥ал≥ст", прир≥вн¤вши його до маг≥стра;
- запровадити новий осв≥тньо-науковий р≥вень та науковий ступ≥нь "доктор ф≥лософ≥њ" та прир≥вн¤ти до нього науковий ступ≥нь "кандидат наук", а також зм≥нити вчене званн¤ Устарший науковий сп≥вроб≥тникФ вченим званн¤м Устарший досл≥дникФ;†
-
п≥двищити статус коледжа шл¤хом призначенн¤ на посаду кер≥вника коледжу
ос≥б, ¤к≥ мають вчене званн¤ професора, науковий ступ≥нь доктора ф≥лософ≥њ або
доктора наук та стаж науково-педагог≥чноњ д≥¤льност≥ не менше дес¤ти рок≥в.
- законодавчо
закр≥пити новий тип вищого навчального закладу Ц "профес≥йний
коледж";†
- запровадити
зам≥сть вченого званн¤ "старший науковий сп≥вроб≥тник" вчене званн¤
"старший досл≥дник".†
†††††††† √оловне науково-експертне управл≥нн¤ щодо поданого
законопроекту висловлюЇ так≥ зауваженн¤ ≥ пропозиц≥њ.
¬иход¤чи з конституц≥йного положенн¤ про те, що Угромад¤ни мають право
безоплатно здобувати вищу осв≥ту в державних ≥ комунальних навчальних закладах
на конкурсн≥й основ≥Ф (частина четверта статт≥ 53), сумн≥вним вбачаЇтьс¤
положенн¤ частини третьоњ статт≥ 43 законопроекту, ¤ким передбачаЇтьс¤, що
Упоза конкурсом до вищих навчальних заклад≥в державноњ та комунальноњ форм
власност≥ особи зараховуютьс¤ у випадках передбачених законодавствомФ.
Ќа думку управл≥нн¤, головним критер≥Їм зарахуванн¤ громад¤н до вищих
навчальних заклад≥в маЇ бути р≥вень њх знань, а не њхнЇ етн≥чне чи соц≥альне
походженн¤, майновий стан, м≥сце проживанн¤ та ≥нш≥ ознаки. “акий п≥дх≥д повною
м≥рою узгоджуЇтьс¤ ≥з частинами першою та другою статт≥ 24 онституц≥њ ”крањни,
в≥дпов≥дно до ¤ких Угромад¤ни мають р≥вн≥ конституц≥йн≥ права ≥ свободи ≥ Ї
р≥вними перед закономФ, а тому Уне може бути прив≥лењв чи обмежень за ознаками
раси, кольору шк≥ри, пол≥тичних, рел≥г≥йних та ≥нших переконань, стат≥,
етн≥чного та соц≥ального походженн¤, майнового стану, м≥сц¤ проживанн¤, за
мовними та ≥ншими ознакамиФ.
ѕрийн¤тт¤
цього положенн¤ у запропонован≥й редакц≥њ може призвести до порушенн¤
закр≥пленоњ частиною третьою статт≥ 22 онституц≥њ ”крањни норми, в≥дпов≥дно до
¤коњ Упри прийн¤тт≥ нових закон≥в або внесенн≥ зм≥н до чинних закон≥в не
допускаЇтьс¤ звуженн¤ зм≥сту та обс¤гу ≥снуючих прав ≥ свободФ. ѕри цьому сл≥д
враховувати й те, що наданн¤м п≥льг одним категор≥¤м громад¤н (зокрема, на
позаконкурсний вступ до вищих навчальних заклад≥в) звужуЇтьс¤ обс¤г прав ≥
свобод ≥нших громад¤н. ѕро це засв≥дчила практика вступу аб≥тур≥Їнт≥в до вищих
навчальних заклад≥в, частина з ¤ких не змогли реал≥зувати своЇ конституц≥йне
право на осв≥ту.
–азом з тим, зважаючи на те, що ”крањна у статт≥ 1 онституц≥њ ”крањни визнана соц≥альною державою, що передбачаЇ можлив≥сть п≥дтримки соц≥ально незахищених громад¤н, ¤к≥ з певних причин при вступ≥ до вищих навчальних заклад≥в не можуть на р≥вних конкурувати з ≥ншими аб≥тур≥Їнтами, управл≥нн¤ в принцип≥ не виключаЇ можливост≥ встановленн¤ на законодавчому р≥вн≥ в≥дпов≥дних механ≥зм≥в, ¤к≥ спри¤ли б реал≥зац≥њ такими громад¤нами конституц≥йного права на осв≥ту.† ¬иход¤чи з цього,† управл≥нн¤ вважаЇ, що закр≥плен≥ онституц≥Їю ”крањни принципи р≥вност≥ громад¤н та конкурсного в≥дбору при вступ≥ до вищих навчальних заклад≥в не повинн≥ порушуватис¤.
Ќа
думку управл≥нн¤, одним з ≥мов≥рних шл¤х≥в вир≥шенн¤ цього питанн¤ могло б
стати наданн¤ аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни на законодавчому р≥вн≥ права, виход¤чи
≥з реальних† потреб держави, щор≥чно
встановлювати дл¤ в≥дпов≥дних категор≥й соц≥ально незахищених громад¤н (≥нвал≥д≥в,
д≥тей-сир≥т, випускник≥в с≥льських шк≥л тощо) квоти, в межах ¤ких вони могли б
конкурувати м≥ж собою при вступ≥ до вищих навчальних заклад≥в державноњ ≥
комунальноњ форм власност≥.
” законопроект≥ (статт≥ 12, 16, 18, 48, 58, 59) визначаютьс¤ функц≥њ та
повноваженн¤ ¬ищоњ атестац≥йноњ ком≥с≥њ ”крањни. Ќе заперечуючи доц≥льност≥
врегулюванн¤ в≥дпов≥дних питань, звертаЇмо увагу на те, що в≥дпов≥дно до ”казу
ѕрезидента ”крањни Уѕро оптим≥зац≥ю системи центральних орган≥в виконавчоњ
владиФ є 1085/2010 в≥д 9 грудн¤ 2010 р. ¬ища атестац≥йна ком≥с≥¤ ”крањни
л≥кв≥дована.
” абзац≥ першому частини другоњ статт≥ 28 серед структурних п≥дрозд≥л≥в
вищого навчального закладу†
(ун≥верситету, академ≥њ, коледжу) значитьс¤ ≥нститут, в той час, ¤к у
абзац≥ шостому частини другоњ ц≥Їњ статт≥ зазначаЇтьс¤, що ≥нститут Ц це
орган≥зац≥йний ≥ навчально-науковий п≥дрозд≥л лише ун≥верситету та академ≥њ.
Ќа думку управл≥нн¤, у законопроект≥ категор≥њ ос≥б з вищою
осв≥тою† надм≥рно диференц≥йован≥ на
окрем≥ р≥вн≥, ¤к≥ значно р≥зн¤тьс¤ м≥ж собою -†
молодший† спец≥ал≥ст, бакалавр,
маг≥стр, доктор ф≥лософ≥њ (тобто, за чинною класиф≥кац≥Їю цей р¤д охоплюЇ
фах≥вц≥в в≥д р≥вн¤ молодшого спец≥ал≥ста (¤кий можна здобути також у
профес≥йно-техн≥чному навчальному заклад≥в) до кандидата наук.
“е ж саме стосуЇтьс¤ ≥ тип≥в вищих навчальних заклад≥в: ун≥верситет
(класичний та проф≥льний), академ≥¤, коледж, профес≥йний коледж, що Ї
нехарактерним дл¤ украњнськоњ традиц≥њ вищоњ осв≥ти ≥ створюватиме певн≥
незручност≥ у процес≥ застосуванн¤ положень закону. «окрема, незвичним ≥
незручним у використанн≥ вбачаЇтьс¤ положенн¤, в≥дпов≥дно до ¤кого структурним
п≥дрозд≥лом коледжу† може бути в≥йськовий
≥нститут,† ¤кий,† у свою чергу,†
може мати у своЇму склад≥ в≥йськовий профес≥йний коледж (абз.
дванадц¤тий частини другоњ статт≥ 28), тобто, "в≥йськовий ≥нститут у
коледж≥" та "профес≥йний коледж у коледж≥".†
—л≥д вважати, що у законопроект≥ надто завищеними Ї вимоги до
такого типу навчального закладу,† ¤к
"коледж". јдже,† готуючи
фах≥вц≥в осв≥тньо-квал≥ф≥кац≥йного р≥вн¤ "бакалавр", в≥н повинен створювати
вс≥ органи, ¤к≥ мають ун≥верситет та академ≥¤ (¤к≥ готують маг≥стр≥в та
доктор≥в ф≥лософ≥њ) - вчену раду, науково-методичну раду, деканати, кафедри (до
складу ¤коњ вход¤ть не менше н≥ж пТ¤ть науково-педагог≥чних прац≥вник≥в, дл¤
¤ких кафедра Ї основним м≥сцем роботи, ≥ не менш н≥ж три з ¤ких мають науковий
ступ≥нь або вчене званн¤). р≥м того, коледж маЇ вести наукову,
науково-досл≥дну, науково-техн≥чну д≥¤льн≥сть за певним напр¤мом (абз. другий
частини другоњ статт≥ 28), а кандидат на посаду кер≥вника коледжу Ц мати званн¤
професора, наукового ступен¤ доктора ф≥лософ≥њ або доктора наук та стаж
науково-педагог≥чноњ д≥¤льност≥ не менше дес¤ти рок≥в (частина перша статт≥
38).†
як в≥домо, у п≥дготовц≥ наукових ≥ науково-педагог≥чних кадр≥в дл¤ вищих навчальних заклад≥в важливе м≥сце займають асп≥рантура та† докторантура. ѕроте у законопроект≥ зам≥сть ч≥ткого визначенн¤ питань орган≥зац≥њ, завдань, њхнього м≥сц¤ ≥ рол≥ у систем≥ вищоњ осв≥ти та законодавчого врегулюванн¤ њхньоњ д≥¤льност≥, вони лише поб≥жно згадуютьс¤.†
Ќевиправданою вбачаЇтьс¤ й надм≥рна детал≥зац≥¤ процедури обранн¤,
затвердженн¤ та зв≥льненн¤ з посади кер≥вника вищого навчального закладу
(статт¤ 38). ѕри цьому певний сумн≥в викликаЇ положенн¤ абзацу третього частини
першоњ ц≥Їњ статт≥, в≥дпов≥дно до ¤кого Укер≥вник вищого навчального закладу
може безперервно перебувати на посад≥ не б≥льше двох строк≥в п≥др¤дФ. ќсобливо
це стосуЇтьс¤ кер≥вник≥в приватних вищих навчальних заклад≥в, оск≥льки таким
обмеженн¤м порушуютьс¤ права њх власник≥в.
ќкрем≥ положенн¤ законопроекту дублюють положенн¤ ≥нших закон≥в
”крањни. “ак, вм≥щений у абзац≥ четвертому частини першоњ статт≥ 27
законопроекту принцип "незалежност≥ в≥д пол≥тичних парт≥й, громадських та
рел≥г≥йних орган≥зац≥й" досл≥вно повторюЇ аналог≥чний принцип осв≥ти,
сформульований у статт≥ 6 «акону ”крањни "ѕро осв≥ту".
” поданому законопроект≥ не знайшли належного в≥дображенн¤ найважлив≥ш≥
складов≥ Ѕолонського процесу. «окрема. в ньому немаЇ згадки про такий його
нев≥дТЇмний компонент, ¤к кредитно-модульна система орган≥зац≥њ навчального
процесу.
†††††††† «аконопроект м≥стить окрем≥ невдало сформульован≥ та недостатньо узгоджен≥ м≥ж собою положенн¤. ƒо таких можна в≥днести те, що пон¤тт¤ "доктор ф≥лософ≥њ" в одних випадках квал≥ф≥куЇтьс¤ ¤к "осв≥тньо-науковий р≥вень" (п.2 частини першоњ статт≥ 6), а в других Ц ¤к науковий ступ≥нь (частина перша статт≥ 58). Ќа думку управл≥нн¤, одночасне в≥днесенн¤ пон¤тт¤ "доктор ф≥лософ≥њ" до осв≥тньо-наукового р≥вн¤ ≥ до наукового ступен¤, вноситиме плутанину у визначенн¤ статусу доктора ф≥лософ≥њ.† —умн≥вними вбачаютьс¤ ≥ визначен≥ законопроектом строки навчанн¤ за осв≥тньо-науковою програмою доктора ф≥лософ≥њ Ц чотири роки (абзац другий частини пТ¤тоњ статт≥ 7). «важаючи на те, що науковий ступ≥нь "кандидат наук" прир≥внюЇтьс¤ законопроектом до наукового ступен¤† "доктор ф≥лософ≥њ" (п.6 прик≥нцевих положень),† лог≥чно було б зберегти ≥ попередн≥й 3-р≥чний терм≥н навчанн¤ в асп≥рантур≥.
„астиною першою статтею 32 законопроекту† визначаЇтьс¤ терм≥н д≥њ вчених рад вищих
навчальних заклад≥в - до пТ¤ти рок≥в (дл¤ нац≥онального навчального
закладу† - строком до семи рок≥в),
проте† терм≥н д≥њ вчених рад ≥нституту,
факультету ним не встановлюЇтьс¤ (частина друга статт≥ 32).
ѕевн≥ зауваженн¤ викликають ≥ положенн¤, ¤к≥ стосуютьс¤ майнових,† ф≥нансових та податкових питань д≥¤льност≥ вищих навчальних заклад≥в. “ак, у статт≥ 66 проекту йдетьс¤ про правовий режим майна вищих навчальних заклад≥в, при цьому в основному в≥дтворюютьс¤ норми статт≥ 63 чинного «акону ”крањни "ѕро вищу осв≥ту".
р≥м того, звертаЇмо увагу, що† частина четверта ц≥Їњ статт≥ проекту, де
йдетьс¤ про реал≥зац≥ю повноважень власника (власник≥в) розпор¤джатис¤† державним майном у систем≥ державноњ осв≥ти,
не узгоджуЇтьс¤ з статтею 37 √осподарського кодексу ”крањни, ¤кий не надаЇ
повноважень власника субТЇкту оперативного управл≥нн¤ (тобто закладу), а
залишаЇ ц≥ повноваженн¤ за субТЇктом права власност≥ (тобто за державою). ”
звТ¤зку з чим пропонували б частину четверту з статт≥ 66 проекту виключити.
—л≥д також зазначити, що абзац шостий частини
другоњ статт≥ 66 проекту, зг≥дно з ¤ким "держава в особ≥ в≥дпов≥дних
орган≥в державноњ влади встановлюЇ п≥льги в оподаткуванн≥, сплат≥ платеж≥в,
митних збор≥в дл¤ вищих навчальних заклад≥в", незважаючи на те, що аналог≥чна
норма м≥ститьс¤ у статт≥ 63 чинного «акону ”крањни "ѕро вищу осв≥ту",
не узгоджуЇтьс¤ з вимогами статт≥ 1 «акону ”крањни "ѕро систему
оподаткуванн¤". «г≥дно з цими вимогами "ставки, механ≥зм справл¤нн¤
податк≥в ≥ збор≥в (обовТ¤зкових платеж≥в), за вин¤тком† особливих†
вид≥в мита та збору у вигл¤д≥ ц≥льовоњ надбавки до д≥ючого тарифу на
електричну та теплову енерг≥ю, збору у вигл¤д≥ ц≥льовоњ надбавки до
затвердженого тарифу на природний газ дл¤ споживач≥в ус≥х форм власност≥ ≥
п≥льги щодо
оподаткуванн¤ не можуть встановлюватис¤ або зм≥нюватис¤ ≥ншими законами† ”крањни,†
кр≥м† закон≥в про
оподаткуванн¤".
—таттею 67 проекту регламентуЇтьс¤ пор¤док ф≥нансуванн¤ вищих навчальних заклад≥в державноњ форми власност≥, вищих навчальних заклад≥в комунальноњ форми власност≥ та вищих навчальних заклад≥в приватноњ форми власност≥. ” даному випадку потребуЇ уточненн¤ пор¤док ф≥нансуванн¤ вищих навчальних заклад≥в, ¤к≥ перебувають у власност≥ јвтономноњ –еспубл≥ки рим, зважаючи на те, що пор¤док ф≥нансуванн¤ ц≥Їњ категор≥њ вищих навчальних заклад≥в передбачений статтею 64 чинного «акону ”крањни "ѕро вищу осв≥ту".
¬ частин≥ пТ¤т≥й статт≥ 67 проекту доц≥льно визначити вичерпний перел≥к напр¤м≥в використанн¤ вищими навчальними закладами кошт≥в в≥дпов≥дних бюджет≥в, а також додаткових джерел ф≥нансуванн¤, не заборонених законодавством, у звТ¤зку ≥з чим слово "тощо" пропонуЇмо виключити.
ѕоложенн¤
абзацу шостого статт≥ 68 проекту, зг≥дно з ¤ким розм≥р плати за весь
строк навчанн¤ або за наданн¤ додаткових осв≥тн≥х послуг у раз≥ повноњ
одноразовоњ сплати авансом не може зм≥нюватис¤ прот¤гом усього строку навчанн¤,
потребуЇ узгодженн¤ з положенн¤м абзацу пТ¤того †статт≥ 68 проекту, зг≥дно з ¤ким розм≥р плати за весь строк навчанн¤ або наданн¤ додаткових
осв≥тн≥х послуг може корегуватис¤ прот¤гом усього строку навчанн¤ на коеф≥ц≥Їнт
≥нфл¤ц≥њ за попередн≥й календарний р≥к, але не част≥ше одного разу на р≥к.
¬
умовах ф≥нансово-економ≥чноњ скрути в ”крањн≥ недоц≥льним вбачаЇтьс¤ прийн¤тт¤
норми, в≥дпов≥дно до ¤коњ при виход≥ на пенс≥ю кер≥вника вищого навчального
закладу, ¤кий пропрацював на ц≥й посад≥ не менше двох терм≥н≥в п≥др¤д, може
бути призначений на посаду радника кер≥вника вищого навчального закладу з
виплатою грошового утриманн¤ за рахунок навчального закладу в розм≥р≥ зароб≥тноњ
плати, ¤к≥ в≥н отримував перед виходом на пенс≥ю (абзац перший частини третьоњ
статт≥ 30).
”
законопроект≥ поза межами законодавчого регулюванн¤ залишилос¤ питанн¤ щодо
форм навчанн¤, за ¤кими громад¤ни можуть здобувати вищу осв≥ту. ќсобливо
вразливими у цьому в≥дношенн≥ Ї положенн¤ частин пТ¤тоњ та шостоњ статт≥ 7, за
зм≥стом ¤ких навчатис¤ в асп≥рантур≥ та докторантур≥ за заочною формою навчанн¤
мають право лише Уособи з числа наукових ≥ науково-педагог≥чних прац≥вник≥в
вищих навчальних заклад≥в та наукових установФ, що вигл¤даЇ дискрим≥нац≥йним по
в≥дношенню до ос≥б, ¤к≥ не в≥днос¤тьс¤ до зазначених категор≥й. «вертаЇмо увагу
на те, що за зм≥стом положенн¤ частини першоњ статт≥ 53 онституц≥њ ”крањни
право на осв≥ту включаЇ в себе право кожного здобувати осв≥ту в асп≥рантур≥ та
докторантур≥. ƒо того ж,† в≥дпов≥дно до
усталеноњ практики захист дисертац≥й може зд≥йснюватис¤ здобувачами наукових
ступен≥в, ¤к≥ п≥дготували њх поза межами асп≥рантури чи докторантури.
«ауваженн¤ викликаЇ терм≥нолог≥чний апарат законопроекту.
Ќевиправданим ≥
недоц≥льним вигл¤даЇ включенн¤ до нього такого великого перел≥ку визначень
"основних терм≥н≥в". ѕри цьому склад в≥дпов≥дного глосар≥ю вигл¤даЇ
недостатньо продуманим, у ньому розТ¤снюютьс¤ загальнов≥дом≥ терм≥ни або суто
профес≥йн≥ терм≥ни, не наповнен≥ ¤кимось специф≥чним юридичним зм≥стом, що
невиправдано зб≥льшуЇ обс¤г тексту законопроекту та ускладнюЇ користуванн¤ ним.
“акий характер властивий, зокрема, визначенн¤м терм≥н≥в "галузь
осв≥ти", "л≥цензуванн¤", "спец≥альн≥сть",
"напр¤м", "спец≥ал≥зац≥¤", "спец≥альн≥
зд≥бност≥", "¤к≥сть вищоњ осв≥ти", "¤к≥сть осв≥тньоњ
д≥¤льност≥" тощо.
ƒо того ж у
законопроект≥ до визначенн¤ терм≥нолог≥њ застосовуЇтьс¤ зм≥шаний п≥дх≥д: 22
терм≥ни визначаютьс¤ у статт≥ 1, а 24 Ц безпосередньо у ≥нших його статт¤х Ц
"молодший спец≥ал≥ст", "бакалавр", "маг≥стр",
"доктор ф≥лософ≥њ" (статт¤ 7), "п≥сл¤дипломна осв≥та"
(статт¤ 10), "ун≥верситет", "академ≥¤", "коледж",
"профес≥йний коледж" (статт¤ 23), "кафедра",
"факультет", "≥нститут", "в≥дд≥ленн¤",
"циклова ком≥с≥¤" (статт¤ 28), "студент",
"слухач", "курсант", "екстерн",
"асистент-стажист", "≥нтерн", "л≥кар-резидент",
"кл≥н≥чний ординатор", "асп≥рант", "докторант"
(статт¤ 53).
¬иход¤чи ≥з
вищезазначеного та здобутк≥в теор≥њ законодавчоњ техн≥ки, вважаЇмо
невиправданою практику, коли до кожного законопроекту включаютьс¤ визначенн¤
загальнов≥домих терм≥н≥в або терм≥н≥в, ¤к≥ мають суто техн≥чне значенн¤, що
призводить до невиправданого дублюванн¤ та зб≥льшенн¤ обс¤г≥в законодавчих
акт≥в. Ќа думку управл≥нн¤, визначенн¤ пон¤ть повинно (у раз≥ необх≥дност≥)
даватис¤ у тих статт¤х законодавчого акту, ¤к≥ присв¤чен≥ регулюванню
в≥дпов≥дних сусп≥льних в≥дносин. ¬з≥рцем у цьому в≥дношенн≥ Ї, наприклад,
÷ив≥льний кодекс ”крањни, ¤кий м≥стить безл≥ч терм≥н≥в, пон¤ть, зм≥ст ¤ких
безпосередньо розкриваЇтьс¤ у тих його статт¤х, що присв¤чен≥ регулюванню
в≥дпов≥дних сусп≥льних в≥дносин.
“акий п≥дх≥д
до визначенн¤ терм≥нолог≥њ вигл¤даЇ б≥льш продуктивним ¤к з точки зору
законодавчоњ техн≥ки, так ≥ з точки зору зручност≥ користуванн¤ законом,
оск≥льки при цьому в≥дпадаЇ потреба щоразу звертатис¤ до статт≥ закону, ¤ка
м≥стить визначенн¤ в≥дпов≥дних терм≥н≥в.
Ќа думку управл≥нн¤, недоц≥льним Ї й вм≥щенн¤ у статт≥ 1 законопроекту визначень терм≥н≥в "вищий навчальний заклад державноњ форми власност≥", "вищий навчальний заклад комунальноњ форми власност≥", "вищий навчальний заклад приватноњ форми власност≥". ќск≥льки засновниками навчальних заклад≥в ус≥х тип≥в (дошк≥льних, загальноосв≥тн≥х, профес≥йно-техн≥чних, вищих) Ї держава, органи м≥сцевого самовр¤дуванн¤ та приватн≥ особи, загальне њх визначенн¤ доц≥льно було б дати у базовому «акон≥ ”крањни "ѕро осв≥ту" Ц "навчальний заклад державноњ форми власност≥", "навчальний заклад комунальноњ форми власност≥", "навчальний заклад приватноњ форми власност≥".
ƒе¤ким положенн¤м законопроекту бракуЇ ун≥ф≥кованого вживанн¤
терм≥нолог≥њ (наприклад,† в одних
випадках Ц "¬чена рада" (статт¤ 32), в ≥нших Ц "¬чена (наукова,
науково-техн≥чна, техн≥чна) рада" (статт¤ 60). ” частин≥ перш≥й статт≥ 61
наукова, науково-техн≥чна та ≥нновац≥йна д≥¤льн≥сть у вищих навчальних закладах
називаЇтьс¤ "нев≥дТЇмною складовою осв≥тньоњ д≥¤льност≥", а у
абзац≥ третьому частини другоњ статт≥ 63 Ц "нев≥дТЇмною складовою осв≥тнього
процесу". ” частин≥ перш≥й статт≥ 30 вживаЇтьс¤ словосполученн¤
"–ектор (президент), начальник,†
директор тощо", а у абзац≥ першому частини другоњ статт≥ 48† Ц Укер≥вник (ректор, президент, начальник,
директор тощоФ). ¬ одних випадках†
вживаЇтьс¤ терм≥н Ц "категор≥њ" (абзац трет≥й частини третьоњ
статт≥ 48), в ≥нших Ц "квал≥ф≥кац≥йн≥ категор≥њ" (абзац шостий
частини третьоњ статт≥ 48).
” законопроект≥ не завжди дотримуютьс¤ вимоги законопроектноњ
техн≥ки. “ак, за своњм зм≥стом ≥ формою законопроект Ї занадто гром≥здким
(72 статт≥ та прик≥нцев≥ положенн¤), а окрем≥ його положенн¤ могли б бути
врегульован≥ на п≥дзаконному р≥вн≥.
«аконопроект потребуЇ
в≥дпов≥дного доопрацюванн¤ з точки зору вимог законодавчоњ техн≥ки, що
ставл¤тьс¤ до структури законопроекту в частин≥, що стосуЇтьс¤ под≥лу його на
статт≥, частини та пункти. …детьс¤ про те, що де¤к≥ його статт≥ м≥ст¤ть чимало
(≥нколи зм≥стовно не повТ¤заних) положень, а тому вигл¤дають занадто
гром≥здкими, що ускладнюватиме розум≥нн¤ њх зм≥сту та застосуванн¤ на практиц≥.
“ака вада притаманна, прим≥ром, статт≥ 67
законопроекту, ¤ка маЇ назву Ђ‘≥нансуванн¤ вищих навчальних заклад≥вї ÷¤
статт¤ включаЇ 10 частин ≥ займаЇ майже три стор≥нки. ¬ н≥й пропонуЇтьс¤,
зокрема, врегулювати питанн¤, ¤к≥ безпосередньо не повТ¤зан≥ з ф≥нансуванн¤м вищих
навчальних заклад≥в. “акий характер властивий, наприклад, положенн¤м частини
сьомоњ ц≥Їњ статт≥, ¤кою прац≥вникам вищих
навчальних заклад≥в встановлюютьс¤ доплати за науковий ступ≥нь доктора
ф≥лософ≥њ або доктора наук, а також частини девТ¤тоњ, де йдетьс¤ про формуванн¤
державного замовленн¤ на п≥дготовку кадр≥в з вищою осв≥тою. ќчевидним Ї те, що
за своњм зм≥стом наведен≥ положенн¤ мають бути включен≥ до ≥нших статей
законопроекту, ¤к≥ безпосередньо призначен≥ дл¤ регулюванн¤ в≥дпов≥дних
сусп≥льних в≥дносин.
р≥м того, виход¤чи з
вимог законодавчоњ техн≥ки, за зм≥стом ¤ких статт¤ повинна включати одну або
дек≥лька зм≥стовно обТЇднаних норм, √оловне управл≥нн¤ вважаЇ, що де¤к≥
надм≥рно велик≥ статт≥ законопроекту доц≥льно було б под≥лити на дек≥лька статей.
—казане стосуЇтьс¤ частин де¤ких статей, ¤к≥ також можуть бути под≥лен≥ на
окрем≥ норми права. јдже частина статт≥ зг≥дно з вимогами законодавчоњ техн≥ки
повинна м≥стити лише одну норму права. ѕри цьому сл≥д звернути увагу на те, що
в одних статт¤х частини нумеруютьс¤ арабськими цифрами, а в ≥нших Ц н≥.
÷≥лком незрозум≥лим вигл¤даЇ зм≥ст абзацу другого частини першоњ статт≥
30 (чи це доповненн¤ до абзацу першого, чи просто цитата, вз¤та в лапки).
—л≥д звернути увагу на те, що повна ун≥ф≥кац≥¤ системи вищоњ осв≥ти
”крањни з в≥дпов≥дними осв≥тн≥ми системами Ївропейських† держав може призвести до того, що в умовах
ф≥нансово-економ≥чноњ скрути та високого р≥вн¤ безроб≥тт¤ в≥тчизн¤н≥ вищ≥
навчальн≥ заклади за кошти державного та м≥сцевих бюджет≥в, юридичних та
ф≥зичних ос≥б будуть готувати кадри ≥з числа громад¤н ”крањни дл¤ заруб≥жних
крањн, що не в≥дпов≥даЇ† нац≥ональним
≥нтересам украњнськоњ держави. “им б≥льше, що механ≥зму в≥дшкодуванн¤
вартост≥ навчанн¤, отриманого за кошти державного та м≥сцевих бюджет≥в дл¤
ос≥б, ¤к≥ в≥дбувають дл¤ роботи за кордоном, законопроектом не встановлюЇтьс¤.
Ќа думку управл≥нн¤, ≥нтеграц≥¤ ”крањни в Ївропейський осв≥тн≥й прост≥р не
повинна зводитись до сл≥пого коп≥юванн¤ та механ≥чного перенесенн¤ на
украњнський грунт заруб≥жного досв≥ду. ÷е може призвести до повноњ втрати
вищою осв≥тою ”крањни њњ ≥сторичних традиц≥й та нац≥ональних особливостей.
Ќеобх≥дно зазначити, що прийн¤тт¤ цього законопроекту пот¤гне за собою
додатков≥ бюджетн≥ витрати.† Ќатом≥сть,
всупереч вимогам частини другоњ статт≥ 27 Ѕюджетного кодексу ”крањни
необх≥дного ф≥нансово-економ≥чного обірунтуванн¤ до законопроекту не
додаЇтьс¤.
Ќасамк≥нець, сл≥д зазначити, що з огл¤ду на те, що поданий законопроект значною м≥рою повторюЇ положенн¤ чинного «акону ”крањни "ѕро вищу осв≥ту", доц≥льн≥сть його прийн¤тт¤ в нов≥й редакц≥њ Ї дискус≥йною. ћожливо, ц¤ законодавча ≥н≥ц≥атива могла б бути реал≥зована у форм≥ зм≥н ≥ доповнень до вищезазначеного «акону.
”загальнюючий висновок: за результатами розгл¤ду у першому читанн≥
поданий законопроект може бути прийн¤тий за основу з подальшим врахуванн¤м
висловлених зауважень ≥ пропозиц≥й.
ер≥вник √оловного управл≥нн¤†††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††
¬.Ѕорденюк
¬ик.: ќ.Ўуба,† —.√удзинський,
†††††††††† ѕ.ќвчаренко,
ќ.Ўевченко