1. ‘орми ≥ р≥вн≥ пол≥тичноњ св≥домост≥
—в≥дом≥сть Ч це вища, властива лишелюдин≥, форма
в≥дображенн¤ об'Їктивноњ д≥йсност≥. “аке в≥дображенн¤ в≥дбуваЇтьс¤ у форм≥
погл¤д≥в, ≥дей, у¤влень, переконань, в≥рувань тощо, ¤к≥ в≥дображають об'Їктивне
становище ≥ндив≥да, соц≥альних сп≥льностей, сусп≥льства в ц≥лому. ѕол≥тична
св≥дом≥сть Ї одн≥Їю з найважлив≥ших форм сусп≥льноњ св≥домост≥.
¬она в≥дображаЇ пол≥тичне бутт¤ людей ≥ може бути
визначена ¤к сукупн≥сть знань, ≥дей, погл¤д≥в, ор≥Їнтац≥й та установок ≥ндив≥д≥в
≥ соц≥альних сп≥льностей стосовно пол≥тичноњ системи та њхнього м≥сц¤ в н≥й.
” пол≥тичн≥й св≥домост≥ розр≥зн¤ютьтакож два р≥вн≥ Ч
буденну й теоретичну св≥дом≥сть.
Ѕуденна пол≥тична св≥дом≥сть Ч це несистематизован≥
масов≥ у¤вленн¤ про пол≥тику.
†¬она виникаЇ
стих≥йно, безпосередньо з повс¤кденноњ практики й в≥дображаЇ пол≥тичн≥ ¤вища ≥
процеси поверхово, не проникаючи у њх суть. јле й на цьому р≥вн≥ св≥дом≥сть маЇ
п≥знавальну ц≥нн≥сть, Ї одним ≥з джерел теоретичноњ св≥домост≥. Ѕ≥льш≥сть людей
сприймаЇ пол≥тику саме на р≥вн≥ буденноњ св≥домост≥.
Ѕуденна пол≥тична св≥дом≥сть т≥сно пов'¤зана з пол≥тичною
психолог≥Їю. ¬она маЇ так≥ ¤скраво виражен≥ соц≥ально-психолог≥чн≥ риси, ¤к
почутт¤, настроњ, емоц≥њ тощо.
Ѕезпосередн≥й зв'¤зок з практикою ≥ соц≥ально-психолог≥чна
оформлен≥сть надають пол≥тичн≥й св≥домост≥ особливоњ гнучкост≥ й динам≥зму.
—аме на р≥вн≥ буденноњ св≥домост≥ в≥дбуваЇтьс¤ швидка реакц≥¤ людей на
пол≥тичн≥ под≥њ, а њхнЇ ставленн¤ до пол≥тичноњ влади формуЇтьс¤ насамперед
через факти повс¤кденного житт¤.
ќск≥льки головним джерелом формуванн¤ буденноњ пол≥тичноњ
св≥домост≥ Ї повс¤кденна практична д≥¤льн≥сть, то нер≥дко њњ називають ще
емп≥ричною пол≥тичною св≥дом≥стю. ѕроте буденна св≥дом≥сть не зводитьс¤ до
емп≥ричноњ, бо, кр≥м набутих у практичн≥й д≥¤льност≥ знань, до њњ складу
вход¤ть такорк елементи знань ≥деолог≥чних ≥ теоретичних.
“еоретична пол≥тична св≥дом≥сть Ч це сукупн≥сть ≥дей,
погл¤д≥в, учень, ¤к≥ виникають на основ≥ наукового досл≥дженн¤ пол≥тичних ¤вищ
≥ процес≥в.
“еоретична пол≥тична св≥дом≥сть маЇ багато сп≥льного з
пол≥тичною ≥деолог≥Їю, проте вони не Ї тотожними. —истематизован≥, теоретичн≥
знанн¤ складають основний зм≥ст ≥деолог≥њ, але кр≥м цих знань ≥деолог≥¤ м≥стить
ще й ц≥нн≥сний аспект, пов'¤заний з вираженн¤м нею класових ≥нтерес≥в. якщо
теоретичне знанн¤ грунтуЇтьс¤ передус≥м на фактах, то ≥деолог≥¤ Ч на ц≥нност¤х,
що в≥дбивають ≥нтереси того чи ≥ншого класу.
÷≥нност≥ ¤к один ≥з найважлив≥ших елемент≥в пол≥тичноњ
культури Ч це так≥ пол≥тичн≥ знанн¤ та у¤вленн¤, що розгл¤даютьс¤ суб'Їктами
пол≥тики ¤к нев≥д'Їмн≥ в≥д њхнього ≥снуванн¤, ор≥Їнтують њхн≥ пол≥тичн≥ д≥њ.
÷≥нност≥ Ї мотивац≥йним базисом пол≥тичноњ культури, вони зумовлюють в≥дпов≥дн≥
пол≥тичн≥ ор≥Їнтац≥њ ≥ повед≥нку, а њх втрата означаЇ руйнуванн¤ самоњ
пол≥тичноњ культури.
¬ираженн¤ ≥деолог≥Їю ≥нтерес≥в сусп≥льних клас≥в, њњ
ц≥нн≥сний аспект породжують критичне ставленн¤ до нењ ¤к до не≥стинного,
спотвореного знанн¤. ¬ ≥деолог≥њ вбачають опозиц≥ю рац≥ональному, науковому
ос¤гненню соц≥альноњ д≥йсност≥. ўе . ћаркс називав њњ Ђспотвореною
св≥дом≥стюї. ѕод≥бн≥ оц≥нки ≥деолог≥њ п≥зн≥ше давали ≥тал≥йський соц≥олог ¬.
ѕарето (Ђкристал≥зац≥¤ хибноњ св≥домост≥ї), н≥мецький ф≥лософ . ћанхейм
(Ђдобров≥льна м≥стиф≥кац≥¤ї), американський соц≥олог ƒ. Ѕелл (Ђсекул¤ризована
рел≥г≥¤ї), французький ф≥лософ Ѕ.-ј. Ћев≥ (Ђневп≥знана брехн¤ї) та ≥н.
ѕроте на¤вн≥сть в ≥деолог≥њ ц≥нн≥сного аспекту не
принижуЇ, а, навпаки, п≥двищуЇ њњ роль у житт≥ сусп≥льства.
—аме цей аспект робить ≥деолог≥ю не лише прийн¤тною, а й
необх≥дною дл¤ того чи ≥ншого сусп≥льного класу. ≤де¤ Ђк≥нц¤ ≥деолог≥њї, що
стала основою впливовоњ в 60-т≥ роки XX ст. концепц≥њ де≥деолог≥зац≥њ, себе не
виправдала. ≤деолог≥¤ ви¤вилась необх≥дною. «рештою, в будь-¤кому пол≥тичному
документ≥ на¤вн≥ терм≥ни ≥деолог≥чного пор¤дку, ¤к≥ не Ї власне науковими
пон¤тт¤ми, наприклад Ђсвободаї, Ђр≥вн≥стьї, Ђсправедлив≥стьї, Ђбратерствої,
Ђр≥вн≥сть можливостейї, Ђзагальний добробутї тощо.
ожна з р≥зних форм пол≥тичноњ ≥деолог≥њ претендуЇ на
≥стинне ≥ найповн≥ше в≥дображенн¤ д≥йсност≥, хоча наближен≥ вони до ≥стинного,
наукового знанн¤ неоднаковою м≥рою. «-пом≥ж ≥нших систематизованих погл¤д≥в та
≥дей Ч рел≥г≥йних, ф≥лософських, естетичних тощо Ч пол≥тична ≥деолог≥¤
найб≥льшою м≥рою ор≥Їнтована на практику.
ќсновн≥ в≥дм≥нност≥ м≥ж буденною ≥ теоретичною св≥дом≥стю
пол¤гають у њхн≥х п≥знавальних можливост¤х. «а сприйн¤тт¤ пол≥тики на науковому
р≥вн≥ розширюЇтьс¤ сфера достов≥рних пол≥тичних знань, науковий анал≥з даЇ
можлив≥сть з'¤сувати глибинн≥ причини пол≥тичних ¤вищ ≥ процес≥в, законом≥рностей
њхнього розвитку. Ѕуденна ж св≥дом≥сть сприймаЇ пол≥тику поверхово, набут≥ нею
знанн¤ мають кон'юнктурне, особист≥сне забарвленн¤. Ѕагато з ор≥Їнтац≥й, ¤к≥
складають пол≥тичну культуру, закладен≥ в люд¤х п≥дсв≥домо ≥ часто ви¤вл¤ютьс¤
в них мимовол≥, без попередн≥х роздум≥в. «бер≥гаючись у п≥дсв≥домост≥, ц≥
ор≥Їнтац≥њ ≥стотно впливають на повед≥нку людей ≥ зм≥ст пол≥тичноњ д≥¤льност≥.
ѕор¤д з неусв≥домленими реакц≥¤ми ор≥Їнтац≥йного пор¤дку пол≥тична повед≥нка
м≥стить ≥ суто ≥мпульсивн≥ д≥њ.
ѕол≥тична повед≥нка б≥льшост≥ громад¤н будь-¤коњ крањни
визначаЇтьс¤ не ст≥льки теоретичною, ск≥льки буденною пол≥тичною св≥дом≥стю, а
то й п≥дсв≥домими мотивами, що негативно в≥дбиваЇтьс¤ ¤к на пол≥тиц≥, так ≥ на
дол≥ самих громад¤н ≥ робить особливо важливими пол≥тичну осв≥ту мас,
формуванн¤ високого р≥вн¤ њхньоњ пол≥тичноњ культури.
2.ќсновн≥ елементи ≥ндив≥дуальноњ та масовоњ пол≥тичноњ
св≥домост≥
«алежно в≥д суб'Їкта пол≥тичноњ св≥домост≥ виокремлюютьс¤
≥ндив≥дуальна, групова й масова пол≥тична св≥дом≥сть.
≤ндив≥дуальна пол≥тична св≥дом≥сть Ч це св≥дом≥сть
кожного окремого ≥ндив≥да ¤к учасника пол≥тичного процесу. √рупова пол≥тична
св≥дом≥сть Ч це св≥дом≥сть р≥зних соц≥альних сп≥льностей людей
(соц≥ально-класових, етн≥чних, демограф≥чних, профес≥йних, територ≥альних).
—оц≥альну базу масовоњ пол≥тичноњ св≥домост≥ складаЇ маса
¤к сукупн≥сть ≥ндив≥д≥в, котр≥ належать до р≥зних соц≥альних сп≥льностей ≥
беруть участь у конкретних пол≥тичних процесах. «а своњм зм≥стом масова
пол≥тична св≥дом≥сть Ї сукупн≥стю ≥дей, погл¤д≥в, у¤влень, почутт≥в, настроњв,
що в≥дображають доступн≥ й в≥дом≥ масам пол≥тичн≥ ¤вища ≥ процеси. ћасова
пол≥тична св≥дом≥сть формуЇтьс¤ п≥д впливом не лише соц≥ально-економ≥чних ≥
пол≥тичних чинник≥в, а й за допомогою ≥деолог≥чних засоб≥в. ќдн≥Їю з ≥стотних
рис масовоњ пол≥тичноњ св≥домост≥ Ї ѓѓ динам≥зм Ч здатн≥сть до швидких зм≥н
залежно в≥д д≥њ р≥зноман≥тних чинник≥в, особливо аг≥тац≥њ ≥ пропаганди. ÷¤
особлив≥сть слугуЇ п≥дставою дл¤ ман≥пулюванн¤ масовою пол≥тичною св≥дом≥стю,
¤ке досить поширене в пол≥тиц≥.
ћасова св≥дом≥сть про¤вл¤Їтьс¤ у громадськ≥й думц≥.
ќсновними каналами з'¤суванн¤ ≥ ви¤ву громадськоњ думки Ї опитуванн¤ населенн¤,
референдуми, збори, ман≥фестац≥њ, всенародн≥ обговоренн¤ важливих
сусп≥льно-пол≥тичних проблем, зверненн¤ населенн¤ з листами, скаргами ≥
пропозиц≥¤ми до орган≥в державноњ влади, громадських орган≥зац≥й, засоб≥в
масовоњ ≥нформац≥њ тощо.
ѕол≥тична св≥дом≥сть Ї найважлив≥шою складовою пол≥тичноњ
культури. ќднак не вс≥ њњ ви¤ви належать до пол≥тичноњ культури. ѕол≥тична
св≥дом≥сть в≥дображаЇ всю багатоман≥тн≥сть пол≥тичних в≥дносин, до складу
пол≥тичноњ культури вход¤ть лише дом≥нуюч≥ в сусп≥льств≥ або найб≥льш
характерн≥ дл¤ т≥Їњ чи ≥ншоњ соц≥альноњ сп≥льност≥ типов≥, укор≥нен≥ ≥дењ,
погл¤ди, у¤вленн¤ тощо про р≥зн≥ аспекти пол≥тичного житт¤. Ќасамперед це
стосуЇтьс¤ ц≥нн≥сних ор≥Їнтац≥й, ¤к≥ Ї визначальними щодо св≥тогл¤дних позиц≥й
≥ пол≥тичноњ повед≥нки.
3.≤деолог≥¤: њњ роль у пол≥тиц≥
≤деолог≥¤† - ( в≥д
греч. idea - ≥де¤ й logos - навчанн¤: вченн¤ про ≥дењ) - у простор≥ промисловоњ
культури осмисленн¤ пол≥тичноњ й ≥ншоњ соц≥альноњ структури з позиц≥й
в≥дособленого суб'Їкта п≥знанн¤. –озвиток науки в «ах≥дн≥й культур≥ привело до
пануванн¤ "об'Їктного" усв≥домленн¤ предмета. ќб'Їкт ≥ суб'Їкт
п≥знанн¤ в ц≥й парадигм≥ жорстко протипоставлен≥ й розд≥лен≥, завданн¤ людини -
осмислити предмет так, ¤к в≥н Ї в соб≥. ” сусп≥льств≥ таке п≥знанн¤ утруднене й
проблематично, оск≥льки люди осмислюють св≥й внутр≥шн≥й досв≥д, а в≥н завжди
частичен. ƒо частковост≥ досв≥ду приЇднуютьс¤ ц≥нн≥сн≥ ор≥Їнтац≥њ й мети
д≥¤льност≥ людей ≥ њх р≥зних корпорац≥й, ¤к≥ модиф≥кують утримуванн¤ знанн¤ про
сусп≥льства. –озвиток вол≥ в «ах≥дн≥й пол≥тиц≥ привело до виникненн¤
л≥беральноњ св≥домост≥, ¤ка стаЇ опозиц≥йним стосовно пануючоњ державноњ
ментальност≥, ¤ка до цього моменту була дом≥нуючою. ¬иникаЇ дихотом≥¤ оф≥ц≥йноњ
й опозиц≥йноњ ≥деолог≥њ, ¤к≥ взаЇмод≥ють складним образом, залежно в≥д
в≥дпов≥дност≥ сусп≥льства й держави. ќсобливо жорстко ц¤ диференц≥ац≥¤
≥деолог≥й про¤вл¤Їтьс¤ з по¤вою радикал≥зму, особливо, пролетарського, зокрема,
марксизму. ≤деолог≥¤ одержуЇ розвиток у трьох основних формах, ¤к≥ виражали
аспекти основи й тенденц≥њ еволюц≥њ промисловоњ культури. ƒо цих форм ≥деолог≥њ
ставл¤тьс¤ консерватизм, л≥берал≥зм ≥ радикал≥зм. ƒо консерватизму т¤ж≥ють
традиц≥йн≥ пол≥тичн≥ сили, що виражають ≥нтереси на¤вноњ культури. Ћ≥беральна
≥деолог≥¤ виразила втримуванн¤ розвиненоњ промисловоњ культури. –адикал≥зм,
критично осмислюючи реальн≥сть, нац≥лював опозиц≥онер≥в у в≥дношенн≥ до на¤вноњ
культури на революц≥йно-реформац≥йн≥ д≥њ по кардинальн≥м перетворенню
сусп≥льства. ѕол≥тична й ≥деолог≥чна ≥стор≥¤ промисловоњ ™вропи ¤вл¤Ї собою, по
сут≥ справи, ≥стор≥ю взаЇмод≥њ, боротьби пол≥тичних суб'Їкт≥в консервативноњ,
л≥беральноњ й радикальноњ ор≥Їнтац≥њ. ѕроблема ≥деолог≥њ т≥сно пов'¤зана з
керуванн¤м сусп≥льством, ≥з проблемою насильства й, в≥дпов≥дно, з дол¤ми
практично вс≥х людей планети. “ому в сучасн≥м сусп≥льств≥ робл¤тьс¤ спроби
розд≥лити ≥деолог≥ю й утоп≥ю ( .ясперс, .ћангейм ≥ ≥н.). ≤деолог≥¤ дозвол¤Ї
обірунтувати пануванн¤ в пол≥тику й сусп≥льств≥ ≥сторично актуал≥зованих
суб'Їкт≥в, спри¤ти њхньому перетворенню в пол≥тичну ел≥ту. ”топ≥¤ ор≥Їнтована
на псевдоисторию, дозвол¤Ї актуал≥зуватис¤ у¤вним пол≥тичним ≥ соц≥альним
суб'Їктам. ” реальност≥ соц≥ал≥зац≥¤ утоп≥њ ¤к консервативноњ, так ≥
радикальноњ, приводить до соц≥альних деструкц≥й ≥ до росту насильства. ”
сучасному св≥т≥ насильство придбало форму јпокал≥псиса, тому проблема
утоп≥чност≥ пол≥тичноњ д≥¤льност≥ стаЇ одн≥Їњ ≥з самих актуальних проблем. ”
той же час розд≥лити ≥деолог≥ю й утоп≥ю принципово неможливо, це протир≥чч¤
дозвол¤Їтьс¤ в практичн≥й сфер≥. “ому можна констатувати, що м≥ць людства, ¤ка
створена в пост≥ндустр≥альн≥м сусп≥льств≥, затребуЇ нову ≥деолог≥ю й нову
орган≥зац≥ю планетарного сп≥втовариства. Ќегативн≥ сторони ≥деолог≥њ привели до
виникненн¤ спроб в≥дмовитис¤ в≥д ц≥Їњ "нестрогоњ й суб'Їктивованоњ"
форми осмисленн¤ сусп≥льства й обірунтуванн¤ форм д≥¤льност≥ в ньому. ÷¤
"≥деолог≥¤" одержала назву "де≥деолог≥зац≥њ" (ƒ.Ѕелл). јле
практика показала утоп≥чн≥сть ц≥Їњ ≥дењ, оск≥льки принципово неможливо створити
альтернативне "неидеологичное" усв≥домленн¤ сусп≥льства. ќчевидно, що
зниженн¤ р≥вн¤ корпоративност≥ й спекул¤тивност≥ ≥деолог≥чноњ св≥домост≥
пов'¤зане з розвитком пол≥тичноњ й загальнолюдськоњ культури. ”
постмодерн≥стському ментальному й плюралистичном пол≥тичному просторах
≥деолог≥чна актуал≥зац≥¤ зд≥йснюЇтьс¤ за рахунок безцензурного в≥дкритого
взаЇмод≥њ безл≥ч≥ культурно-пол≥тичних суб'Їкт≥в. ќдержуЇ затребуван≥сть
≥нтегративна ≥деолог≥¤, в основ≥ ¤коњ заф≥ксована ≥де¤ сп≥вроб≥тництва, а не
протиборства р≥зних ≥деолог≥чних ≥ пол≥тичних суб'Їкт≥в. ƒл¤ сучасноњ –ос≥њ
характерна найвищою м≥рою невизначена й спекул¤тивна ≥деолог≥¤.
4.—утн≥сть, структура ≥ функц≥њ пол≥тичноњ св≥домост≥
—в≥дом≥сть пол≥тична†
- усв≥домленн¤ соц≥окультурноњ ц≥л≥сност≥ частковим, ≥деолог≥чним
образом, спр¤моване на збереженн¤ й захист нац≥онально-державного утвору з
урахуванн¤м ≥нтерес≥в пан≥вних соц≥альних клас≥в або верств. ѕол≥тична
св≥дом≥сть Ї моментом ц≥л≥сноњ загальнокультурноњ св≥домост≥, воно в≥дображаЇ
вс≥ практичн≥ й духовн≥ особливост≥ на¤вноњ соц≥альност≥. ѕол≥тична св≥дом≥сть
в≥др≥зн¤Їтьс¤ в≥д св≥домост≥ загального характеру тим, що воно прагне до
осмисленн¤ ц≥лого на основ≥ системи ц≥нностей, до ¤ких ставл¤тьс¤ ≥нтереси
держави, пол≥тичноњ ел≥ти верств, що панують, населенн¤ ≥ т.д. «алежно в≥д
специф≥ки культурно-технолог≥чноњ й пол≥тичноњ орган≥зац≥њ сусп≥льства, ц≥
ц≥нност≥ можуть коливатис¤ в границ¤х пр≥оритет≥в пол≥тичного простору. ” той
же час пол≥тична св≥дом≥сть не може не бути ≥деолог≥зованим, воно маЇ
акцентоване практичносвладне значенн¤ й виконуЇ властиву њй функц≥ю осмисленн¤
сусп≥льства з позиц≥й пол≥тичноњ орган≥зац≥њ й влади. ѕроблема ≥стинност≥
актуальна й дл¤ пол≥тичноњ св≥домост≥, незважаючи на те, що воно завжди м≥стить
≥деолог≥чно-спекул¤тивний момент. ћомент ≥стинност≥ пол≥тичноњ св≥домост≥
перебуваЇ в границ¤х його адекватност≥ усв≥домлюваноњ соц≥ально-пол≥тичноњ
ситуац≥њ. ќсобливо актуальна адекватн≥сть даноњ форми св≥домост≥ в критичн≥,
кризов≥ моменти ≥стор≥њ значною м≥рою залежить спр¤мован≥сть ≥ ступ≥нь
концентрац≥њ соц≥альноњ енерг≥њ, економ≥чноњ, дипломатичноњ або в≥йськовоњ
чинност≥, а отже, дол¤ держав ≥ народ≥в. јдекватн≥сть, в≥дпов≥дн≥сть св≥домост≥
соц≥ально-пол≥тичноњ ситуац≥њ й здатн≥сть ц¤ св≥дом≥сть за рахунок орган≥зац≥њ
перетворити в реальну соц≥альну чинн≥сть може подолати кризу в сусп≥льств≥.
Ќеадекватн≥сть пол≥тичноњ св≥домост≥, що виражаЇтьс¤ в ≥люзорност≥, утоп≥чност≥
або суб'Їктивност≥, що виходить за меж≥ пол≥тичного простору руйнуЇ сусп≥льну
м≥ць, приводить до наростанн¤ криз ≥ загибел≥ нац≥онально-державних утвор≥в
(крањн). ” той же час пол≥тична св≥дом≥сть ¤к таке може спри¤ти зм'¤кшенню
кризових ситуац≥й. Ѕезкризисний розвиток ≥стор≥њ можна вважати критер≥Їм
≥стинност≥ пол≥тичноњ св≥домост≥ й в≥дпов≥дност≥ пол≥тичноњ структури й
пол≥тичноњ ел≥ти реальним сусп≥льно-пол≥тичним в≥дносинам. ѕод≥бне в≥дношенн¤
до пол≥тичноњ св≥домост≥ пов'¤зане з тим, що вс¤ка пол≥тика починаЇтьс¤ з
усв≥домленн¤ ≥снуючого сусп≥льства, постановки тих або ≥нших управл≥нських,
пол≥тичних ц≥лей. ѕол≥тичн≥ ц≥л≥ Ї безпосередньою основою орган≥зац≥њ
пол≥тичноњ д≥¤льност≥. “ому в≥д того, наск≥льки ¤сно й адекватно представники
пол≥тичноњ ел≥ти розум≥ють своњ завданн¤ й можливост≥ њх р≥шенн¤, залежить
ефективн≥сть пол≥тичного керуванн¤, ≥, отже, стан реального житт¤ держави й
населенн¤. ” самому загальному план≥ пол≥тична св≥дом≥сть складаЇтьс¤ в певн≥й
культурн≥й ситуац≥њ й визначаЇтьс¤ нею. “ак, у вс≥х культурах, кр≥м зах≥дноњ,
пол≥тична св≥дом≥сть носить ≥ррац≥ональний, Ђненауковийї характер. ѕол≥тична
св≥дом≥сть маЇ форми традиц≥й, рел≥г≥йних принцип≥в, св¤щенних ≥ ≥ндив≥дуальних
ос¤¤нь, гадань ≥ пророкувань, тлумаченн¤ сн≥в ≥ бачень, одкровень мудрост≥,
визначенн¤ дол≥ людей ≥ держав по св¤щенних книгах, гороскопах, сп≥лкуванн¤ з
парфумами предк≥в ≥ великих попередник≥в, ≥ т.д. ≤стор≥¤ розвитку пол≥тичноњ
св≥домост≥ бере початок у м≥фолог≥њ в крањнах —ходу. ѕол≥тична св≥дом≥сть у
™вроп≥ спочатку мало т≥ ж форми, що й на —ход≥. ¬ищою його формою була мудр≥сть
великих законодавц≥в. ¬они видавали закони, по ¤ких люди повинн≥ були жити
стол≥тт¤ми. « античноњ стародавност≥ до нас д≥йшли м≥фи про с≥м мудрец≥в. ”
њхнЇ число входили р≥зн≥ люди. ” реальност≥ њх було набагато б≥льше. ѓм
вдавалос¤ краще ≥нших осмислити соц≥альну д≥йсн≥сть ≥ виразити њњ в загальних
формах закон≥в, виконанн¤ ¤ких у рамках пол≥тичноњ орган≥зац≥њ сусп≥льства
гарантувало максимальну усп≥шн≥сть усього сусп≥льного ≥снуванн¤, в≥дтворенн¤.
—учасн≥ психологи ( . ёнг) д≥йшли висновку, що в результат≥ соц≥ального досв≥ду
створюЇтьс¤ поле несв≥домого, у ¤к≥м Ђвитаютьї ≥дењ. Ќайб≥льш здатн≥ до цього
люди вловлюють, осмислюють ц≥ Ђфлюњдиї, образи й перетворюють њх в ≥дењ,
пол≥тичн≥ програми, закони ≥ т.д. «начна частина усв≥домленн¤ зд≥йснювалас¤ в
рел≥г≥йн≥й форм≥. ” ц≥й форм≥ св≥дом≥сть ≥шла в≥д пророк≥в, ¤к≥ мислили, ¤к
уважаЇтьс¤ в рамках рел≥г≥йного св≥тогл¤ду, не сам≥, а виражали волю Ѕога. р≥м
цих ≥ррац≥ональних момент≥в, починаючи ≥з час≥в античноњ √рец≥њ, до масиву
пол≥тичноњ св≥домост≥ приЇднуютьс¤ принципи, вироблен≥ в русл≥ ф≥лософ≥њ,
метаф≥зичноњ св≥домост≥. ¬елик≥ ф≥лософи стародавност≥ √еракл≥т, ѕифагор,
—ократ, ѕлатон, јристотель ≥ ≥нш≥ намагалис¤ створити ун≥версальн≥ пол≥тичн≥
системи, ¤к≥ були б заснован≥ на ун≥версальних принципах добра, справедливост≥,
гармон≥њ, сусп≥льного блага ≥ т.д. Ќаприклад, јристотель був духовним
наставником ќлександра ћакедонського, пол≥тична св≥дом≥сть ¤кого, у сукупност≥
з орган≥заторським ген≥Їм, ви¤вив вир≥шальний вплив на пол≥тичну орган≥зац≥ю
елл≥нського миру. ≈поха нового часу перетворюЇтьс¤ в культуру
науково-техн≥чного прогресу, що народжуЇтьс¤. ÷¤ культура викликаЇ до житт¤ небувале
в колишн≥й ≥стор≥њ розвиток рац≥ональноњ св≥домост≥, в основ≥ ¤кого лежить
метод лог≥ки. Ћог≥ка концентруЇ в соб≥ весь минулий досв≥д людства, а в≥н, у
свою чергу, ц≥леспр¤мовано проектуЇ на предмет наукового, рац≥онального знанн¤.
” результат≥ св≥дом≥сть ухвалюЇ форму закону. ѕредмет п≥знаЇтьс¤ об'Їктивно,
однаково дл¤ вс≥х людей. “аке знанн¤ може технолог≥чно в≥дтворюватис¤ в
будь-¤ких умовах, що необх≥дно дл¤ промислового виробництва. Ћюдство влаштоване
так, що пануюча св≥дом≥сть епохи здобуваЇ загальний характер. ¬≥дбулос¤ це й з
пол≥тичною св≥дом≥стю. ≈мп≥рична спр¤мован≥сть св≥домост≥, сформульована ‘.
Ѕэконом, зм≥нюЇ й эпистемологическую, п≥знавальну спр¤мован≥сть ≥деолог≥њ.
ращ≥ розуми ™вропи намагаютьс¤ пол≥тичну структуру осмислити рац≥онально,
науково. ƒл¤ цього, ¤к видалос¤, досить п≥знати закони розвитку сусп≥льства,
сутн≥сть пол≥тичноњ орган≥зац≥њ, об'Їднати њх ≥ показати люд¤м, ¤к потр≥бно
жити в умовах оптимальноњ пол≥тико-соц≥альноњ системи. ¬ищою крапкою домагань
рац≥ональноњ ≥деолог≥њ можна вважати марксистську теор≥ю. ћаркс ≥ Ёнгельс,
виход¤чи ≥з принципу матер≥ал≥стичного розум≥нн¤ ≥стор≥њ, покритикували
сусп≥льство буржуазних в≥дносин. ¬они д≥йшли висновку, що дл¤ створенн¤
сусп≥льства справедливост≥ необх≥дно подолати приватну власн≥сть на засоби
виробництва й створити безкласове сусп≥льство. ” цьому сусп≥льств≥ вс≥ повинн≥
трудитис¤ в сфер≥ проведенн¤ матер≥альних благ, займатис¤ вс≥ма ≥ншими
соц≥альними функц≥¤ми, включаючи й сферу пол≥тики. Ќа думку ћаркса, це створило
б можлив≥сть гармон≥йно розвиватис¤ вс≥м люд¤м, що у свою чергу розвило такий
процес у сусп≥льств≥, ¤кий дозволив би об≥йтис¤ без пол≥тики. ” комун≥стичн≥м
сусп≥льств≥, по ц≥й теор≥њ, керуванн¤ речами перем≥нить керуванн¤ людьми, а це
допоможе подолати пол≥тичну орган≥зац≥ю сусп≥льства. ÷¤ теор≥¤ була так
приваблива, що м≥льйони людей стали њњ посл≥довниками. ” –ос≥њ к≥нц¤ ’I’
стол≥тт¤ кризовий стан сусп≥льства виступав спонукальним мотивом дл¤
≥деолог≥чних пошук≥в шл¤х≥в реформуванн¤. “еор≥¤ ћаркса, створена дл¤ розвиненого
промислового сусп≥льства, була сприйн¤та ¤к наукова соц≥олог≥¤ радикального
характеру й була пристосована до рос≥йськоњ д≥йсност≥ Ћен≥ним. ѕ≥сл¤ революц≥њ
1917 р. парт≥¤ б≥льшовик≥в зд≥йснила зухвалу спробу створенн¤ сусп≥льства на
основ≥ марксистсько-лен≥нськоњ ≥деолог≥њ. ” результат≥ в —–—– було за
найкоротш≥ строки створене промислове сусп≥льство, крањна була перетворена в
наймогутн≥шу м≥л≥таризовану наддержаву. ” той же час н≥¤кого комун≥зму не
вийшло, а експлуатац≥¤, з ¤коњ повинн≥ були боротис¤ комун≥сти, перетворилас¤ у
сверхэксплуатацию. ѕол≥тичний режим зам≥сть вол≥ прин≥с терор тотал≥таризму, а
через с≥м дес¤тил≥ть система звалилас¤. ћожна констатувати, що з моменту по¤ви
пол≥тичноњ св≥домост≥ до самого останнього часу, пол≥тичн≥ ц≥л≥, ¤к≥ ставл¤тьс¤
у всеос¤жних радикальних програмах, реал≥зуютьс¤ не так, ¤к вони замислювалис¤.
«'¤вл¤ютьс¤ так≥ обставини, ¤к≥ не дозвол¤ють вт≥лити в житт¤ ≥деальн≥ модел≥
пол≥тичноњ св≥домост≥. ÷е приводить багатьох мислител≥в до висновку, що ми ще
дуже мало знаЇмо про самих соб≥, про те, що таке сусп≥льство. —аме ≥з ц≥Їњ
причини в сх≥дних деспот≥¤х практично немаЇ в≥льних людей. √армон≥зац≥¤
зд≥йснюЇтьс¤ в них за рахунок загального обмеженн¤. ¬ античност≥ достатньою
волею мали т≥льки в≥льн≥ громад¤ни. –аби прир≥внювалис¤ до св≥йських тварина. ¬
умовах феодал≥зму в≥льними були вищ≥ стани. “≥льки демократ≥¤ робить людей
формально р≥вними стосовно прав, до закону. ѕол≥тична св≥дом≥сть не в змоз≥
створити гармон≥чних умов житт¤ дл¤ вс≥х член≥в сусп≥льства нав≥ть у форм≥
утоп≥њ - ус≥ утоп≥њ м≥ст¤ть внутр≥шн≥ протир≥чч¤, ¤к≥ неможливо дозволити в
њхн≥х рамках. ѕол≥тична св≥дом≥сть виступаЇ у форм≥ ≥деолог≥њ, тому завжди
идеологично. »деологичность ц≥Їњ форми св≥домост≥ укладаЇтьс¤ в тому, що воно
усв≥домлюЇ сусп≥льство в ц≥лому з позиц≥й ¤коњ-небудь його частини - класу,
шаруючи, корпорац≥њ ≥ т.д. ќф≥ц≥йна пол≥тична св≥дом≥сть виражаЇ ≥нтереси
пануючих соц≥альних чинностей ≥ ел≥ти, а опозиц≥йне - ≥нтереси ¤кий-небудь ≥нш,
що народжуЇтьс¤ або в≥дмираЇ, частини соц≥альноњ структури. ѕол≥тичн≥ реал≥њ
стали основою дл¤ висновку, зг≥дно з ¤ким будь-¤ка пол≥тична св≥дом≥сть
идеологично, частково й утоп≥чно ( . ћангейм). ÷е пов'¤зане з в≥чним обмеженн¤м
пол≥тики - виражати приватний ≥нтерес у ¤кост≥ загального. ќбмежувати практично
вс≥х людей заради в≥дтворенн¤ ц≥лого - держави - ¤к велич, так ≥ прокл≥н
пол≥тики. ” сучасн≥м сусп≥льств≥ з ¤скраво вираженими приватними ≥нтересами й
засилл¤м бюрократ≥њ сформувати загальну пол≥тичну св≥дом≥сть п≥д чинн≥сть
т≥льки Ђпозакласовимї, Ђбезпарт≥йнимї ≥нтел≥гентам. ѕроблема де≥деолог≥зац≥њ
пол≥тичноњ св≥домост≥, доданн¤ йому статусу загального, включенн¤ в нього
≥нтерес≥в ус≥х верств населенн¤ сучасного сусп≥льства актуальна, але дотепер
нереал≥зована. ѓњ принципове р≥шенн¤ пов'¤зане з подальшою гуман≥зац≥Їю
сусп≥льства, його дем≥л≥таризац≥Їю, экологизацией, деэлитизацией ≥ багатьма
≥ншими процесами, що зач≥пають ≥нтереси практично всього населенн¤ «емл≥. р≥м
де≥деолог≥зац≥њ перед пол≥тичною св≥дом≥стю сучасност≥ коштуЇ завданн¤ можливост≥
вт≥ленн¤ його висновк≥в у реальну пол≥тичну практику. ƒана проблема може бути
вир≥шена, ¤кщо пол≥тична св≥дом≥сть кр≥м адекватност≥ ц≥нн≥сноњ реальност≥
придбаЇ статус технолог≥чност≥. ѕол≥тична св≥дом≥сть реал≥зуЇтьс¤ через
д≥¤льн≥сть держави й пол≥тичних парт≥й, р≥зн≥ форми орган≥зац≥йноњ д≥¤льност≥ ≥
т.д. ¬≥д зр≥лост≥ й адекватност≥ св≥домост≥ залежить багато в чому усп≥шн≥сть
ус≥Їњ пол≥тики.
¬изначальна функц≥¤ пол≥тичноњ культури Ч вираженн¤ й
реал≥зац≥¤ соц≥альних ≥нтерес≥в. ” пол≥тичн≥й св≥домост≥, передус≥м у њњ
найважлив≥ш≥й складов≥й Ч пол≥тичн≥й ≥деолог≥њ, в≥дтворюютьс¤ кор≥нн≥ ≥нтереси
соц≥альних сп≥льностей, ¤к≥ стосуютьс¤ влади в сусп≥льств≥. ”св≥домленн¤ цих
≥нтерес≥в зумовлюЇ в≥дпов≥дну пол≥тичну повед≥нку соц≥альних сп≥льностей та окремих
њх представник≥в. ƒл¤ завоюванн¤ й використанн¤ державноњ влади, зд≥йсненн¤
впливу на нењ вони створюють пол≥тичн≥ парт≥њ, об'Їднуютьс¤ в громадськ≥
орган≥зац≥њ, тим чи ≥ншим чином ведуть себе у виборчих кампан≥¤х, ≥нших
пол≥тичних процесах.
ѕризначенн¤ пол≥тики в ц≥лому, пол≥тичноњ культури
зокрема, Ч узгодженн¤ багатоман≥тних соц≥альних ≥нтерес≥в, забезпеченн¤ Їдност≥
й ц≥л≥сност≥ сусп≥льства. ¬ узгодженн≥ соц≥альних ≥нтерес≥в, забезпеченн≥
ст≥йкого, злагодженого ≥ динам≥чного функц≥онуванн¤ пол≥тичноњ системи
знаходить св≥й ви¤в нормативно-регулююча функц≥¤ пол≥тичноњ культури.
–еал≥зуЇтьс¤ вона за допомогою формуванн¤ ≥ закр≥пленн¤ в сусп≥льн≥й св≥домост≥
необх≥дних пол≥тичних ц≥нностей, установок, ц≥лей, мотив≥в ≥ норм повед≥нки. як
правило, вони вт≥люютьс¤ в нормативних пол≥тичних р≥шенн¤х держави ≥ надають
можлив≥сть ефективно регулювати в≥дносини в межах пол≥тичноњ системи з боку ¤к
держави, так ≥ громад¤нського сусп≥льства. «авд¤ки нормативно-регулююч≥й
функц≥њ пол≥тичноњ культури дос¤гаЇтьс¤ соц≥альний ≥ в ц≥лому Ч сусп≥льний
консенсус.
¬иховна функц≥¤ пол≥тичноњ культури, або функц≥¤
пол≥тичноњ соц≥ал≥зац≥њ, спр¤мована на формуванн¤ й розвиток ≥ндив≥да ¤к
суб'Їкта пол≥тичних в≥дносин. ¬≥дбуваЇтьс¤ це на основ≥ тих пол≥тичних
ц≥нностей ≥ норм повед≥нки, ¤к≥ переважають у сусп≥льств≥ в ц≥лому або
в≥дпов≥дають ≥нтересам ≥ ц≥л¤м тих чи ≥нших соц≥альних сп≥льностей. «асвоюючи
пол≥тичну культуру, ≥ндив≥д набуваЇ знань про пол≥тичну систему, своњ права та
обов'¤зки ¤к громад¤нина, стаЇ активним учасником пол≥тичного процесу. ¬иховна
функц≥¤ пол≥тичноњ культури, отже, спр¤мована на розвиток пол≥тичноњ активност≥
людей.
—уть комун≥кативноњ функц≥њ ви¤вл¤Їтьс¤ в тому, що
пол≥тична культура виступаЇ засобом ≥дейно-пол≥тичного ≥ правового зв'¤зку
громад¤н з пол≥тичними ≥нститутами та м≥ж собою. ÷¤ функц≥¤ забезпечуЇ
взаЇмод≥ю вс≥х учасник≥в пол≥тичного процесу на баз≥ використанн¤
загальноприйн¤тих терм≥н≥в, символ≥в, стереотип≥в мисленн¤ й повед≥нки. ¬она
даЇ змогу встановити зв'¤зки м≥ж учасниками пол≥тичного процесу ¤к у простор≥,
тобто в межах ≥снуючоњ пол≥тичноњ системи, так ≥ в час≥ Ч транслюючи надбанн¤
пол≥тичноњ культури в≥д покол≥нн¤ до покол≥нн¤ ≥ тим самим забезпечуючи
спадков≥сть пол≥тичного досв≥ду р≥зних покол≥нь.
ѕрогностична функц≥¤ пол≥тичноњ культури пол¤гаЇ в тому,
що на основ≥ знанн¤ особливостей ≥ стану пол≥тичноњ культури р≥зних соц≥альних
сп≥льностей, притаманних њм ц≥нн≥сних ор≥Їнтац≥й та оц≥нок пол≥тичних ¤вищ ≥
процес≥в можна передбачити можлив≥ вар≥анти њхньоњ повед≥нки в тих чи ≥нших
конкретних соц≥ально-пол≥тичних ситуац≥¤х. –еал≥зац≥¤ ц≥Їњ функц≥њ потребуЇ
пост≥йного вивченн¤ ≥ врахуванн¤ в д≥¤льност≥ вс≥х владних структур стану
пол≥тичноњ св≥домост≥ р≥зних соц≥альних сп≥льностей, притаманних њм ≥нтерес≥в ≥
прагнень. ” зах≥дн≥й пол≥толог≥њ ц≥нн≥сть вивченн¤ пол≥тичноњ культури
вбачаЇтьс¤ саме у њњ здатност≥ передбачати пол≥тичну повед≥нку людей.
ѕерел≥чен≥ функц≥њ пол≥тичноњ культури в р≥зних
≥сторичних умовах про¤вл¤ютьс¤ неоднаковою м≥рою. “ак, у перех≥дних
сусп≥льствах, особливо в процес≥ зд≥йсненн¤ соц≥ально-економ≥чних перетворень в
≥нтересах лише окремих соц≥альних сп≥льностей, значною м≥рою послаблюЇтьс¤
комун≥кативна функц≥¤ пол≥тичноњ культури. ¬ результат≥ загострюютьс¤ соц≥альн≥
суперечност≥, втрачаютьс¤ взаЇморозум≥нн¤ м≥ж окремими сп≥льност¤ми, дов≥ра до
пол≥тичних ≥нститут≥в, насамперед орган≥в державноњ влади. ќсобливо небезпечною
дл¤ сусп≥льноњ злагоди Ї однозначно негативна оц≥нка минулого сусп≥льства, хоч
би ¤ким воно було. “ака оц≥нка призводить, зокрема, до втрати порозум≥нн¤ м≥ж
старшим ≥ молодшим покол≥нн¤ми, породжуЇ в середовищ≥ останнього неповагу до
старших, апат≥ю ≥ н≥г≥л≥зм. ≤ навпаки, абсолютизац≥¤ значенн¤ минулого,
≥сторичного досв≥ду робить пров≥дним елементом пол≥тичноњ культури ритуал, коли
пол≥тика перетворюЇтьс¤ на систему суворо регламентованих д≥й ≥з малозрозум≥лим
дл¤ основноњ маси людей сенсом.
ќдним ≥з основних канал≥в впливу культури на пол≥тику Ї
пол≥тична соц≥ал≥зац≥¤ особи, ¤ка даЇ можлив≥сть участ≥ в пол≥тичному житт≥.
ѕол≥тична соц≥ал≥зац≥¤ в≥д≥граЇ важливу роль у подоланн≥ фрагментарност≥
пол≥тичноњ культури, забезпеченн≥ наступност≥ пол≥тичноњ культури покол≥нь.
5. ƒинам≥ка пол≥тичноњ культури, њњ типи ≥ особливост≥
” пол≥толог≥њ ≥снують р≥зн≥ п≥дходи до розум≥нн¤ сутност≥
пол≥тичноњ культури та њњ визначенн¤. ÷≥ в≥дм≥нност≥ пов'¤зан≥ передус≥м з
неоднозначн≥стю самого пон¤тт¤ Ђкультураї. як зазначаЇтьс¤ в енциклопедичному
словнику, культура (в≥д лат. cultura Ч оброб≥ток, вихованн¤, осв≥та, шануванн¤)
Ч ≥сторично визначений р≥вень розвитку сусп≥льства, творчих сил ≥ зд≥бностей
людини, виражений в типах ≥ формах орган≥зац≥њ житт¤ ≥ д≥¤льност≥ людей, а
також у створюваних ними матер≥альних ≥ духовних ц≥нност¤х; пон¤тт¤ Ђкультураї
вживаЇтьс¤ дл¤ характеристики певних ≥сторичних епох (антична культура),
конкретних сусп≥льств, народностей ≥ нац≥й (культура май¤), а також специф≥чних
сфер д≥¤льност≥ або житт¤ (культура прац≥, побуту, художн¤ культура); у б≥льш
вузькому розум≥нн≥ Ч сфера духовного житт¤ людей1.
як видно з наведеного визначенн¤, культуру можна розум≥ти
¤к феномен матер≥ального й духовного житт¤ сусп≥льства ≥ ¤к ви¤в лише його
духовного житт¤. ÷¤ в≥дм≥нн≥сть даЇтьс¤ взнаки ≥ в розум≥нн≥ пол≥тичноњ
культури. ¬ одних випадках њњ трактують лише ¤к феномен св≥домост≥, духовного
житт¤ сусп≥льства, соц≥альних сп≥льностей, ≥ндив≥д≥в, в ≥нших Ч розум≥ють
ширше. –озгл¤немо ц≥ в≥дм≥нност≥ детальн≥ше.
“ерм≥н Ђпол≥тична культураї вперше ув≥в до наукового
вжитку н≥мецький ф≥лософ-просв≥титель ≤оганн √отфр≥д √ердер (1744Ч1803).
онцептуальне осмисленн¤ пол≥тичноњ культури ¤к складовоњ пол≥тичного житт¤ та
об'Їкта вивченн¤ пол≥толог≥њ було зд≥йснено лише в 50Ч60-т≥ роки XX ст. ≤нтерес
до пол≥тичноњ культури був зумовлений передус≥м усв≥домленн¤м зах≥дними
досл≥дниками необх≥дност≥ з'¤суванн¤ впливу глибинних, емоц≥йних ≥
соц≥ально-психолог≥чних чинник≥в на стаб≥льн≥сть пол≥тичних систем. «начний
внесок у становленн¤ й розвиток теор≥њ пол≥тичноњ культури зробили американськ≥
пол≥тологи √. јлмонд ≥ —. ¬ерба. ¬они ж започаткували п≥дх≥д до розум≥нн¤ пол≥тичноњ
культури ¤к сукупност≥ ор≥Їнтац≥й ≥ндив≥д≥в стосовно пол≥тичних об'Їкт≥в. “ак≥
ор≥Їнтац≥њ ви¤вл¤ютьс¤ на трьох р≥вн¤х. ÷е, по-перше, п≥знавальн≥ ор≥Їнтац≥њ,
¤к≥ охоплюють знанн¤ про пол≥тичну систему та њњ функц≥онуванн¤. ѕо-друге,
емоц≥йн≥ ор≥Їнтац≥њ, ¤к≥ виражають почутт¤ шодо пол≥тичноњ системи, учасник≥в
пол≥тичного процесу. ѕо-третЇ, це Ч оц≥ночн≥ ор≥Їнтац≥њ, ¤к≥ виражають особисте
ставленн¤ до пол≥тичноњ системи, њњ учасник≥в та њхн≥х д≥й. Ђѕон¤тт¤ Ђпол≥тична
культураї, Ч писали √. јлмонд ≥ — ¬ерба у прац≥ Ђ√ромад¤нська культураї (1965),
Ч вказуЇ на специф≥чн≥ пол≥тичн≥ ор≥Їнтац≥њ Ч установки стосовно пол≥тичноњ
системи ≥ њњ окремих частин та установки щодо власноњ рол≥ в систем≥. ÷е
сукупн≥сть ор≥Їнтац≥й стосовно особливоњ сукупност≥ об'Їкт≥в ≥ процес≥в. оли
ми говоримо про пол≥тичну культуру сусп≥льства, ми маЇмо на уваз≥ пол≥тичну
систему, ≥нтер≥оризовану в знанн¤х, почутт¤х та оц≥нках його член≥вї2.
ќтже, автори обмежили пол≥тичну культуру лише сферою
пол≥тичноњ св≥домост≥. ѕор¤д з цим, традиц≥йним, п≥дходом до розум≥нн¤
пол≥тичноњ культури ≥снуЇ ≥нший п≥дх≥д, ¤кий розгл¤даЇ пол≥тичну культуру ¤к
орган≥чну Їдн≥сть пол≥тичноњ св≥домост≥ й пол≥тичноњ повед≥нки. “ак, на думку
польського пол≥толога ™. ¬¤тра, Ђпол≥тична культура Ч це сукупн≥сть позиц≥й,
ц≥нностей ≥ зразк≥в повед≥нки, ¤к≥ стосуютьс¤ взаЇмов≥дносин влади ≥
громад¤нї3. “акий п≥дх≥д, шо грунтуЇтьс¤ на визнанн≥ орган≥чноњ Їдност≥ в
пол≥тичн≥й культур≥ двох стор≥н Ч духовноњ, ≥деолог≥чноњ ≥ практичноњ,
д≥¤льноњ, досить поширений. ќчевидно, в≥н дещо повн≥ше розкриваЇ сутн≥сть
пол≥тичноњ культури, н≥ж попередн≥й, бо повед≥нка Ч це спос≥б ≥снуванн¤
культури, без ¤кого вона неможлива.
« наведеного вище визначенн¤ культури взагал≥ видно, що
вона охоплюЇ не всю багатоман≥тн≥сть ви¤в≥в матер≥ального ≥ духовного житт¤
сусп≥льства, а лише типи ≥ форми орган≥зац≥њ житт¤ й д≥¤льност≥ людей,
створюван≥ ними матер≥альн≥ й духовн≥ ц≥нност≥. ÷е саме стосуЇтьс¤ й пол≥тичноњ
культури. ¬она охоплюЇ не вс≥ ви¤ви пол≥тичноњ св≥домост≥ й пол≥тичноњ повед≥нки,
а лише те в Ќ»’, ўќ Ї найб≥льш поширеним, типовим дл¤ сусп≥льства, соц≥альноњ
сп≥льност≥ чи ≥ндив≥да. –ос≥йський пол≥толог ћ. X. ‘арук-шин визначаЇ пол≥тичну
культуру ¤к Ђсукупн≥сть стереотип≥в пол≥тичноњ св≥домост≥ й повед≥нки,
властивих дан≥й соц≥альн≥й сп≥льност≥ї4.
“рет≥й п≥дх≥д до розум≥нн¤ пол≥тичноњ культури близький
до другого. ¬≥дпов≥дно до цього п≥дходу пор¤д з пол≥тичною св≥дом≥стю й
повед≥нкою до пол≥тичноњ культури долучаютьс¤ також способи функц≥онуванн¤
пол≥тичних ≥нститут≥в.
ќтже, пол≥тична культура в широкому розум≥нн≥ Ч це
[b]сукупн≥сть ст≥йких форм пол≥тичноњ св≥домост≥ й повед≥нки, а також характеру
≥ способ≥в функц≥онуванн¤ пол≥тичних ≥нститут≥в у межах певноњ пол≥тичноњ
системи.
3 наведених визначень пол≥тичноњ культури видно, що основними
елементами њњ структури Ї пол≥тична св≥дом≥сть ≥ пол≥тична повед≥нка
(д≥¤льн≥сть) у найб≥льш поширених, типових њх ви¤вах. √оловним елементом
пол≥тичноњ культури Ї пол≥тична св≥дом≥сть. њњ складають пол≥тичн≥ ≥нтереси,
знанн¤, ≥дењ, погл¤ди, у¤вленн¤, переконанн¤, ц≥нност≥, оц≥нки, ор≥Їнтац≥њ,
почутт¤, настроњ, традиц≥њ тощо. —истемоутворюючими в пол≥тичн≥й культур≥,
тобто такими, що визначають њњ ¤к орган≥чну ц≥л≥сн≥сть, систему, Ї пол≥тичн≥
знанн¤, пол≥тична ≥деолог≥¤ ≥ переконанн¤.
¬ин¤тково важливим Ї д≥¤льн≥сний аспект пол≥тичноњ
культури. …ого складають визнан≥ в сусп≥льств≥ норми пол≥тичноњ повед≥нки,
навики ≥ способи пол≥тичноњ д≥¤льност≥, вм≥нн¤ ≥ досв≥д тощо. ” реальн≥й
д≥йсност≥ пол≥тична культура ви¤вл¤Їтьс¤ передус≥м у вигл¤д≥ стереотип≥в
пол≥тичноњ повед≥нки ≥ способ≥в функц≥онуванн¤ пол≥тичних ≥нститут≥в.
«алежно в≥д суб'Їкта пол≥тики розр≥зн¤ють пол≥тичну
культуру сусп≥льства, соц≥альноњ сп≥льност≥ (сусп≥льного класу, соц≥альноњ
групи, нац≥њ, народност≥, територ≥альноњ, демограф≥чноњ сп≥льност≥ тощо) та
≥ндив≥да. ѕол≥тична культура ≥ндив≥да Ч це поЇднанн¤ пол≥тичних знань,
погл¤д≥в, у¤влень, переконань, оц≥нок, ор≥Їнтац≥й ≥ повед≥нки окремоњ людини.
¬она формуЇтьс¤ п≥д впливом ¤к пол≥тичноњ культури сусп≥льства в ц≥лому, так ≥
т≥Їњ соц≥альноњ сп≥льност≥, до ¤коњ належить ≥ндив≥д. ѕол≥тична культура
сусп≥льства Ї синтезом пол≥тичних культур ус≥х на¤вних у ньому соц≥альних
сп≥льностей за дом≥нуючоњ рол≥ одн≥Їњ з них Ч т≥Їњ, що пос≥даЇ пан≥вне м≥сце в
систем≥ сусп≥льних, насамперед економ≥чних, в≥дносин. «агальнолюдськ≥ пол≥тичн≥
≥дењ ≥ ц≥нност≥, так≥, наприклад, ¤к свобода, р≥вн≥сть, справедлив≥сть,
демократ≥¤ тощо, Ї елементами загальнолюдськоњ пол≥тичноњ культури.
6.—уперечност≥ становленн¤ ≥ формуванн¤ сучасноњ
пол≥тичноњ культури украњнського сусп≥льства
ѕроцес формуванн¤ пол≥тичноњ св≥домост≥ завжди Ї складним
≥ суперечливим, оск≥льки таким Ї пол≥тичне житт¤ сусп≥льства.
«начно зростаЇ роль пол≥тичноњ св≥домост≥ в умовах
трансформац≥њ сусп≥льно-пол≥тичних в≥дносин, коли в≥дбуваютьс¤ значн≥ зм≥ни
вс≥х сфер сусп≥льного житт¤, руйнуютьс¤ попередн≥ св≥тогл¤дн≥ стереотипи
сприйманн¤ усталених соц≥альних норм ≥ ц≥нностей, ¤к≥ в нових умовах нездатн≥
виконувати своњ св≥тогл¤дн≥ функц≥њ. «а таких обставин виникаЇ потреба
розробити адекватн≥ новим умовам пол≥тико-≥деолог≥чн≥ концепц≥њ й теор≥њ, ¤к≥
могли б спри¤ти формуванню у громад¤н в≥дпов≥дних моделей св≥тосприйманн¤ й
життЇд≥¤льност≥.
«м≥ст процесу формуванн¤ пол≥тичноњ св≥домост≥ в
сучасному украњнському сусп≥льств≥ пов'¤заний ≥з складними питанн¤ми
реформуванн¤ ≥ трансформац≥њ сусп≥льного житт¤. “ут акумулювалис¤ попередн≥
у¤вленн¤ ≥ пол≥тичн≥ ц≥нност≥ з≥ своњми ор≥Їнтац≥¤ми на етатизм, пасивн≥сть,
≥ндиферентн≥сть та ≥нерц≥йн≥сть ≥з сучасними суперечливими у¤вленн¤ми про
демократ≥ю, ринков≥ в≥дносини, соц≥альний захист. —еред найб≥льш загальних
характеристик пол≥тичноњ св≥домост≥ громад¤н сучасного украњнського сусп≥льства
досл≥дники в≥дзначають амб≥валентн≥сть (двоњст≥сть, протилежн≥сть пол≥тичних
ц≥нностей), збереженн¤ певних стереотип≥в тотал≥тарноњ св≥домост≥, недостатнЇ
розум≥нн¤ ≥ сприйн¤тт¤ основних принцип≥в демократ≥њ, невизначен≥сть з питань
соц≥ально-пол≥тичного розвитку сусп≥льства значноњ частини громад¤н тощо. ƒо
того ж суперечливий процес реформ, кризов≥ ¤вища сусп≥льно-економ≥чного житт¤,
вестернизац≥¤ масовоњ культури значно ускладнюють процеси пол≥тичноњ
соц≥ал≥зац≥њ.