1.≈тносоц≥альни сп≥льноти та њх роль у пол≥тичному житт≥ сусп≥льства

—оц≥ально-етн≥чн≥ сп≥льноти пос≥дають особливе м≥сце серед соц≥альних сп≥льнот людей, ¤вл¤ючи собою найб≥льш стал≥ ≥сторично сформован≥ угрупованн¤ людей, взаЇмов≥дносини м≥ж ¤кими виступають важливим фактором ≥сторичного розвитку людства.

ƒо таких сп≥льнот зазвичай зараховують етнос, племТ¤, народ-н≥сть, нац≥ю.

—лово Ђетносї (у переклад≥ з грецькоњ Ч Ђнародї), використо-вують ¤к загальну назву дл¤ таких вид≥в соц≥альноњ сп≥льност≥, ¤к племТ¤, народн≥сть, нац≥ональн≥сть, нац≥¤ тощо. Ћюдей, котр≥ на-лежать до одного етносу, обТЇднуЇ Їдина самосв≥дом≥сть Ч усв≥-домленн¤ своЇњ етн≥чноњ приналежност≥, або ≥дентичност≥. ќднак чим це визначаЇтьс¤?

—еред головних умов, ¤к≥ обТЇднують людей у народ ¤к ц≥л≥с-ну соц≥альну сп≥льноту, найчаст≥ше називають Їдн≥сть похо-дженн¤, м≥сц¤ проживанн¤, господарсько-економ≥чного житт¤, мови, культури. ќднак ≥сторичн≥ факти св≥дчать, що жодна з вка-заних умов сама по соб≥ не Ї обовТ¤зковою.

«розум≥ти, що скр≥плюЇ етн≥чну сп≥льноту в Їдине ц≥ле, мож-на т≥льки на основ≥ ≥сторичного п≥дходу. Ѕудь-¤ка њњ ознака в хо-д≥ ≥сторичного розвитку може зм≥нюватис¤ чи нав≥ть втрачати-с¤. јле сам цей процес ≥сторичного розвитку й зумовлюЇ Їдн≥сть етносу. “ому можна сказати, що етнос цементуЇтьс¤ в Їдине ц≥ле його ≥стор≥Їю, котра збер≥гаЇтьс¤ в соц≥альн≥й памТ¤т≥. —оц≥альна памТ¤ть повТ¤зуЇ м≥ж собою р≥зн≥ ≥сторичн≥ стани етносу, диференц≥йован≥ в ход≥ ≥стор≥њ форми його житт¤. ”с≥ зм≥ни в культур≥, мов≥, формах господарюванн¤, територ≥а-льному розселенн≥ тощо постають у н≥й ¤к зм≥ни, що в≥дбува-ютьс¤ в одному етнос≥.

¬ажливим елементом соц≥альноњ памТ¤т≥ Ї, зокрема, самоназва етносу (етнон≥м). ѓњ на¤вн≥сть Ч необх≥дна умова етн≥чноњ само-св≥домост≥. ѕрот¤гом ус≥Їњ ≥стор≥њ етносу його самоназва служить загальним ≥мТ¤м ус≥х його представник≥в ≥ маркером, котрий ви-д≥л¤Ї його серед ≥нших етнос≥в.

≤сторичний п≥дх≥д дозвол¤Ї вид≥лити два р≥зних значенн¤, що њх набуваЇ пон¤тт¤ Ђетносї у р≥зних контекстах. ѕо-перше, етнос ¤к етногенетична сп≥льнота (або просто етн≥чна), по-друге, ет-нос ¤к етносоц≥альна сп≥льнота.

≈тногенетична сп≥льнота Ч це соц≥альна група, член≥в ¤коњ обТЇднуЇ усв≥домленн¤ свого генетичного звТ¤зку з ≥ншими пред-ставниками ц≥Їњ групи (етн≥чна самосв≥дом≥сть). ≈тн≥чна самосв≥-дом≥сть ≥ндив≥да ірунтуЇтьс¤ на його у¤вленн≥ про своЇ похо-дженн¤. ≈тн≥чна приналежн≥сть передаЇтьс¤ Ђу спадокї в≥д предк≥в до нащадк≥в. ” результат≥ створюЇтьс¤ ≥сторична спадко-Їмн≥сть, котра й визначаЇ ц≥л≥сн≥сть етносу. ѕри цьому сл≥д вра-ховувати, що Ђгениї сам≥ по соб≥ не формують етн≥чну самосв≥-дом≥сть. “обто вона визначаЇтьс¤ не ст≥льки б≥олог≥чним, ск≥льки соц≥ально-психолог≥чним фактором, тим, що ≥ндив≥д думаЇ про своЇ походженн¤. ј це означаЇ, що й етн≥чна сп≥льн≥сть Ї пон¤т-т¤м не ст≥льки б≥олог≥чним, ск≥льки соц≥альним, або, точн≥ше, б≥осоц≥альним.

≤снуЇ багато р≥зноман≥тних вид≥в етн≥чних сп≥льностей: Ї невелик≥ етноси, що нараховують дек≥лька сотень людей (на-приклад, алеути, кр≥зи, л≥ви), ≥ дуже численн≥ народи (найб≥-льший Ч китайський). ≈тноси можуть включати в себе в рол≥ складових субетноси, котр≥ в≥др≥зн¤ютьс¤ специф≥чними озна-ками побуту, мови, рел≥г≥њ. « ≥ншого боку, р≥зн≥ етноси, що обТЇднуютьс¤ певним сп≥льним соц≥ально-≥сторичним проце-сом, створюють метаетн≥чн≥ утворенн¤, або суперетноси (на-приклад, словТ¤нський суперетнос, Ђхристи¤нський св≥тї, Ђму-сульманський св≥тї).

≤сторичн≥ умови, за ¤кими ≥снують етноси, породжують р≥зно-ман≥тн≥ звТ¤зки, що обТЇднують людей, у тому числ≥ й не за етн≥-чними ознаками Ч пол≥тичн≥, господарськ≥, торг≥вельн≥, рел≥г≥йн≥ тощо. ” результат≥ над етногенетичними сп≥льнотами надбудо-вуютьс¤ етносоц≥альн≥ сп≥льноти. ѕров≥дну роль в њх утворенн≥ можуть в≥д≥гравати ≥ економ≥ка, ≥ держава, ≥ рел≥г≥¤, ≥ мова ≥ бага-то ≥ншого. ќтже, етносоц≥альною сп≥льнотою називаЇтьс¤ етн≥ч-на сп≥льнота, що зумовлюЇтьс¤ Їдн≥стю не т≥льки етн≥чних, але й соц≥ально-економ≥чних ознак.

≈тнос Ч ¤вище ≥сторичне. ѕод≥бно до людей, вони народжу-ютьс¤, живуть ≥ вмирають, даючи початок дл¤ виникненн¤ ≥нших етнос≥в. ” ход≥ свого саморозвитку в≥н залежно в≥д зм≥сту ≥ спр¤-мованост≥ соц≥ально-економ≥чних ≥ пол≥тичних процес≥в може набувати р≥зних форм (тип≥в), у ¤ких своЇр≥дно перепл≥таютьс¤ б≥олог≥чн≥ ≥ соц≥альн≥ фактори.

як уже зазначалос¤, ≥сторично первинним типом етносоц≥аль-них сп≥льностей були плем≥нн≥ общини. ќднак поступово з роз-витком виробничих та соц≥альних стосунк≥в в≥дбуваЇтьс¤ процес укрупненн¤ племен, утворенн¤ союз≥в племен.  ровнородинн≥ звТ¤зки поступово втрачають свою дом≥нуючу роль, поступаю-чись звТ¤зкам соц≥альним.

¬ит≥сненн¤ родових в≥дносин товарними призводить до роз-паду племен обТЇднанн¤ њх у народност≥. ѓх формуванн¤ Ї насл≥д-ком розкладу перв≥сного сусп≥льства, зародженн¤ спочатку с≥-мейноњ, а пот≥м ≥ приватноњ власност≥ та виникненн¤ р≥зних угруповань, посиленн¤ економ≥чних звТ¤зк≥в м≥ж союзними пле-менами, њх консол≥дац≥њ.

Ќародност≥ формуютьс¤ за територ≥альною ознакою, а це означаЇ, що люди, котр≥ мешкають на певн≥й територ≥њ, повТ¤зан≥ м≥ж собою певними економ≥чними в≥дносинами. ќтже, народ-н≥сть Ч це соц≥ально-етн≥чна сп≥льнота людей, ¤к≥ характеризу-Їтьс¤ сп≥льн≥стю територ≥њ, Їдиною мовою (пор¤д з ≥снуванн¤м р≥зних д≥алект≥в племен, що вход¤ть у народн≥сть), елементами Їдиноњ культури.  ожна народн≥сть маЇ св≥й побутовий спос≥б житт¤, своњ дом≥нуючи види господарськоњ д≥¤льност≥, специф≥чн≥ обр¤ди, традиц≥њ, назву. Ќародност≥ утворюютьс¤ ¤к на основ≥ розкладу перв≥сного устрою ≥ зам≥ни його рабовласницьким, так ≥ на баз≥ переходу в≥д перв≥сного до феодального сусп≥льства в тих крањнах, котрим рабовласницький лад не був властивий.

‘ормуванн¤ буржуазних в≥дносин у Ќовий час створюЇ пере-думови дл¤ зародженн¤ й укр≥пленн¤ новоњ системи соц≥альних звТ¤зк≥в. ѕроцес зм≥цненн¤ господарських звТ¤зк≥в м≥ж окремими народност¤ми, обТЇднанн¤ м≥сцевих ринк≥в всередин≥ т≥Їњ чи ≥н-шоњ держави в загальнонац≥ональний ринок та де¤к≥ ≥нш≥ фактори привод¤ть до по¤ви б≥льш розвиненоњ соц≥ально-етн≥чноњ сп≥ль-ност≥ людей Ч нац≥њ.

Ќа сьогодн≥ в сусп≥льствознавч≥й науц≥ немаЇ Їдиного розу-м≥нн¤ ≥ тлумаченн¤ пон¤тт¤ Ђнац≥¤ї. ÷е св≥дчить про вин¤ткову складн≥сть, суперечлив≥сть та своЇр≥дн≥сть даного феномена, що знаходить в≥дображенн¤ в р≥зноман≥тних теор≥¤х нац≥њ. “ак≥ теор≥њ можна умовно под≥лити на дек≥лька груп: психолог≥чн≥, культу-ролог≥чн≥, етнолог≥чн≥ та ≥сторико-економ≥чн≥.

«асновником психолог≥чноњ теор≥њ нац≥њ вважаютьс¤ французь-кий ф≥лософ та ≥сторик ≈.–енан та австр≥йський ф≥лософ ќ.Ѕауер. ѕредставники психолог≥чних концепц≥й законом≥рност≥ форму-ванн¤ та розвитку нац≥й розгл¤дають ¤к пох≥дн≥ в≥д св≥домост≥ ≥ псих≥ки окремоњ особистост≥, Ђпсихолог≥њ народ≥вї. “ак, –енан вважаЇ, що Ђнац≥¤ Ч це душа, духовний принципї, що форму-Їтьс¤ шл¤хом Ђузгодженн¤ї, та Ђсол≥дарност≥ї, утворюваноњ чут-т¤м минулих ≥ майбутн≥х покол≥нь. ќ.Ѕауер в≥дзначаЇ, що нац≥¤ ¤вл¤Ї собою Ђсукупн≥сть людей, сп≥льн≥стю дол≥ згуртованих у сп≥льн≥сть характеруї. ћ. ареЇв розгл¤даЇ нац≥ю ¤к групу, що виникаЇ ≥з безпосередньоњ взаЇмод≥њ ≥ндив≥д≥в.

 ультуролог≥чний п≥дх≥д у теор≥њ нац≥њ започатковуЇ  .–еннер (Ўпрингер). ¬≥н розгл¤даЇ нац≥ю ¤к безкласову духовну сп≥ль-н≥сть ≥ндив≥д≥в, ¤к субТЇктивну Їдн≥сть чи культурний союз, по-роджений св≥дом≥стю людини, що належить до певноњ етн≥чноњ сп≥льно ти. Ќац≥¤, писав –еннер, Ђце союз особистостей, ¤к≥ од-наково розмовл¤ютьї, або Ђкультурний союзї. ¬ основ≥ культу-ролог≥чноњ теор≥њ нац≥њ лежить сп≥льн≥сть нац≥ональноњ культури, зокрема нац≥ональноњ мови.

≈тнолог≥чна теор≥¤ нац≥њ ірунтуЇтьс¤ на сукупност≥ елемент≥в психолог≥чноњ та культуролог≥чноњ теор≥њ. ѓњ прихильники вважа-ють, що основними ознаками нац≥њ Ї сп≥льн≥сть походженн¤, ет-н≥чна самосв≥дом≥сть, нац≥ональн≥ почутт¤, Їдн≥сть етнодуховних ц≥нностей. ќднак представники етнолог≥чних концепц≥й нац≥њ, ¤к правило, недооц≥нюють значенн¤ соц≥альних аспект≥в у розвитку нац≥й.

Ђ≤сторико-економ≥чнийї напр¤мок у теор≥њ нац≥њ репрезентуЇ один з пров≥дних теоретик≥в марксизму  . аутський. ” прац≥ Ђќзнаки нац≥ональност≥ї до ознак нац≥њ в≥н в≥дносить загальну територ≥ю й мову, а також сп≥льн≥сть економ≥чного житт¤ ≥ тра-диц≥й. ѕри цьому пр≥оритет  аутський надаЇ сп≥льност≥ територ≥њ та сп≥льност≥ мови. Ќав≥ть при в≥дсутност≥ чи втрат≥ одн≥Їњ або к≥-лькох ознак нац≥њ вона, на його думку, продовжуЇ ≥снувати.

¬ рад¤нськ≥ часи у в≥тчизн¤н≥й л≥тератур≥ панувало стал≥нське визначенн¤ нац≥њ, ¤ке продовжувало л≥н≥ю Ђ≥сторико-еконо-м≥чногої п≥дходу: ЂЌац≥¤ Ч це ст≥йка сп≥льн≥сть людей, що ≥сто-рично склалас¤, ¤ка виникла на баз≥ сп≥льност≥ мови, територ≥њ, економ≥чного житт¤ та психолог≥чного складу, що про¤вл¤Їтьс¤ у сп≥льност≥ культуриї. ќднак —тал≥н канон≥зуЇ й догматизуЇ вид≥-лен≥ ознаки, що знаходить про¤в в абсолютизац≥њ рол≥ класового принципу, розпод≥л≥ нац≥й (через надм≥рну пол≥тизац≥ю нац≥она-льного житт¤) на Ђдержавн≥ї та Ђнедержавн≥ї, недооц≥нц≥ рол≥ нац≥онального (етн≥чного) чинника в нац≥ональному тощо. ƒо ре-ч≥, стал≥нське визначенн¤ нац≥њ фактично збер≥гаЇтьс¤ в багатьох п≥дручниках ≥ дос≥.

” сучасн≥й науков≥й л≥тератур≥, зокрема зах≥дн≥й, використо-вуютьс¤ р≥зн≥ визначенн¤ нац≥њ залежно в≥д того, ¤к≥ њњ властивост≥ берутьс¤ за основу. “ак, у Ђћ≥жнародному виданн≥ американ-ськоњ енциклопед≥њї нац≥¤ Ч це Ђвелика к≥льк≥сть людей, ¤к≥ вва-жають себе сп≥льн≥стю. ¬они часто мають одну чи к≥лька таких ознак: мову, культуру, рел≥г≥ю, пол≥тичн≥ та ≥нш≥ ≥нститути, ≥сто-р≥ю та в≥ру в сп≥льн≥сть дол≥. ¬она, ¤к правило, займають сум≥ж-ну територ≥юї. ” Ђ—ловнику американськоњ спадщини англ≥йсь-коњ мовиї нац≥¤ визначаЇтьс¤ ¤к Ђнаселенн¤ певноњ територ≥њ, котре маЇ сп≥льн≥ звичањ, походженн¤, ≥стор≥ю й нер≥дко мовуї. ¬ебстер≥вський м≥жнародний словник англ≥йськоњ мови вважаЇ, що нац≥¤ Ч це Ђсп≥льн≥сть людей, ¤ка складаЇтьс¤ з одн≥Їњ чи к≥-лькох нац≥ональностей, що мають б≥льш-менш певну територ≥ю та ур¤дї. ” словнику-дов≥днику Ђћежнациональные отношени¤. “ермины и определени¤ї категор≥¤ Ђнац≥¤ї визначаЇтьс¤ ¤к Ђет-носоц≥альнаї (≥ не завжди кровнор≥дна) сп≥льн≥сть з≥ сталою са-мосв≥дом≥стю своЇњ ≥дентичност≥, що склалас¤ (сп≥льн≥сть ≥стори-чноњ дол≥, психолог≥њ й характеру, прихильн≥сть до нац≥ональних матер≥альних ≥ духовних ц≥нностей, нац≥ональноњ символ≥ки, на-ц≥онально-еколог≥чн≥ почутт¤), а також (переважно на етап≥ фор-муванн¤) територ≥ально-мовною та економ≥чною Їдн≥стю, ¤ка да-л≥ п≥д впливом ≥нтеграц≥йних та м≥грац≥йних процес≥в ви¤вл¤Ї себе неоднозначно, нер≥дко втрачаЇ своЇ вир≥шальне значенн¤, хоч ≥ не зникаЇ.

ќднак ¤кими б не були ≥сторичн≥ шл¤хи створенн¤ нац≥њ, ¤к≥ б чинники не розгл¤дались ¤к дом≥нуюч≥ у формуванн≥ нац≥њ, одн≥-Їю з необх≥дних умов њњ ≥снуванн¤ Ї створенн¤ нац≥ональноњ куль-тури. ” такому раз≥ нац≥¤ постаЇ ¤к њњ Ђколективний нос≥йї. Ќа-родженн¤ ≥ вихованн¤ людини в обстановц≥ с≥мейно-побутового житт¤, тобто певного нац≥онально-культурного середовища, фак-тично ототожнюЇтьс¤ з питанн¤м њњ етнонац≥онального похо-дженн¤. ќснову нац≥онально-культурного середовища створюЇ мова. “ому найб≥льш важливою ознакою нац≥ональноњ принале-жност≥ стаЇ Ђр≥дна моваї. —учасн≥ нац≥њ Ч це переважно Ђмовн≥ нац≥њї, що складаютьс¤ з людей, ¤к≥ розмовл¤ють одн≥Їю мовою. ћова в≥дкриваЇ доступ до нац≥ональноњ культури: разом ≥з мов-ною Ђоболонкоюї усв≥домлюЇтьс¤ ≥ њњ смислова Ђначинкаї Ч культурн≥ традиц≥њ, ц≥нн≥сн≥ установки, ≥деали, норми мисленн¤ ≥ повед≥нки тощо. “аким чином, нац≥ональна приналежн≥сть лю-дини Ч це њњ приналежн≥сть до нац≥ональноњ культури.

ќднак на¤вн≥сть нац≥онально-культурного чинника ще не за-безпечуЇ автоматичного створенн¤ нац≥њ. —п≥льнота стаЇ нац≥Їю лише тод≥ й оск≥льки, коли й оск≥льки люди усв≥домлюють свою сп≥льн≥сть ¤к нац≥ональну Їдн≥сть. …детьс¤ про нац≥ональну самосв≥дом≥сть ¤к необх≥дну умову ≥снуванн¤ нац≥њ. ѕри цьому сл≥д враховувати, що нац≥ональна самосв≥дом≥сть, ¤к й ≥нш≥ коле-ктивн≥ у¤вленн¤, Ї реальний соц≥альний факт, елемент соц≥альноњ д≥йсност≥. ¬она впливаЇ на повед≥нку й взаЇмов≥дносини людей, а насл≥дки цього Ї ц≥лком реальними обставинами њх житт¤.

Ќац≥ональна самосв≥дом≥сть виникаЇ на основ≥ з≥ставленн¤ свого народу з ≥ншими народами. ƒл¤ кожноњ нац≥њ ≥снуЇ рефере-нтна група нац≥њ, ¤ка Ї нос≥Їм в≥дносно ст≥йких нац≥ональних рис. ¬она фактично уособлюЇ узагальнений образ нац≥њ, на ¤кий ор≥Ї-нтуютьс¤ представники ≥нших нац≥й, визначаючи в≥дм≥нност≥ своњх нац≥ональних рис.

ƒл¤ позначенн¤ етн≥чного походженн¤ людини в межах певноњ нац≥њ часто користуютьс¤ пон¤тт¤м Ђнац≥ональн≥стьї. ќднак це пон¤тт¤ нер≥дко розгл¤дають ¤к синон≥м пон¤тт¤ Ђнац≥¤ї. ” ра-д¤нських крањнах нац≥¤ в такому розум≥нн≥ зб≥галас¤ з Ђпаспорт-ноюї нац≥ональн≥стю. Ќа «аход≥ п≥д словами Ђнац≥¤ї ≥ Ђнац≥она-льн≥стьї звичайно розум≥ють населенн¤ крањни, тобто вс≥х њњ громад¤н незалежно в≥д етн≥чного походженн¤. ѕри цьому, ска-ж≥мо, в јмериц≥ нащадки вих≥дц≥в з ≥нших крањн називають себе, в≥дпов≥дно до свого громад¤нства американц¤ми, п≥дкреслюючи етн≥чне походженн¤ (американець французького, або украњнсько-го, або китайського тощо походженн¤). ¬ јнгл≥њ Ї лише одна на-ц≥ональн≥сть Ч британц≥.

Ќа побутовому р≥вн≥ образ нац≥њ звичайно повТ¤заний з етно-культурним стереотипом. ≈тнокультурний стереотип Ч це уза-гальнене у¤вленн¤ про типов≥ риси, що характеризують певний народ.

≤снують автостереотипи Ч думки людей про св≥й власний народ та гетеростереотипи, ¤к≥ стосуютьс¤ ≥ншого народу. ќби-два стереотипи складаютьс¤ й затверджуютьс¤ в сусп≥льств≥ ¤к загальнов≥дом≥ традиц≥йн≥ погл¤ди. ѕри цьому стереотипи часто набувають емоц≥йного забарвленн¤, в результат≥ чого одне й те ж ¤вище отримуЇ р≥зну оц≥нку Ч позитивну або негативну.

—укупн≥сть сталих рис, притаманних представникам того чи ≥ншого народу, котр≥ знаход¤ть про¤в у њх д≥¤льност≥ та сп≥лку-ванн≥, визначаЇтьс¤ таким пон¤тт¤м, ¤к нац≥ональний характер. —утн≥сть цього ¤вища може трактуватис¤ у двох аспектах:

1) в особист≥сно-психолог≥чному, зг≥дно з ¤ким нац≥ональ-ний характер розум≥Їтьс¤ ¤к певний наб≥р особист≥сних псих≥-чних ≥ моральних ¤костей, що в≥др≥зн¤ють представника ц≥Їњ нац≥њ, тобто це сукупн≥сть Ђтиповихї псих≥чних ≥ моральних ¤костей народу;

2) у культурно-нормативному аспект≥, виход¤чи з ¤кого нац≥-ональний характер Ї вт≥ленн¤м не особист≥сних рис ус≥х чи б≥-льшост≥ окремих член≥в народу, а соц≥окультурною д≥¤льн≥стю народу. ÷е, так би мовити, колективний духовний настр≥й, кот-рий обумовлюЇ таку д≥¤льн≥сть ≥ про¤вл¤Їтьс¤ в н≥й. ƒл¤ позна-ченн¤ сукупност≥ глибинних установок колективноњ св≥домост≥ використовують пон¤тт¤ Ђментальн≥стьї, Ђментал≥тетї. Ќац≥о-нальний характер виступаЇ ¤к форма вираженн¤ ментальност≥ народу. ¬≥н утворюЇ духовну атмосферу, ¤ка ≥снуЇ в сусп≥льств≥ та про¤вл¤Ї себе у заданих культурою зразках мисленн¤ й пове-д≥нки, в нормативах, ц≥нн≥сних ор≥Їнтац≥¤х та продуктах куль-турного розвитку.

”се це св≥дчить, що нац≥¤ ¤вл¤Ї собою надзвичайно складний ≥ динам≥чний орган≥зм, ¤кий перебуваЇ в безк≥нечному стан≥ зм≥н ≥ розвитку. “≥ чи ≥нш≥ ознаки нац≥њ набувають пр≥оритетност≥ на р≥-зних етапах њњ розвитку. “ак, на етап≥ становленн¤ нац≥њ особливо важливу роль в≥д≥гр≥ють територ≥ально-мовна та економ≥чна Їд-н≥сть. ” процес≥ подальшого розвитку, зокрема м≥грац≥йних про-цес≥в, можлив≥ в≥дгалуженн¤ нац≥њ у вигл¤д≥ д≥аспори, дл¤ ¤коњ територ≥ально-мовна та економ≥чна Їдн≥сть вже не в≥д≥гр≥ють та-коњ суттЇвоњ рол≥, ¤к у пер≥од њњ становленн¤. ƒл¤ цього пер≥оду б≥льш важливе значенн¤ маЇ нац≥ональна самосв≥дом≥сть.

” розвитку нац≥онально-етн≥чних сп≥льнот простежуютьс¤ дв≥ взаЇмоповТ¤зан≥ тенденц≥њ: 1) етн≥чна диференц≥ац≥¤ Ч процес вид≥ленн¤, обособленн¤ т≥Їњ чи ≥ншоњ соц≥ально-етн≥чноњ сп≥льно-ст≥, що в≥дображаЇ р≥вень њњ пол≥тичного визр≥ванн¤, а в≥дтак ≥ прагненн¤ до утвердженн¤ нац≥ональноњ незалежност≥, суверен≥-тету; 2) ≥нтеграц≥¤, ¤ка передбачаЇ руйнац≥ю нац≥ональних Ђпере-городокї, розвиток, розширенн¤ звТ¤зк≥в м≥ж р≥зними нац≥¤ми, соц≥ально-етн≥чними сп≥льност¤ми, поглибленн¤ економ≥чних, культурних в≥дносин м≥ж ними.

2.ќсобливост≥ та шл¤хи формуванн¤ украњнськоњ нац≥њ

ѕ≥сл¤ проголошенн¤ державноњ незалежност≥ в ”крањн≥ розпочавс¤ процес розбудови самост≥йноњ демократичноњ ”крањнськоњ держави ≥ процес формуванн¤ сучасноњ нац≥њ.

ѕочаток етногенезу украњнц≥в ще недостатньо з'¤сований ≥сториками, але те, що основн≥ њхн≥ етнокультурн≥ риси сформувалис¤ в часи  ињвськоњ –ус≥, Ї незаперечним фактом. ” часи √алицько-¬олинського кн¤з≥вства розпочавс¤ процес нац≥огенезу украњнц≥в шл¤хом так званоњ ≥нкорпорац≥њ. ¬≥н був перерваний литовським, а п≥зн≥ше польським поневоленн¤м украњнського народу, але в етнокультурних змаганн¤х з чужоземними етнокультурними впливами закладаЇтьс¤ духовна основа дл¤ майбутньоњ нац≥онально-визвольноњ боротьби.

 озацько-сел¤нський рух проти польського пануванн¤ в XVII ст. мав спочатку станово-козацький ≥ рел≥г≥йний характер, але згодом перер≥с у нац≥онально-визвольну боротьбу, в результат≥ ¤коњ утворилас¤ козацька держава, котра про≥снувала ¤к нац≥ональна автоном≥¤ до 1764 р. ÷ей пер≥од можна вважати першим етапом нац≥онально-державного розвитку ”крањни.

ƒругий пер≥од розпочавс¤ наприк≥нц≥ XIX ст. Ч на початку XX ст. ≥ спричинивс¤ у 1917Ч1921 рр. до утворенн¤ ”крањнськоњ держави. ¬ рад¤нський пер≥од нац≥онально-державний розвиток, хоч ≥ супроводивс¤ великими втратами у соц≥альн≥й структур≥ та культурн≥й сфер≥, проте дос¤г певних здобутк≥в: нац≥онально-культурне в≥дродженн¤ 20Ч 30-х рок≥в, об'Їднанн¤ украњнських земель в одн≥й держав≥, прийн¤тт¤ ”крањни членом ќќЌ, ≥снуванн¤, хоч ≥ формально, ≥нститут≥в держави, створенн¤ сучасних ≥ндустр≥альних галузей ≥ забезпеченн¤ зростанн¤ ≥нтелектуального р≥вн¤ населенн¤.

Ќин≥ в ”крањн≥ головною проблемою етнопол≥тики Ї виб≥р шл¤х≥в формуванн¤ сучасноњ украњнськоњ нац≥њ, здатноњ гармон≥зувати етн≥чн≥, соц≥ально-класов≥ ≥ рел≥г≥йн≥ в≥дносини. “ут вид≥л¤ютьс¤ три концептуальн≥ модел≥: територ≥альна, етн≥чна й етнотеритор≥альна.

“еритор≥альна концепц≥¤ передбачала формуванн¤ нац≥њ за територ≥ально-громад¤нським принципом, ≥гноруючи пр≥оритетн≥сть у цьому процес≥ кор≥нного украњнського етносу. ¬ н≥й особлива увага зосереджуЇтьс¤ на закр≥пленн≥ статусу двомовност≥, федеративного устрою ”крањни, запереченн≥ традиц≥йноњ нац≥онально-державноњ украњнськоњ символ≥ки. ÷¤ концепц≥¤ утверджуЇ пон¤тт¤ Ђнарод ”крањниї, обираючи тим самим шл¤х формуванн¤ украњнськоњ нац≥њ, характерний дл¤ крањн, на територ≥њ ¤ких не було кор≥нного народу ≥ вони формувалис¤ на пол≥тичн≥й основ≥, враховуючи етнокультурн≥ ≥нтереси багатьох або дек≥лька ≥з них (¤к у народ≥в —Ўј,  анади, Ўвейцар≥њ).

≈тн≥чна концепц≥¤ грунтуЇтьс¤ на таких положенн¤х:

1) приморд≥ал≥стичний п≥дх≥д до генезису нац≥њ;

2) визнанн¤ украњнського етносу украњнською нац≥Їю та Їдиним суб'Їктом державотворенн¤;

3) юридичне закр≥пленн¤ пр≥оритет≥в кор≥нного народу у пор≥вн¤нн≥ з нац≥ональними меншинами в ус≥х сферах сусп≥льного житт¤;

4) наданн¤ украњнського громад¤нства вс≥м украњнц¤м, незалежно в≥д м≥сц¤ њхнього проживанн¤;

5) представники нац≥ональних меншин отримують громад¤нство, ¤кщо вони знають украњнську мову, ло¤льно ставл¤тьс¤ до ”крањнськоњ держави, шанують њњ закони;

6) запереченн¤ принципу двомовност≥ в державних установах за будь-¤ких умов, а також принципу державного ф≥нансуванн¤ навчальних заклад≥в нацменшин;

7) конституц≥йне закр≥пленн¤ правоспадковост≥ ”крањнськоњ держави;

8) запереченн¤ ≥деолог≥чного плюрал≥зму ≥ конституц≥йне визнанн¤ державноњ ≥деолог≥њ, ¤ка б грунтувалас¤ на нац≥ональн≥й ≥дењ;

9) прир≥вн¤нн¤ статусу  риму до област≥.

≈тнотеритор≥альна концепц≥¤ передбачаЇ формуванн¤ украњнськоњ нац≥њ за територ≥ально-громад¤нським ≥ етн≥чним принципами. “еритор≥ально-громад¤нський принцип ц≥Їњ концепц≥њ передбачаЇ, що члени украњнськоњ нац≥њ Ч це представники ¤к кор≥нного украњнського етносу, так ≥ нац≥ональних меншин, котр≥ Ї громад¤нами ”крањни.  р≥м того, нац≥ональн≥ меншини мають право на створенн¤ нац≥онально-культурноњ автоном≥њ. ÷ей принцип реал≥зовано у «акон≥ ”крањни про громад¤нство, ¤кий передбачив п≥сл¤ проголошенн¤ державност≥ ”крањни нульовий вар≥ант набутт¤ громад¤нства вс≥ма, хто проживаЇ на територ≥њ ”крањни, ≥ «акон≥ про нац≥ональн≥ меншини в ”крањн≥. ” процес≥ реал≥зац≥њ цього принципу пропонуЇтьс¤ також прийн¤ти «акон про статус кримського народу, ¤кий би закр≥пив статус нац≥ональних самовр¤дних ≥нститут≥в у районах проживанн¤ кримських татар, а також у перспектив≥ надав змогу њм, а також ≥ншим нац≥ональност¤м  риму реал≥зувати своњ етн≥чн≥ ≥нтереси через другу палату кримського парламенту, шл¤хом гарантованого квотового представництва.

—утн≥сть етн≥чного принципу ц≥Їњ концепц≥њ пол¤гаЇ в тому, що визнаЇтьс¤ право украњнського народу ¤к кор≥нного на пол≥тичне самовизначенн¤. ÷е право виражаЇтьс¤ в тому, що нац≥ональна держава отримуЇ назву в≥д кор≥нного украњнського етносу, його мова, традиц≥йна символ≥ка отримують статус нац≥онально-державний. ќтже, нац≥ональна ≥дентиф≥кац≥¤ в≥дбуваЇтьс¤ насамперед на основ≥ головних етнокультурних ц≥нностей украњнського народу.

ѕроцес формуванн¤ сучасноњ украњнськоњ нац≥њ проходить на основ≥ консол≥дац≥њ р≥зних соц≥альних груп навколо нац≥ональноњ ≥дењ у њњ пол≥тико-державному, економ≥чному та етнокультурному аспектах. ¬≥н може усп≥шно функц≥онувати завд¤ки проведенню радикальних реформ в ус≥х сусп≥льних сферах: пол≥тичн≥й, правов≥й, економ≥чн≥й ≥ культурн≥й.

√оловними пол≥тичними чинниками консол≥дац≥њ украњнськоњ нац≥њ Ї створенн¤ збалансованоњ модел≥ державноњ влади, ¤ка б передбачала ефективний механ≥зм стримувань ≥ противаг м≥ж виконавчою, законодавчою ≥ судовою г≥лками влади, виключала можлив≥сть перетворенн¤ вищих державних орган≥в в арену перманентного протисто¤нн¤ р≥зних соц≥альних ≥ пол≥тичних сил; формуванн¤ парт≥йноњ системи з сильним центристським блоком, здатним виробити ≥деолог≥ю реформуванн¤ держави та сусп≥льства на засадах нац≥ональноњ ≥дењ ¤к синтезу л≥беральних, соц≥ал-демократичних ≥ консервативних погл¤д≥в, а також нейтрал≥зувати л≥ворадикальну ≥ праворадикальну опозиц≥ю; забезпеченн¤ правових умов дл¤ цив≥л≥зованого ви¤ву соц≥альних ≥нтерес≥в через групи тиску ¤к д≥юч≥ елементи громад¤нського сусп≥льства.

ƒо правових чинник≥в консол≥дац≥њ украњнськоњ нац≥њ насамперед треба в≥днести консол≥дац≥ю ≥ кодиф≥кац≥ю права в≥дпов≥дно до норм новоњ  онституц≥њ ≥ м≥жнародних правових стандарт≥в. —творенн¤ ефективноњ правовоњ системи в ”крањн≥ спри¤тиме нац≥ональн≥й ≥нтеграц≥њ, оск≥льки Їдина система р≥вних дл¤ вс≥х громад¤н прав ≥ обов'¤зк≥в формуватиме у них почутт¤ р≥вних можливостей дл¤ самореал≥зац≥њ саме завд¤ки нац≥ональн≥й ≥дентичност≥. „им ефективн≥ше нац≥¤ зможе забезпечити спри¤тлив≥ умови дл¤ самореал≥зац≥њ особи, в тому числ≥ й етнокультурн≥, тим ≥нтенсивн≥ше проходитиме процес нац≥ональноњ ≥дентиф≥кац≥њ.

–еформуванн¤ економ≥ки в ”крањн≥ не т≥льки ¤к≥сно зм≥нить галузев≥ й територ≥альн≥ диспропорц≥њ, що дасть змогу усунути нер≥вном≥рн≥сть у розпод≥л≥ нац≥онального продукту, трудових ресурс≥в, а й трансформуЇ спос≥б мисленн¤, форму сусп≥льноњ взаЇмод≥њ.  р≥м того, ринков≥ перетворенн¤ радикально оновлюють соц≥альну структуру, що в≥дтворюватиме т≥ групов≥ ≥нтереси, ¤к≥ об'Їктивно спр¤мован≥ на збереженн¤ нац≥ональноњ Їдност≥ ≥ сусп≥льноњ стаб≥л≥зац≥њ.

ќтже, ринкова економ≥ка, виробл¤ючи Їдину систему д≥лового сп≥лкуванн¤, а також менеджменту, спри¤тиме подоланню ментальноњ фрагментарност≥ украњнц≥в, обумовленоњ рег≥ональною ≥ в≥домчою замкнут≥стю.

” культурн≥й сфер≥ головним Ї формуванн¤ через заклади осв≥ти, а також творч≥ колективи сп≥льноњ громад¤нськоњ культури, ¤ка орган≥чно поЇднуЇ традиц≥йн≥ ц≥нност≥ украњнського народу з ц≥нност¤ми нац≥ональних меншин, у њх сучасному цив≥л≥зованому вигл¤д≥. –еформована система осв≥ти ≥ науки в ”крањн≥ зможе гнучко реагувати на потреби сусп≥льного розвитку, закладе стимули до висококвал≥ф≥кованоњ прац≥, спри¤тиме п≥днесенню њњ престижу ≥ тим самим Ч престижу нац≥њ.

3.Ќац≥ональна ≥де¤. ”крањнська нац≥ональна ≥де¤: ≥стор≥¤ та сучасн≥сть. ѕроблеми державотворенн¤ в ”крањн≥.

“ерм≥н Ђнац≥онал≥змї маЇ багато значень ≥ позначаЇ так≥ ¤вища:

1) увесь процес формуванн¤ й утворенн¤ нац≥њ (нац≥онально-визвольну боротьбу, розбудову нац≥ональноњ держави, вихованн¤ нац≥ональноњ св≥домост≥);

2) нац≥ональну св≥дом≥сть (усв≥домленн¤ своЇњ приналежност≥ до нац≥њ);

3) нац≥ональну ≥деолог≥ю, ¤ка формуЇ основну мету, принципи боротьби за нац≥ональну незалежн≥сть, розбудову нац≥ональноњ держави;

4) культурний ≥ пол≥тичний рух, спр¤мований на боротьбу за утвердженн¤ нац≥ональних пр≥оритет≥в у культурн≥й та адм≥н≥стративн≥й сфер≥ або здобутт¤ нац≥ональноњ незалежност≥.

ќсновн≥ положенн¤ ≥деолог≥њ нац≥онал≥зму можна сформулювати так:

1) нац≥њ Ї Їдиними й неповторними суб'Їктами ≥сторичного процесу, в ¤кому кожна нац≥¤ маЇ власну ≥ндив≥дуальн≥сть, своЇ ≥сторичне призначенн¤;

2) нац≥¤ Ч найвища ц≥нн≥сть, джерело пол≥тичноњ влади;

3) свободу людина здобуваЇ лише тод≥, коли вона ≥дентиф≥куЇ себе з нац≥Їю;

4) свобода ≥ безпека нац≥њ Ї умовою св≥тового пор¤дку ≥ справедливост≥.

Ќац≥онал≥зм ¤к ≥деолог≥¤ по-р≥зному тлумачитьс¤ наукою. “ак, ≈нтон≥ —м≥т вид≥л¤Ї так≥ типи нац≥онал≥зму:

антиколон≥альний (прагне здобути незалежн≥сть в≥д чужоземних володар≥в ≥ створити на м≥сц≥ колон≥й державну нац≥ю);

≥нтеграц≥йний (п≥сл¤ здобутт¤ незалежност≥ намагаЇтьс¤ об'Їднати етн≥чно строкате населенн¤ у територ≥альну нац≥ю);

сепаратистський ≥ д≥аспорний (прагне в≥докремитис¤ в≥д б≥льшоњ пол≥тичноњ одиниц≥ й заснувати на власн≥й ≥сторичн≥й територ≥њ етн≥чну нац≥ю);

≥редентистський, або паннац≥онал≥стичний (формуЇ нац≥ю шл¤хом приЇднанн¤ до ≥сторичноњ територ≥њ своњх родич≥в, ¤к≥ проживають за њњ межами, або формуЇ союз близьких за етнокультурними ознаками нац≥ональних держав).

Ќац≥онал≥зм ще под≥л¤ють на так≥ типи: романтичний (пропов≥дувавс¤ ≥нтел≥гентами-≥нтелектуалами у XIX Ч на початку XX ст. ¤к ф≥лософськ≥ ≥ мистецьк≥ ≥дењ), нац≥онал-демократичний, ≥нтегральний, соц≥ал-нац≥онал≥стичний ≥ расовий (фашистський), ≥мперсько-шов≥н≥стичний, а також протекц≥он≥стсько-економ≥чний. Ќин≥ п≥д нац≥онал≥змом також розум≥ють ≥деолог≥ю, ¤ка синтезуЇ у постколон≥-альних державах р¤д центристських ≥деолог≥й (л≥беральних, соц≥ал-демократичних, неоконсервативних) п≥д кутом зору розбудови нац≥ональноњ держави ≥ формуванн¤ нац≥њ.

Ќарод ¤к суб'Їкт м≥жнародного права, зг≥дно з критер≥¤ми експерт≥в ёЌ≈— ќ, запропонованими на ѕаризьк≥й зустр≥ч≥ 1990 р., повинен: представл¤ти групу окремих ≥ндив≥д≥в, котр≥ мають так≥ риси, ¤к сп≥льн≥ ≥сторичн≥ традиц≥њ, расову чи етн≥чну ≥дентичн≥сть, культурну гомогенн≥сть, Їдн≥сть, рел≥г≥йну або ≥деолог≥чну сп≥льн≥сть; територ≥альн≥ ознаки, сп≥льне економ≥чне житт¤; набувати певноњ чисельност≥, не обов'¤зково дуже великоњ (наприклад, народи м≥к-родержав), але б≥льшоњ, н≥ж проста асоц≥ац≥¤ ≥ндив≥д≥в усередин≥ держави; мати бажанн¤ бути ≥дентиф≥кованим ¤к народ, хоч окрем≥ члени можуть цього не хот≥ти.

“ерм≥н Ђнац≥ональна меншинаї не маЇ ч≥тко визначеного юридичного статусу. ѕ≥д ним, ¤к правило, розум≥ють етн≥чну групу, ¤ка не Ї кор≥нним етносом, але члени ¤коњ Ч громад¤ни нац≥ональноњ держави Ч мають певн≥ етнокультурн≥ (мовн≥, рел≥г≥йн≥, звичаЇв≥) особливост≥! намагаютьс¤ њх виразити через в≥дпов≥дн≥ соц≥альн≥ ≥нститути.

≈тнонац≥ональн≥ конфл≥кти Ч це конфл≥кти м≥ж нац≥ональними державами, окремими етносами, етн≥чними групами з приводу захисту прав своњх сп≥вв≥тчизник≥в, приЇднанн¤ њх до ≥сторичноњ територ≥њ, здобутт¤ адм≥н≥стративно-територ≥альноњ автоном≥њ або нац≥ональноњ незалежност≥, розпод≥лу влади, престижу ≥ матер≥альних ресурс≥в. ” науков≥й ≥нтерпретац≥њ етнонац≥ональних конфл≥кт≥в ≥ зародженн¤ нац≥ональних рух≥в можна вид≥лити концепц≥њ внутр≥шнього колон≥ал≥зму, етноцистськунеоетноцистську, що поЇднуЇ риси двох попередн≥х.

ѕредставники концепц≥њ внутр≥шнього колон≥ал≥зму ћ.’ехтер ≥ “. Ќейрн, використовуючи марксистську методолог≥ю, причини виникненн¤ нац≥ональних рух≥в по¤снювали економ≥чними чинниками. «а ц≥Їю концепц≥Їю, нер≥вном≥рн≥сть розвитку кап≥тал≥зму породжуЇ нер≥вном≥рний розпод≥л матер≥альних ресурс≥в м≥ж розвинутою центральною етн≥чною групою ≥ в≥дсталою перифер≥Їю, що породжуЇ в останньоњ почутт¤ етн≥чноњ сол≥дарност≥ в боротьб≥ за своњ економ≥чн≥ ≥нтереси. ¬≥дчуваючи хитк≥сть такоњ позиц≥њ, автори ц≥Їњ концепц≥њ допускали також можлив≥сть боротьби високорозвинутоњ перифер≥йноњ групи у в≥дсталих великих державах.

—туп≥нь груповоњ етн≥чноњ сол≥дарност≥ залежить, на думку ћ. ’ехтера, в≥д обмеженого доступу њњ член≥в до розпод≥лу матер≥альних благ, а також можливост≥ приЇднанн¤ до ≥нших груп, щоб реал≥зувати власн≥ життЇв≥ ц≥л≥. “ака ситуац≥¤ породжуЇ залежн≥сть людини в≥д групи, змушуЇ ч≥тко п≥дпор¤дковуватис¤ груповим ≥нтересам, оск≥льки життЇв≥ блага њњ забезпечуютьс¤ груповою належн≥стю.

ѕроти концепц≥њ внутр≥шнього колон≥ал≥зму виступили представники етноцистського напр¤мку. “ак, ≈. —м≥т п≥дкреслюЇ, що ц¤ концепц≥¤ не даЇ в≥дпов≥д≥ на три запитанн¤: по-перше, ¤кщо головною причиною нац≥онал≥зму Ї ≥ндустр≥альний розвиток, то чому в ”ельс≥ в≥н виник лише у 60-х роках, а не ран≥ше; по-друге, етн≥чний нац≥онал≥зм виникаЇ у тих крањнах (наприклад, у —х≥дн≥й јфриц≥ на злам≥ XIXЧXX ст.), ¤к≥ ще не дос¤гли ≥ндустр≥альноњ стад≥њ розвитку; по-третЇ, ¤кщо соц≥альне незадоволенн¤ у пригноблених рег≥онах набуваЇ етн≥чного зм≥сту, то чому це не в≥дбулос¤ у ≥нших рег≥онах, наприклад на п≥вн≥чному сход≥ јнгл≥њ чи п≥вдн≥ ≤тал≥њ.

—утн≥сть нац≥ональних рух≥в ≈. —м≥т вбачаЇ не в економ≥чних, а в етнокультурних чинниках, зокрема у нац≥ональному ≥деал≥, ¤кий, на думку ≈. —м≥та, передбачаЇ в≥ру в те, що вс≥, хто маЇ сп≥льну ≥стор≥ю ≥ культуру, прагнуть бути самост≥йними, об'Їднаними на своњй батьк≥вщин≥. Ќац≥ональний ≥деал м≥стить так≥ елементи, ¤к мр≥¤, культура, сол≥дарн≥сть ≥ пол≥тика.

≤нш≥ представники ц≥Їњ концепц≥њ (ƒ.  отце, Ѕ. јндерсон, ј. ќрридж) стверджували, що, по-перше, етн≥чн≥сть грунтуЇтьс¤ на таких основних елементах, ¤к мова, рел≥г≥¤, династична держава; по-друге, етн≥чна ≥дентичн≥сть значно б≥льше, н≥ж ≥нш≥ ≥дентичност≥, даЇ людин≥ почутт¤ власноњ г≥дност≥, безпеки, щаст¤ й над≥њ на майбутнЇ; по-третЇ, прагненн¤ до нац≥онального самовизначенн¤ пов'¤зуЇтьс¤ з в≥рою людей у можлив≥сть дос¤гти кращого житт¤ сп≥льно з тими, хто близький за певними культурними ц≥нност¤ми; по-четверте, економ≥чн≥ й пол≥тичн≥ в≥дм≥нност≥ сам≥ собою не спричин¤ють нац≥ональних рух≥в, вони лише посилюють њх на фон≥ етнонац≥ональних прагнень.

 р≥м названих, у зах≥дн≥й соц≥олог≥њ викристал≥зувавс¤ напр¤м, ¤кий намагаЇтьс¤ по¤снити причини нац≥ональних рух≥в економ≥чними, етнокультурними ≥ психолог≥чними чинниками. ¬изначний представник цього напр¤му ƒж. –отшильд по¤снюЇ причини нац≥ональних рух≥в Ђпол≥тизац≥Їю етн≥чност≥ї, тобто перетворенн¤м њњ з психолог≥чноњ, культурноњ та соц≥альноњ величини у пол≥тичну з метою збереженн¤ специф≥чних етнокультурних рис. јле цих етнокультурних рис недостатньо, на думку ƒж. –отшильда, дл¤ моб≥л≥зац≥њ етносу в пол≥тичну сп≥льноту. ƒл¤ цього потр≥бна, по-перше, ел≥та, ¤ка маЇ певн≥ (рел≥г≥йн≥, економ≥чн≥, соц≥альн≥ та пол≥тичн≥) ≥нтереси ≥ здатна моб≥л≥зувати етн≥чну групу в орган≥зований рух; по-друге, суперництво м≥ж ел≥тами через пор≥вн¤но обмежений доступ до розпод≥лу ресурс≥в, ц≥нностей ≥ влади в сусп≥льств≥.

ƒж. –отшильд розкриваЇ зв'¤зок процесу пол≥тизац≥њ етн≥чност≥ з процесом модерн≥зац≥њ, ¤коњ зазнають ¤к сучасн≥, так перех≥дн≥ сусп≥льства. ћодерн≥зац≥¤ посилюЇ соц≥альну моб≥льн≥сть, а також нер≥вн≥сть, що спонукаЇ етн≥чну групу вступати у конкуренц≥ю за владу, статус ≥ добробут. ћодерн≥зац≥¤ спри¤Ї також ви¤ву г≥бридноњ тенденц≥њ, ¤ка пол¤гаЇ в одночасному проникненн≥ в етн≥чну групу ун≥версальноњ культури ≥ посиленн≥ етнопол≥тичноњ сол≥дарност≥.

ƒж. –отшильд доводить тезу, що психолог≥чна в≥дчужен≥сть людини, зумовлена процесами технократичноњ рац≥ональност≥, породжуЇ в н≥й потребу через етн≥чну належн≥сть подолати процес знеособленн¤ ≥ розпаду. ѕр≥оритетн≥сть етн≥чних рис над сусп≥льно-класовою й ≥ншими видами ≥дентичност≥, на думку ƒж. –отшильда, зумовлена сильними психолог≥чними рисами, ¤к≥ глибоко пронизують п≥дсв≥дому структуру особистост≥.

≈. √≥дденс вважаЇ, що вивчаючи нац≥онал≥зм, потр≥бно враховувати його пол≥тичний характер (асоц≥юванн¤ з нац≥Їю, державою); зв'¤зок з промисловим кап≥тал≥змом, ¤кий виражаЇтьс¤ у р≥зних класових в≥дм≥нност¤х; психолог≥чну динам≥ку; особливий символ≥чний зм≥ст.

ƒж. Ѕрейл≥ п≥дкреслюЇ, що соц≥ально-економ≥чн≥ ≥нтереси присутн≥ у нац≥ональному рус≥, ¤к ≥ в будь-¤кому ≥ншому пол≥тичному процес≥. ќднак, вважаЇ в≥н, нац≥онал≥зм Ї не ст≥льки реакц≥Їю на економ≥чне гнобленн¤, виразом ≥нтерес≥в етносу чи ≥нтерес≥в класу, ск≥льки задоволенн¤м ≥нтерес≥в пол≥тичноњ опозиц≥њ, ¤ка, у¤вно репрезентуючи ≥нтереси нац≥њ проти ≥снуючоњ держави, торуЇ соб≥ шл¤х до влади.

ќтже, за ƒж. Ѕрейл≥, нац≥ональний рух Ч це не ви¤в прагненн¤ нац≥њ до самост≥йност≥, а ≥нструмент ефективноњ пол≥тики пол≥тичноњ ел≥ти, ¤ка з допомогою нац≥онального прагне задов≥льнити владн≥ амб≥ц≥њ.

ѕроблеми державотворенн¤ та нац≥отворенн¤ в сучасн≥й ”крањн≥ в св≥тл≥ пол≥толог≥чноњ спадщини ¬.Ћипинського

—учасний стан державотворенн¤ й нац≥отворенн¤ в ”крањн≥ супроводжуЇтьс¤ гострими кризовими ¤вищами. «а останн≥ три роки, особливо п≥сл¤ Упомаранчевоњ революц≥њФ значно посилилас¤ боротьба м≥ж г≥лками влади й конкуруючими ел≥тами. —воЇр≥дним катал≥затором цих процес≥в стала пол≥треформа.

’арактеризуючи сучасну ситуац≥ю в ”крањн≥, ћ.–озумний визначаЇ њњ ¤к Устан перманентноњ невизначеност≥Ф, дл¤ ¤кого притаманна дезор≥Їнтован≥сть населенн¤ [1].

ѕевними пол≥тиками почала роз≥груватис¤ карта розколу ”крањни на —х≥д ≥ «ах≥д, автоном≥зац≥њ окремих рег≥он≥в, наданн¤ рос≥йськ≥й мов≥ другоњ державноњ.

2. «азначен≥ проблеми державо- та нац≥отворенн¤ мали своњ паралел≥ в ≥стор≥њ ”крањни. «окрема, њх можна було спостер≥гати в пер≥оди ’мельниччини та –уњни (середина ≥ друга половина ’”≤≤ ст.) ≥ особливо в пор≥вн¤но недавн≥ часи Уукрањнськоњ революц≥њФ 1917-1920 рр. ќбТЇктивне й наукове осмисленн¤ урок≥в цих под≥й було б корисним дл¤ нин≥шн≥х украњнських пол≥тик≥в.

3. ” цьому план≥ заслуговують на увагу роботи ¬.Ћипинського - в≥домого украњнського ≥сторика й пол≥толога початку ’’ ст. ” р¤д≥ своњх ≥сторичних роб≥т, зб≥рнику У« ≥стор≥њ ”крањниФ та монограф≥њ У”крањна на перелом≥Ф, в≥н анал≥зував под≥њ ’мельниччини, а в пол≥толог≥чн≥й прац≥ УЋисти до брат≥в-хл≥бороб≥вФ осмислив досв≥д украњнських под≥й 1917-1920 рр.

4. ќсмисленн¤ це зд≥йснювалос¤ в дещо нетрадиц≥йному дл¤ украњнськоњ сусп≥льно-пол≥тичноњ думки план≥. ¬.Ћипинського важко в аспект≥ ментальному й культурному в≥днести до Утрадиц≥йних украњнц≥вФ. ¬ихований у традиц≥¤х польськоњ культури, в≥н, швидше, дививс¤ на украњнськ≥ проблеми Упольськими очимаФ, часто звертаючись до пол≥тичних надбань польських консерватор≥в.

5. ¬.Ћипинський в≥дмовивс¤ в≥д УнародницькогоФ погл¤ду на сусп≥льно-пол≥тичн≥ проблеми, ¤кий був притаманий б≥льшост≥ представник≥в тогочасного украњнського нац≥онального руху, ≥ звернув увагу на роль ел≥ти та творених нею державних структур у нац≥отворенн≥.

6. Ќезважаючи на певну попул¤рн≥сть ≥дей ¬.Ћипинського у 20-30-их рр. ’’ ст., а також на зор≥ незалежност≥ ”крањни, важко сказати, що вони знайшли достатнЇ осмисленн¤, а тим б≥льше сприйн¤тт¤ представниками украњнськоњ ≥нтел≥генц≥њ й пол≥тичними д≥¤чами.

7. “им не менше, р¤д ≥дей ¬.Ћипинського видаютьс¤ на сьогодн≥шн≥й день актуальними й вартими уваги пол≥тик≥в. ÷е передус≥м ≥де¤ територ≥ального патр≥отизму, ¤ка могла б допомогти зн¤ти певн≥ рег≥ональн≥ протир≥чч¤ м≥ж —ходом ≥ «аходом, м≥ж етн≥чними украњнц¤ми й неукрањнськими етн≥чними групами, що проживають в нин≥шн≥й ”крањн≥. “акож на увагу заслуговують погл¤ди ¬.Ћипинського на роль ел≥ти та церкви в нац≥отворенн≥.

Hosted by uCoz