“ема 2. ќрган≥зац≥¤
зовн≥шнього аудиту
ѕлан
1.
ќрган≥зац≥¤ управл≥нн¤ аудитом.
2.
ѕ≥дготовка ≥ сертиф≥кац≥¤ аудитор≥в.
3.
ѕор¤док створенн¤ аудиторських ф≥рм.
4.
ѕрофес≥йна
етика аудитор≥в ”крањни.
5.
ќрган≥зац≥¤ прац≥ аудитора.
1. ќрган≥зац≥¤ управл≥нн¤ аудитом
ќрган≥зац≥ю управл≥нн¤ аудитом
очолюЇ јудиторська палата ”крањни − незалежний самост≥йний орган, мета
¤кого − спри¤ти розвитку, вдосконаленню та ун≥ф≥кац≥њ аудиторськоњ д≥¤льност≥.
јѕ” функц≥онуЇ на засадах самовр¤дуванн¤, Ї юридичною особою, маЇ свою печатку,
емблему, рахунки в банках, веде бухгалтерський обл≥к ≥ складаЇ зв≥тн≥сть в
установленому пор¤дку.
ѕри јѕ” д≥Ї секретар≥ат та
спостережна рада. « метою забезпеченн¤ контролю за дотриманн¤м вимог
законодавства ”крањни, ¤к≥ ставл¤тьс¤ до аудиторськоњ д≥¤льност≥, ведетьс¤ Ќац≥ональний
реЇстр аудиторських ф≥рм ≥ приватних аудитор≥в, включенн¤ до ¤кого зд≥йснюЇ јѕ”
ƒл¤ включенн¤ в Ќац≥ональний
реЇстр до секретар≥ату подаютьс¤ в так≥ основн≥ документи:
- клопотанн¤ в установлен≥й форм≥;
- дл¤ аудиторських ф≥рм: нотар≥ально засв≥дчен≥ коп≥њ
св≥доцтва про державну реЇстрац≥ю, установч≥ документи, коп≥њ сертиф≥кат≥в на
право зд≥йсненн¤ аудиторськоњ д≥¤льност≥ на територ≥њ ”крањни засновник≥в
аудиторськоњ ф≥рми, документ про призначенн¤ кер≥вника аудиторськоњ ф≥рми, коп≥¤
сертиф≥ката на право зд≥йсненн¤ аудиторськоњ д≥¤льност≥ на територ≥њ ”крањни на
≥м'¤ кер≥вника аудиторськоњ ф≥рми, коп≥¤ св≥доцтва органу статистики;
- дл¤ приватних аудитор≥в: нотар≥ально засв≥дчена коп≥¤
св≥доцтва про державну реЇстрац≥ю ¤к суб'Їкта п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥, коп≥¤
сертиф≥ката на право зд≥йсненн¤ аудиторськоњ д≥¤льност≥ на територ≥њ ”крањни,
коп≥¤ трудовоњ книжки, засв≥дчена за м≥сцем роботи чи нотар≥ально;
- коп≥¤ плат≥жних документ≥в про перерахуванн¤ плати та
номер Ќац≥онального реЇстру.
¬иключенн¤
з Ќац≥онального реЇстру проводитьс¤ на основ≥ р≥шенн¤ ком≥с≥њ јѕ” у випадках,
передбачених ≤нструкц≥Їю про пор¤док видач≥ аудиторським ф≥рмам й окремим
аудиторам права на зд≥йсненн¤ аудиторських послуг на територ≥њ ”крањни.
2. ѕ≥дготовка ≥ сертиф≥кац≥¤
аудитор≥в
¬≥дпов≥дно до чинного
законодавства у склад≥ ≤нституту п≥дготовки спец≥ал≥ст≥в статистики та ринку
створений Ќац≥ональний центр обл≥ку та аудиту ”крањни (Ќ÷ќј”). ќсновними
завданн¤ми Ќ÷ќј” Ї:
- методичне ≥ навчальне забезпеченн¤ п≥дготовки
бухгалтер≥в та аудитор≥в через курсову мережу ƒержкомстату, ¤ка Ї правомочною
установою дл¤ переп≥дготовки та п≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ бухгалтер≥в ≥
аудитор≥в;
- забезпеченн¤ наукових методичних розробок, що
використовуютьс¤ у навчальному процес≥ п≥дготовки, переп≥дготовки ≥ п≥двищенн¤
квал≥ф≥кац≥њ бухгалтер≥в, аудитор≥в, статистик≥в, рев≥зор≥в. ƒл¤ цього в склад≥
центру ≥з числа вчених ≥ практик≥в у галуз≥ бухгалтерського обл≥ку, статистики,
аудиту, контролю ≥ рев≥з≥њ створена науково-методична рада.
ѕрава на отриманн¤ сертиф≥ката
мають громад¤ни ”крањни, ¤к≥ здобули вищу осв≥ту, мають певн≥ знанн¤ з аудиту
та досв≥д роботи не менше трьох рок≥в п≥др¤д за фахом аудитора, рев≥зора,
юриста, ф≥нансиста або економ≥ста та склали ≥спит. ѕор¤док ≥ умови продовженн¤
чинност≥ сертиф≥ката визначен≥ ѕоложенн¤м Ђѕро сертиф≥кац≥ю аудитор≥вї, ¤ке
затверджене јудиторською палатою ”крањни.
ƒл¤ отриманн¤ сертиф≥ката
претендент подаЇ до јѕ” так≥ документи: клопотанн¤, коп≥ю диплому, виписку з
трудовоњ книжки, документ про оплату. —ертиф≥кат
− оф≥ц≥йний документ, ¤кий
засв≥дчуЇ право на зд≥йсненн¤ аудиту п≥дприЇмств та господарських товариств
(сер≥¤ ј), банк≥в (сер≥¤ Ѕ). ™ також сер≥¤ јЅ. Ѕланк сертиф≥ката Ї бланком
сувороњ зв≥тност≥ ≥з зазначенн¤м номера та сер≥њ.
јудитори, строк д≥њ сертиф≥кат≥в
¤ких зак≥нчуЇтьс¤, не ран≥ше трьох ≥ не п≥зн≥ше одного м≥с¤ц¤ до зак≥нченн¤
строку повинн≥ подати до секретар≥ату јѕ” так≥ документа: клопотанн¤
установленого зразка, вит¤г з трудовоњ книжки, сертиф≥кат, терм≥н д≥њ ¤кого
зак≥нчуЇтьс¤, реферат про аудиторську д≥¤льн≥сть ≥ п≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ за
пер≥од волод≥нн¤ сертиф≥катом, документ про внесенн¤ плати за продовженн¤ д≥њ
сертиф≥ката.
јудитори, ¤к≥ працюють за фахом
в≥д двох до трьох рок≥в або за сум≥сництвом не менше трьох рок≥в ≥ не мають
зауважень щодо роботи та щодо реферату, проход¤ть сп≥вбес≥ду в пост≥йних
ком≥с≥¤х з прийманн¤ ≥спит≥в. ” раз≥ позитивних результат≥в сп≥вбес≥ди пр≥звище
аудитора вноситьс¤ до ѕротоколу ос≥б, д≥¤ сертиф≥ката ¤ким продовжуЇтьс¤ на
п'¤ть рок≥в, а аудитори, ¤к≥ не з'¤вилис¤ на сп≥вбес≥ду з приводу продовженн¤
д≥њ сертиф≥ката в призначений терм≥н без пов≥домленн¤ про поважн≥ причини
не¤вки, повинн≥ складати ≥спити на загальних п≥дставах.
3. ѕор¤док
створенн¤ аудиторських ф≥рм
јудиторська ф≥рма − це юридична особа, створена в≥дпов≥дно до
законодавства з питань д≥¤льност≥ господарських товариств, ¤ка маЇ право вести
виключно аудиторську д≥¤льн≥сть. јудиторськ≥ ф≥рми можуть створюватис¤ у
будь-¤ких орган≥зац≥йно-правових формах, за вин¤тком в≥дкритих акц≥онерних
товариств.
«агальна частка засновник≥в
(учасник≥в, акц≥онер≥в) аудиторськоњ ф≥рми, ¤к≥ не Ї аудиторами, у статутному кап≥тал≥
не може перевищувати 30%. јудиторськ≥й ф≥рм≥ дозвол¤Їтьс¤ вести аудиторську
д≥¤льн≥сть лише за умови, що в н≥й працюЇ хоча б один аудитор, та п≥сл¤
включенн¤ њњ до Ќац≥онального реЇстру аудитор≥в та аудиторських ф≥рм.
ер≥вником аудиторськоњ ф≥рми може бути т≥льки аудитор.
јѕ” 31 жовтн¤ 2000 р. (протокол є
95) затвердила ѕоложенн¤ про –еЇстр суб'Їкт≥в аудиторськоњ д≥¤льност≥ −
оф≥ц≥йний загальнодержавний –еЇстр аудиторських ф≥рм ≥ аудитор≥в п≥дприЇмц≥в.
ѕри включенн≥ до –еЇстру суб'Їкта аудиторськоњ д≥¤льност≥ видаЇтьс¤ св≥доцтво
встановленого јѕ” зразка.
јудиторськ≥
ф≥рми здеб≥льшого надають так≥ види послуг:
Ч
п≥дтверджують
достов≥рн≥сть та повноту р≥чного балансу ≥ зв≥тност≥ фонд≥в, б≥рж, банк≥в, компан≥й,
п≥дприЇмств, кооператив≥в, товариств та ≥нших суб'Їкт≥в господарюванн¤
незалежно в≥д форми власност≥ та виду д≥¤льност≥;
Ч
перев≥р¤ють
й анал≥зують ф≥нансовий стан п≥дприЇмств ≥ р≥зними формами власност≥, у тому числ≥ з ≥ноземними
≥нвестиц≥¤ми; холдингових ≥ страхових компан≥й, ≥нвестиц≥йних фонд≥в, дов≥рчих
товариств та ≥нших ф≥нансових посередник≥в;
Ч
перев≥р¤ють
ем≥тент≥в ц≥нних папер≥в при реЇстрац≥њ ем≥с≥њ у ћ≥н≥стерств≥ ф≥нанс≥в ”крањни;
Ч
оц≥нюють
майно державних п≥дприЇмств у раз≥ здаванн¤ в оренду ц≥л≥сних майнових
комплекс≥в, приватизац≥њ, корпоратизац≥њ та ≥нших зм≥н форм власност≥;
Ч
готують висновок
при порушенн≥ питанн¤ про визнанн¤ п≥дприЇмства неплатоспроможним або
банкрутом;
Ч
готують
аудиторський висновок у раз≥ л≥кв≥дац≥њ п≥дприЇмств ус≥х форм власност≥;
Ч
анал≥зують
господарську, ф≥нансову та сп≥льну д≥¤льн≥сть;
Ч
консультують
з питань бухгалтерського обл≥ку, зв≥тност≥, оподаткуванн¤ та ≥нших вид≥в
економ≥ко-правового забезпеченн¤, п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥ юридичних та
ф≥зичних ос≥б;
Ч
складають
б≥знес-плани тощо.
ƒо аудиторських послуг належать:
Ø
зд≥йсненн¤
оперативних перев≥рок;
Ø комп≥л¤ц≥¤ даних бухгалтерськоњ ≥нформац≥њ;
Ø послуги консультативного та ≥нформативного характеру;
Ø
бухгалтерська
та економ≥ко-правова експертизи;
Ø
веденн¤
бухгалтерського обл≥ку;
Ø ≥нш≥ види економ≥ко-правового забезпеченн¤ суб'Їкт≥в
господарюванн¤.
јудиторськ≥ послуги у вигл¤д≥
консультац≥й можуть надаватись усно або письмово з оформленн¤м дов≥дки та ≥нших
оф≥ц≥йних документ≥в. јудиторськ≥ послуги у вигл¤д≥ експертиз оформл¤ютьс¤
експертним висновком або актом.
4.
ѕрофес≥йна етика аудитор≥в ”крањни
одекс профес≥йноњ етики у
будь-¤к≥й профес≥њ необх≥дний дл¤ забезпеченн¤ впевненост≥ громадськост≥ в
¤кост≥ послуг, ¤к≥ надаютьс¤ представником ц≥Їњ профес≥њ. ÷е тим б≥льш важливо,
що користувач певними видами послуг сам не може оц≥нити ¤кост≥ цих послуг через
њх складн≥сть.
јудиторська палата ”крањни
р≥шенн¤м є 73 в≥д 18 грудн¤ 1998 р. ввела в д≥ю одекс профес≥йноњ етики
аудитор≥в ”крањни, ¤кий запроваджуЇ правила наданн¤ аудиторських послуг та
фундаментальн≥ принципи етики, ¤ких мусить дотримуватис¤ аудитор. Ќорми ≥ фундаментальн≥
засади етики, викладен≥ у одекс≥ етики, обов'¤зков≥ дл¤ виконанн¤ ус≥ма
аудиторами п≥д час наданн¤ ними аудиторських послуг.
¬изначальною рисою профес≥њ
незалежного аудитора Ї визнанн¤ ним в≥дпов≥дальност≥ перед украњнським
сусп≥льством. ћетою профес≥њ незалежного аудитора Ї забезпеченн¤ високого
фахового р≥вн¤ послуг дл¤ дос¤гненн¤ максимальноњ ефективност≥ прац≥,
спр¤мованоњ на задоволенн¤ потреб украњнського сусп≥льства.
ƒл¤ реал≥зац≥њ ц≥Їњ мети
необх≥дно дотримуватись чотирьох основних вимог сусп≥льства до профес≥њ
аудитора:
Ø в≥рог≥дн≥сть (потреба в користуванн≥ достов≥рною
≥нформац≥Їю);
Ø профес≥онал≥зм;
Ø ¤к≥сть послуг;
Ø дов≥ра.
ƒл¤ дос¤гненн¤ мети, що стоњть
перед аудитором, в≥н зобов'¤заний дотримуватис¤ таких фундаментальних засад
етики:
o
чесн≥сть;
o
об'Їктивн≥сть;
o
конф≥денц≥йн≥сть;
o
профес≥йна
повед≥нка;
o
профес≥йн≥
норми.
јудитор, котрий усп≥шно склав
≥спити в аудиторськ≥й палат≥ ”крањни, п≥сл¤ одержанн¤ сертиф≥ката зобов'¤заний
виголосити кл¤тву, у ¤к≥й в≥н прис¤гаЇтьс¤ суворо виконувати своњ профес≥йн≥
обов'¤зки ≥ закони ”крањни ≥ вимагати цього в≥д ≥нших.
л¤тва адресована кер≥вников≥
атестац≥йноњ ком≥с≥њ аудиторськоњ палати ”крањни. ѕ≥сл¤ усного виголошенн¤
кл¤тви аудитор п≥дписуЇ њњ текст.
5.
ќрган≥зац≥¤ прац≥ аудитора
ќрган≥зац≥¤ прац≥ аудитора в загальному розум≥нн≥ − це комплекс заход≥в,
¤к≥ повинн≥ забезпечити ефективне використанн¤ робочоњ сили, зокрема:
o
розстановку
фах≥вц≥в у процес≥ господарськоњ д≥¤льност≥ виробництва; розпод≥л ≥ кооперац≥ю
роботи;
o
нормуванн¤
≥ стимулюванн¤ прац≥;
o
орган≥зац≥ю
робочих м≥сць та њх обслуговуванн¤;
o
створенн¤
нормальних умов дл¤ роботи ≥ контроль ¤кост≥ роботи аудитор≥в тощо.
ѕроцес орган≥зац≥њ роботи
аудитора потребуЇ подальшого вивченн¤ ≥ досл≥дженн¤.
ќрган≥зац≥¤ роботи аудитора
включаЇ так≥ етапи:
- розпод≥л ≥ плануванн¤;
- нормуванн¤ ≥ стимулюванн¤;
- орган≥зац≥йне, техн≥чне, ≥нформац≥йне обслуговуванн¤
аудиторського процесу;
- контроль ¤кост≥ й обл≥к прац≥ аудитора;
- скороченн¤ затрат прац≥ на проведенн¤ аудиту;
- п≥дготовка кадр≥в аудитор≥в.
Ќеобх≥дно розробити орган≥зац≥йн≥
заходи дл¤ досл≥дженн¤ й опрацюванн¤ ≥нформац≥њ з метою впливу на позитивн≥
результати п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥, а дл¤ цього важливо передбачити
спец≥ал≥зац≥ю ≥ кооперуванн¤, пропорц≥йн≥сть, рац≥ональн≥сть, тобто правильно
орган≥зувати ≥нформац≥йн≥ потоки м≥ж учасниками аудиторського процесу. –озпод≥л
≥ плануванн¤ прац≥ аудитор≥в зд≥йснюЇтьс¤ на п≥дстав≥ норматив≥в аудиту.
–обота аудитора також залежить
в≥д вибраних методичних вар≥ант≥в проведенн¤ аудиту. ћожна вид≥лити три так≥
вар≥анти:
1) паралельний;
2) посл≥довний;
3) паралельно-посл≥довний.
ѕри паралельному вар≥ант≥ проведенн¤ аудиту аудитори перев≥р¤ють окрем≥ об'Їкти
й аудиторський висновок формуЇтьс¤ за цими об'Їктами. якщо обираЇтьс¤ паралельно-посл≥довний вар≥ант аудиту, то аудиторський висновок узагальнюЇтьс¤ за
окремими об'Їктами кер≥вником аудитор≥в.
—утн≥сть посл≥довного вар≥анту пол¤гаЇ в тому, що один або к≥лька аудитор≥в виконують
весь комплекс роб≥т з аудиторськоњ перев≥рки п≥дприЇмства. ѕеревагою цього
вар≥анта Ї також ≥ те, що аудитор працюЇ з кл≥Їнтом ≥ндив≥дуально, знаЇ його
негативн≥ ≥ позитивн≥ сторони ≥ може б≥льш квал≥ф≥ковано надавати аудиторськ≥ ≥
консультативн≥ послуги п≥дприЇмству. ѕроте недол≥ком нього вар≥анта аудиту Ї
те, що в≥н найб≥льш тривалий.
–озпод≥л прац≥ аудитор≥в, обс¤ги
аудиторських послуг значною м≥рою залежать в≥д на¤вност≥ ≥ р≥вн¤ внутр≥шнього
аудиту на н≥ п≥дприЇмств≥. ¬исокий р≥вень внутр≥шнього аудиту даЇ
можлив≥сть скоротити терм≥н проведенн¤ розрахункових роб≥т ≥ зосередити увагу
на перспективних питанн¤х.
ќрган≥зац≥¤ прац≥ аудитор≥в
повинна передбачити створенн¤ оптимальних умов дл¤ њх роботи ≥ використанн¤ сучасноњ
обчислювальноњ техн≥ки. ÷е дасть можлив≥сть скоротити затрати прац≥ на
проведенн¤ аудиту, спри¤тиме впровадженню передових форм розпод≥лу ≥
кооперуванн¤ прац≥, вивченню передового досв≥ду ≥нших аудитор≥в тощо.
Ќормуванн¤ ≥ матер≥альне
стимулюванн¤ прац≥ аудиторських прац≥вник≥в Ї важливими елементами науковоњ
орган≥зац≥њ прац≥. ¬икористанн¤ робочого часу, впровадженн¤ зразкового
обслуговуванн¤ робочих м≥сць, навчанн¤ њх передовим прийомам ≥ методам прац≥
обов'¤зково супроводжуЇтьс¤ встановленн¤м в≥дпов≥дних прогресивних норм прац≥.
”загальнюючою м≥рою аудиторського
процесу Ї робочий час − терм≥н, прот¤гом ¤кого аудитор зобов'¤заний
виконати роботу. –обоче м≥сце аудитора − це закр≥плена за ним в≥дпов≥дна
площа (ст≥л, осв≥тленн¤, оснащенн¤ необх≥дним устаткуванн¤м, обчислювальною
техн≥кою, комп'ютером), що п≥двищуЇ продуктивн≥сть його прац≥ та знижуЇ затрати.