–озд≥л
3. ”ѕ–ј¬Ћ≤ЌЌя ѕ≤ƒѕ–»™ћ—“¬јћ»
лючов≥
пон¤тт¤ ≥ терм≥ни:
управл≥нн¤
п≥дприЇмством;
функц≥њ
управл≥нн¤;
принципи
управл≥нн¤;
методи
управл≥нн¤ (економ≥чн≥, соц≥ально-психолог≥чн≥, орган≥зац≥йн≥);
орган≥зац≥йн≥
структури управл≥нн¤: л≥н≥йно-функц≥ональн≥, див≥з≥ональн≥, матричн≥;
вищ≥
органи державного управл≥нн¤.
3.1. —утн≥сть ≥ функц≥њ процесу управл≥нн¤
Ќеобх≥дн≥сть |
«г≥дно з основними положенн¤ми теор≥њ систем будь-¤кий обТЇкт, ¤вище чи процес (вклю≠чаючи п≥дприЇмство) можна розгл¤дати ¤к систему. ѕ≥д системою розум≥ють сукупн≥сть взаЇмозвТ¤заних в одне ц≥ле елемент≥в. ≈лемент системи Ч це частина ц≥лого, ¤ка в процес≥ анал≥зу не п≥дл¤гаЇ под≥лу на складов≥. ќтже, будь-¤ка система:
● по-перше, складаЇтьс¤ з двох або б≥льшоњ к≥лькост≥
елемент≥в;
● по-друге, кожний елемент системи маЇ властив≥ лише йому
¤кост≥;
● по-третЇ, м≥ж елементами системи ≥снують звТ¤зки, за допомогою
¤ких вони впливають один на одного;
● по-четверте, система не може ≥снувати поза часом ≥ простором.
—истема маЇ часову сутн≥сть (њњ склад може бути визначений у кожний даний момент), а також своњ меж≥ та навколишнЇ
середовище.
ѕерша особлив≥сть п≥дприЇмства ¤к системи пол¤гаЇ в т≥м, що
п≥дприЇмство Ч це в≥дкрита система, ¤ка може ≥снувати лише за умови активноњ взаЇмод≥њ
з навколишн≥м середовищем (рис. 3.1). ¬оно вибираЇ ≥з пром≥жного та
загального зовн≥шнього середовища основн≥ фактори виробництва ≥ перетворюючи њх
на продукц≥ю (товари, послуги, ≥нформац≥ю) та в≥дходи, передаЇ знов у зовн≥шнЇ
середовище. ”мовою життЇздатност≥ системи Ї корисний (виг≥дний) обм≥н м≥ж
Ђвходомї ≥ Ђвиходомї.
≤нша особлив≥сть п≥дприЇмства ¤к системи: воно Ї штучною системою, створеною людиною заради њњ власних ≥нтерес≥в,
передовс≥м сп≥льноњ прац≥. “ому очевидною характеристикою будь-¤кого
п≥дприЇмства Ї под≥л прац≥.
–озр≥зн¤ють дв≥ форми под≥лу
прац≥: горизонтальну та вертикальну. ѕерша Ч це под≥л прац≥ через под≥л
трудових операц≥й на окрем≥ завданн¤. –езультатом горизонтального под≥лу прац≥
Ї формуванн¤ п≥дрозд≥л≥в п≥дприЇмства, ¤к≥ виконують певн≥ частини загального
трансформац≥йного процесу. ќск≥льки роботу на п≥дприЇмств≥ под≥лено м≥ж
п≥дрозд≥лами та окремими виконавц¤ми, хтось маЇ координувати њхн≥ д≥њ, щоб
дос¤гти загальноњ мети д≥¤льност≥.
“ому обТЇктивно виникаЇ потреба
у в≥докремленн≥ управл≥нськоњ прац≥ в≥д виконавчоњ. ќтже, необх≥дн≥сть
управл≥нн¤ звТ¤зана з процесами под≥лу прац≥ на п≥дприЇмств≥.
”правл≥нн¤, ¤ке (в широкому
розум≥нн≥) Ї д≥¤льн≥стю, спр¤мованою на координац≥ю роботи ≥нших людей
(трудових колектив≥в), також Ї складною
системою. ƒиференц≥ац≥¤ та координац≥¤ управл≥нськоњ прац≥, формуванн¤
р≥вн≥в управл≥нн¤ зд≥йснюютьс¤ за допомо≠гою вертикального под≥лу прац≥.
‘ункц≥њ |
ѕ≥дприЇмства р≥зн¤тьс¤ м≥ж собою за розм≥рами, сферами
д≥¤льност≥, технолог≥чними процесами тощо. ѕроте вс≥ вони ¤к системи мають ≥
де¤к≥ сп≥льн≥ характеристики (загальн≥ риси), з-пом≥ж ¤ких передовс≥м треба
назвати функц≥њ управл≥нн¤ Ч
обТЇктивно зумовлен≥ загальн≥ напр¤ми або сфери д≥¤льност≥, сукупн≥сть ¤ких
забезпечуЇ ефективне кооперуванн¤ сп≥льноњ прац≥.
¬иокремлюють к≥лька функц≥й
управл≥нн¤. ƒл¤ зТ¤суванн¤ природи й сутност≥ кожноњ з них необх≥дно розгл¤нути
механ≥зм функц≥онуванн¤ найпрост≥шоњ модел≥ штучноњ системи (рис. 3.2).
—труктура ц≥Їњ модел≥ м≥стить
два елементи: елемент U Ч керуючий; елемент ≈ Ч виконавчий.
еруючий елемент сприймаЇ:
● через вх≥дний канал ≥мпульс ≥з зовн≥шнього
середовища (Y1);
● через канал зворотного звТ¤зку ≥мпульси, що
стосуютьс¤ його власного стану (’1) та стану структури системи (’2).
Ќа п≥дстав≥ сприйн¤тих
≥мпульс≥в керуючий елемент починаЇ функц≥онувати. —початку в≥н визначаЇ конкретне
(к≥льк≥сне) значенн¤ вих≥дного параметра Y2, тобто формулюЇ мету д≥¤льност≥
системи. ѕот≥м в≥н виробл¤Ї ≥мпульс ’3 ≥ надсилаЇ його виконавчому
елементу (ефектору). ÷ей ≥мпульс маЇ характер команди.
Ќа блок-схем≥ показано, що ефектор
сприймаЇ також ≥мпульси Z1 з зовн≥шнього середовища. ÷е так зван≥ перешкоди,
¤к≥ заважають дос¤гненню мети управл≥нн¤. ѕ≥д впливом команди керуючого елемента
та зовн≥шн≥х перешкод ефектор починаЇ своЇ функц≥онуванн¤. –езультат його
д≥¤льност≥ Ч вих≥дний ≥мпульс Y2. јле перш н≥ж над≥слати його у
зовн≥шнЇ середовище, ефектор ≥нформуЇ керуючий елемент про виконанн¤ одержаноњ
команди ’2 через канал зворотного звТ¤зку. ”згоджуючи прийн¤ту в≥д
ефектора ≥нформац≥ю з визначеною метою д≥¤льност≥ системи, керуючий елемент
знову починаЇ функц≥онувати. якщо результати д≥¤льност≥ ефектора зб≥гаютьс¤ з
метою, то ефектор одержуЇ команду над≥слати вих≥дний ≥мпульс Y2 у
зовн≥шнЇ середовище. ” раз≥ незб≥гу керуючий елемент виробл¤Ї нов≥ команди,
¤кими спр¤мовуЇ д≥њ ефектора.
ќтже, у структур≥ системи
керуючий елемент виконуЇ ц≥лком конкретн≥ функц≥њ.
ѕо-перше, в≥н визначаЇ мету функц≥онуванн¤. ќск≥льки т≥Їњ
самоњ мети можна дос¤гнути р≥зними способами, керуючий елемент мусить вибрати
один з них. ѕри цьому п≥д способом дос¤гненн¤ мети розум≥ють розробку алгоритму
трансформац≥йного процесу, а опрацюванн¤ способу дос¤гненн¤ мети передбачаЇ
визначенн¤ впор¤дкованих операц≥й, тобто того, що повинн≥ робити члени
трудового колективу задл¤ дос¤гненн¤ мети. ¬≥дтак керуючий елемент виконуЇ функц≥ю плануванн¤
Ч процесу визначенн¤ мети д≥¤льност≥, перед≠баченн¤ майбутнього розвитку
та поЇднанн¤ колективних (≥ндив≥дуальних) завдань дл¤ одержанн¤ оч≥куваного
загального результату.
ѕо-друге, кожна операц≥¤ трансформац≥йного процесу повинна
мати свого нос≥¤, тобто виконуватис¤ певним елементом даноњ системи. ќтже,
реал≥зац≥¤ трансформац≥йного процесу передбачаЇ також визначенн¤ того, хто саме
маЇ виконувати ту чи ту конкретну операц≥ю ≥ ¤к виконавц≥ мають взаЇмод≥¤ти м≥ж
собою. ÷≥ процеси характеризують сутн≥сть орган≥зац≥њ ¤к функц≥њ управл≥нн¤. ќрган≥зац≥¤ Ч це процес формуванн¤
структури системи, розпод≥л завдань, повноважень ≥ в≥дпов≥дальност≥ м≥ж
прац≥вниками ф≥рми дл¤ дос¤гненн¤ загальноњ мети њњ д≥¤льност≥.
ѕо-третЇ, ефектор у систем≥ займаЇ п≥дпор¤дковане
становище. ” переб≥гу трансформац≥йного процесу в≥н може в≥дмовитись виконувати
своњ обовТ¤зки визначен≥ планом. “ому дл¤ дос¤гненн¤ поставленоњ мети кер≥вник
будь-¤кого р≥вн¤ маЇ не т≥льки спланувати та орган≥зувати роботу, а й примусити
людей виконувати њњ. ƒл¤ цього потр≥бно створити умови, за ¤ких виконавц≥
в≥дчували б, що вони можуть задовольнити своњ потреби т≥льки тод≥, коли буде забезпечено
дос¤гненн¤ ц≥лей п≥дприЇмства. ÷е означаЇ, що керуючий елемент маЇ виконувати
належним чином функц≥ю мотивац≥њ. ћотивац≥¤
Ч це, власне, причина, ¤ка спонукаЇ член≥в трудового колективу до сп≥льних
погоджених д≥й, аби забезпечити дос¤гненн¤ поставленоњ мети.
ѕо-четверте, дл¤ того, щоб запоб≥гти по¤в≥ зовн≥шн≥х перешкод
≥ можливих в≥дхилень в≥д оч≥куваних результат≥в д≥¤льност≥ системи, керуючий
елемент повинен встановлювати параметри д≥¤льност≥ ефектора, вим≥рювати
дос¤гнут≥ результати роботи, пор≥внювати њх ≥з запланованим обс¤гом, за
необх≥дност≥ Ч коригувати д≥¤льн≥сть, накопичувати досв≥д дл¤ вдосконаленн¤
плануванн¤. —аме цим по¤снюЇтьс¤ необх≥дн≥сть виконанн¤ керуючим елементом контролюючих функц≥й.
÷≥ чотири основн≥ функц≥њ т≥сно
звТ¤зан≥ м≥ж собою в Їдиному процес≥ управл≥нн¤. Ќезадов≥льне плануванн¤ чи
недосконала орган≥зац≥¤, так само ¤к ≥ слабка мотивац≥¤ прац≥ або поганий
контроль, негативно впливають на результати д≥¤льност≥ ф≥рми в ц≥лому.
« урахуванн¤м цього важливо
наголосити, що управл≥нн¤ п≥дприЇмством
в≥дображаЇ сукупн≥сть взаЇмозвТ¤заних процес≥в плануванн¤, орган≥зац≥њ, мотивац≥њ
та контролю, ¤к≥ забезпечують формуванн¤ й дос¤гненн¤ ц≥лей п≥дприЇмства.
3.2. ћетоди управл≥нн¤ д≥¤льност≥ п≥дприЇмств
ѕон¤тт¤ |
ѕрактична реал≥зац≥¤ функц≥й управл≥нн¤ зд≥йснюЇтьс¤ за допомогою системи метод≥в управл≥нн¤. ѕривести в д≥ю орган≥зовану систему, щоб одержати потр≥бний результат, можна лише через вплив на нењ керуючого органу чи особи. ѕри цьому необх≥дн≥ певн≥ ≥нструменти погодженого впливу, ¤к≥ й забезпечують дос¤гненн¤ поставлених ц≥лей. “ак≥ ≥нструменти заведено називати методами управл≥нн¤.
ћетоди управл≥нн¤ Ч це способи впливу на окремих
прац≥вник≥в ≥ трудов≥ колективи в ц≥лому, ¤к≥ необх≥дн≥ дл¤ дос¤гненн¤ ц≥лей ф≥рми
(п≥дприЇмства, орган≥зац≥њ).
”правл≥нн¤ ф≥рмою
(п≥дприЇмством, орган≥зац≥Їю) спр¤моване на людей, коло њхн≥х ≥нтерес≥в,
передовс≥м матер≥альних. “ому основою класиф≥кац≥њ метод≥в управл≥нн¤ Ї
внутр≥шн≥й зм≥ст мотив≥в, ¤кими керуЇтьс¤ людина у процес≥ виробничоњ чи ≥ншоњ
д≥¤льност≥. «а своњм зм≥стом мотиви д≥¤льност≥ можна под≥лити на матер≥альн≥,
соц≥альн≥ та мотиви примусового характеру. ¬≥дпов≥дно до цього розр≥зн¤ють
економ≥чн≥, соц≥ально-психолог≥чн≥ та орган≥зац≥йн≥ методи управл≥нн¤ д≥¤льн≥стю
п≥дприЇмств.
«м≥стова |
”с≥ назван≥ методи управл≥нн¤ д≥¤льн≥стю п≥дприЇмств орган≥чно взаЇмозвТ¤зан≥ й використовуютьс¤ не ≥зольовано, а комплексно. ѕроте пров≥дними треба вважати саме економ≥чн≥ методи. ќрган≥зац≥йн≥ методи створюють передумови дл¤ використанн¤ економ≥чних метод≥в. —оц≥ально-психолог≥чн≥ методи доповнюють орган≥зац≥йн≥ та економ≥чн≥ й утворюють у сукупност≥ необх≥дний арсенал засоб≥в управл≥нн¤ д≥¤льн≥стю п≥дприЇмства, будь-¤кого субТЇкта п≥дприЇмницькоњ чи ≥ншоњ д≥¤льност≥.
1 |
≈коном≥чн≥ методи управл≥нн¤ Ч це так≥ методи,
¤к≥ реал≥зують матер≥альн≥ ≥нтереси участ≥ людини у виробничих процесах
(будь-¤к≥й ≥нш≥й д≥¤льност≥) через використанн¤ товарно-грошових в≥дносин. ÷≥
методи мають два аспекти реал≥зац≥њ.
ѕерший
аспект характеризуЇ процес управл≥нн¤, зор≥Їнтований на використанн¤ створеного
на загальнодержавному р≥вн≥ економ≥чного сегмента зовн≥шнього середовища. —уть
цього аспекту:
● формуванн¤
системи оподаткуванн¤ субТЇкт≥в господарюванн¤;
● визначенн¤
д≥йовоњ амортизац≥йноњ пол≥тики, ¤ка спри¤ла б оновленню (в≥дтворенню) матер≥альних
актив≥в п≥дприЇмства;
● належне
формуванн¤ ≥ зд≥йсненн¤ митноњ пол≥тики;
● встановленн¤ державою м≥н≥мального р≥вн¤
зароб≥тноњ плати та пенс≥й.
ƒругий аспект економ≥чних
метод≥в управл≥нн¤ звТ¤зано з управл≥нським процесом, ор≥Їнтованим на використанн¤
р≥зноман≥тних економ≥чних важел≥в, таких ¤к ф≥нансуванн¤, кредитуванн¤, ц≥ноутворенн¤,
штрафн≥ санкц≥њ тощо.
2 |
—оц≥ально-психолог≥чн≥
методи управл≥нн¤ реал≥зують мотиви соц≥альноњ повед≥нки людини.
јдже р≥вень сучасного виробництва, зростанн¤ загальноосв≥тнього ≥
профес≥йно-квал≥ф≥кац≥йного р≥вн¤ прац≥вник≥в зумовлюють суттЇв≥ зм≥ни в
систем≥ ц≥нн≥сних ор≥Їнтац≥й та структур≥ мотивац≥њ трудовоњ д≥¤льност≥ людей.
“радиц≥йн≥ форми матер≥ального заохоченн¤ поступово втрачають св≥й пр≥оритетний
стимулюючий вплив. ”се б≥льшого значенн¤ набувають так≥ чинники, ¤к
зм≥стовн≥сть ≥ творчий характер прац≥, можливост≥ дл¤ про¤ву ≥н≥ц≥ативи,
сусп≥льне визнанн¤, моральне заохоченн¤ тощо. “ому розум≥нн¤ законом≥рностей
соц≥альноњ психолог≥њ та ≥ндив≥дуальноњ псих≥ки прац≥вника Ї необх≥дною умовою
ефективного управл≥нн¤ виробництвом чи будь-¤ким ≥ншим видом д≥¤льност≥.
ѕрактична реал≥зац≥¤ соц≥ально-психолог≥чних метод≥в управл≥нн¤ зд≥йснюЇтьс¤ за
допомогою р≥зноман≥тних засоб≥в соц≥ального ор≥Їнтуванн¤ та регулюванн¤,
груповоњ динам≥ки, розвТ¤занн¤ конфл≥ктних ситуац≥й, гуман≥зац≥њ прац≥ тощо.
3 |
ќрган≥зац≥йн≥ методи
управл≥нн¤ базуютьс¤ на мотивах примусового характеру. ѓхнЇ
≥снуванн¤ ≥ практичне застосуванн¤ обумовлене за≥нтересован≥стю людей у
сп≥льн≥й орган≥зац≥њ прац≥.
ќрган≥зац≥йн≥ методи управл≥нн¤
Ч це комплекс способ≥в ≥ прийом≥в впливу на прац≥вник≥в, заснованих на
використанн≥ орган≥зац≥йних в≥дносин та адм≥н≥стративн≥й влад≥ кер≥вництва. ”с≥
орган≥зац≥йн≥ методи управл≥нн¤ под≥л¤ють на регламентн≥ й розпор¤дч≥.
«м≥ст регламентних метод≥в пол¤гаЇ у формуванн≥ структури та ≥Їрарх≥њ управл≥нн¤, делегуванн≥ повноважень ≥ в≥дпов≥дальност≥ певним категор≥¤м прац≥вник≥в ф≥рми, визначенн≥ ор≥Їнтир≥в д≥¤льност≥ п≥длеглих, наданн≥ методично-≥нструктивноњ та ≥ншоњ допомоги виконавц¤м.
–озпор¤дч≥ методи управл≥нн¤
охоплюють поточну (оперативну) орган≥зац≥йну роботу ≥ базуютьс¤, ¤к правило, на
наказах кер≥вник≥в п≥дприЇмств (орган≥зац≥й). ¬они передбачають визначенн¤
конкретних завдань дл¤ виконавц≥в, розпод≥л цих завдань м≥ж ними, контроль
виконанн¤, проведенн¤ нарад з питань поточноњ д≥¤льност≥ ф≥рми (п≥дприЇмства,
орган≥зац≥њ).
ѕрофес≥йно вм≥ле застосуванн¤
економ≥чних, соц≥ально-психолог≥чних та орган≥зац≥йних метод≥в управл≥нн¤
здеб≥льшого забезпечуЇ достатньо ефективне господарюванн¤.
3.3. ќрган≥зац≥йн≥ структури управл≥нн¤
п≥дприЇмствами
«агальна |
«г≥дно з виробничою й загальною структурою п≥дприЇмства (орган≥зац≥њ) формуютьс¤ конкретн≥ органи управл≥нн¤ ним (нею). ¬одночас под≥л прац≥ у сфер≥ управл≥нн¤ зумовлюЇ групуванн¤ за функц≥¤ми однор≥дних роб≥т ≥ зосередженн¤ таких роб≥т у п≥дрозд≥лах апарату управл≥нн¤. ÷е означаЇ, що управл≥нський персонал п≥дприЇмства (орган≥зац≥њ) под≥л¤Їтьс¤ на л≥н≥йний та функц≥ональний (штабний, апаратний). Ћ≥н≥йний персонал забезпечуЇ безпосереднЇ кер≥вництво виробництвом (д≥¤льн≥стю ф≥рми). ‘ункц≥ональний же персонал допомагаЇ л≥н≥йним кер≥вникам виконувати функц≥њ управл≥нн¤ своњми п≥дрозд≥лами (службами, в≥дд≥лами). ѕри цьому м≥ж л≥н≥йними кер≥вниками та посадовими особами апарату управл≥нн¤ виникають певн≥ орган≥зац≥йн≥ в≥дносини. —укупн≥сть л≥н≥йних та апаратних орган≥в управл≥нн¤ ≥ в≥дносини м≥ж ними утворюють систему управл≥нн¤ ф≥рмою.
ќрган≥зац≥йна структура управл≥нн¤ будь-¤ким субТЇктом господарюванн¤ Ч це форма системи управл≥нн¤, ¤ка визначаЇ склад, взаЇмод≥ю та п≥дпор¤дкован≥сть
њњ елемент≥в.
¬ орган≥зац≥йн≥й структур≥
управл≥нн¤ тим чи тим субТЇктом господарюванн¤ кожний њњ елемент (виробничий
або управл≥нський п≥дрозд≥л) маЇ певне м≥сце й в≥дпов≥дн≥ звТ¤зки з ≥ншими
елементами. «вТ¤зки названих елемент≥в системи управл≥нн¤ под≥л¤ютьс¤ на
л≥н≥йн≥, функц≥ональн≥ та м≥жфункц≥ональн≥.
Ћ≥н≥йн≥ звТ¤зки
виникають м≥ж п≥дрозд≥лами та кер≥вниками р≥зних
р≥вн≥в управл≥нн¤ (директорЧначальник цехуЧмайстер). ÷≥ звТ¤зки
зТ¤вл¤ютьс¤ там, де одного кер≥вника п≥дпор¤дковано ≥ншому.
‘ункц≥ональн≥ звТ¤зки характеризують взаЇмод≥ю
кер≥вник≥в, ¤к≥ виконують певн≥ функц≥њ на р≥зних р≥вн¤х управл≥нн¤, але м≥ж
ними не ≥снуЇ адм≥н≥стративного п≥дпор¤дкуванн¤ (начальник цехуЧначальник
планово-економ≥чного в≥дд≥лу).
ћ≥жфункц≥ональн≥ звТ¤зки мають м≥сце м≥ж п≥дрозд≥лами
того самого р≥вн¤ управл≥нн¤ (начальник цехуЧначальник цеху, начальник служби
маркетингуЧначальник конструкторського в≥дд≥лу).
’арактер звТ¤зк≥в визначаЇ
в≥дпов≥дний тип орган≥зац≥йноњ структури управл≥нн¤ субТЇктом господарюванн¤.
“ипи |
” практиц≥
господарюванн¤ можуть застосовуватис¤ к≥лька тип≥в орган≥зац≥йних структур
залежно в≥д масштаб≥в д≥¤льност≥, виробничо-технолог≥чних особливостей, стратег≥чних
≥ поточних завдань д≥¤льност≥ п≥дприЇмства (ф≥рми).
1 |
Ћ≥н≥йна орган≥зац≥йна
структура управл≥нн¤ Ч це така структура, м≥ж елементами
¤коњ ≥снують лише одноканальн≥ взаЇмод≥њ (рис. 3.3, а). «а такоњ орган≥зац≥йноњ структури управл≥нн¤ кожний п≥длеглий маЇ
лише одного кер≥вника, ¤кий ≥ виконуЇ вс≥ адм≥н≥стративн≥ та спец≥альн≥ функц≥њ
у в≥дпов≥дному структурному п≥дрозд≥л≥. ѕеревагами орган≥зац≥йноњ структури
управл≥нн¤ л≥н≥йного типу Ї: ч≥тк≥сть взаЇмов≥дносин, несуперечлив≥сть команд,
оперативн≥сть п≥дготовки та реал≥зац≥њ управл≥нських р≥шень, над≥йний контроль.
јле кер≥вник при цьому маЇ бути висококвал≥ф≥кованим ун≥версалом, зданим
вир≥шувати будь-¤к≥ стратег≥чн≥ й поточн≥ питанн¤ д≥¤льност≥ п≥дпор¤дкованих
йому п≥дрозд≥л≥в (ланок).
2 |
ќсновою функц≥ональноњ
орган≥зац≥йноњ структури управл≥нн¤ Ї под≥л функц≥й управл≥нн¤ м≥ж окремими
п≥дрозд≥лами апарату управл≥нн¤ (рис. 3.3, б). ¬≥дтак кожний виробничий
п≥дрозд≥л одержуЇ розпор¤дженн¤ одночасно в≥д к≥лькох кер≥вник≥в функц≥ональних
в≥дд≥л≥в. “ака орган≥зац≥йна структура управл≥нн¤ забезпечуЇ компетентне кер≥вництво стосовно кожноњ
управл≥нськоњ функц≥њ. ѕроте цей тип оргструктури маЇ певн≥ недол≥ки: можлива
суперечлив≥сть розпор¤джень, труднощ≥ координац≥њ д≥¤льност≥
управл≥нських служб, гальмуванн¤ оперативност≥ роботи орган≥в управл≥нн¤.
3 |
Ћ≥н≥йно-функц≥ональна
орган≥зац≥йна структура управл≥нн¤ спираЇтьс¤ на розпод≥л
повноважень та в≥дпов≥дальност≥ за функц≥¤ми управл≥нн¤ ≥ прийн¤тт¤ р≥шень по
вертикал≥ (рис. 3.3, в). ¬она даЇ змогу орган≥зувати управл≥нн¤ за
л≥н≥йною схемою (директорЧначальник цехуЧмайстер), а функц≥ональн≥ в≥дд≥ли апарату
управл≥нн¤ п≥дприЇмства лише допомагають л≥н≥йним кер≥вник≥в вир≥шувати
управл≥нськ≥ завданн¤. ѕри цьому л≥н≥йних кер≥вники не п≥дпор¤дковано
кер≥вникам функц≥ональних в≥дд≥л≥в апарату управл≥нн¤.
“ака структура управл≥нн¤
завд¤ки своњй ≥Їрарх≥чност≥ забезпечуЇ швидку реал≥зац≥ю управл≥нських р≥шень,
спри¤Ї спец≥ал≥зац≥њ ≥ п≥двищенню ефективност≥ роботи функц≥ональних служб,
уможливлюЇ необх≥дний маневр ресурсами. ¬она Ї доц≥льн≥шою за масового
виробництва з≥ сталим асортиментом продукц≥њ та незначними еволюц≥йними зм≥нами
технолог≥њ њњ виготовленн¤. ѕроте за умов частих технолог≥чних зм≥н, оновленн¤
номенклатури продукц≥њ використанн¤ ц≥Їњ оргструктури упов≥льнюЇ терм≥ни
п≥дготовки ≥ прийн¤тт¤ управл≥нських р≥шень, не забезпечуЇ належноњ злагодженост≥
в робот≥ функц≥ональних в≥дд≥л≥в (п≥дрозд≥л≥в).
4 |
ƒив≥з≥ональна
орган≥зац≥йна структура управл≥нн¤ (рис. 3.4) базуЇтьс¤
на поглибленн≥ под≥лу управл≥нськоњ прац≥. «а њњ застосуванн¤ в≥дбуваютьс¤
процеси децентрал≥зац≥њ оперативних функц≥й управл≥нн¤, зд≥йснюваних
виробничими структурними ланками, ≥ централ≥зац≥њ загальнокорпоративних
(стратег≥чн≥ р≥шенн¤, маркетингов≥ досл≥дженн¤, ф≥нансова д≥¤льн≥сть тощо)
функц≥й, ¤к≥ зосереджуютьс¤ у вищих ланках адм≥н≥страц≥њ ≥нтегрованих п≥дприЇмницьких
структур. ќтже, за див≥з≥ональноњ структури кожний виробничий п≥дрозд≥л корпорац≥њ
(концерну) маЇ власну достатньо розгалужену структуру управл≥нн¤, ¤ка
забезпечуЇ автономне його функц≥онуванн¤. Ћише стратег≥чн≥ функц≥њ управл≥нн¤
централ≥зовано на корпоративному р≥вн≥.
«а див≥з≥ональноњ структури
управл≥нн¤ групуванн¤ вид≥в д≥¤льност≥ субТЇкта господарюванн¤ зд≥йснюЇтьс¤ ≥з
застосуванн¤м принципу под≥лу прац≥ за ц≥л¤ми. ÷е означаЇ, що навколо певного
виробництва формуЇтьс¤ автономна орган≥зац≥йна сп≥льн≥сть. ѕри цьому можлив≥
три способи групуванн¤ виробничих п≥дрозд≥л≥в: 1) продуктовий (виготовленн¤
певного продукту); 2) за групами споживач≥в (задоволенн¤ потреб певноњ групи
споживач≥в); 3) за м≥сцем знаходженн¤ (розм≥щенн¤ в певному географ≥чному
район≥).
ѕеревагами див≥з≥ональноњ
орган≥зац≥йноњ структури управл≥нн¤ Ї: гнучке реагуванн¤ на зм≥ни у зовн≥шньому
середовищ≥, швидке прийн¤тт¤ управл≥нських р≥шень та п≥двищенн¤ њхньоњ ¤кост≥.
јле водночас вона потребуЇ зб≥льшенн¤ чисельност≥ апарату управл≥нн¤ ≥ витрат
на його утриманн¤.
5 |
«а матричноњ орган≥зац≥йноњ структури управл≥нн¤
пор¤д з л≥н≥йними кер≥вниками п≥дприЇмства ≥ рац≥ональним апаратом управл≥нн¤
виокремлюють (формують) ще й тимчасов≥ предметно-спец≥ал≥зован≥ ланки Ч
проектн≥ групи (рис. 3.5).
ѕроектн≥ групи утворюютьс¤ з≥
спец≥ал≥ст≥в пост≥йних функц≥ональних в≥дд≥л≥в ≥ лише тимчасово п≥дпор¤дковуютьс¤
кер≥внику проекту. ѕ≥сл¤ завершенн¤ роб≥т над проектом вони повертаютьс¤ до
своњх функц≥ональних п≥дрозд≥л≥в. ер≥вник проекту виконуЇ роль л≥н≥йного
кер≥вника щодо спец≥ал≥ст≥в проектноњ групи. ќдночасно в≥н Ї функц≥ональним
кер≥вником щодо виробничих п≥дрозд≥л≥в п≥дприЇмства, котр≥ забезпечують
реал≥зац≥ю проекту.
√оловна особлив≥сть матричних
орган≥зац≥йних структур Ч це њхн¤ вин¤тково висока гнучк≥сть та ор≥Їнтац≥¤ на
нововведенн¤. ѕроте матричн≥ структури управл≥нн¤ мають ≥ певн≥ недол≥ки: зб≥льшенн¤
чисельност≥ управл≥нського персоналу, зростанн¤ к≥лькост≥ ≥нформац≥йних
звТ¤зк≥в м≥ж прац≥вниками п≥дрозд≥л≥в, можлив≥ конфл≥ктн≥ ситуац≥њ м≥ж ними.
¬икористанн¤ матричноњ
орган≥зац≥йноњ структури управл≥нн¤ Ї виправданим на п≥дприЇмствах, що
обТЇднують велику к≥льк≥сть виробництв ≥з коротким життЇвим циклом продукц≥њ, ≥
здеб≥льшого т≥льки за умови високодинам≥чного ринкового середовища.
–ис. 3.5. ”мовна модель матричноњ орган≥зац≥йноњ
структури управл≥нн¤ п≥дприЇмством.
3.4.
¬ищ≥ органи державного управл≥нн¤ п≥дприЇмствами
та орган≥зац≥¤ми
—истема |
ќкр≥м внутр≥шн≥х
орган≥в управл≥нн¤ п≥дприЇмствами та орган≥зац≥¤ми, ≥снують вищ≥ органи загальнодержавного
управл≥нн¤ вс≥ма субТЇктами господарюванн¤. ‘ормуванн¤ й функц≥онуванн¤ таких
орган≥в управл≥нн¤ Ї обТЇктивно необх≥дними й доц≥льними, оск≥льки зумовлюютьс¤
на¤вн≥стю широкого кола управл≥нських р≥шень, прийн¤тт¤ та практична реал≥зац≥¤
¤ких перебувають поза можливост¤ми ≥ компетенц≥Їю самих п≥дприЇмств та
орган≥зац≥й. „инну в ”крањн≥ систему
загальнодержавного управл≥нн¤ п≥дприЇмствами, орган≥зац≥¤ми та ≥ншими
первинними ланками (утворенн¤ми) нац≥ональноњ економ≥ки показано на рис.
3.6.
ѕрезидент ”крањни ¤к глава
держави в рамках повноважень, визначених онституц≥Їю ”крањни, керуЇ ус≥ма
сферами д≥¤льност≥ сусп≥льства, включаючи економ≥ку. « ц≥Їю метою в≥н видаЇ
в≥дпов≥дн≥ укази ≥ розпор¤дженн¤, проводить
д≥лов≥ зустр≥ч≥ та наради з посадовими особами в≥дпов≥дного р≥вн¤, зд≥йснюЇ
робоч≥ поњздки в рег≥они (област≥, м≥ста), в≥дв≥дуЇ т≥ або т≥ п≥дприЇмства
(орган≥зац≥њ). ѕевн≥ управл≥нськ≥ р≥шенн¤ приймаЇ також глава адм≥н≥страц≥њ
ѕрезидента.
¬ерховна –ада (парламент)
”крањни бере участь в управл≥нн≥ економ≥кою, окремими њњ сферами ≥ галуз¤ми
опосередковано, через формуванн¤ необх≥дноњ законодавчоњ бази.
÷ентральну виконавчу владу
держави репрезентуЇ аб≥нет ћ≥н≥стр≥в ”крањни, ¤кий практично реал≥зуЇ соц≥ально-економ≥чну
пол≥тику крањни, координуЇ ≥ спр¤мовуЇ д≥¤льн≥сть конкретних ланок нац≥ональноњ
економ≥ки через в≥дпов≥дн≥ центральн≥ органи виконавчоњ влади Ч м≥н≥стерства, державн≥
ком≥тети, ком≥тети, агентства, ≥нш≥ установи.
÷ентральними органами
виконавчоњ влади, кер≥вники ¤ких вход¤ть безпосередньо до складу аб≥нету ћ≥н≥стр≥в
”крањни та ¤к≥ утворюють систему державного управл≥нн¤ субТЇктами господарюванн¤
(д≥¤льност≥), Ї конкретн≥ м≥н≥стерства, ком≥тети та ≥нш≥ центральн≥ в≥домства.
ќсновними складовими елементами чинноњ системи загальнодержавного управл≥нн¤ сферою
економ≥ки служать галузев≥ та функц≥ональн≥ м≥н≥стерства.
Ѕудь-¤ке м≥н≥стерство очолюЇ
м≥н≥стр, ¤кий маЇ к≥лькох заступник≥в (здеб≥льшого один з них Ї першим). ƒо
складу орган≥в управл≥нн¤ м≥н≥стерства вход¤ть департаменти (управл≥нн¤) та
в≥дд≥ли, ¤к≥ керують п≥дприЇмствами (орган≥зац≥¤ми) з певних питань у межах
своЇњ компетенц≥њ. ¬ажливим робочим органом м≥н≥стерства Ї колег≥¤, членами
¤коњ Ї м≥н≥стр, заступники м≥н≥стра, начальники (кер≥вники) основних
департамент≥в ≥ в≥дд≥л≥в. ” склад≥ м≥н≥стерства виокремлюютьс¤ необх≥дн≥
функц≥ональн≥ департаменти: планово-економ≥чний, техн≥чний, маркетингу, з≥
звТ¤зк≥в ≥з заруб≥жними крањнами, ф≥нансовий, прац≥ й зароб≥тноњ плати,
виробничо-диспетчерський, центральна бухгалтер≥¤ тощо.
√алузев≥ органи |
¬иробничо-господарську
та ≥ншу д≥¤льн≥сть окремих п≥дприЇмств (орган≥зац≥й) чи њхн≥х добров≥льних або
≥нституц≥ональних обТЇд≠нань безпосередньо координують галузев≥ органи
управл≥нн¤, до ¤ких належать в≥дпов≥дн≥ м≥н≥стерства, ком≥тети, агентства.
—таном на 1 липн¤ 1999 року в ”крањн≥ д≥¤ли так≥ галузев≥ органи управл≥нн¤:
1) ћ≥н≥стерство
агропромислового комплексу ”крањни;
2) ћ≥н≥стерство вуг≥льноњ
промисловост≥ ”крањни;
3) ћ≥н≥стерство енергетики
”крањни;
4) ћ≥н≥стерство
промисловоњ пол≥тики ”крањни;
5) ћ≥н≥стерство транспорту
”крањни;
6) ƒержавний ком≥тет
буд≥вництва, арх≥тектури та житловоњ пол≥тики ”крањни;
7) ƒержавний ком≥тет
л≥сового господарства ”крањни;
8) ƒержавний ком≥тет
рибного господарства ”крањни;
9) ƒержавний ком≥тет
”крањни з енергозбереженн¤;
10) ом≥тет водного
господарства ”крањни;
11) ом≥тет з питань
сад≥вництва, виноградарства та виноробноњ промисловост≥ ”крањни;
12) ом≥тет
медичноњ та м≥кроб≥олог≥чноњ промисловост≥ ”крањни;
13) ом≥тет
”крањни з монопол≥њ на виробництво та об≥г спирту, алкогольних напоњв ≥
тютюнових вироб≥в;
14) ом≥тет ”крањни з
питань геолог≥њ та використанн¤ надр;
15) ом≥тет харчовоњ
промисловост≥ ”крањни;
16) Ќац≥ональне
агентство з контролю за ¤к≥стю та безпекою продукт≥в харчуванн¤, л≥карських
засоб≥в ≥ вироб≥в медичного призначенн¤;
17) Ќац≥ональне косм≥чне
агентство ”крањни.
Ќе завадить зазначити, що
функц≥онуЇ й низка галузевих ком≥тет≥в, д≥¤льн≥сть ¤ких спр¤мовуЇтьс¤ ≥ координуЇтьс¤
аб≥нетом ћ≥н≥стр≥в ”крањни через ≥нш≥ центральн≥ органи виконавчоњ влади (переважно
м≥н≥стерства). ƒо таких галузевих ком≥тет≥в з ус≥х названих належать так≥:
● ком≥тети за
номерами 8, 11, 13, 15 Ч через ћ≥н≥стерство агропромислового комплексу;
● ком≥тет за номером
9 Ч через ћ≥н≥стерство енергетики;
● ком≥тет та
агентство за номерами 12 ≥ 16 Ч через ћ≥н≥стерство охорони здоровТ¤ ”крањни;
● ком≥тети за номерами
10 ≥ 14 Ч через ћ≥н≥стерство охорони навколишнього природного середовища та ¤дерноњ
безпеки ”крањни.
‘ункц≥ональн≥ |
” систем≥ загальнодержавного управл≥нн¤ важливе практичне значенн¤ мають
функц≥ональн≥ м≥н≥стерства, ком≥тети, агентства та ≥нш≥ органи централ≥зованого
кер≥вництва субТЇктами господарюванн¤ (д≥¤льност≥), ¤к≥ в≥докремлено ≥
спец≥ал≥зовано виконують певн≥ управл≥нськ≥ функц≥њ на макрор≥вн≥ стосовно
галузевих орган≥в управл≥нн¤ ≥ первинних субТЇкт≥в господарюванн¤ (д≥¤льност≥).
—таном на 1 липн¤ 1999 року в
”крањн≥ в систем≥ загальнодержавного управл≥нн¤ були д≥¤ли так≥ функц≥ональн≥
м≥н≥стерства, ком≥тети, агентства та ≥нш≥ центральн≥ установи:
1) ћ≥н≥стерство економ≥ки
”крањни;
2) ћ≥н≥стерство
зовн≥шн≥х економ≥чних звТ¤зк≥в ≥ торг≥вл≥ ”крањни;
3) ћ≥н≥стерство прац≥ та
соц≥альноњ пол≥тики ”крањни;
4) ћ≥н≥стерство охорони
навколишнього природного середовища та ¤дерноњ безпеки ”крањни;
5) ћ≥н≥стерство
”крањни з питань надзвичайних ситуац≥й та у справах захисту населенн¤ в≥д
насл≥дк≥в „орнобильськоњ катастрофи;
6) ћ≥н≥стерство ф≥нанс≥в
”крањни;
7) Ќац≥ональний банк
”крањни;
8) ƒержавний ком≥тет
статистики ”крањни;
9) ƒержавний ком≥тет
”крањни з питань науки та ≥нтелектуальноњ власност≥;
10) ƒержавний
ком≥тет ”крањни з питань розвитку п≥дприЇмництва;
11) ƒержавний ком≥тет
”крањни по матер≥альних резервах;
12) ƒержавний
≥нвестиц≥йно-кл≥ринговий ком≥тет;
13) ƒержавна ком≥с≥¤ з
ц≥нних папер≥в та фондового ринку;
14) ƒержавна митна служба
”крањни;
15) ƒержавна податкова
адм≥н≥страц≥¤ ”крањни;
16) ƒержавна служба
експортного контролю ”крањни;
17) ƒержавне казначейство
”крањни;
18) ƒержавний ≥нновац≥йний
фонд;
19) јнтимонопольний
ком≥тет;
20) ом≥тет ”крањни з
питань стандартизац≥њ, метролог≥њ та сертиф≥кац≥њ;
21) ом≥тет по нагл¤ду за
охороною прац≥;
22) ом≥тет у справах
нагл¤ду за страховою д≥¤льн≥стю;
23) ‘онд державного майна
”крањни;
24) Ќац≥ональне агентство
з управл≥нн¤ державними корпоративними правами;
25) Ќац≥ональне агентство
”крањни з питанн¤ розвитку та Ївропейськоњ ≥нтеграц≥њ;
26) јгентство з питань
банкрутства;
27) јгентство з питань
спец≥альних (в≥льних) економ≥чних зон;
28) √оловне
контрольно-рев≥з≥йне управл≥нн¤ ”крањни;
29) Ћ≥ценз≥йна палата.
онкретн≥ функц≥њ, виконуван≥
функц≥ональними центральними органами державного управл≥нн¤, визначено
здеб≥льшого випадк≥в њхньою назвою. ѕо¤сненн¤ зд≥йснюваних функц≥й потребують
х≥ба що де¤к≥ центральн≥ органи управл≥нн¤, зокрема:
● ћ≥н≥стерство економ≥ки Ѓ визначаЇ головн≥ напр¤ми економ≥чноњ пол≥тики держави; розробл¤Ї ≥ндикативн≥
макроеконом≥чн≥ показники дл¤ забезпеченн¤ необх≥дних пропорц≥й у нац≥ональн≥й
економ≥ц≥;
● ƒержавне казначейство Ѓ розробл¤Ї й реал≥зуЇ плани ф≥нансуванн¤ переважно орган≥зац≥й, д≥¤льн≥сть
¤ких зд≥йснюЇтьс¤ за рахунок державного бюджету;
● ƒержавний
≥нновац≥йний фонд Ѓ займаЇтьс¤
ф≥нансовою п≥дтримкою ≥нновац≥йних проект≥в п≥дприЇмств та орган≥зац≥й;
● ‘онд державного
майна Ѓ проектуЇ й реал≥зуЇ
щор≥чн≥ програми приватизац≥њ державних п≥дприЇмств (орган≥зац≥й);
● Ћ≥ценз≥йна палата Ѓ видаЇ спец≥альн≥ дозволи (л≥ценз≥њ) на зд≥йсненн¤ зовн≥шньо торговельних
операц≥й або певних вид≥в п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥.
ƒо функц≥ональних орган≥в,
д≥¤льн≥сть ¤ких спр¤мовуЇтьс¤ аб≥нетом ћ≥н≥стр≥в ”крањни через ≥нш≥ центральн≥
органи виконавчоњ влади, з ус≥х названих належать так≥: а) агентства ≥
ком≥тети за номерами 20, 25Ч27 Ч через ћ≥н≥стерство економ≥ки; б) органи
за номерами 9 ≥ 18 Ч через ћ≥н≥стерство осв≥ти; в) ком≥тет за номером 21 Ч
через ћ≥н≥стерство прац≥ та соц≥альноњ пол≥тики; г) ком≥тет за номером 12
Ч через ћ≥н≥стерство промисловоњ пол≥тики; д) органи за номерами 17, 22,
28 Ч через ћ≥н≥стерство ф≥нанс≥в; е) орган за номером 29 Ч через ƒержавний
ком≥тет з питань розвитку п≥дприЇмництва.
ѕитанн¤ дл¤ самост≥йного поглибленого вивченн¤
1. ќбТЇктивна необх≥дн≥сть управл≥нн¤ п≥дприЇмствами та ≥ншими
субТЇктами господарюванн¤ (д≥¤льност≥).
2. ‘ункц≥њ управл≥нн¤ п≥дприЇмством (орган≥зац≥Їю) та њхн¤ адаптац≥¤
до умов ринковоњ економ≥ки.
3. ћетоди
управл≥нн¤ п≥дприЇмствами (орган≥зац≥¤ми): сутн≥сть, пр≥оритети, узгоджен≥сть ≥
взаЇмод≥¤.
4. Ќаукове обгрунтуванн¤ доц≥льного (найб≥льш ефективного) типу орган≥зац≥йноњ
структури управл≥нн¤ щойно утвореним п≥дприЇмством.
5. ”мови доц≥льност≥ використанн¤ див≥з≥ональноњ та матричноњ орган≥зац≥йних
структур управл≥нн¤ субТЇктами господарюванн¤.
6. ќрган≥зац≥йно-економ≥чна необх≥дн≥сть ≥ зм≥стова характеристика д≥¤льност≥
вищих орган≥в державного управл≥нн¤ п≥дприЇмствами та орган≥зац≥¤ми.
7. „инна в ”крањн≥ система загальнодержавного управл≥нн¤ субТЇктами
господарюванн¤ ≥ напр¤ми њњ вдосконаленн¤.