„ј—“»Ќј ѕТя“ј
Ј
–озд≥л 18
Ј
–озд≥л 19
Ј
–озд≥л 20
–озд≥л 18. ≈ ќЌќћ≤„Ќј Ѕ≈«ѕ≈ ј ѕ≤ƒѕ–»™ћ—“¬ј
(ќ–√јЌ≤«ј÷≤ѓ)
лючов≥ терм≥ни ≥ пон¤тт¤:
економ≥чна безпека п≥дприЇмства
(орган≥зац≥њ);
ц≥л≥;
типова схема забезпеченн¤;
оц≥нка р≥вн¤;
карта анал≥зу;
ф≥нансова складова;
≥нтелектуальна ≥ кадрова складова;
техн≥ко-технолог≥чна складова;
пол≥тико-правова складова;
≥нформац≥йна складова;
еколог≥чна складова;
силова складова;
модель системи безпеки ф≥рми;
служба безпеки ф≥рми.
18.1.
«м≥стово-типолог≥чна характеристика
економ≥чноњ безпеки п≥дприЇмства (орган≥зац≥њ)
ѕон¤тт¤ й ц≥л≥ |
«а ринкових умов
господарюванн¤ дуже важливого (¤кщо не вир≥шального) значенн¤ набуваЇ
економ≥чна безпека вс≥х субТЇкт≥в п≥дприЇмницькоњ та ≥нших вид≥в д≥¤льност≥.
≈коном≥чна безпека ф≥рми
(п≥дприЇмства, орган≥зац≥њ) Ч це такий стан корпоративних ресурс≥в (ресурс≥в
кап≥талу, персоналу, ≥нформац≥њ ≥ технолог≥њ, техн≥ки та устаткуванн¤, прав) ≥
п≥дприЇмницьких можливостей, за ¤кого гарантуЇтьс¤ найб≥льш ефективне њхнЇ
використанн¤ дл¤ стаб≥льного функц≥онуванн¤ та динам≥чного науково-техн≥чного й
соц≥ального розвитку, запоб≥ганн¤ внутр≥шн≥м ≥ зовн≥шн≥м негативним впливам
(загрозам).
Ќеобх≥дн≥сть пост≥йного забезпеченн¤ економ≥чноњ
безпеки зумовлюЇтьс¤ обТЇктивно на¤вним дл¤ кожного субТЇкта господарюванн¤
завданн¤м забезпеченн¤ стаб≥льност≥ функц≥онуванн¤ дос¤гненн¤ головних ц≥лей
своЇњ д≥¤льност≥. –≥вень економ≥чноњ безпеки ф≥рми залежить в≥д того, наск≥льки
ефективно њњ кер≥вництво ≥ спец≥ал≥сти (менеджери) будуть спроможн≥ уникнути
можливих загроз ≥ л≥кв≥дувати шк≥длив≥ насл≥дки окремих негативних складових зовн≥шнього
≥ внутр≥шнього середовища.
ƒжерелами негативних вплив≥в на економ≥чну безпеку
можуть бути: 1) св≥дом≥ чи несв≥дом≥ д≥њ окремих посадових ос≥б ≥
субТЇкт≥в господарюванн¤ (орган≥в державноњ влади, м≥жнародних орган≥зац≥й,
п≥дприЇмств (орган≥зац≥й)-(конкурент≥в); 2) зб≥г обТЇктивних обставин (стан ф≥нансовоњ конТюнктури на ринках
даного п≥дприЇмства, науков≥ в≥дкритт¤ та технолог≥чн≥ розробки,
форс-мажорн≥ обставини тощо). «алежно в≥д субТЇктноњ обумовленост≥ негативн≥
впливи на економ≥чну безпеку можуть мати обТЇктивний ≥ субТЇктивний характер.
ќбТЇктивними вважаютьс¤ так≥ негативн≥ впливи, ¤к≥ виникають не з вол≥
конкретного п≥дприЇмства або його окремих прац≥вник≥в. —убТЇктивн≥ впливи мають
м≥сце внасл≥док неефективноњ роботи п≥дприЇмства в ц≥лому або окремих його
прац≥вник≥в (передовс≥м кер≥вник≥в ≥ функц≥ональних менеджер≥в).
√оловна мета
економ≥чноњ безпеки п≥дприЇмства пол¤гаЇ в т≥м, щоб гарантувати його стаб≥льне та
максимально ефективне функц≥онуванн¤ тепер ≥ високий потенц≥ал розвитку в майбутньому.
ƒо основних функц≥ональних ц≥лей
економ≥чноњ безпеки належать:
● забезпеченн¤ високоњ ф≥нансовоњ ефективност≥ роботи, ф≥нансовоњ
ст≥йкост≥ та незалежност≥ п≥дприЇмства (орган≥зац≥њ);
● забезпеченн¤ технолог≥чноњ незалежност≥ та дос¤гненн¤ високоњ
конкурентоспроможност≥ техн≥чного потенц≥алу того чи того субТЇкта господарюванн¤;
● дос¤гненн¤ високоњ ефективност≥ менеджменту, оптимальноњ
та ефективноњ орган≥зац≥йноњ структури управл≥нн¤ п≥дприЇмством (орган≥зац≥Їю);
● дос¤гненн¤ високого р≥вн¤ квал≥ф≥кац≥њ персоналу та його
≥нтелектуального потенц≥алу, належноњ ефективност≥ корпоративних Ќƒƒк–;
● м≥н≥м≥зац≥¤ руйн≥вного впливу результат≥в виробничо-госпо≠дарськоњ
д≥¤льност≥ на стан навколишнього середовища;
● ¤к≥сна правова захищен≥сть ус≥х аспект≥в д≥¤льност≥
п≥дприЇмства (орган≥зац≥њ);
● забезпеченн¤ захисту ≥нформац≥йного пол¤, комерц≥йноњ таЇмниц≥
≥ дос¤гненн¤ необх≥дного р≥вн¤ ≥нформац≥йного забезпеченн¤ роботи вс≥х
п≥дрозд≥л≥в п≥дприЇмства та в≥дд≥л≥в орган≥зац≥њ;
● над≥йне забезпеченн¤ безпеки персоналу п≥дприЇмства, його
кап≥талу ≥ майна, а також комерц≥йних ≥нтерес≥в.
—труктурн≥ |
√оловна та функц≥ональн≥ ц≥л≥ зумовлюють формуванн¤
необх≥дних структуроутворюючих елемент≥в ≥ загальноњ схеми забезпеченн¤
економ≥чноњ безпеки. “ипову структуру функц≥ональних складових економ≥чноњ
безпеки з коротким описом њхньоњ сутност≥ показано на рис. 18.1. «агальна схема
процесу забезпеченн¤ економ≥чноњ безпеки включаЇ так≥ д≥њ (заходи), що
зд≥йснюютьс¤ посл≥довно та одночасно:
1) формуванн¤ необх≥дних корпоративних ресурс≥в
(кап≥талу, персоналу, прав, ≥нформац≥њ, технолог≥њ та устаткуванн¤);
2) загальностратег≥чне прогнозуванн¤ ≥
плануванн¤ економ≥чноњ безпеки за функц≥ональними складовими;
3) стратег≥чне плануванн¤
ф≥нансово-господарськоњ д≥¤льност≥ п≥дприЇмства (орган≥зац≥њ);
4) загальнотактичне плануванн¤ економ≥чноњ
безпеки за функц≥ональними складовими;
5) тактичне плануванн¤ ф≥нансово-господарськоњ
д≥¤льност≥ п≥дприЇмства (орган≥зац≥њ);
6) оперативне управл≥нн¤
ф≥нансово-господарською д≥¤льн≥стю п≥дприЇмства (орган≥зац≥њ);
7) зд≥йсненн¤
функц≥онального анал≥зу р≥вн¤ економ≥чноњ безпеки;
8) загальна оц≥нка дос¤гнутого р≥вн¤
економ≥чноњ безпеки.
“≥льки за зд≥йсненн¤ в необх≥дному обс¤з≥ зазначених
д≥й (заход≥в) можна буде дос¤гти належного р≥вн¤ економ≥чноњ безпеки.
18.2. јнал≥тична
оц≥нка р≥вн¤ економ≥чноњ безпеки
п≥дприЇмства (орган≥зац≥њ)
«агальна |
≈коном≥чна
наука розробила, а господарська практика випробувала загальну методолог≥ю оц≥нки
р≥вн¤ економ≥чноњ безпеки п≥дприЇмства (орган≥зац≥њ). …ого пропонуЇтьс¤
оц≥нювати на п≥дстав≥ визначенн¤ сукупного критер≥ю через зважуванн¤ й п≥дсумовуванн¤
окремих функц≥ональних критер≥њв, ¤к≥ обчислюютьс¤ ≥з допомогою пор≥вн¤нн¤
можливоњ величини шкоди п≥дприЇмству та ефективност≥ заход≥в щодо запоб≥ганн¤
ц≥й шкод≥. —укупний критер≥й економ≥чноњ безпеки будь-¤кого субТЇкта
господарюванн¤ (kсеб) можна
розрахувати, користуючись формулою
††††††††††††††††††††††††††††††††††††††† ,†††††††††††††††††††††††††††††††††††† (18.1)
де k≥ Ч величина окремого
(поодинокого) критер≥ю за ≥-ю функц≥ональною
складовою; di Ч питома
вага значущост≥ ≥-њ функц≥ональноњ
складовоњ; п Ч к≥льк≥сть
функц≥ональних складових економ≥чноњ безпеки п≥дприЇмства.
–ис. 18.1.
“иповий перел≥к функц≥ональних складових
економ≥чноњ безпеки п≥дприЇмства (орган≥зац≥њ).
« досв≥ду понад 50 п≥дприЇмств –ос≥њ, питома вага
значущост≥ функц≥ональних складових економ≥чноњ безпеки, показаних на рис. 18.1, становить: у промисловост≥ Ѓ
[1, 2, 3] Ч 0,2; [5] Ч 0,15; [4, 6] Ч 0,1; [7] Ч 0,05; с≥льському
господарств≥ Ѓ [3] Ч 0,3; [1, 6] Ч
0,2; [2, 4] Ч 0,1; [5, 7] Ч 0,05; торг≥вл≥ Ѓ [1] Ч 0,3; [5] Ч 0,2; [3] Ч
0,15; [2, 4, 7] Ч 0,1; [6] Ч 0,05. ќтже, у названих галуз¤х економ≥ки найб≥льша
значущ≥сть становить 0,3, а найменша Ч 0,05.
ќц≥нка р≥вн¤ економ≥чноњ безпеки зд≥йснюЇтьс¤
пор≥внюванн¤м розрахункових значень kсеб
з реальними величинами цього показника по п≥дприЇмству (орган≥зац≥њ), що
анал≥зуЇтьс¤, а також (коли це можливо) по аналог≥чних субТЇктах господарюванн¤
в≥дпов≥дних галузей економ≥ки.
јнал≥з та оц≥нка дос¤гнутого |
ѕ≥сл¤ розрахунку впливу функц≥ональних складових на зм≥ну kсеб зд≥йснюЇтьс¤ функц≥ональний
анал≥з заход≥в ≥з забезпеченн¤ необх≥дного р≥вн¤ економ≥чноњ безпеки за
окремими складовими з використанн¤м в≥дпов≥дного алгоритму (рис. 18.2).
–езультати функц≥онального анал≥зу оформл¤ютьс¤ у
вигл¤д≥ спец≥альноњ таблиц≥-карти (табл. 18.1). «аповнюючи таку таблицю-карту
негативн≥ ¤вища, що впливають одразу на к≥лька складових економ≥чноњ безпеки,
ураховують окремо дл¤ кожноњ з них, натом≥сть варт≥сть заход≥в, ¤к≥
повторюютьс¤ стосовно р≥зних функц≥ональних складових, ураховуЇтьс¤ в бюджет≥ п≥дприЇмства
(орган≥зац≥њ) лише один раз.
ќц≥нка ефективност≥ д≥¤льност≥ в≥дпов≥дних
структурних п≥дрозд≥л≥в п≥дприЇмства (орган≥зац≥њ) з використанн¤м даних про
витрати на запоб≥ганн¤ можливим негативним впливам на економ≥чну безпеку та про
розм≥ри в≥дверненоњ ≥ запод≥¤ноњ шкоди даЇ обТЇктивну (п≥дкр≥плену економ≥чними
розрахунками) панораму результативност≥ д≥¤льност≥ вс≥х структурних п≥дрозд≥л≥в
(в≥дд≥л≥в, цех≥в) з цього питанн¤. онкретна оц≥нка ефективност≥ роботи
структурних п≥дрозд≥л≥в того чи того субТЇкта господарюванн¤ щодо економ≥чноњ
безпеки зд≥йснюЇтьс¤ з використанн¤м таких показник≥в: 1) витрати на зд≥йсненн¤
заходу; 2) розм≥р в≥дверненоњ шкоди; 3) розм≥р запод≥¤ноњ шкоди;
4) ефективн≥сть зд≥йсненого заходу (¤к р≥зниц¤ в≥дверненоњ та запод≥¤ноњ
шкоди, под≥леноњ на витрати на зд≥йсненн¤ заходу). ƒл¤ б≥льшоњ наочност≥ та
зручност≥ користуванн¤ зазначен≥ показники доц≥льно подавати у форм≥ нескладноњ
таблиц≥.
–ис. 18.2.
јлгоритм проведенн¤ функц≥онального анал≥зу заход≥в
≥з забезпеченн¤ необх≥дного р≥вн¤ економ≥чноњ безпеки.
ј–“ј ‘”Ќ ÷≤ќЌјЋ№Ќќ√ќ јЌјЋ≤«”
≈ ќЌќћ≤„Ќќѓ Ѕ≈«ѕ≈ » ѕ≤ƒѕ–»™ћ—“¬ј (ќ–√јЌ≤«ј÷≤ѓ)
‘ункц≥ональн≥
|
Ќегативн≥
впливи |
«аходи
|
ќдержаний
ефект або |
≈фективн≥сть зд≥йснених |
ћожлив≥
негативн≥ впливи |
ѕропонован≥ заходи дл¤ усуненн¤ |
|||||||||
оч≥куван≥ |
реал≥зован≥ |
в≥двернен≥ |
|||||||||||||
назва |
розм≥р
шкоди |
назва |
розм≥р
шкоди |
назва |
розм≥р
шкоди |
назва
заходу |
витрати
на |
назва |
розм≥р шкоди |
назва заходу |
витрати на реал≥зац≥ю заходу |
в≥дпов≥дальний
виконавець |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
1.
_____________ –азом |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. _____________ –азом |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.
_____________ –азом |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4.
_____________ –азом |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5.
_____________ –азом |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6.
_____________ –азом |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7.
_____________ –азом |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
”сього
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
18.3. ќсновн≥
напр¤ми забезпеченн¤ економ≥чноњ безпеки
за окремими функц≥ональними складовими
‘≥нансова
|
—еред
функц≥ональних складових належного р≥вн¤ економ≥чноњ безпеки ф≥нансова складова
вважаЇтьс¤ пров≥дною й вир≥шальною, оск≥льки за ринкових умов господарюванн¤
ф≥нанси Ї Ђдвигуномї будь-¤коњ економ≥чноњ системи.
«агальну схему процесу забезпеченн¤ ф≥нансовоњ
складовоњ економ≥чноњ безпеки зображено на рис. 18.3.
—початку оц≥нюютьс¤ загрози економ≥чн≥й безпец≥, що
мають пол≥тико-правовий характер ≥ включають:
● внутр≥шн≥
негативн≥ д≥њ (неефективне ф≥нансове плануванн¤ та управл≥нн¤ активами;
малоефективна ринкова стратег≥¤; помилкова ц≥нова й кадрова пол≥тика);
● зовн≥шн≥
негативн≥ д≥њ (спекул¤тивн≥ операц≥њ на ринку ц≥нних папер≥в; ц≥нова та
≥нш≥ форми конкуренц≥њ; лоб≥юванн¤ конкурентами недостатньо виважених р≥шень
орган≥в влади);
● форс-мажорн≥
обставини (стих≥йне лихо, страйки, в≥йськов≥ конфл≥кти) та обставини, наближен≥ до форс-мажорних
(неспри¤тлив≥ законодавч≥ акти, ембарго, блокада, зм≥на курсу валют тощо).
” процес≥ оц≥нки поточного р≥вн¤ забезпеченн¤
ф≥нансовоњ складовоњ економ≥чноњ безпеки п≥дл¤гають анал≥зу:
■ ф≥нансова
зв≥тн≥сть ≥ результати роботи п≥дприЇмства (орган≥зац≥њ) Ч
платоспроможн≥сть, ф≥нансова незалежн≥сть, структура й використанн¤ кап≥талу та
прибутку;
■ конкурентний
стан п≥дприЇмства (орган≥зац≥њ) на ринку Ч частка ринку, ¤кою волод≥Ї
субТЇкт господарюванн¤; р≥вень застосовуваних технолог≥й ≥ менеджменту;
■ ринок
ц≥нних папер≥в п≥дприЇмства (орган≥зац≥њ) Ч оператори та ≥нвестори ц≥нних
папер≥в, курс акц≥й ≥ л≥стинг.
¬ажливою передумовою забезпеченн¤ ф≥нансовоњ
складовоњ економ≥чноњ безпеки Ї плануванн¤ (включаючи й бюджетне) комплексу
необх≥дних заход≥в та оперативна реал≥зац≥¤ запланованих д≥й у процес≥
зд≥йсненн¤ тим чи тим субТЇктом господарюванн¤ ф≥нансово-економ≥чноњ д≥¤льност≥.
≤нтелектуальна |
Ќалежний р≥вень економ≥чноњ безпеки у велик≥й м≥р≥ залежить в≥д складу
кадр≥в, њхнього ≥нтелекту й профес≥онал≥зму. «м≥стову характеристику всього
циклу забезпеченн¤ ≥нтелектуальноњ та кадровоњ складовоњ економ≥чноњ безпеки наведено
на рис. 18.4.
–ис. 18.3.
“ипова схема забезпеченн¤ ф≥нансовоњ складовоњ
економ≥чноњ безпеки.
–ис. 18.4.
ѕосл≥довно зд≥йснюван≥ заходи процесу забезпеченн¤
≥нтелектуальноњ ≥ кадровоњ складовоњ економ≥чноњ безпеки.
«абезпеченн¤ ≥нтелектуальноњ та кадровоњ складових
економ≥чноњ безпеки охоплюЇ взаЇмозвТ¤зан≥ ≥ водночас самост≥йн≥ напр¤ми д≥¤льност≥
того чи того субТЇкта господарюванн¤:
● перший
Ч зор≥Їнтовано на роботу з персоналом ф≥рми, на п≥двищенн¤ ефективност≥ д≥¤льност≥
вс≥х категор≥й персоналу;
● другий
Ч нац≥лено на збереженн¤ й розвиток ≥нтелектуального потенц≥алу, тобто
сукупност≥ прав на ≥нтелектуальну власн≥сть або на њњ використанн¤ (у т≥м числ≥
патент≥в ≥ л≥ценз≥й), та на поповненн¤ знань ≥ профес≥йного досв≥ду прац≥вник≥в
п≥дприЇмства (орган≥зац≥њ).
Ќа перш≥й стад≥њ процесу забезпеченн¤ ц≥Їњ складовоњ економ≥чноњ
безпеки зд≥йснюЇтьс¤ оц≥нка загроз негативних д≥й ≥ можливоњ шкоди в≥д таких
д≥й. «-пом≥ж основних негативних вплив≥в на економ≥чну безпеку п≥дприЇмства
виокремлюють недостатню квал≥ф≥кац≥ю прац≥вник≥в тих чи тих структурних
п≥дрозд≥л≥в, њхнЇ небажанн¤ або нездатн≥сть приносити максимальну користь своњй
ф≥рм≥. ¬они можуть бути зумовлен≥ низьким р≥внем управл≥нн¤ персоналом, браком
кошт≥в на оплату прац≥ окремих категор≥й персоналу п≥дприЇмства (орган≥зац≥њ)
чи нерац≥ональним витрачанн¤м.
ѕроцес плануванн¤ та управл≥нн¤ персоналом, спр¤мований
на забезпеченн¤ належного р≥вн¤ економ≥чноњ безпеки, маЇ охоплювати орган≥зац≥ю
системи п≥дбору, найму, навчанн¤ ≥ мотивац≥њ прац≥ необх≥дних прац≥вник≥в,
включаючи матер≥альн≥ та моральн≥ стимули, престижн≥сть профес≥њ ≥ волю до
творчост≥, забезпеченн¤ соц≥альними благами.
¬ажливою ланкою встановленн¤ нормального р≥вн¤
економ≥чноњ безпеки Ї оц≥нка ефективност≥ заход≥в, ¤ка зд≥йснюЇтьс¤ через з≥ставленн¤
загальноњ величини витрат на запоб≥жн≥ заходи ≥ витрати, ¤к≥ могло б зазнати п≥дприЇмство.
“ехн≥ко- |
ѕроцес забезпеченн¤ техн≥ко-технолог≥чноњ складовоњ економ≥чноњ безпеки
звичайно передбачаЇ зд≥йсненн¤ к≥лькох посл≥довних етап≥в. ѕерший етап охоплюЇ анал≥з ринку технолог≥й стосовно виробництва
продукц≥њ, аналог≥чноњ проф≥лю даного п≥дприЇмства чи
орган≥зац≥њ-проектувальника (збиранн¤ та анал≥з ≥нформац≥њ щодо особливостей технолог≥чних процес≥в на п≥дприЇмствах,
котр≥ виготовл¤ють аналог≥чну продукц≥ю; анал≥з науково-техн≥чноњ ≥нформац≥њ
стосовно нових розробок у дан≥й галуз≥, а також технолог≥й, спроможних
зд≥йснити ≥нтервенц≥ю на галузевий технолог≥чний ринок). ƒругий етап Ч це анал≥з конкретних технолог≥чних процес≥в ≥ пошук внутр≥шн≥х резерв≥в пол≥пшенн¤
використовуваних технолог≥й.
Ќа третьому
етап≥ зд≥йснюЇтьс¤: а) анал≥з товарних ринк≥в за проф≥лем продукц≥њ,
що виготовл¤Їтьс¤ п≥дприЇмством, та ринк≥в товар≥в-зам≥нник≥в; б) оц≥нка
перспектив розвитку ринк≥в продукц≥њ п≥дприЇмства; в) прогнозуванн¤
можливоњ специф≥ки необх≥дних технолог≥чних процес≥в дл¤ випуску конкурентоспроможних
товар≥в. „етвертий етап присв¤чуЇтьс¤
переважно розробц≥ технолог≥чноњ стратег≥њ розвитку п≥дприЇмства (виробника
продукц≥њ), що маЇ включати:
1) ви¤вленн¤ перспективних товар≥в з групи
(номенклатури, асортименту), що виготовл¤Їтьс¤ п≥дприЇмством;
2) плануванн¤ комплексу технолог≥й дл¤
виробництва перспективних товарних позиц≥й;
3) бюджетуванн¤
технолог≥чного розвитку п≥дприЇмства на засад≥ оптим≥зац≥њ витрат за
програмою технолог≥чного розвитку, за вибору альтернатив, опрацюванн¤ власних
розробок або за придбанн¤ патент≥в ≥ необх≥дного устаткуванн¤ на ринку;
4) розробка загального плану технолог≥чного
розвитку п≥дприЇмства (з в≥дображенн¤м у ньому вибору: альтернативного вар≥анта
технолог≥чного розвитку; строк≥в та обс¤г≥в ф≥нансуванн¤; в≥дпов≥дальних
виконавц≥в);
5) складанн¤ плану власних корпоративних Ќƒƒк–
в≥дпов≥дно з планом технолог≥чного розвитку п≥дприЇмства.
Ќа пТ¤тому етап≥ оперативно реал≥зуютьс¤ плани технолог≥чного розвитку
п≥дприЇмства в процес≥ зд≥йсненн¤ ним виробничо-госпо≠дарськоњ д≥¤льност≥. Ўостий етап Ї завершальним, на ¤кому
анал≥зуютьс¤ результати практичноњ реал≥зац≥њ заход≥в щодо забезпеченн¤
техн≥ко-технолог≥чноњ складовоњ економ≥чноњ безпеки на п≥дстав≥ спец≥альноњ
карти розрахунк≥в ефективност≥ таких заход≥в.
‘ормал≥зована оц≥нка р≥вн¤ техн≥ко-технолог≥чноњ
складовоњ ≈Ѕѕ(о) за окремим функц≥ональним критер≥Їм (коеф≥ц≥Їнтом) зд≥йснюЇтьс¤
на основ≥ анал≥зу розрахунку останнього (ќ‘ ) за формулою
†††††††††††††††††††††††††††††††††† ,†††††††††††††††††††††††††† (18.2)
де †Ч сумарний в≥двернений
збиток в≥д реал≥зац≥њ комплексу заход≥в дл¤
забезпеченн¤ техн≥ко-технолог≥чноњ безпеки п≥дприЇмства; †Ч загальна сума витрат п≥дприЇмства на реал≥зац≥ю
зазначеного комплексу заход≥в; †Ч сумарний завданий
п≥дприЇмству збиток за техн≥ко-технолог≥чною складовою його економ≥чноњ безпеки.
як додаток до плану забезпеченн¤
техн≥ко-технолог≥чноњ складовоњ економ≥чноњ безпеки треба розробити планову
карту розрахунку ефективност≥ заход≥в з виокремлюванн¤м прогнозованих
необх≥дних показник≥в. ” так≥й карт≥, ¤к правило, зазначають: розм≥р можливих
збитк≥в в≥д негативних вплив≥в; витрати на реал≥зац≥ю заход≥в дл¤ в≥дверненн¤
оч≥куваноњ (можливоњ) шкоди ≥ забезпеченн¤ техн≥ко-технолог≥чноњ безпеки
п≥дприЇмства; можливе значенн¤ окремого функц≥онального критер≥ю ефективност≥
заход≥в, що зд≥йснюютьс¤ дл¤ забезпеченн¤ ц≥Їњ складовоњ економ≥чноњ безпеки;
функц≥ональн≥ п≥дрозд≥ли п≥дприЇмства (орган≥зац≥њ), ¤к≥ Ї в≥дпов≥дальними за
реал≥зац≥ю пропонованого комплексу заход≥в.
ѕол≥тико-правова
складова |
«агальний
процес забезпеченн¤ пол≥тико-пра≠вовоњ складовоњ економ≥чноњ безпеки зд≥йснюЇтьс¤
за типовою схемою, ¤ка охоплюЇ так≥ елементи (д≥њ) орган≥зац≥йно-економ≥чного
спр¤муванн¤: 1) анал≥з загроз негативних вплив≥в; 2) оц≥нка поточного
р≥вн¤ забезпеченн¤; 3) плануванн¤ комплексу заход≥в, спр¤мованих на п≥двищенн¤
цього р≥вн¤; 4) зд≥йсненн¤ ресурсного плануванн¤; 5) плануванн¤
роботи в≥дпов≥дних функц≥ональних п≥дрозд≥л≥в п≥дприЇмства (орган≥зац≥њ);
6) оперативна реал≥зац≥¤ запропонованого комплексу заход≥в щодо
забезпеченн¤ належного р≥вн¤ безпеки.
ѕередовс≥м детально анал≥зують загрози внутр≥шн≥х ≥
зовн≥шн≥х негативних вплив≥в на пол≥тико-правову складову економ≥чноњ безпеки
та причин њхнього виникненн¤.
ќсновними причинами виникненн¤
внутр≥шн≥х негативних вплив≥в можуть бути: а) низька квал≥ф≥кац≥¤ прац≥вник≥в
юридичноњ служби в≥дпов≥дного субТЇкта господарюванн¤ та помилки у п≥дбор≥ персоналу
ц≥Їњ служби; б) недостатнЇ ф≥нансуванн¤ юридичного забез≠печенн¤ п≥дприЇмницькоњ
або ≥ншоњ д≥¤льност≥; в) небажанн¤ чи нездатн≥сть п≥дприЇмства (орган≥зац≥њ)
активно впливати на зовн≥шнЇ пол≥тико-правове
середовище його (њњ) д≥¤льност≥. ќстаннЇ звичайно про¤вл¤Їтьс¤ у слабкому
правовому опрацюванн≥ догов≥рних в≥дносин даного субТЇкта господарюванн¤ з
≥ншими, невм≥нн≥ захищати ≥нтереси п≥дприЇмства (орган≥зац≥њ) в конфл≥ктних
ситуац≥¤х, неефективному плануванн≥ юридичного забезпеченн¤ б≥знесовоњ д≥¤льност≥.
ѕричини виникненн¤ зовн≥шн≥х негативних вплив≥в
здеб≥льшого мають подв≥йний характер: 1) пол≥тичний;
2) законодавчо-правовий. ƒо першоњ групи причин можна в≥днести:
а) з≥ткненн¤ ≥нтерес≥в сусп≥льних груп (верств) населенн¤ з економ≥чних,
нац≥ональних, рел≥г≥йних та ≥нших мотив≥в; б) в≥йськов≥ конфл≥кти (д≥њ);
в) економ≥чна й пол≥тична блокада, ембарго; г) ф≥нансов≥ та пол≥тичн≥
кризи св≥тового (м≥жнародного) характеру. ” друг≥й груп≥ причин зазвичай виокремлюють:
а) зд≥йсненн¤ власних пол≥тичних та ≥нших ц≥лей парт≥¤ми (сусп≥льними
рухами), що перебувають при влад≥; б) зм≥на положень чинного законодавства
з питань власност≥, господарського ≥ трудового права, оподаткуванн¤ тощо.
ќц≥нка поточного р≥вн¤ забезпеченн¤
пол≥тико-правовоњ безпеки п≥дприЇмства (орган≥зац≥њ) провадитьс¤ за к≥лькома
напр¤мками: 1) р≥вень орган≥зац≥њ та ¤кост≥ роб≥т ≥з забезпеченн¤ ц≥Їњ
складовоњ загального р≥вн¤ економ≥чноњ безпеки; 2) бюджетно-ресурсне
забезпеченн¤ роб≥т; 3) ефективн≥сть д≥¤льност≥ в≥дпов≥дних п≥дрозд≥л≥в
субТЇкт≥в господарюванн¤.
≤нформац≥йна
|
Ќалежн≥ служби
п≥дприЇмства (орган≥зац≥њ) виконують певн≥ функц≥њ, ¤к≥ в сукупност≥ характеризують
процес забезпеченн¤ ≥нформац≥йноњ складовоњ економ≥чноњ безпеки. ƒо головних
таких функц≥й належать:
1) збиранн¤
вс≥х вид≥в ≥нформац≥њ, що маЇ в≥дношенн¤ до д≥¤льност≥ того чи того субТЇкта
господарюванн¤ (≥нформац≥њ щодо вс≥х вид≥в ринк≥в; ≥нформац≥њ, що
характеризуЇ пол≥тичн≥ под≥њ й тенденц≥њ макроеконом≥чного розвитку св≥товоњ та
нац≥ональноњ економ≥к; корисну науково-техн≥чну ≥нформац≥ю);
2) анал≥з
одержуваноњ ≥нформац≥њ з обовТ¤зковим дотриманн¤м загальноприйн¤тих
принцип≥в (систематизац≥њ, безперервност≥ надходженн¤, усеб≥чного характеру
анал≥тичних процес≥в) ≥ метод≥в (локальних ≥з специф≥чних проблем,
загальнокорпоративного) орган≥зац≥њ роб≥т;
3) прогнозуванн¤
тенденц≥й розвитку науково-технолог≥чних, економ≥чних ≥ пол≥тичних процес≥в
на п≥дприЇмств≥ (в орган≥зац≥њ), в крањн≥ та у св≥т≥ стосовно конкретноњ сфери
б≥знесу (д≥¤льност≥), а також показник≥в, ¤ких необх≥дно дос¤гти субТЇкту
господарюванн¤ (наприклад, ф≥нансов≥ прогнози, прогнози обТЇкт≥в виробництва й
технолог≥чного розвитку);
4) оц≥нка
р≥вн¤ економ≥чноњ безпеки за вс≥ма складовими та в ц≥лому, розробка
рекомендац≥й дл¤ п≥двищенн¤ цього р≥вн¤ на конкретному субТЇкт≥ господарюванн¤;
5) ≥нш≥
види д≥¤льност≥ по забезпеченню ≥нформац≥йноњ складовоњ економ≥чноњ безпеки
(звТ¤зок ≥з громадськ≥стю, формуванн¤ спри¤тливого ≥м≥джу ф≥рми, захист
конф≥денц≥йноњ ≥нформац≥њ).
Ќа п≥дприЇмство (в орган≥зац≥ю) пост≥йно надход¤ть
потоки ≥нформац≥њ, що розр≥зн¤ютьс¤ за джерелами њхнього формуванн¤ (виникненн¤).
«аведено виокремлювати:
● в≥дкриту оф≥ц≥йну ≥нформац≥ю;
● в≥рог≥дну нетаЇмну ≥нформац≥ю, одержану
через неформальн≥ контакти прац≥вник≥в ф≥рми з нос≥¤ми такоњ ≥нформац≥њ;
● конф≥денц≥йну ≥нформац≥ю, одержану
способом несанкц≥онованого доступу до нењ.
ќперативна реал≥зац≥¤ заход≥в ≥з забезпеченн¤
≥нформац≥йноњ складовоњ економ≥чноњ безпеки зд≥йснюЇтьс¤ посл≥довним виконанн¤м
певного комплексу роб≥т, а саме:
ј. «биранн¤
р≥зних вид≥в необх≥дноњ ≥нформац≥њ, що зд≥йснюЇтьс¤ через оф≥ц≥йн≥ контакти
з р≥зноман≥тними джерелами в≥дкритоњ ≥нформац≥њ, неоф≥ц≥йн≥ контакти з нос≥¤ми
закритоњ ≥нформац≥њ, а також за допомогою спец≥альних техн≥чних засоб≥в.
Ѕ. ќбробка
≥ систематизац≥¤ одержаноњ ≥нформац≥њ, що провадитьс¤ в≥дпов≥дною службовою
п≥дприЇмства (орган≥зац≥њ) з метою упор¤дкуванн¤ дл¤ наступного б≥льш глибокого
анал≥зу. ƒл¤ цього створюютьс¤ класиф≥катори ≥нформац≥њ та досьЇ, внутр≥шн≥
бази даних ≥ каталоги.
¬. јнал≥з
одержаноњ ≥нформац≥њ, котрий включаЇ всеб≥чну обробку одержаних даних з
використанн¤м р≥зних техн≥чних засоб≥в ≥ метод≥в анал≥зу. ” процес≥ зд≥йсненн¤
анал≥тичних роб≥т виконуютьс¤ прогнозн≥ розрахунки за вс≥ма аспектами
≥нформац≥йноњ д≥¤льност≥ та можливими вар≥антами повед≥нки середовища б≥знесу
за допомогою р≥зних метод≥в моделюванн¤.
√. «ахист ≥нформац≥йного середовища п≥дприЇмства (орган≥зац≥њ), що традиц≥йно
охоплюЇ:
● заходи стосовно захисту субТЇкта
господарюванн¤ в≥д промислового шп≥онажу з боку конкурент≥в або ≥нших юридичних
≥ ф≥зичних ос≥б;
● техн≥чний захист прим≥щень, транспорту,
кореспонденц≥њ, переговор≥в, р≥зноњ документац≥њ в≥д несанкц≥онованого доступу
за≥нтересованих юридичних ≥ ф≥зичних ос≥б до закритоњ ≥нформац≥њ;
● збиранн¤ ≥нформац≥њ про потенц≥йних
≥н≥ц≥атор≥в промислового шп≥онажу та проведенн¤ необх≥дних запоб≥жних д≥й з метою
припиненн¤ таких спроб.
ƒ. «овн≥шн¤
≥нформац≥йна д≥¤льн≥сть, котру спр¤мовують на створенн¤ в очах
громадськост≥ спри¤тливого ≥м≥джу п≥дприЇмства (орган≥зац≥њ) та протид≥ю
спробам завдати шкоди репутац≥њ даноњ ф≥рми через поширенн¤ про нењ хибноњ
≥нформац≥њ.
≈колог≥чна
|
ѕроблему забезпеченн¤ еколог≥чноњ безпеки сусп≥льства з боку субТЇкт≥в
господарюванн¤, що зд≥йснюють виробничо-комерц≥йну д≥¤льн≥сть, можна вир≥шити
т≥льки через розробку ≥ ретельне дотриманн¤ нац≥ональних (м≥жнародних) норм м≥н≥мально
допустимого вм≥сту шк≥дливих речовин, ¤к≥ потрапл¤ють у навколишнЇ середовище,
а також дотриманн¤ еколог≥чних параметр≥в продукц≥њ, що виготовл¤Їтьс¤.
ѕ≥дприЇмства-продуценти добров≥льно не будуть цього робити, бо так≥ заходи
потребують додаткових витрат на очисн≥ споруди та на в≥дпов≥дн≥ ефективн≥
еколог≥чно чист≥ технолог≥њ. ™диним чинником, що спонукаЇ п≥дприЇмства до
належноњ еколог≥зац≥њ виробництва, Ї застосуванн¤ в≥дчутних штраф≥в за порушенн¤
нац≥онального еколог≥чного законодавства.
—утн≥сть процесу забезпеченн¤ еколог≥чноњ безпеки
п≥дприЇмства можна виразити у вигл¤д≥ функц≥њ такого типу:
††††††††††††††††††††††††††††††††††††† ,†††††††††††††††††††††††††† (18.3)
де †Ч витрати на заходи
дл¤ дотриманн¤ еколог≥чних норм; †Ч втрати в≥д штрафних
санкц≥й за порушенн¤ еколог≥чних норм; †Ч втрати в≥д закритт¤
дл¤ продукц≥њ п≥дприЇмства ринк≥в ≥нших держав з б≥льш жорсткими нормами
еколог≥чноњ чистоти товар≥в.
ѕри цьому ≥ндикаторами еколог≥чноњ складовоњ
економ≥чноњ безпеки Ї, з одного боку, нормативи гранично допустимоњ
концентрац≥њ шк≥дливих речовин, установлен≥ нац≥ональним законодавством, а з
≥ншого, Ч анал≥з ефективност≥ заход≥в дл¤ забезпеченн¤ такоњ еколог≥чноњ
складовоњ.
Ќа п≥дстав≥ загальних стратег≥чних рекомендац≥й,
опрацьованих за результатами анал≥зу карти розрахунку ефективност≥ зд≥йснюваних заход≥в, плануЇтьс¤ комплекс заход≥в дл¤ забезпеченн¤
еколог≥чноњ складовоњ економ≥чноњ безпеки в майбутньому. ѕлан забезпеченн¤
еколог≥чноњ складовоњ Ї частиною загального плану (програми) забезпеченн¤
належного р≥вн¤ економ≥чноњ безпеки. ¬≥н маЇ вигл¤д лог≥чного сценар≥ю
зд≥йсненн¤ необх≥дного комплексу заход≥в у календарн≥й посл≥довност≥ з додатком
розрахунку ефективност≥ практичноњ реал≥зац≥њ цих заход≥в.
јлгоритм процесу забезпеченн¤ еколог≥чноњ складовоњ
економ≥чноњ безпеки пол¤гаЇ у зд≥йсненн≥ таких посл≥довних д≥й:
1) розрахунок карти ефективност≥ зд≥йснюваних
заход≥в дл¤ забезпеченн¤ еколог≥чноњ складовоњ економ≥чноњ безпеки на п≥дстав≥
зв≥тних даних про ф≥нансово-господарську д≥¤льн≥сть п≥дприЇмства (орган≥зац≥њ);
2) анал≥з виконаних розрахунк≥в ≥ розробка
рекомендац≥й дл¤ п≥двищенн¤ ефективност≥ зд≥йснюваних заход≥в;
3) розробка альтернативних сценар≥њв реал≥зац≥њ
запланованих заход≥в;
4) виб≥р пр≥оритетного сценар≥ю на засад≥
пор≥вн¤нн¤ розрахунк≥в ефективност≥ запланованих;
5) передача вибраного планового сценар≥ю у
склад≥ загального плану забезпеченн¤ економ≥чноњ безпеки в п≥дрозд≥ли, ¤к≥
зд≥йснюють функц≥ональне плануванн¤ ф≥нансово-господарськоњ д≥¤льност≥ п≥дприЇмства
(орган≥зац≥њ);
6) практичне зд≥йсненн¤ запланованих заход≥в у
процес≥ д≥¤льност≥ в≥дпов≥дного субТЇкта господарюванн¤.
—илова складова |
ѕринципову схему
забезпеченн¤ силовоњ складовоњ економ≥чноњ безпеки з виокремлюванн¤м посл≥довно
виконуваних роб≥т зображено на рис. 18.5.
явища (д≥њ), що негативно впливають на р≥вень
силовоњ складовоњ економ≥чноњ безпеки, зумовлюютьс¤ к≥лькома причинами. ќсновними
з них Ї:
● нездатн≥сть п≥дприЇмств-конкурент≥в
дос¤гти переваг коректними методами ринкового характеру, тобто за рахунок
п≥двищенн¤ ¤кост≥ власноњ продукц≥њ, зниженн¤ поточних витрат на виробництво
(д≥¤льн≥сть), удосконаленн¤ маркетингових досл≥джень ринку тощо;
● крим≥нальн≥ мотиви одержанн¤ злочинними
юридичними (ф≥зичними) особами доход≥в через шантаж, шахрайство або крад≥жки;
● некомерц≥йн≥ мотиви пос¤гань на житт¤
та здоровТ¤ кер≥вник≥в ≥ прац≥вник≥в п≥дприЇмства (орган≥зац≥њ), а також на
майно ф≥рми.
–ис. 18.5.
ѕринципова загальна схема забезпеченн¤
силовоњ складовоњ економ≥чноњ безпеки.
Ќазван≥ спонукальн≥ мотиви
можуть зумовити спроби негативного впливу (ф≥зичного та морального характеру) на
прац≥вник≥в ф≥рми. —проби ф≥зичного усуненн¤ кер≥вник≥в, вищих менеджер≥в ≥
головних спец≥ал≥ст≥в спричинюютьс¤ переважно з≥ткненн¤м комерц≥йних ≥нтерес≥в
п≥дприЇмств (орган≥зац≥й)-конкурент≥в, конфл≥ктами кер≥вництва п≥дприЇмства
(орган≥зац≥њ) з крим≥нальними орган≥зац≥¤ми (особами), а також пол≥тичними мотивами.
—проби морального тиску на прац≥вник≥в т≥Їњ чи т≥Їњ ф≥рми, ¤к правило,
робл¤тьс¤ з метою змусити њх учинити д≥њ, що завдаватимуть шкоди економ≥чн≥й
безпец≥ та ефективному ф≥рми. ¬иконавц¤ми таких д≥й можуть бути представники
крим≥нал≥тету, корумпован≥ чиновники служб безпеки та податкових служб або
спец≥ально найн¤т≥ дл¤ цього люди та орган≥зац≥њ.
” к≥нцевому п≥дсумку сукупн≥сть негативних д≥й, щодо
силовоњ складовоњ економ≥чноњ безпеки, можна стисло сформулювати так:
1) ф≥зичн≥ ≥ моральн≥ впливи особистого спр¤муванн¤ (спр¤мован≥ проти
конкретноњ особистост≥); 2) негативн≥ д≥њ, спр¤мован≥ на завданн¤ шкоди
майну, включаючи загрози зменшенн¤ актив≥в п≥дприЇмства (орган≥зац≥њ) ≥ втрати
ним (нею) ф≥нансовоњ незалежност≥; 3) негативний вплив на ≥нформац≥йне
середовище субТЇкта господарюванн¤ (так званий промисловий шп≥онаж).
ќсновн≥ види д≥й з метою забезпеченн¤ силовоњ
складовоњ економ≥чноњ безпеки наведено в табл. 18.2.
ќ—Ќќ¬Ќ≤ ¬»ƒ» ƒ≤яЋ№Ќќ—“≤ —Ћ”∆Ѕ
ѕ≤ƒѕ–»™ћ—“¬ј (ќ–√јЌ≤«ј÷≤ѓ)
« ћ≈“ќё «јЅ≈«ѕ≈„≈ЌЌя —»Ћќ¬ќѓ — Ћјƒќ¬ќѓ …ќ√ќ (ѓѓ) Ѕ≈«ѕ≈ »
¬ид
д≥¤льност≥ |
Ќапр¤м
д≥¤льност≥ |
ѕ≥дрозд≥л
ф≥рми |
● «абезпеченн¤ ф≥зичноњ ≥ моральноњ безпеки
сп≥вроб≥тник≥в |
● ќхорона сп≥вроб≥тник≥в,
збиранн¤ ≥нформац≥њ та превентивн≥ д≥њ з метою запоб≥ганн¤ загроз≥
безпеки |
● —лужба
безпеки ● ≤нформац≥йно-анал≥тичний
п≥дрозд≥л |
● «абезпеченн¤ безпеки майна ≥ кап≥тал≥в п≥дприЇмства
(орган≥зац≥њ) |
● ќхорона майна (буд≥вель, споруд, устаткуванн¤,
транспорту) ● ќхорона перевезень ● —трахуванн¤ майна та ризик≥в ● «абезпеченн¤ безпеки ≥нвестуванн¤ |
● —лужба
безпеки ● ‘≥нансова
служба |
● Ѕезпека ≥нформац≥йного середовища ф≥рми |
● «ахист в≥д промислового шп≥онажу ● «биранн¤ ≥нформац≥њ про зовн≥шнЇ середовище б≥знесу |
● —лужба
безпеки ● ≤нформац≥йно-анал≥тичний
п≥дрозд≥л |
● «абезпеченн¤ спри¤тливого зовн≥шнього середовища
б≥знесу |
● ѕревентивн≥ д≥њ щодо запоб≥ганн¤ загрозам ● –обота з громадськ≥стю та пресою ● ѕол≥тика лоб≥юванн¤ |
● ¬ище кер≥вництво ф≥рми ● —лужба
з≥ звТ¤зк≥в з громадськ≥стю ● —лужба
безпеки |
18.4. —лужба безпеки
ф≥рми (п≥дприЇмства, орган≥зац≥њ)
ѕринципи
|
Ќа вс≥х великих ≥
середн≥х п≥дприЇмствах (в орган≥зац≥¤х) звичайно створюютьс¤ автономн≥ служби
безпеки, а безпека функц≥онуванн¤ невеликих ф≥рм може забезпечуватис¤ територ≥альними
(районними або м≥ськими) службами за договорами найму одного чи к≥лькох
охоронц≥в. “ак≥ служби охорони, ¤к правило, створюютьс¤ при м≥сцевих органах
внутр≥шн≥х справ або при державн≥й служб≥ безпеки. ѕр≥оритетним принципом
орган≥зац≥њ та функц≥онуванн¤ системи безпеки ф≥рми треба вважати њњ
комплексн≥сть, ¤ку можна зобразити у вигл¤д≥ тривим≥рноњ модел≥ (рис. 18.6).
–ис. 18.6.
“ипова тривим≥рна модель комплексноњ системи безпеки
ф≥рми (п≥дприЇмства, орган≥зац≥њ).
—лужба безпеки будь-¤коњ ф≥рми пост≥йно виконуЇ
певний комплекс завдань. √оловними з них дл¤ будь-¤коњ ф≥рми Ї так≥:
1) забезпеченн¤ безпеки виробничо-господарськоњ
д≥¤льност≥ та захисту в≥домостей, що вважаютьс¤ комерц≥йною таЇмницею даноњ
ф≥рми (п≥дприЇмства, орган≥зац≥њ);
2) орган≥зац≥¤ роботи з правового та
≥нженерно-техн≥чного захисту комерц≥йноњ таЇмниц≥ ф≥рми;
3) запоб≥ганн¤ необірунтованому допуску й
доступу до в≥домостей та роб≥т, ¤к≥ становл¤ть комерц≥йну таЇмницю;
4) орган≥зац≥¤ спец≥ального д≥ловодства, ¤ке
унеможливлюЇ несанкц≥оноване одержанн¤ в≥домостей, в≥днесених до комерц≥йноњ таЇмниц≥
в≥дпов≥дноњ ф≥рми;
5) ви¤вленн¤ ≥ локал≥зац≥¤ можливих канал≥в
витоку конф≥денц≥йноњ ≥нформац≥њ в процес≥ звичайноњ д≥¤льност≥ та в
екстремальних ситуац≥¤х;
6) забезпеченн¤ режиму безпеки за зд≥йсненн¤
вс≥х вид≥в д≥¤льност≥, включаючи зустр≥ч≥, переговори й наради у рамках
д≥лового сп≥вроб≥тництва ф≥рми з ≥ншими партнерами;
7) забезпеченн¤ охорони прим≥щень,
устаткуванн¤, оф≥с≥в, продукц≥њ та техн≥чних засоб≥в, необх≥дних дл¤ виробничоњ
або ≥ншоњ д≥¤льност≥;
8) забезпеченн¤ особистоњ безпеки кер≥вництва
та пров≥дних менеджер≥в ≥ спец≥ал≥ст≥в ф≥рми;
9) оц≥нка маркетингових ситуац≥й та
неправом≥рних д≥й конкурент≥в ≥ зловмисник≥в.
«розум≥ло, що перел≥к конкретних завдань стосовно
забезпеченн¤ системи безпеки ф≥рми залежно в≥д специф≥ки њњ д≥¤льност≥ може бути
б≥льшим або меншим, але в≥н завжди маЇ бути достатн≥м та обірунтованим.
‘ункц≥њ,
обТЇкти |
—укупн≥сть
конкретних завдань, що сто¤ть перед службою
безпеки ф≥рми, зумовлюЇ пев≠ний наб≥р
виконуваних нею функц≥й. «агальн≥ функц≥њ, що звичайно покладаютьс¤ на
службу безпеки ф≥рми (п≥дприЇмства, орган≥зац≥њ), наведено на рис. 18.7.
ѓх сформульовано достатньо конкретно й ч≥тко, що маЇ суттЇве практичне значенн¤.
–ис. 18.7. “ипов≥ функц≥њ служби
безпеки
ф≥рми (п≥дприЇмства, орган≥зац≥њ).
” нормативних документах, ¤к≥ визначають орган≥зац≥ю
д≥¤льност≥ служб безпеки ф≥рм, виокремлюютьс¤ конкретн≥ обТЇкти, що п≥дл¤гають
захисту в≥д потенц≥йних загроз ≥ протиправних пос¤гань. Ѕеручи загалом, до них
належать:
● персонал
(кер≥вн≥ прац≥вники; персонал, ¤кий волод≥Ї ≥нформац≥Їю, що становить
комерц≥йну таЇмницю ф≥рми);
● матер≥альн≥
засоби прац≥ та ф≥нансов≥ кошти (прим≥щенн¤, споруди, устаткуванн¤,
транспорт; валюта, коштовн≥ реч≥, ф≥нансов≥ документи);
● ≥нформац≥йн≥
ресурси з обмеженим доступом;
● засоби
й системи компТютеризац≥њ д≥¤льност≥ ф≥рми (п≥дприЇмства, орган≥зац≥њ);
● техн≥чн≥
засоби та системи охорони й захисту матер≥альних та ≥нформац≥йних ресурс≥в.
—лужба безпеки ф≥рми завжди маЇ бути готовою до
подоланн¤ критичноњ (кризовоњ) ситуац≥њ, що може постати через з≥ткненн¤ ≥нтерес≥в
б≥знесу та злочинного св≥ту. ƒл¤ управл≥нн¤ безпекою багато ¤к≥ ф≥рми створюють
так зван≥ кризов≥ групи, до складу ¤ких вход¤ть кер≥вник ф≥рми, юрист,
ф≥нансист ≥ кер≥вник служби безпеки. √оловна мета д≥¤льност≥ кризовоњ групи Ч
протид≥¤ти зовн≥шн≥м загрозам дл¤ безпеки ф≥рми.
1. ≈коном≥чна безпека в систем≥ д≥¤льност≥ ф≥рми за ринкових умов господарюванн¤.
2. ќбірунтуванн¤ функц≥ональних ц≥лей економ≥чноњ безпеки п≥дприЇмства (орган≥зац≥њ).
3. ќбТЇктивно необх≥дний склад функц≥ональних елемент≥в економ≥чноњ безпеки субТЇкт≥в господарюванн¤.
4. “ипова схема процесу забезпеченн¤ необх≥дного р≥вн¤ економ≥чноњ безпеки п≥дприЇмств та орган≥зац≥й.
5. ћетодичн≥ основи визначенн¤ та оц≥нки дос¤гнутого р≥вн¤ економ≥чноњ безпеки того чи того субТЇкта господарюванн¤.
6. ќсобливост≥ забезпеченн¤ економ≥чноњ безпеки п≥дприЇмства (орган≥зац≥њ) за окремими функц≥ональними складовими.
7. «м≥стова характеристика процесу забезпеченн¤ ф≥нансовоњ безпеки субТЇкт≥в б≥знесовоњ д≥¤льност≥.
8. ќрган≥зац≥йно-економ≥чне обірунтуванн¤ необх≥дност≥ включенн¤ силовоњ складовоњ в сукупн≥сть елемент≥в економ≥чноњ безпеки п≥дприЇмства (орган≥зац≥њ).
9. ќбТЇктивна доц≥льн≥сть створенн¤ та функц≥онуванн¤ служби безпеки ф≥рми за ринкових умов д≥¤льност≥.
10. ”згодженн¤
конкретних завдань ≥ функц≥й служб безпеки п≥дприЇмств та орган≥зац≥й.