–озд≥л
12. ¬»–ќЅЌ»„ј “ј —ќ÷≤јЋ№Ќј ≤Ќ‘–ј—“–” “”–ј
12.1. ѕон¤тт¤, види ≥ значенн¤ ≥нфраструктури
–езультативн≥сть господарськоњ
д≥¤льност≥ п≥дприЇмства визначаЇтьс¤ р≥внем орган≥зац≥њ не т≥льки основних
виробничих процес≥в. «а умов пост≥йного вдосконаленн¤ техн≥чноњ бази виробництва
все б≥льшого значенн¤ набувають проблеми рац≥ональноњ орган≥зац≥њ допом≥жних та
обслуговуючих процес≥в, тобто розвитку ≥нфраструктури п≥дприЇмства.
≤нфраструктура (в≥д лат. infra Ч нижче, п≥д та structura Ч побудова, розм≥щенн¤) Ч це
сукупн≥сть складових частин будь-¤кого обТЇкта, що мають п≥дпор¤дкований
(допом≥жний) характер ≥ забезпечують умови дл¤ нормальноњ роботи обТЇкта в
ц≥лому.
≤нфраструктура п≥дприЇмства Ч це комплекс цех≥в, господарств ≥ служб п≥дприЇмства, ¤к≥ забезпечують
необх≥дн≥ умови дл¤ функц≥онуванн¤ п≥дприЇмства в ц≥лому. ≤нфраструктура Ч це
своЇр≥дний Ђтил виробництваї, без ¤кого неможлива його нормальна робота. –озр≥зн¤ють виробничу та соц≥альну
≥нфраструктури (рис. 12.1).
ƒо виробничоњ ≥нфраструктури п≥дприЇмства
належать п≥дрозд≥ли, ¤к≥ не беруть безпосередньоњ участ≥ у створенн≥ проф≥льноњ
продукц≥њ, але своЇю д≥¤льн≥стю створюють умови, необх≥дн≥ дл¤ роботи основних
виробничих цех≥в. —оц≥альна
≥нфраструктура забезпечуЇ задоволенн¤ соц≥ально-побутових ≥ культурних
потреб прац≥вник≥в п≥дприЇмства.
–ис.
12.1. ≈лементи ≥нфраструктури п≥дприЇмства.
¬иробнича ≥нфраструктура
суттЇво впливаЇ на економ≥ку п≥дприЇмства. «а сучасних умов господарюванн¤ у
сфер≥ техн≥чного обслуговуванн¤ виробництва на р≥зногалузевих п≥дприЇмствах
працюЇ 45Ч50% загальноњ к≥лькост≥ персоналу. ÷е зумовлено не т≥льки великими
обс¤гами роб≥т ≥з обслуговуванн¤ основного виробництва: багато допом≥жних та
обслуговуючих операц≥й мають такий характер, що њх дуже складно механ≥зувати.
«ростанн¤ рол≥ та значенн¤
виробничоњ ≥нфраструктури по¤снюЇтьс¤ тим, що:
1) п≥двищенн¤ р≥вн¤
механ≥зац≥њ та автоматизац≥њ виробничих процес≥в зб≥льшуЇ обс¤ги ≥ складн≥сть
роб≥т з ремонту й налагоджуванн¤ устаткуванн¤, потребуЇ розширенн¤ номенклатури
≥нструменту, оснастки та пристосувань;
2) перех≥д до нових
технолог≥й та ≥нтенсиф≥кац≥¤ технолог≥чних режим≥в роботи устаткуванн¤ п≥двищуЇ
вимоги до ¤кост≥ та зб≥льшуЇ потребу в р≥зних видах енерг≥њ;
3) ускладненн¤ виробничих
процес≥в ≥ поглибленн¤ внутр≥шньовиробничих звТ¤зк≥в м≥ж п≥дрозд≥лами зб≥льшують
обс¤ги роб≥т ≥з транспортуванн¤ вантаж≥в;
4) навантаженн¤ на
комун≥кац≥йн≥ мереж≥ ≥ природоохоронн≥ споруди пост≥йно зростають.
ƒл¤ дос¤гненн¤ високих
виробничо-господарських результат≥в важливо створити комфортне соц≥альне середовище,
спри¤тливий психолог≥чний кл≥мат у трудовому колектив≥ й соц≥альну мотивац≥ю
прац≥, тобто сформувати активно функц≥онуючу соц≥альну ≥нфраструктуру. ”се це
безпосередньо впливаЇ на р≥вень продуктивност≥ прац≥ та к≥нцев≥ результати
д≥¤льност≥ п≥дприЇмства.
” ц≥лому усп≥шне господарюванн¤
в ринкових умовах неможливе без збалансованого розвитку ¤к основного
виробництва, так ≥ виробничоњ та соц≥альноњ ≥нфраструктур п≥дприЇмства.
12.2. —истема техн≥чного обслуговуванн¤
«агальна |
Ќеобх≥дними умовами нормального переб≥гу виробничих
процес≥в на п≥дприЇмств≥ Ї: пост≥йне п≥дтримуванн¤ в робочому стан≥ машин та
устаткуванн¤, ≥нших засоб≥в прац≥; своЇчасне забезпеченн¤ робочих м≥сць
сировиною, матер≥алами, ≥нструментом, енерг≥Їю; виконанн¤ транспортних операц≥й
та ≥нших звТ¤заних з ними роб≥т. ”се це маЇ зд≥йснювати ефективно д≥юча система техн≥чного обслуговуванн¤ виробництва.
” межах системи техн≥чного обслуговуванн¤ виробництва виконуютьс¤ так≥
функц≥њ:
● ремонт
технолог≥чного, енергетичного, транспортного та ≥ншого устаткуванн¤, догл¤д за
ним ≥ налагоджуванн¤;
● забезпеченн¤
робочих м≥сць ≥нструментом ≥ пристосуванн¤ми ¤к власного виробництва, так ≥
придбаними (купленими) у спец≥ал≥зованих виробник≥в;
● перем≥щенн¤
вантаж≥в, виконанн¤ вантажно-розвантажувальних роб≥т;
● забезпеченн¤
п≥дрозд≥л≥в п≥дприЇмства електричною й тепловою енерг≥Їю, паром, газом, стиснутим
пов≥тр¤м тощо;
● своЇчасне
забезпеченн¤ виробничих цех≥в (д≥льниць, окремих виробництв) сировиною,
основними та допом≥жними матер≥алами, паливом;
● складуванн¤ ≥
збер≥ганн¤ завезених (придбаних) матер≥альних ресурс≥в, а також
нап≥вфабрикат≥в, окремих складальних одиниць, готових вироб≥в.
ƒо системи техн≥чного
обслуговуванн¤ виробництва вход¤ть в≥дпов≥дн≥ структурн≥ п≥дрозд≥ли
п≥дприЇмства, що зд≥йснюють перел≥чен≥ функц≥њ (рис. 12.2).
–ис.
12.2. —труктурн≥ елементи системи техн≥чного
обслуговуванн¤ п≥дприЇмства.
–емонтне |
ћашини та устаткуванн¤ складаютьс¤ ≥з багатьох
конструктивних елемент≥в, ¤к≥ в процес≥ експлуатац≥њ зазнають р≥зних навантажень
≥ тому зношуютьс¤ нер≥вном≥рно. ¬иникаЇ необх≥дн≥сть в≥дновленн¤ та зам≥ни
зношених частин устаткуванн¤, ¤ке ще придатне дл¤ дальшого використанн¤.
–емонт Ч це процес в≥дновленн¤ початковоњ
д≥Їспроможност≥ устаткуванн¤, ¤ку було втрачено в результат≥ виробничого використанн¤.
ѕ≥дрозд≥ли, що вход¤ть до складу ремонтного господарства, зд≥йснюють техн≥чне
обслуговуванн¤ та ремонт засоб≥в прац≥, монтаж ≥ введенн¤ в д≥ю нового
устаткуванн¤, виготовленн¤ запасних частин ≥ нестандартного обладнанн¤,
модерн≥зац≥ю д≥ючих машин та устаткуванн¤.
Ќа практиц≥ застосовують три
форми орган≥зац≥њ ремонтно-проф≥лактичних роб≥т залежно в≥д масштаб≥в виробництва.
«а централ≥зованоњ форми весь
ремонтний персонал п≥дприЇмства п≥дпор¤дковано головному механ≥ку. ƒецентрал≥зована форма, навпаки,
передбачаЇ, що вс≥ види ремонтних роб≥т виконуютьс¤ персоналом цехових
ремонтних баз, що њх п≥дпор¤дковано начальникам цех≥в. «м≥шана форма орган≥зац≥њ
ремонту поЇднуЇ в соб≥ централ≥зац≥ю й децентрал≥зац≥ю: техн≥чне
обслуговуванн¤ та поточний ремонт зд≥йснюЇ ремонтний персонал виробничих цех≥в,
а кап≥тальний ремонт, модерн≥зац≥ю, виготовленн¤ запасних частин ≥ нестандартного
устаткуванн¤ Ч персонал ремонтно-механ≥чного цеху.
«алежно в≥д того, ¤к
визначаютьс¤ потреби в ремонтних роботах, розр≥зн¤ють систему
планово-запоб≥жного ремонту (систему ѕ«–) ≥ систему ремонту за результатами
техн≥чноњ д≥агностики.
—уть системи ѕ«– пол¤гаЇ в т≥м, що вс≥ запоб≥жн≥ заходи та ремонти
зд≥йснюютьс¤ в≥дпов≥дно до встановлених заздалег≥дь норматив≥в. ѕ≥сл¤
в≥дпрацюванн¤ кожною ф≥зичною одиницею устаткуванн¤ (одиницею транспортного
засобу) певноњ, визначеноњ норма≠тивами к≥лькост≥ годин провод¤ть його огл¤ди
та планов≥ ремонти, чергов≥сть ≥ посл≥довн≥сть ¤ких залежить в≥д призначенн¤
засобу прац≥, його конструктивних особливостей, умов експлуатац≥њ.
¬изначенн¤ обс¤г≥в ≥ вид≥в
ремонтних роб≥т у систем≥ ремонту за
результатами техн≥чноњ д≥агностики зд≥йснюЇтьс¤ залежно в≥д фактичноњ
потреби в них п≥сл¤ обТЇктивного контролю техн≥чного стану того чи того виду
засоб≥в прац≥.
ѕерша з наведених систем
забезпечуЇ б≥льшу над≥йн≥сть, безпереб≥йну експлуатац≥ю устаткуванн¤ та ≥нших
засоб≥в прац≥, натом≥сть друга Ї значно дешевшою.
Ќа в≥тчизн¤них п≥дприЇмствах
найб≥льш поширеною Ї система ѕ«–. ¬она передбачаЇ проведенн¤ техн≥чного
(м≥жремонтного) обслуговуванн¤ конкретних засоб≥в прац≥, њхн≥х пер≥одичних
планових ремонт≥в ≥ модерн≥зац≥њ. ” процес≥ техн≥чного
обслуговуванн¤ усуваютьс¤ др≥бн≥ несправност≥ засоб≥в прац≥, провод¤тьс¤
огл¤ди стану окремих вузл≥в та агрегат≥в, зд≥йснюЇтьс¤ зам≥на мастила та регулюванн¤
певних механ≥зм≥в. ѕланов≥ ремонти залежно в≥д обс¤гу, складност≥ й терм≥ну
проведенн¤ роб≥т под≥л¤ютьс¤ на поточн≥ та кап≥тальн≥.
ѕоточний ремонт зд≥йснюЇтьс¤ дл¤ гарантованого забезпеченн¤
нормального функц≥онуванн¤ устаткуванн¤ та ≥нших засоб≥в прац≥. ” процес≥ поточного ремонту зам≥нюютьс¤ або в≥дновлюютьс¤
окрем≥ детал≥ (вузли) засоб≥в прац≥, провод¤тьс¤ регулювальн≥ операц≥њ.
ѕ≥д час проведенн¤ кап≥тального ремонту обладнанн¤ ≥ транспортних
засоб≥в зд≥йснюЇтьс¤: повне њх розбиранн¤; ремонт спрацьованих деталей та
вузл≥в (в т≥м числ≥ базових); зам≥на тих, що не п≥дл¤гають ремонту; регулюванн¤
й випробовуванн¤ п≥д навантаженн¤м. ћодерн≥зац≥¤
засоб≥в прац≥ (передовс≥м технолог≥чного устаткуванн¤) проводитьс¤ з метою
п≥двищенн¤ њхнього техн≥чного р≥вн¤ (розширенн¤ технолог≥чних можливостей,
зростанн¤ продуктивност≥) способом часткових зм≥н конструкц≥њ.
” систем≥ ѕ«– регламентац≥¤
ремонтних роб≥т зд≥йснюЇтьс¤ за допомогою к≥лькох норматив≥в. √оловними з них
Ї:
● ремонтний цикл Ч пром≥жок часу м≥ж двома
кап≥тальними ремонтами або м≥ж початком експлуатац≥њ та першим кап≥тальним ремонтом;
● м≥жремонтний пер≥од Ч пром≥жок часу
роботи устаткуванн¤ чи ≥ншого засобу прац≥ м≥ж двома сум≥жними (черговими)
ремонтами;
● структура ремонтного циклу Ч перел≥к ≥
посл≥довн≥сть планових ремонт≥в, процес≥в техн≥чного обслуговуванн¤ в межах одного
ремонтного циклу;
● категор≥¤ складност≥ ремонту Ч показник,
¤кий визначаЇ трудом≥стк≥сть планового ремонту того чи того виду технолог≥чного
устаткуванн¤ проти трудом≥сткост≥ ремонту еталонноњ ф≥зичноњ одиниц≥.
≤нструментальне господарство |
≤нструментальне господарство Ч це сукупн≥сть
внутр≥шньовиробничих п≥дрозд≥л≥в п≥дприЇмства, що зайн¤т≥ придбанн¤м, проектуванн¤м,
виготовленн¤м, в≥дновленн¤м ≥ ремонтом технолог≥чноњ оснастки, њњ обл≥ком,
збер≥ганн¤м ≥ видачею на робоч≥ м≥сц¤. ѕон¤тт¤ технолог≥чноњ остнастки
(≥нструменту) поширюЇтьс¤ на вс≥ види р≥зального, вим≥рювального та
складального ≥нструменту, а також на штампи, пресформи, р≥зноман≥тн≥ пристроњ.
≤нструментальне
господарство Ї одним з найважлив≥ших елемент≥в системи техн≥чного обслуговуванн¤ виробництва. ¬итрати
на ≥нструмент у масовому виробництв≥ дос¤гають 25Ч30%, у
сер≥йному Ч 10Ч15%, а в др≥бносер≥йному та одиничному Ч близько 5% вартост≥
устаткуванн¤.
ѕ≥дрозд≥ли, ¤к≥ вход¤ть до
складу ≥нструментального господарства п≥дприЇмства, виконують в≥дпов≥дн≥ конкретн≥
функц≥њ. ≤нструментальний в≥дд≥л
займаЇтьс¤ постачанн¤м ≥нструмент≥в ≥ пристроњв, що виготовл¤ютьс¤ на
спец≥ал≥зованих ≥нструментальних заводах, а також проектуванн¤м технолог≥чноњ
оснастки дл¤ власних потреб. ≤нструментальний
цех зд≥йснюЇ виготовленн¤, ремонт ≥ в≥дновленн¤ спец≥альноњ оснастки
(≥нструменту) загального користуванн¤. ”весь придбаний, виготовлений ≥
в≥дремонтований (в≥дновлений) ≥нструмент надходить до центрального ≥нструментального складу. “ут зд≥йснюЇтьс¤ його
прийманн¤, обл≥к, збер≥ганн¤ та видача цехам (д≥льниц¤м,
виробництвам)-споживачам. ЅезпосереднЇ обслуговуванн¤ робочих м≥сць
технолог≥чною оснасткою забезпечують цехов≥
≥нструментально-роздавальн≥ комори. ¬они одержують в≥д центрального ≥нструментального
складу технолог≥чну оснастку, збер≥гають њњ оборотний фонд, збирають ≥
передають до центрального складу зношений ≥нструмент.
ер≥вництво
≥нструментальним господарством зд≥йснюЇ головний технолог п≥дприЇмства, ¤кому
п≥дпор¤дковано ≥нструментальний в≥дд≥л (бюро), ≥нструментальний цех ≥
центральний ≥нструментальний склад. ÷ехов≥ ≥нструментально-роздавальн≥
комори п≥дпор¤дковано начальнику в≥дпов≥дного цеху.
Ѕезпосередн≥й процес управл≥нн¤
≥нструментальним господарством передбачаЇ: визначенн¤ потреби в ≥нструмент≥;
орган≥зац≥ю власного виробництва оснастки; придбанн¤ необх≥дного ≥нструменту в
спец≥ал≥зованих виробник≥в (продавц≥в); орган≥зац≥ю належноњ експлуатац≥њ
≥нструменту виробничими п≥дрозд≥лами п≥дприЇмства.
–озрахунки р≥чноњ потреби в
≥нструмент≥ зд≥йснюють, виход¤чи ≥з запланованих обс¤г≥в виробництва продукц≥њ,
номенклатури потр≥бноњ дл¤ цього оснастки ≥ норм витрат ≥нструменту. Ќорму
витрат ≥нструменту встановлюють залежно в≥д типу виробництва. ” масовому
виробництв≥ њњ розраховують на операц≥ю, деталь або вир≥б. ¬ одиничному та
др≥бносер≥йному виробництв≥ норма витрати ≥нструменту встановлюЇтьс¤ в
узагальненому вигл¤д≥ (наприклад, на 100 годин роботи того чи того виду
технолог≥чного устаткуванн¤).
ќбс¤ги
власного виробництва технолог≥чноњ оснастки обумовлюютьс¤ загальною р≥чною
потребою в ≥нструмент≥ та можливост¤ми придбанн¤ певноњ його
частини на ринку (розм≥щенн¤ замовленн¤ на виготовленн¤ ≥нструменту на
сторон≥). ѕри цьому враховуЇтьс¤, що потреба п≥дприЇмства в ≥нструмент≥
частково покриваЇтьс¤ за рахунок його в≥дновленн¤ власними силами.
” комплекс роб≥т з експлуатац≥њ
технолог≥чноњ оснастки включаютьс¤: орган≥зац≥¤ надходженн¤, збер≥ганн¤, видач≥
та обл≥ку руху; орган≥зац≥¤ заточуванн¤, ремонту та оновленн¤; нагл¤д за станом
≥ дотриманн¤м встановлених правил експлуатац≥њ.
“ранспортне |
ѕроцес виготовленн¤
продукц≥њ на п≥дприЇмств≥ супроводжуЇтьс¤ перем≥щенн¤м певноњ к≥лькост≥
р≥зноман≥тних вантаж≥в (сировини, матер≥ал≥в, палива, в≥дход≥в виробництва,
готовоњ продукц≥њ), що потребуЇ значних витрат на транспортне обслуговуванн¤
виробництва, ч≥тка орган≥зац≥¤ ¤кого забезпечуЇ поЇднанн¤ вс≥х елемент≥в виробничого
процесу.
омплекс п≥дрозд≥л≥в, що
займаЇтьс¤ вантажно-розвантажуваль≠ними роботами та перем≥щенн¤м вантаж≥в,
утворюЇь транспортне господарство.
…ого склад залежить в≥д характеру продукц≥њ, типу та обс¤г≥в виробництва. Ќа
п≥дприЇмствах з великими обс¤гами перевезень вантаж≥в орган≥зовуютьс¤ спец≥ал≥зован≥ цехи зал≥зничного, автомоб≥льного та
≥нших вид≥в транспорту. Ќа
середн≥х ≥ невеликих п≥дприЇмствах
створюЇтьс¤ Їдиний транспортний цех.
” будь-¤кому раз≥ транспортне господарство п≥дприЇмства очолюЇ начальник транспортно-технолог≥чного в≥дд≥лу,
до складу ¤кого здеб≥льшого вход¤ть техн≥чне бюро, бюро орган≥зац≥њ перевезень,
диспетчерська служба, бюро тари.
”с¤ сукупн≥сть транспортних
операц≥й на п≥дприЇмств≥ зд≥йснюЇтьс¤ за допомогою трьох взаЇмозвТ¤заних вид≥в
транспорту. «овн≥шн≥й транспорт
забезпечуЇ звТ¤зок п≥дприЇмства з приймальними пунктами транспорту загального
користуванн¤ (зал≥зничними станц≥¤ми, водними та аеропортами), а також з≥
складами м≥сцевих контрагент≥в. ћ≥жцеховий
транспорт використовуЇтьс¤ дл¤ перевезень вантаж≥в
по територ≥њ п≥дприЇмства (м≥ж цехами, службами, складами). ”правл≥нн¤
зовн≥шн≥м ≥ м≥жцеховим транспортом покладаЇтьс¤ на начальника транспортного
в≥дд≥лу чи начальника транспортного цеху. ¬нутр≥шньоцеховий
транспорт виконуЇ транспортн≥ операц≥њ в межах окремого цеху. ¬≥н, у свою
чергу, под≥л¤Їтьс¤ на загальноцеховий (перевезенн¤ вантаж≥в м≥ж цеховими
складами, д≥льниц¤ми, технолог≥чними л≥н≥¤ми) ≥ м≥жоперац≥йний (звТ¤зок м≥ж
окремими робочими м≥сц¤ми). ”правл≥нн¤ ним
зд≥йснюють кер≥вники в≥дпов≥дних цех≥в.
” процес≥ управл≥нн¤ транспортним господарством визначаютьс¤ потоки вантаж≥в та обс¤ги перевезень вантаж≥в, зд≥йснюЇтьс¤ виб≥р ≥ встановлюЇтьс¤ необх≥дна к≥льк≥сть транспортних засоб≥в, складаютьс¤ плани перевезень вантаж≥в, виконуЇтьс¤ оперативне регулюванн¤ транспортного обслуговуванн¤ виробництва.
¬ основу плануванн¤ транспортного
господарства беруть визначенн¤ вантажопоток≥в,
тобто к≥лькост≥ вантаж≥в (у тоннах, кубометрах, штуках), що перем≥щуютьс¤ в
заданому напр¤мку на певну в≥дстань за конкретний пром≥жок часу. –озм≥ри ≥
маршрути окремих поток≥в вантаж≥в розраховуютьс¤ на баз≥ виробничоњ програми п≥дприЇмства,
норм витрати матер≥альних ресурс≥в ≥ в≥дстан≥ перевезень. —ума вс≥х
вантажопоток≥в, зд≥йснюваних ус≥ма видами транспорту, становить р≥чний
загальний обс¤г перевезень вантаж≥в.
¬иб≥р вид≥в транспортних
засоб≥в залежить в≥д обс¤г≥в перевезень, габарит≥в ≥ ф≥зико-х≥м≥чних
властивостей вантаж≥в, в≥дстан≥ та напр¤мк≥в њх перем≥щенн¤. –озрахунки
необх≥дноњ к≥лькост≥ транспортних засоб≥в кожного виду зд≥йснюютьс¤ з
урахуванн¤м добового обс¤гу перевезень вантаж≥в, вантажоп≥дйомност≥
транспортних засоб≥в ≥ к≥лькост≥ рейс≥в за добу.
ѕлануванн¤ роботи транспортного
господарства пол¤гаЇ в розробц≥ р≥чних (квартальних) ≥ календарних (м≥с¤чних,
добових) план≥в, а також у оперативному регулюванн≥ перевезень. ” р≥чних ≥
квартальних планах розраховуютьс¤ обс¤ги перевезень вантаж≥в, к≥льк≥сть
транспортних засоб≥в ≥ механ≥зм≥в, обс¤ги вантажно-розвантажувальних роб≥т та
≥нш≥ показники господарськоњ д≥¤льност≥ транспортного господарства. алендарн≥
плани м≥ст¤ть завданн¤ на м≥с¤ць (добу, зм≥ну) ≥ складаютьс¤ за окремими
транспортними маршрутами. ” них зазначаютьс¤ види вантаж≥в, пункти в≥дправленн¤
та прийн¤тт¤, час початку й зак≥нченн¤ перевезень.
≈нергетичне |
”досконаленн¤ техн≥ко-технолог≥чноњ бази виробництва, зб≥льшенн¤ потужност≥ та ≥нтенсиф≥кац≥¤
використанн¤ машин (агрегат≥в) обТЇктивно
зб≥льшують споживанн¤ р≥зних вид≥в енерг≥њ. „астка витрат на енерг≥ю в
структур≥ соб≥вартост≥ продукц≥њ маЇ тенденц≥ю до зростанн¤. ќск≥льки енерг≥¤
(електроенерг≥¤ насамперед) не може накопичуватис¤, тобто процес њњ виробництва
зб≥гаЇтьс¤ з процесом споживанн¤, будь-¤к≥ порушенн¤ енергопостачанн¤ завдають
п≥дприЇмству значних збитк≥в. ”се це п≥двищуЇ значенн¤ безперешкодного функц≥онуванн¤ енергетичного господарства п≥дприЇмства.
ƒо складу енергетичного
господарства зазвичай вход¤ть так≥ окрем≥ його види:
● електросилове Ч знижувальн≥ п≥дстанц≥њ,
генераторн≥ та трансформаторн≥ установки, електричн≥ мереж≥, акумул¤торне господарство;
● теплосилове Ч котельн≥, компресори,
теплосилов≥ мереж≥, водопостачанн¤, канал≥зац≥¤;
● газове Ч газогенераторн≥ станц≥њ, газов≥
мереж≥, холодильн≥ та вентил¤ц≥йн≥ установки;
● п≥чне Ч нагр≥вальн≥ й терм≥чн≥ печ≥;
● слабкострумове Ч власна телефонна
станц≥¤, р≥зн≥ види звТ¤зку (у т≥м числ≥ диспетчерського та селекторного);
● енергоремонтне Ч техн≥чне
обслуговуванн¤, ремонт ≥ модерн≥зац≥¤ р≥зноман≥тного енергообладнанн¤.
ер≥вництво енергетичним
господарством за значних обс¤г≥в споживанн¤ енерг≥њ зд≥йснюЇ головний енергетик
п≥дприЇмства. ЅезпосереднЇ виконанн¤ функц≥й енергозабезпеченн¤ виробництва
покладаЇтьс¤ на в≥дд≥л головного
енергетика, енергоцех ≥ в≥дпов≥дн≥ лаборатор≥њ. Ќа невеликих п≥дприЇмствах
енергетичне господарство п≥дпор¤дковуЇтьс¤ головному механ≥ку.
¬ основу
орган≥зац≥њ енергогосподарства покладаютьс¤ розрахунки планового ≥ зв≥тного
енергетичного баланс≥в п≥дприЇмства. –озробка
планового енергетичного балансу зд≥йснюЇтьс¤ з метою: по-перше, визначенн¤ потреби
в палив≥ та енерг≥њ з урахуванн¤м допустимих втрат у внутр≥шн≥х мережах
(витратна частина балансу); по-друге, обірунтуванн¤ способ≥в забезпеченн¤ цих
потреб за рахунок виробництва енерг≥њ
власними генеруючими установками, проектуванн¤ оптимальних режим≥в њхньоњ
роботи, одержанн¤ енерг≥њ з≥ сторони, використанн¤ вторинних енергоресурс≥в
(прибуткова частина балансу).
«в≥тний енергетичний баланс використовуЇтьс¤ дл¤ анал≥зу фактичного стану енергозабезпеченн¤ п≥дприЇмства й контролю використанн¤ енергоресурс≥в. ¬≥н також служить вих≥дною базою дл¤ розробки стратег≥чних та оперативних заход≥в дл¤ обТЇктивно необх≥дноњ економ≥њ паливно-енергетичних ресурс≥в.
—кладське |
”мовою безперервного переб≥гу виробничих процес≥в на
п≥дприЇмствах Ї створенн¤ певних запас≥в сировини, матер≥ал≥в, палива,
комплектувальних вироб≥в, а також м≥жцехових ≥ внутр≥шньоцехових запас≥в
нап≥вфабрикат≥в власного виготовленн¤. ”с≥ ц≥ запаси збер≥гаютьс¤ на р≥зних
складах п≥дприЇмства, сукупн≥сть ¤ких утворюЇ його складське господарство.
—труктура складського
господарства п≥дприЇмства формуЇтьс¤ п≥д впливом низки чинник≥в, головними з
¤ких Ї: номенклатура матер≥ал≥в, що споживаютьс¤; тип, р≥вень спец≥ал≥зац≥њ та
обс¤ги виробництва.
ƒосв≥д господарюванн¤
п≥дтверджуЇ доц≥льн≥сть створенн¤ трьох вид≥в
склад≥в на п≥дприЇмствах:
● матер≥альних (п≥дпор¤дкованих в≥дд≥лу
матер≥ально-техн≥ч≠ного постачанн¤) Ч дл¤ збер≥ганн¤ запас≥в сировини,
матер≥ал≥в, палива, комплектувальних вироб≥в та ≥нших матер≥альних ц≥нностей,
що надход¤ть на п≥дприЇмство ззовн≥;
● виробничих Ч дл¤ збер≥ганн¤
нап≥вфабрикат≥в власного виготовленн¤; до них включають також центральний
≥нструментальний склад, цехов≥ ≥нструментально-роздавальн≥ комори, склади
запасних частин та устаткуванн¤;
● збутових Ч дл¤ збер≥ганн¤ готовоњ
продукц≥њ та в≥дход≥в виробництва, що п≥дл¤гають реал≥зац≥њ; њх п≥дпор¤дковано
в≥дд≥лу збуту п≥дприЇмства.
ќрган≥зац≥¤ складського
господарства передбачаЇ прийманн¤, розм≥щенн¤, збер≥ганн¤, п≥дготовку до виробничого
використанн¤, видачу та обл≥к руху матер≥альних ресурс≥в.
«авезенн¤ матер≥ал≥в на склади
п≥дприЇмства зд≥йснюЇтьс¤ в≥дпов≥дно до оперативних план≥в в≥дд≥лу матер≥ально-техн≥чного
постачанн¤. ћатер≥али, що надход¤ть, обовТ¤зково п≥дл¤гають к≥льк≥сному та
¤к≥сному прийманню. ≥льк≥сне прийманн¤ означаЇ перев≥рку в≥дпов≥дност≥
к≥лькост≥, обс¤г≥в ≥ номенклатури матер≥ал≥в записам у супров≥дних документах.
як≥сне прийманн¤ проводитьс¤ з метою встановленн¤ в≥дпов≥дност≥ одержаних
вантаж≥в стандартам, техн≥чним умовам, зразкам та ≥ншим вимогам, обумовленим у
договор≥ поставки.
–озм≥щенн¤ ≥ збер≥ганн¤
матер≥альних ресурс≥в на складах п≥дприЇмства може зд≥йснюватис¤ трьома способами.
—ортове розм≥щенн¤ передбачаЇ
закр≥пленн¤ за кожним видом матер≥ал≥в пост≥йного м≥сц¤ його збер≥ганн¤. «а парт≥онного способу кожна парт≥¤
матер≥ал≥в, що над≥йшла на п≥дприЇмство, збер≥гаЇтьс¤ окремо. омплектне розм≥щенн¤ Ї р≥зновидом сортового
та означаЇ розм≥щенн¤ матер≥ал≥в комплектами, що в≥дпускаютьс¤ у виробництво.
¬ажливою функц≥Їю складського
господарства Ї також п≥дготовка матер≥ал≥в до њх виробничого використанн¤,
тобто комплектуванн¤, нар≥зка, розкр≥й тощо. ÷≥ роботи виконують загот≥вельн≥
в≥дд≥ленн¤ (д≥льниц≥) матер≥альних склад≥в п≥дприЇмства.
¬идача матер≥ал≥в з≥ склад≥в
зд≥йснюЇтьс¤ в межах л≥м≥ту, що його розраховуЇ в≥дд≥л постачанн¤, виход¤чи з
виробничоњ програми та в≥дпов≥дних витрат матер≥альних ресурс≥в.
ќбл≥к руху матер≥альних
ресурс≥в ведетьс¤ за допомогою картотеки ¤к на складах п≥дприЇмства
(к≥льк≥сно-сортовий обл≥к), так ≥ в бухгалтер≥њ
(к≥льк≥сно-варт≥сний обл≥к). ¬ окрем≥й картц≥ зазначаютьс¤
номенклатурний номер матер≥алу, його найменуванн¤, марка, сорт, одиниц¤ вим≥ру ≥ ц≥на, а також ф≥ксуютьс¤ вс≥
надходженн¤ та видач≥ матер≥алу. «а
картотекою допомогою розраховуютьс¤ залишки матер≥ал≥в, ¤к≥ пор≥внюютьс¤
з нормами запасу збер≥ганн¤ й л≥м≥тами.
12.3. —оц≥альна ≥нфраструктура й соц≥альна
д≥¤льн≥сть п≥дприЇмства
¬иробництво Ч це комплексний процес створенн¤ матер≥альних благ, нев≥дТЇмною складовою ¤кого Ї люди ≥ взаЇмов≥дносини м≥ж ними. “ому кожне п≥дприЇмство становить не лише складну виробничо-економ≥чну, а й не менш складну соц≥альну систему. Ќа результативн≥сть д≥¤льност≥ п≥дприЇмства пом≥тно впливають соц≥ально-культурн≥ чинники зовн≥шнього середовища. “ому сучасн≥ п≥дприЇмства обТЇктивно мус¤ть спр¤мовувати певну частину своњх зусиль ≥ ресурс≥в на вир≥шенн¤ ¤к внутр≥шн≥х, так ≥ зовн≥шн≥х проблем соц≥ального характеру.
’арактеристика |
—оц≥альн≥ потреби прац≥вник≥в п≥дприЇмства
охоплюють широке коло питань: пол≥пшенн¤ умов прац≥ та охорони здоровТ¤, побуту
прац≥вник≥в ≥ член≥в њх с≥мей, соц≥ально-куль≠турного обслуговуванн¤.
«абезпеченн¤ соц≥альних потреб трудових колектив≥в зд≥йснюЇтьс¤ сукупн≥стю
певних п≥дрозд≥л≥в соц≥альноњ ≥нфраструктури
п≥дприЇмства, до складу ¤ких можуть входити: 1) њдальн≥, кафе, буфети; 2) л≥карн≥, пол≥кл≥н≥ки, медпункти;
3) власн≥ житлов≥ будинки, заклади побутового обслуговуванн¤;
4) школи, профес≥йно-техн≥чн≥ училища, факультети та курси п≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ;
5) дит¤ч≥ дошк≥льн≥ заклади, б≥бл≥отеки, клуби (палаци культури);
6) бази та будинки в≥дпочинку, спортивн≥ споруди тощо.
”триманн¤
вс≥Їњ можливоњ (необх≥дноњ) сукупност≥ обТЇкт≥в соц≥альноњ ≥нфраструктури
кожним п≥дприЇмством потребуЇ чималих кошт≥в.
«а умов кризового стану ≥ звТ¤заноњ з цим обмеженост≥ ф≥нансових ресурс≥в багато
¤к≥ п≥дприЇмства змушен≥ передати створен≥ ран≥ше окрем≥ обТЇкти соц≥альноњ
≥нфраструктури в п≥дпор¤дкуванн¤ м≥сцевих орган≥в влади Ч районних, м≥ських та
обласних держадм≥н≥страц≥й. ѕроте й нин≥ ≥снують ≥ нав≥ть створюютьс¤ нов≥
заклади осв≥ти, охорони здоровТ¤ та в≥дпочинку галузевого п≥дпор¤дкуванн¤.
”правл≥нн¤
д≥¤льн≥стю п≥дрозд≥л≥в соц≥альноњ ≥нфраструктури зд≥йснюЇ заступник директора
п≥дприЇмства (в≥це-президент ф≥рми) з кадрових ≥ соц≥альних питань. …ому
п≥дпор¤дковано в≥дд≥ли: кадр≥в, техн≥чного навчанн¤,
адм≥н≥стративно-господарський та житлово-комунальний, ¤к≥ вже безпосередньо
керують д≥¤льн≥стю установ соц≥альноњ ≥нфраструктури п≥дприЇмства.
—оц≥альна |
¬ир≥шенн¤ питань соц≥ального розвитку колективу п≥дприЇмства належать
до найважлив≥ших чинник≥в п≥двищенн¤ ефективност≥ виробництва, високоњ
результативност≥ виробничо-господарськоњ та комерц≥йноњ д≥¤льност≥. —учасн≥
умови господарюванн¤ висувають п≥двищен≥ вимоги до персоналу п≥дприЇмства,
р≥вн¤ його загальноњ осв≥ти, профес≥йноњ п≥дготовки, творчоњ активност≥.
ѕост≥йний розвиток зд≥бностей людини Ї необх≥дною передумовою њњ усп≥шноњ
прац≥, ум≥нн¤ використати сучасн≥ техн≥чн≥ засоби, нову техн≥ку й технолог≥ю,
нов≥тн≥ дос¤гненн¤.
ƒл¤
задоволенн¤ соц≥альних потреб прац≥вник≥в будь-¤ке п≥дприЇмство маЇ скласти план соц≥ального розвитку, тобто
обірунтовану, ф≥нансово та матер≥ально забезпечену систему заход≥в, спр¤мованих
на вдосконаленн¤ соц≥альноњ структури кадр≥в, пол≥пшенн¤ умов прац≥ й побуту
вс≥х категор≥й прац≥вник≥в, њхнього соц≥ально-куль≠турного обслуговуванн¤,
п≥двищенн¤ трудовоњ активност≥.
ќдн≥Їю
з передумов ефективного управл≥нн¤ персоналом п≥дприЇмства Ї прогнозуванн¤ зм≥н
у соц≥альн≥й структур≥ трудового колективу. “ак, встановленн¤ необх≥дних
сп≥вв≥дношень р≥зних категор≥й прац≥вник≥в за статтю ≥ в≥ком маЇ на мет≥
своЇчасне забезпеченн¤ потреб у кадрах сучасного виробництва, адаптованого до ринкових
умов господарюванн¤. ’арактер ≥ зм≥ст прац≥, що невпинно й швидко зм≥нюютьс¤
п≥д впливом дос¤гнень науково-техн≥чного та орган≥зац≥йного прогресу, потребують
самого динам≥чного пол≥пшенн¤ профес≥йноњ та
квал≥ф≥кац≥йноњ структуру персонали, а в≥дтак у план≥ соц≥ального
розвитку п≥дприЇмства дуже вагомими мають бути заходи щодо п≥двищенн¤ р≥вн¤
спец≥альноњ осв≥ти прац≥вник≥в, зменшенн¤ плинност≥ кадр≥в.
” план≥
соц≥ального розвитку обовТ¤зково треба передбачити конкретн≥ заходи, спр¤мован≥
на вдосконаленн¤ сан≥тарно-г≥г≥Їн≥ч≠них умов прац≥ (зниженн¤ р≥вн¤ шуму,
в≥брац≥њ, запиленост≥ та загазованост≥ пов≥тр¤ тощо). Ќе менш важливою Ї
розробка заход≥в дл¤ збереженн¤ належноњ працездатност≥ прот¤гом тривалого часу
≥ запоб≥ганн¤ швидк≥й стомлюваност≥. ÷≥ заходи спри¤тимуть усуненню надм≥рних
ф≥зичних та нервово-психолог≥чних навантажень, установленню оптимальних режим≥в
прац≥ й в≥дпочинку, орган≥зац≥њ робочого м≥сц¤, техн≥чного стану знар¤дь прац≥,
≥нтенсивност≥ роботи, належноњ виробничоњ естетики тощо. ќсобливу увагу треба
прид≥лити заходам, що п≥двищують безпеку прац≥ та усувають виробничий травматизм,
а також запоб≥гають профес≥йним захворюванн¤м.
ƒо
плану соц≥ального розвитку трудового колективу обовТ¤зково включають також
заходи дл¤ пол≥пшенн¤ житлових ≥ побутових умов прац≥вник≥в п≥дприЇмства,
њхнього соц≥ально-культурного обслуговуванн¤, охорони здоровТ¤, а також
зм≥цненн¤ матер≥ально-техн≥чноњ бази в≥дпов≥дних обТЇкт≥в соц≥альноњ ≥нфраструктури.
ѕлан
соц≥ального розвитку п≥дприЇмства маЇ передбачати також заходи дл¤ посиленн¤
трудовоњ та творчоњ активност≥, зокрема т≥, що спри¤ють розвитку
рац≥онал≥заторства й науково-техн≥чноњ творчост≥ прац≥вник≥в.
√оловн≥
аспекти плану соц≥ального розвитку п≥дприЇмства мають бути узгоджен≥ з в≥дпов≥дними територ≥альними планами. ÷е звТ¤зано
з тим, що чимало соц≥альних проблем за своњм значенн¤м ≥ можливост¤ми
розвТ¤занн¤ виход¤ть за меж≥ окремого п≥дприЇмства.
12.4. ¬≥дтворенн¤ й розвиток ≥нфраструктури
‘ормуванн¤, в≥дтворенн¤ й
розвиток виробничих та ≥нфраструктурних обТЇкт≥в зд≥йснюютьс¤ в процес≥ кап≥тального
буд≥вництва, ¤ке обТЇктивно вважають специф≥чним елементом ≥нфраструктури
п≥дприЇмства. ап≥тальне буд≥вництво
Ч це процес створенн¤ нових, реконструкц≥њ, розширенн¤ й техн≥чного
переоснащенн¤ д≥ючих виробничих та ≥нфраструктурних обТЇкт≥в п≥дприЇмств або
≥нших первинних субТЇкт≥в господарюванн¤.
ƒо сфери кап≥тального
буд≥вництва в≥днос¤ть:
1) спорудженн¤ буд≥вель та
обТЇкт≥в виробничого та невиробничого (соц≥ального) призначенн¤;
2) монтаж виробничого й
невиробничого устаткуванн¤ та ≥нших засоб≥в прац≥ й соц≥альноњ д≥¤льност≥;
3) проектно-пошуков≥ та
≥нш≥ п≥дготовч≥ роботи, звТ¤зан≥ з≥ спорудженн¤м нових ≥ реконструкц≥Їю функц≥онуючих
обТЇкт≥в виробничого й соц≥ального призначенн¤;
4) кап≥тальний ≥
в≥дновлюваний ремонти буд≥вель ≥ споруд виробничого та соц≥ального призначенн¤.
ѕлануванн¤ |
ѕлануванн¤ кап≥тального буд≥вництва обТЇкт≥в виробничого й соц≥ального
призначенн¤ маЇ певн≥ особливост≥. ќснову плануванн¤ кап≥тального буд≥вництва
виробничих обТЇкт≥в становл¤ть розрахунки введенн¤ в д≥ю виробничих потужностей,
основних фонд≥в ≥ кошторисноњ вартост≥ буд≥вництва (реконструкц≥њ, розширенн¤)
в≥дпов≥дних обТЇкт≥в. √оловна мета й к≥нцевий результат кап≥тального
буд≥вництва Ч введенн¤ в д≥ю нових виробничих потужностей. ѕлануванн¤ його
обс¤г≥в на п≥дприЇмств≥ зд≥йснюЇтьс¤ в так≥й посл≥довност≥.
1. ”точнюютьс¤ розрахунки
балансу виробничих потужностей п≥дприЇмства
за в≥дпов≥дною номенклатурою продукц≥њ. « ц≥Їю метою перев≥р¤ютьс¤: на¤вн≥сть
виробничих потужностей на початок планового пер≥оду; розрахунки њхнього
використанн¤; строки освоЇнн¤ проектних потужностей обТЇкт≥в, що њх було ран≥ше
введено в д≥ю.
2. ќц≥нюютьс¤ можливост≥
приросту виробничих потужностей за рахунок проведенн¤ орган≥зац≥йно-техн≥чних
заход≥в, техн≥чного переоснащенн¤ й реконструкц≥њ.
3. ¬изначаютьс¤ необх≥дн≥
обс¤ги введенн¤ в д≥ю нових виробничих потужностей за рахунок розширенн¤ д≥ючих
виробничих обТЇкт≥в чи нового буд≥вництва. ¬они розраховуютьс¤ ¤к р≥зниц¤ м≥ж
запланованим зб≥льшенн¤м обс¤г≥в виробництва в≥дпов≥дноњ продукц≥њ та
максимально можливим приростом потужностей на д≥ючих виробничих обТЇктах за
рахунок њхнього техн≥чного переоснащенн¤ й реконструкц≥њ.
” процес≥ плануванн¤
кап≥тального буд≥вництва важливо визначити не т≥льки обс¤ги введенн¤ в д≥ю
виробничих потужностей, а й витрати, що з
цим звТ¤зан≥. ÷е необх≥дно дл¤ того, щоб обірунтувати економ≥чну доц≥льн≥сть
буд≥вництва (розширенн¤, реконструкц≥њ), вибрати оптимальний вар≥ант зд≥йсненн¤
кап≥тальних вкладень, своЇчасно
розраховуватись за виконан≥ буд≥вельно-монтажн≥ роботи, придбане
устаткуванн¤ тощо. « ц≥Їю метою визначають кошторисну варт≥сть роб≥т, ¤ка, власне, ≥ буде ц≥ною спорудженн¤ певного обТЇкта.
ошторисна варт≥сть буд≥вництва Ч це виражен≥ у
грошов≥й форм≥ нормативн≥ (проектн≥) витрати на: буд≥вельно-монтажн≥ роботи;
придбанн¤ устаткуванн¤, ≥нструменту, ≥нвентарю; проведенн¤ проектно-пошукових
роб≥т; покритт¤ ≥нших витрат, звТ¤заних з буд≥вництвом. ”с≥ витрати, що
передбачаютьс¤ в кошторисах вартост≥ буд≥вельно-монтажних роб≥т, под≥л¤ютьс¤
на:
● пр¤м≥ витрати (основна зароб≥тна плата
буд≥вельних роб≥тник≥в; варт≥сть буд≥вельних матер≥ал≥в, деталей, конструкц≥й;
витрати на експлуатац≥ю буд≥вельних машин ≥ механ≥зм≥в);
● накладн≥ витрати (витрати на
обслуговуванн¤ та управл≥нн¤ буд≥вництвом);
● планов≥ накопиченн¤ (нормативний
прибуток буд≥вельних орган≥зац≥й, що встановлюЇтьс¤ у в≥дсотках до суми пр¤мих ≥
накладних витрат).
«авданн¤ введенн¤ в д≥ю
основних фонд≥в визначаютьс¤ ¤к р≥зниц¤ м≥ж кошторисною варт≥стю буд≥вництва
обТЇкт≥в, що њх буде введено в д≥ю в плановому пер≥од≥, та витратами, що не
утворюють вартост≥ основних фонд≥в.
онкретизац≥¤ завдань плану
кап≥тального буд≥вництва ≥ доведенн¤ цих завдань до виконавц≥в зд≥йснюЇтьс¤ за
допомогою титульних списк≥в буд≥вель.
“итульний список Ч це плановий документ, в ¤кому встановлено строки початку й
зак≥нченн¤ буд≥вництва (розширенн¤, реконструкц≥њ) обТЇкт≥в, њхню потужн≥сть,
загальн≥ витрати на спорудженн¤, на буд≥вельно-монтажн≥ роботи, щор≥чн≥ розм≥ри
введенн¤ в д≥ю основних фонд≥в, названо п≥др¤дн≥ та проектн≥ орган≥зац≥њ, що
виконуватимуть в≥дпов≥дн≥ роботи, а також постачальник≥в устаткуванн¤.
«а под≥бною схемою зд≥йснюЇтьс¤
плануванн¤ кап≥тального буд≥вництва й обТЇкт≥в соц≥ального призначенн¤.
ѕринциповою його особлив≥стю Ї лише те, що плануванн¤ кап≥тального буд≥вництва
обТЇкт≥в соц≥альноњ ≥нфраструктури зд≥йснюЇтьс¤ з урахуванн¤м њхньоњ так званоњ
пропускноњ спроможност≥ (к≥льк≥сть м≥сць в њдальн≥, дит¤чому садку; к≥лькост≥
щоденних в≥дв≥дувань пол≥кл≥н≥ки тощо).
ѕроектуванн¤ |
ѕочатковим
етапом кап≥тального буд≥вництва Ї його проектуванн¤. ѕроект ¤к к≥нцевий результат
процесу проектуванн¤ Ч це комплекс документ≥в, в ¤ких обірунтовуЇтьс¤ техн≥чна
можлив≥сть та економ≥чна доц≥льн≥сть
буд≥вництва (реконструкц≥њ) певного обТЇкта. ѕроцес проектуванн¤
зд≥йснюЇтьс¤, ¤к правило, спец≥ал≥зованими проектними орган≥зац≥¤ми. ¬≥н
охоплюЇ два посл≥довн≥ етапи роб≥т: 1) збиранн¤ й п≥дготовка необх≥дних
дл¤ проектуванн¤ матер≥ал≥в; 2) безпосереднЇ опрацюванн¤ проект≥в ≥ розрахунки
кошторис≥в (рис. 12.3).
–ис. 12.3. ≈тапи ≥ стад≥њ проектуванн¤
обТЇкт≥в виробничого
та соц≥ального призначенн¤.
Ќа першому етап≥ розробл¤Їтьс¤ техн≥ко-економ≥чне обірунтуванн¤ (“≈ќ)
необх≥дност≥ та доц≥льност≥ буд≥вництва (розширенн¤, реконструкц≥њ)
в≥дпов≥дного обТЇкта. “иповий зм≥ст “≈ќ складають:
♦ обірунтуванн¤
потреб у продукц≥њ (послугах) обТЇкта, що перед≠бачаЇтьс¤
будувати (розширювати, реконструювати);
♦ характеристика
спец≥ал≥зац≥њ (призначенн¤) та структури обТЇкта, його проектноњ потужност≥
(пропускноњ спроможност≥);
♦ характеристика
можливих джерел забезпеченн¤ необх≥дними категор≥¤ми персоналу, матер≥альними й
ф≥нансовими ресурсами;
♦ виб≥р
територ≥ального розм≥щенн¤ обТЇкта (за спорудженн¤ нового обТЇкта);
♦ ор≥Їнтовн≥
розрахунки обс¤г≥в необх≥дних ≥нвестиц≥й та њхньоњ соц≥ально-економ≥чноњ
ефективност≥;
♦ найважлив≥ш≥
проектн≥ техн≥ко-економ≥чн≥ й соц≥альн≥ показники д≥¤льност≥ нового
(реконструйованого) обТЇкта.
Ќа п≥дстав≥ затвердженого “≈ќ
замовник разом з проектною орган≥зац≥Їю складаЇ завданн¤ на розробку техн≥чного проекту, в ¤кому м≥ститьс¤ вс¤
необх≥дна дл¤ проектуванн¤ ≥нформац≥¤, зокрема: показники ефективност≥
виробництва (д≥¤льност≥) й кап≥тальних вкладень, вимоги щодо використанн¤
дос¤гнень науково-техн≥чного та орган≥зац≥йного прогресу тощо.
ƒругий етап Ч безпосереднЇ
проектуванн¤. «алежно в≥д розм≥р≥в ≥ складност≥ обТЇкта, що проектуЇтьс¤, цей
етап може зд≥йснюватис¤ в одну або дв≥ стад≥њ. ƒл¤ великих ≥ складних обТЇкт≥в
процес проектуванн¤ охоплюЇ дв≥ стад≥њ: 1) розробку техн≥чного проекту;
2) опрацюванн¤ робочих креслень.
ƒо складу техн≥чного проекту входить к≥лька розд≥л≥в, найважлив≥шими з ¤ких
Ї: економ≥чна частина, генеральний план ≥ транспорт, технолог≥чна частина,
буд≥вельна частина, орган≥зац≥¤ буд≥вельних роб≥т, кошторисна документац≥¤.
“ехн≥чний проект разом з≥ зведеним кошторисно-ф≥нансовим розрахунком п≥дл¤гаЇ затвердженню
замовником. ѕ≥сл¤ цього в≥н стаЇ п≥дставою дл¤ ф≥нансуванн¤ буд≥вництва
(розширенн¤, реконструкц≥њ) обТЇкта, замовленн¤ устаткуванн¤ та опрацюванн¤
робочих креслень. «а виготовленими робочими кресленн¤ми безпосередньо
зд≥йснюютьс¤ буд≥вельно-монтажн≥ роботи.
ƒл¤ обТЇкт≥в, буд≥вництво ¤ких
ведетьс¤ за типовими проектами, або дл¤ невеликих ≥ техн≥чно нескладних
обТЇкт≥в проектуванн¤ зд≥йснюЇтьс¤ в одну стад≥ю Ч через розробку техно-робочого проекту, тобто техн≥чного
проекту з робочими кресленн¤ми.
—пособи |
ап≥тальне буд≥вництво (розширенн¤, реконструкц≥¤)
обТЇкт≥в будь-¤кого призначенн¤ може зд≥йснюватис¤ двома способами: п≥др¤дним ≥
господарським.
ѕ≥др¤дний спос≥б буд≥вництва Ч це зд≥йсненн¤ роб≥т пост≥йно д≥ючими буд≥вельними ≥
монтажними орган≥зац≥¤ми (п≥др¤дчиками), ¤к≥ виконують в≥дпов≥дн≥ роботи
дл¤ р≥зних замовник≥в за договорами п≥др¤ду. «г≥дно з п≥др¤дним договором
п≥др¤дчик бере на себе зобовТ¤занн¤ виконати своњми силами буд≥вництво обТЇкта
за проектом ≥з дотриманн¤м буд≥вельних норм ≥ правил. «амовник повинен надати
п≥др¤дчику буд≥вельний майданчик, затверджену проектно-кошторисну документац≥ю,
забезпечити своЇчасне ф≥нансуванн¤ буд≥вництва ≥ надходженн¤ технолог≥чного
устаткуванн¤, а також прийн¤ти завершений обТЇкт ≥ повн≥стю розрахуватис¤ з
п≥др¤дчиком за виконан≥ останн≥м роботи.
ƒл¤ виконанн¤ окремих
комплекс≥в роб≥т п≥др¤дчик маЇ право залучати ≥нш≥ спец≥ал≥зован≥ орган≥зац≥њ
за договором субп≥др¤ду. ѕроте в≥дпов≥дальн≥сть перед замовником за ¤к≥сне ≥
своЇчасне виконанн¤ вс≥х роб≥т несе основний (генеральний) п≥др¤дчик.
√осподарський спос≥б буд≥вництва означаЇ виконанн¤
всього комплексу роб≥т самим забудовником (п≥дприЇмством, орган≥зац≥Їю)
власними силами. ” цьому раз≥ п≥дприЇмство (орган≥зац≥¤)-забудов≠ник виступаЇ в
рол≥ кер≥вника буд≥вництва й виконавц¤ буд≥вельно-монтажних роб≥т одночасно. «
ц≥Їю метою воно (вона) створюЇ на пер≥од буд≥вництва необх≥дний апарат
управл≥нн¤ та виробничу базу, зд≥йснюЇ на тимчасов≥й основ≥ найманн¤ необх≥дних
прац≥вник≥в ≥ залученн¤ в≥дпов≥дноњ буд≥вельноњ техн≥ки.
ѕитанн¤ дл¤ самост≥йного поглибленого вивченн¤
1. ¬плив ≥нфраструктури п≥дприЇмства на ефективн≥сть господарюванн¤
(д≥¤льност≥).
2. ѕроблеми забезпеченн¤ достатньоњ збалансованост≥ м≥ж основним виробництвом
та його виробничою й соц≥альною ≥нфраструктурою.
3. ƒоц≥льн≥сть та ефективн≥сть р≥зних форм орган≥зац≥њ ремонтно-тех≠н≥чного обслуговуванн¤ на п≥дприЇмствах.
4. —учасн≥ тенденц≥њ розвитку та проблеми функц≥онуванн¤ ≥нструментального
господарства на п≥дприЇмствах р≥зних галузей економ≥ки.
5. –ац≥онал≥зац≥¤ та здешевленн¤ транспортних роб≥т на п≥дприЇмствах.
6. ≈коном≥чна ефективн≥сть зменшенн¤ енергоЇмност≥ виробництва та
енергозабезпеченн¤ д≥ючих п≥дприЇмств.
7. —учасн≥ напр¤ми м≥н≥м≥зац≥њ складських запас≥в окремих вид≥в матер≥альних
ресурс≥в ≥ залишк≥в на складах готовоњ продукц≥њ.
8. —оц≥альна д≥¤льн≥сть та ефективн≥сть виробництва: обірунтуванн¤ й
визначенн¤ взаЇмного впливу.
9. —учасн≥ проблеми простого й розширеного в≥дтворенн¤ обТЇкт≥в виробничоњ
та соц≥альноњ ≥нфраструктури.
10. “енденц≥њ розвитку обТЇкт≥в соц≥альноњ ≥нфраструктури на п≥дприЇмствах
(в орган≥зац≥¤х) за ринкових умов господарюванн¤.