“ема 5: ѕоказники
вар≥ац≥й
1. Ќеобх≥дн≥сть вивченн¤ вар≥ац≥й.
2. ѕоказники
вар≥ац≥й, њх економ≥чний зм≥ст та техн≥ка обчисленн¤.
3. ћатематичн≥ властивост≥ дисперс≥њ вар≥ац≥йноњ ознаки.
4. ƒисперс≥¤ альтернативноњ ознаки.
1. Ќеобх≥дн≥сть вивченн¤ вар≥ац≥й
як зазначалос¤ ран≥ше, вар≥ац≥¤ т≥Їњ чи ≥ншоњ ознаки, що притаманна елементам статистичноњ сукупност≥, спричинюЇтьс¤ великою к≥льк≥стю р≥зних фактор≥в. —еред цих фактор≥в можна вид≥лити головн≥, загальн≥, що впливають на вар≥ац≥ю ознаки вс≥х без вийн¤тку елемент≥в сукупност≥. ≤нша частина фактор≥в Ц фактори випадков≥, ≥ндив≥дуальн≥. ѕ≥д д≥Їю вказаних фактор≥в ≥ формуЇтьс¤ вар≥ац≥¤ ознаки, а значить ≥ особливост≥ т≥Їњ чи ≥ншоњ статистичноњ сукупност≥.
ќсобливост≥ статистичноњ сукупност≥ знаход¤ть своЇ
в≥дображенн¤ в њњ розпод≥л≥. ¬ивченн¤ законом≥рностей
розпод≥лу Ї одним з важлив≥ших завдань статистики. ¬ир≥шити це завданн¤ можна
за допомогою узагальнюючих характеристик,†
¤к≥ можна под≥лити на:
1) характеристики† центру† розпод≥лу (середн¤, мода, мед≥ана);
2) характеристики† м≥ри ≥ ступен¤† вар≥ац≥њ;
3) характеристики† типу† (форми)† розпод≥лу.
як в≥домо, характеристики центру розпод≥лу в≥дображають
типовий р≥вень ознаки в ¤к≥сно однор≥дн≥й сукупност≥. ѕроте ц≥ характеристики не
в≥дображають м≥ри Фрозс≥юванн¤Ф ≥ндив≥дуальних значень
ознаки у в≥дношенн≥ до середньоњ. ћожуть бути випадки, коли середн≥ значенн¤ ознаки
двох сукупностей однаков≥, а характер розпод≥лу цих сукупностей† р≥зний.
Ќаприклад, розпод≥л студент≥в за результатами письмового
екзамену з статистики:
ќц≥нка |
„исло студент≥в |
|
|
1Ц2 група |
3Ц4 група |
2 |
7 |
2 |
3 |
12 |
14 |
4 |
19 |
30 |
5 |
12 |
4 |
–азом |
50 |
50 |
—ередн≥й бал ви¤вивс¤ однаковим X1,2 =
3,7 бала. ѕроте характер розпод≥лу цих сукупностей р≥зний. √рупа 3Ц4 ¤вл¤Ї собою статистичну сукупн≥сть пор≥вн¤но з групою 1Ц2 б≥льш ¤к≥сно однор≥дну стосовно отриманих оц≥нок. ¬ ц≥й
груп≥ 88 % студент≥в отримали оц≥нки Ђ3ї ≥ Ђ4ї, тому можна сказати, що середн≥й
бал дл¤ цього потоку Ї характеристикою б≥льш над≥йною, ¤ка узагальнила характерний
р≥вень усп≥шност≥, властивий студентам 3Ц4 груп.
—аме тому виникаЇ необх≥дн≥сть при зд≥йсненн≥ соц≥ально-економ≥чного
анал≥зу обчислювати показники, ¤к≥ характеризу-вали б
м≥ру вар≥ац≥њ, тобто м≥ру в≥дхилень ≥ндив≥дуальних значень ознаки в≥д середньоњ.
“акими показниками ≥ Ї характеристики† другоњ
групи.
2. ѕоказники вар≥ац≥й, њх економ≥чний
зм≥ст та техн≥ка обчисленн¤
ќсновн≥ характеристики м≥ри ≥ ступен¤† вар≥ац≥њ:
1) –озмах вар≥ац≥њ:
R = Xmax
Ц Xmin.
÷ей показник, ¤к бачимо, базуЇтьс¤ на крайн≥х значенн¤х ознаки. ћоже статись,
що одне з цих значень Ї ц≥лком випадкове, тому R не Ї над≥йним показником
вар≥ац≥њ.
2) —ереднЇ л≥н≥йне в≥дхиленн¤:
(при умов≥ обчисленн¤ з первинних даних),
(дан≥ згрупован≥).
÷¤ характеристика показуЇ, наск≥льки в середньому в≥дхил¤ютьс¤
≥ндив≥дуальн≥ значенн¤ ознаки в≥д середньоњ по сукупност≥. ÷¤ характеристика в математичному
в≥дношенн≥ дещо некоректна, бо при њњ обчисленн≥ ≥гноруютьс¤ математичн≥ знаки.
јбсолютно коректними в цьому в≥дношенн≥ Ї так≥ характеристики,† ¤к дисперс≥¤ ≥ середнЇ квадратичне в≥дхиленн¤.
3) ƒисперс≥¤† (середн≥й квадрат в≥дхиленн¤)
(при умов≥ обчисленн¤ з первинних даних),
(дан≥ згрупован≥).
ƒисперс≥¤ Ц величина абстрактна† (не маЇ одиниц≥ вим≥ру).
4) —ереднЇ квадратичне в≥дхиленн¤
.
«а економ≥чним зм≥стом середнЇ квадратичне в≥дхиленн¤
≥ середнЇ л≥н≥йне в≥дхиленн¤ однаков≥, а за числовим значенн¤м, при умов≥ симетричного† розпод≥лу вони мають такий звТ¤зок:
.
Ќаведен≥ вище характеристики Ї показниками м≥ри вар≥ац≥њ.
¬они не можуть бути використан≥ дл¤ пор≥вн¤нн¤ м≥ри вар≥ац≥њ по двох сукупност¤х
при р≥зних середн≥х та дл¤ пор≥вн¤нн¤ м≥ри вар≥ац≥њ р≥зних ознак по одн≥й ≥ т≥й
же сукупност≥.
÷е завданн¤ можна вир≥шити за допомогою характеристик
ступен¤† вар≥ац≥њ.
5) оеф≥ц≥Їнт вар≥ац≥њ
†Ц л≥н≥йний коеф≥ц≥Їнт вар≥ац≥њ.
Ц квадратичний коеф≥ц≥Їнт вар≥ац≥њ.
÷¤ характеристика показуЇ на ск≥льки % в середньому
в≥дхил¤ютьс¤ ≥ндив≥дуальн≥ значенн¤ ознаки в≥д середнього њњ значенн¤ по сукупност≥.
ѕриклад техн≥ки обчисленн¤ показник≥в вар≥ац≥њ.
¬≥к опитаних випадково 10 студент≥в був таким:
19, 22, 22, 23,18, 24, 23, 19, 20, 19.
¬изначити середн≥й в≥к:
,
†р≥к.
ќбчислимо показники вар≥ац≥њ:
1.
—ереднЇ л≥н≥йне в≥дхиленн¤:
:
“обто в≥к опитаних студент≥в
в≥дхил¤Їтьс¤ в середньому на 1,8 року в≥д њх середнього в≥ку
Ц 21 року.
2.
ƒисперс≥¤:
:
.
3.
—ереднЇ квадратичне в≥дхиленн¤:
:
†року.
≈коном≥чний зм≥ст Ц див..
4.
оеф≥ц≥Їнт вар≥ац≥њ:
:
.
“обто в≥к опитаних студент≥в в≥дхил¤Їтьс¤ в середньому
на 9 % в≥д загальноњ середньоњ ().
3. ћатематичн≥ властивост≥ дисперс≥њ
вар≥ац≥йноњ ознаки
1) ѕри зменшенн≥ вс≥х ≥ндив≥дуальних
значень ознаки на ¤кусь пост≥йну величину ФAФ, дисперс≥¤ не зм≥нюЇтьс¤.
2) ѕри д≥ленн≥ вс≥х значень ознаки
на пост≥йний множник Ф≥Ф дисперс≥¤ зменшуЇтьс¤ в Ф≥Ф раз.
3) —ередн≥й квадрат в≥дхилень в≥д
†завжди менший середнього
квадрата в≥дхилень значень ознаки в≥д будь-¤коњ дов≥льно вз¤тоњ величини ФјФ на
квадрат р≥зниц≥ м≥ж середньою †≥ величиною ФјФ.
—л≥д памТ¤тати, що дисперс≥ю вар≥ац≥йноњ ознаки можна
ще обчислити за так званим Фспрощеним методомФ. ¬ цьому випадку застосовуЇтьс¤ така формула:
,
;†† .
4. ƒисперс≥¤ альтернативноњ ознаки
ƒисперс≥¤ альтернативноњ ознаки Ї добутком частки
елемент≥в сукупност≥, ¤ким притаманна ознака, що вивчаЇтьс¤, на частку елемент≥в,† ¤ким не притаманна† ц¤ властив≥сть:
,
де w Ц частка елемент≥в сукупност≥,† ¤ким притаманна ознака.
Ќаприклад:
« 100 студент≥в 80 Ц склали ≥спит, 20 Ц н≥.
“аким чином,†
частка† студент≥в, що склали ≥спит,
становитиме
w =:
w =;
:
.