1.—утн≥сть ≥ особливост≥ пол≥тичноњ влади:

ј) державна влада (законодавча, виконавча, судова)

ƒержавна влада Ч це така форма сусп≥льноњ влади, ¤ка виражаЇ волю економ≥чно ≥ пол≥тично пан≥вноњ сп≥льноти ≥ спираЇтьс¤ на спец≥альний апарат примусу, маЇ монопольне право видавати закони й ≥нш≥ розпор¤дженн¤, обов'¤зков≥ дл¤ всього населенн¤.

ќсобливост¤ми державноњ влади Ї:

> публ≥чний характер;

> монопол≥¤ на на¤вн≥сть спец≥ального апарату примусу, засоб≥в орган≥зованого ≥ законодавчо ≥нституйованого на сильства;

> на¤вн≥сть певного територ≥ального простору, на ¤кий поширюЇтьс¤ державний суверен≥тет, що визначаЇ меж≥ державноњ влади;

> монопол≥¤ на правове, юридичне закр≥пленн¤ влади;

> обов'¤зков≥сть владних розпор¤джень дл¤ всього населенн¤.

ƒержавна влада реал≥зуЇтьс¤ у р≥зних функц≥¤х, а саме: встановленн¤ закон≥в, застосуванн¤ р≥зних заход≥в управл≥нн¤, зд≥йсненн¤ правосудд¤.

”ченн¤ про под≥л влади пов'¤зане з ≥м'¤м видатного французького класика пол≥тичноњ думки Ў. ћонтеск'Ї. ” своњй прац≥ "ƒух закон≥в", анал≥зуючи ≥стор≥ю розвитку держав, в≥н пише, що кожна з них маЇ три влади: законодавчу, виконавчу, судову. ѕрактика розбудови сучасноњ украњнськоњ держави потребуЇ осмисленн¤ вченн¤ про под≥л влади у його розвитку аж до сучасност≥, а також вивченн¤ св≥товоњ практики вт≥ленн¤ його в житт¤.

ƒержавна влада не Ї незм≥нною. ¬она розвиваЇтьс¤, наповнюЇтьс¤ новою державною культурою функц≥онуванн¤, вт≥люЇ р≥вень правовоњ культури сусп≥льства.

ƒержавна влада взаЇмод≥Ї з р≥зними формами парт≥йноњ влади, а також владними в≥дносинами, що виникають при функц≥онуванн≥ громадських орган≥зац≥й. ¬се це пов'¤зано з тим, ¤ким чином влада встановлена. —уб'Їкт влади повинен здобути њњ. Ўл¤хи дос¤гненн¤ влади багато в чому визначають ѓѓ функц≥онуванн¤, д≥¤льн≥сть структурних елемент≥в влади.

«аконодавча влада - один з основних вид≥в державноњ влади, ¤кий у Їдност≥ з виконавчоњ й судовоњ владою Ї механ≥змом функц≥онуванн¤ демократ≥њ. –одоначальник теор≥њ под≥лу влади ƒ.Ћокк ≥з теор≥њ сусп≥льного договору виводив походженн¤ окремих вид≥в влади й ус≥ ≥нш≥ питанн¤ пол≥тико-державного устрою сусп≥льства, механ≥зм њх функц≥онуванн¤. ѕо Ћокку законодавча влада Ї верховна, але не абсолютна, не деспотична влада. ¬ ≥нтересах народу њњ сл≥д обмежувати, ≥ Ћокк вид≥л¤Ї меж≥ Ц умови законодавчоњ влади, властив≥ дл¤ вс¤коњ держави, ус≥х форм правл≥нн¤: ≥снуванн¤ закону дл¤ вс≥х людей, закони призначають дл¤ блага народу; без згоди народу не можна зб≥льшувати податки; законодавчий орган не може й не повинен передавати законодавчу владу кому-небудь ≥ншому. «акони потребують безперервного виконанн¤, тому необх≥дна влада, ¤ка б стежила за виконанн¤м закон≥в, тобто виконавча влада. ѓњ треба в≥докремити в≥д законодавчоњ влади. «аконодавча влада Ї органом представництва ≥нтерес≥в соц≥альних общностей людей, що зд≥йснюють функц≥њ п≥л виданню закон≥в, обов'¤зкових дл¤ виконанн¤ вс≥ма людьми, що проживають на певн≥й територ≥њ. «аконодавча влада представлена системою орган≥в держави, що мають закон≥в, що й реал≥зують право на прийн¤тт¤. ƒо них у –ос≥њ ставл¤тьс¤: парламент (‘едеральн≥ «бори) Ц представницький ≥ законодавчий орган –ос≥йськоњ ‘едерац≥њ; представницький^-представницьк≥-законодавчо-представницьк≥ ≥нститути республ≥к, крањв, областей, м≥ст федерального значенн¤, автономних областей, автономних округ≥в, ¤к≥ зд≥йснюють власне правове регулюванн¤, включаючи прийн¤тт¤ закон≥в ≥ ≥нших нормативних правових акт≥в.  онституц≥¤ ф≥ксуЇ, що правосубъектна¤ д≥¤льн≥сть перерахованих структур зд≥йснюЇтьс¤ з питань, що не зач≥пають меж≥ веденн¤ –ос≥йськоњ ‘едерац≥њ, сп≥льного веденн¤ њњ й суб'Їкт≥в ‘едерац≥њ. ” статт≥ 76  онституц≥њ –ос≥њ закр≥плюютьс¤ види закон≥в залежно в≥д предмет≥в веденн¤. ѕо предметах веденн¤ –ос≥йськоњ ‘едерац≥њ ухвалюютьс¤ федеральн≥ конституц≥йн≥ закони й федеральн≥ закони, що мають пр¤му д≥ю на вс≥й територ≥њ –ос≥йськоњ ‘едерац≥њ. ѕо предметах сп≥льного веденн¤ –ос≥њ ≥ њњ суб'Їкт≥в видаютьс¤ федеральн≥ закони й прийн¤т≥ в≥дпов≥дно до них закони й ≥нш≥ нормативн≥ правов≥ акти суб'Їкт≥в ‘едерац≥њ. ‘едеральн≥ закони не можуть суперечити федеральним конституц≥йним закону. «аконодавча влада будь-¤кого р≥вн¤ функц≥онуЇ в т≥сн≥й Їдност≥ з ≥ншими видами державноњ влади, забезпечуючи реал≥зац≥ю принципу под≥лу влади.

¬иконавча влада - один з основних вид≥в державноњ влади й орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤, що забезпечуЇ реал≥зац≥ю прийн¤тих законодавчою владою закон≥в ≥ ≥нших нормативно-правових акт≥в на вс≥й територ≥њ крањни або м≥сцевого територ≥ального сп≥втовариства людей. ÷е не виходить, що виконавча влада носить п≥длеглий законодавчоњ влади характер. ¬они взаЇмозалежн≥ й у той же час взаЇмозалежн≥ один з одним. —пециф≥ка положенн¤ виконавчоњ влади ≥ њњ орган≥в у держав≥ така, що вона перебуваЇ безпосередньо в гущавин≥ народних ≥нтерес≥в, тому зобов'¤зана гнучко, рухливо, оперативно реагувати на народн≥ потреби й ≥нтереси. « л≥кв≥дац≥Їю восени 1993 року системи –ад виконавч≥ орган≥ стали займати основне м≥сце в структур≥ владних в≥дносин. ¬ибудовувалас¤ певна вертикаль виконавчоњ влади. јле п≥сл¤ введенн¤ губернаторських вибор≥в ц¤ управл≥нська вертикаль, що стаЇ, була зруйнована. √убернатор зараз залежний у першу чергу в≥д населенн¤, ¤ке його обрало. “ому ѕрезидент –ос≥њ не може зн¤ти губернатора, а останн≥й Ц обраного голову районноњ адм≥н≥страц≥њ. —творилас¤ ситуац≥¤ вертикальноњ некерованост≥ крањною, рег≥онами, органами м≥сцевого самовр¤дуванн¤. ћожливий вих≥д з нењ Ц оформленн¤ виборчоњ вертикал≥ через ≥нститут повноважних представник≥в ѕрезидента –‘ у суб'Їктах федерац≥њ. —истему орган≥в виконавчоњ влади рос≥йськоњ держави становл¤ть федеральн≥ орган≥ виконавчоњ влади (ур¤д ≥ його ≥нститути) ≥ орган≥ виконавчоњ влади суб'Їкт≥в –ос≥йськоњ ‘едерац≥њ. —татт¤ 78  онституц≥њ –ос≥њ ф≥ксуЇ: федеральн≥ орган≥ виконавчоњ влади дл¤ зд≥йсненн¤ своњх повноважень можуть створювати своњ територ≥альн≥ орган≥ й призначати в≥дпов≥дних посадових ос≥б. ¬они також можуть за згодою з органами виконавчоњ влади суб'Їкт≥в ‘едерац≥њ передавати њм зд≥йсненн¤ частини своњх повноважень, ¤кщо це не суперечить  онституц≥њ й федеральним законам. ќрган≥ виконавчоњ влади суб'Їкт≥в ‘едерац≥њ за згодою з федеральними органами виконавчоњ влади можуть передавати њм зд≥йсненн¤ частини своњх повноважень. ¬иконавча влада ≥ њњ ≥нститути схильн≥ абсолютизувати своњ функц≥њ, розширювати њх ≥ тим самим спри¤ти бюрократизац≥њ системи керуванн¤, звужувати поле демократ≥њ. “ому т≥льки в ч≥ткому под≥л≥ влади, њх взаЇмоконтрол≥ укладений основний механ≥зм сдержек ≥ противаг, основа й спос≥б њх ефективного функц≥онуванн¤.

—удова влада - один з основних вид≥в державноњ влади, що самост≥йно зд≥йснюЇ правосудд¤. ѕравосудд¤ Ї видом державноњ д≥¤льност≥, спр¤мованоњ на дозв≥л соц≥альних конфл≥кт≥в, ¤к≥ пов'¤зан≥ з порушенн¤м норм права шл¤хом конституц≥йного, цив≥льного, адм≥н≥стративного й карного судочинства. —удова влада зд≥йснюЇтьс¤ спец≥альними державними органами Ц судами в особ≥ судд≥в ≥ приваблюваних у встановленому законом пор¤дку до зд≥йсненн¤ правосудд¤ прис¤жних, народних ≥ арб≥тражних зас≥дател≥в, ¤к≥ в≥д ≥мен≥ держави вершать правосудд¤, ≥ в цьому пол¤гаЇ њхн¤ особлива юридична й пол≥тико-соц≥альна роль ≥ значим≥сть. “ому в пол≥толог≥њ судова влада розгл¤даЇтьс¤ ¤к галуз≥ державноњ влади, точн≥ше њњ орган, а не правоохоронна й правозастосовна системи. —удд≥ незалежн≥ й п≥дкор¤ютьс¤ т≥льки  онституц≥њ й федеральному закону, а не пол≥тичноњ доц≥льност≥, пол≥тичним нормам ≥ погл¤дам. ѕрограмам пол≥тичних ≥нститут≥в. —удд≥ незм≥нюван≥, недоторканн≥. —уд, установивши при розгл¤д≥ справи нев≥дпов≥дн≥сть акту державного або ≥ншого органа закону, ухвалюЇ р≥шенн¤ в≥дпов≥дно до закону. ¬ерховенство закону абсолютно на вс≥й територ≥њ –ос≥йськоњ ‘едерац≥њ. ўоб забезпечити самост≥йн≥сть ≥ незалежн≥сть суд≥в,  онституц≥¤ встановлюЇ також, що ф≥нансуванн¤ проводитьс¤ т≥льки з федерального бюджету й повинне забезпечувати можлив≥сть повного й незалежного ≥снуванн¤ правосудд¤ в≥дпов≥дно до федерального закону. —удова влада складаЇтьс¤ ≥з трьох частин:  онституц≥йн≥ суди, суди загальноњ юрисдикц≥њ й арб≥тражн≥ суди.  онституц≥йн≥ суди займаютьс¤ перев≥ркою на конституц≥йн≥сть акт≥в орган≥в публ≥чноњ влади; дозвол¤ють спори про компетентн≥сть м≥ж федеральними органами державноњ влади, м≥ж ними й суб'Їктами федерац≥њ, а також м≥ж суб'Їктами федерац≥њ; даю тлумаченн¤  онституц≥њ –‘ ≥ ≥н. —уди загальноњ юрисдикц≥њ зд≥йснюють карне, цив≥льне, адм≥н≥стративне й ≥нш≥ види судочинства. —аме з ними може мати Ђсправаї будь-¤кий громад¤нин, оск≥льки њм п≥дсудн≥ (особливо районн≥ (м≥ськ≥) суди) практично вс≥ дела. јрб≥тражн≥ суди розгл¤дають спори в сфер≥ економ≥ки, керуванн≥, про банкрутство й т.п., при ¤ких одн≥Їњ стороною виступаЇ юридична особа або громад¤нин-п≥дприЇмець. правова реформа, ўо почавс¤ в –ос≥њ, покликано закр≥пити й розвити верховенство закону дл¤ вс≥х громад¤н, соц≥альних общностей людей, пол≥тичних ≥нститут≥в, щоб забезпечити рух сусп≥льства й держави до правовоњ держави й громад¤нському сусп≥льству.

Ѕ)принцип под≥лу влади

ƒом≥нуючим принципом механ≥зму функц≥онуванн¤ державноњ влади Ї принцип, њњ под≥лу. ќсновоположниками теор≥њ под≥лу влади вважають англ≥йського ф≥лософа ƒ. Ћокка ≥ французького просв≥тител¤, правника, ф≥лософа Ў. ћонтеск´Ї, хоча цю ≥дею висловлював ще давньогрецький ≥сторик ѕол≥б≥й.

«а ц≥Їю теор≥Їю, дл¤ правильного та ефективного функц≥онуванн¤ держави мають ≥снувати незалежн≥ одна в≥д одноњ законодавча, виконавча та судова влади. ÷е створюЇ систему УстримуваньпротивагФ проти посиленн¤ одн≥Їњ г≥лки влади, зосередженн¤ влади в одному центр≥, зловживанн¤ нею спри¤Ї продуманост≥, зваженост≥, балансу в прийн¤тт≥ р≥шень, а в≥дтак ≥ д≥Ївост≥ пол≥тичного кер≥вництва та управл≥нн¤. ¬≥дпов≥дно формуЇтьс¤ особливий механ≥зм забезпеченн¤ свободи ≥ незалежност≥ окремого ≥ндив≥дуума, його захисту.

Ќос≥Їм законодавчоњ влади, ¤к в≥домо, Ї вищий представницький державний орган Ч парламент; виконавчу владу зд≥йснюють Ч президент, ур¤д, м≥н≥стерства ≥ в≥домства, державно-адм≥н≥стративн≥ установи; судову владу Ч незалежн≥ суди, п≥дпор¤дкован≥ т≥льки закону.

”перше така система влади була законодавче закр≥плена в  онституц≥њ —Ўј (1787). «аф≥ксована вона була ≥ в  онституц≥њ ”крањнськоњ козацькоњ республ≥ки в 1710 p. ( онституц≥¤ гетьмана ѕ. ќрлика). ѕринцип под≥лу влади вже закр≥плений у б≥льшост≥ конституц≥й крањн св≥ту. ”твердивс¤ в≥н ≥ в ”крањн≥.

Ќин≥ говор¤ть ≥ про владу засоб≥в масовоњ ≥нформац≥њ, називаючи њњ Учетвертою владоюФ, а також про УвладуФ громадськоњ думки тощо. ‘ранцузький соц≥олог –. јрон вважаЇ, що влада не Ї глобальним, непод≥льним монол≥том, вона розпорошена серед численних суб´Їкт≥в, ≥нституц≥й. ќднак практика знаЇ пол≥тичн≥ системи, ¤к≥ функц≥онують в умовах Їдност≥ влади. ” цих системах влада (переважно виконавча) зосереджена в одних руках (пол≥тичноњ парт≥њ, воЇнноњ ел≥ти тощо) ≥ п≥дпор¤дковуЇ соб≥ вс≥ ≥нш≥ г≥лки, ¤к≥ д≥ють формально. ÷е можливо за тотал≥тарних або жорстких авторитарних режим≥в (фашистськ≥, нап≥вфашистськ≥, воЇнн≥ диктатури, абсолютн≥ деспотичн≥ монарх≥њ тощо).

≤снуЇ сусп≥льно-пол≥тична теч≥¤, ¤ка заперечуЇ будь-¤ку форму пол≥тичноњ, економ≥чноњ ≥ духовноњ влади, Ч анарх≥зм. ¬≥н не визнаЇ державу ¤к форму орган≥зац≥њ сусп≥льства, обстоюЇ н≥чим не обмежену свободу людини ¤к самоц≥ль.

“ак≥ ≥дењ в≥дом≥ ще в пол≥тичн≥й думц≥ давнього св≥ту. ѕершим вдавс¤ до анал≥зу пол≥тичних та економ≥чних форм анарх≥зму наприк≥нц≥ XVIII ст. англ≥йський письменник ¬≥ль¤м √одв≥н. як сусп≥льно-пол≥тична теч≥¤ анарх≥зм формувавс¤ в 40Ч70-х роках XIX ст. у крањнах «ах≥дноњ ™вропи. ѕров≥дн≥ його теоретики ѕ.-∆. ѕрудон, ћ. Ўт≥рнер, ћ. Ѕакун≥н, ѕ.  ропотк≥н.

Ќевизнанн¤ анарх≥змом пол≥тичноњ влади ¤к важливого ≥ необх≥дного ≥нституту сусп≥льного житт¤ неминуче призводить до запереченн¤ влади загалом ≥ демократичних форм њњ реал≥зац≥њ, зокрема. ќднак анарх≥зм спродукував ≥ де¤к≥ актуальн≥ нав≥ть дл¤ сьогоденн¤ ≥дењ, заперечуючи деспотизм, культ одноос≥бного правл≥нн¤, пригн≥ченн¤ особистост≥, обстоюючи ≥деал взаЇмодопомоги й сол≥дарност≥ людей, регулююч≥ можливост≥ самоорган≥зац≥њ ≥ саморегул¤ц≥њ тощо.

ќтже, пол≥тична влада, њњ механ≥зм повинн≥:

- забезпечити законн≥ права громад¤н, њх конституц≥йн≥ свободи;

- утверджувати право ¤к стрижень сусп≥льних в≥дносин ≥ самим вм≥ти п≥дкор¤тис¤ праву;

- виконувати функц≥њ розбудови держави (господарськ≥, культурн≥, соц≥альн≥ та ≥н.).

2.Ўл¤хи дос¤гненн¤ влади:

ј)пол≥тична реформа

ѕол≥тична реформа (в≥д лат. reformo Ч перетворювати) Ч перетворенн¤, зм≥на, переустр≥й пол≥тичного житт¤ (пор¤дк≥в, ≥нститут≥в, установ), що зд≥йснюютьс¤ в основному без зм≥н основ ≥снуючого ладу.

ѕол≥тична реформа передбачаЇ еволюц≥йний розвиток сусп≥льства ≥ його ≥нститут≥в влади. ¬она ¤вл¤Ї собою певний крок, етап прогресивного перетворенн¤. “ак≥ пол≥тичн≥ реформи владарюванн¤ можуть в≥дбуватис¤ р≥зними шл¤хами.

ѕерший спос≥б: реформа зверху. «м≥ст такоњ реформи пол¤гаЇ в тому, що автократичн≥ правител≥ розум≥ють необх≥дн≥сть зм≥ни системи влади за своЇю волею ≥ саме на цих засадах зд≥йснюють програму перетворень. ѕрикладом таких владних зм≥н може бути “уреччина, де реформа зм≥ни влади зверху була зд≥йснена ћ.  емалем (јтатюрком), ¤кий зор≥Їнтував державу на осв≥чений «ах≥д. ” Ѕразил≥њ зм≥ни у влад≥ почалис¤ з реформ 1964 р. ≥, забезпечивши значний розвиток, зробили крањну в≥дкритим сусп≥льством.

ќднак сл≥д мати на уваз≥, що реформи зверху не завжди принос¤ть жаданий усп≥х. «начно част≥ше вони зак≥нчуютьс¤ поразкою. ѕрикладом цього можуть бути реформи 60-х рок≥в у —–—–. ћ. ’рущов прагнув зм≥нити владн≥ в≥дносини, л≥кв≥дувати тотал≥тарний режим, демократизувати процес владарюванн¤, реформувати механ≥зм влади. ќднак в≥н не зм≥г позбутис¤ рис минулого ≥ сам вдавс¤ до попередн≥х метод≥в зд≥йсненн¤ влади. ¬≥ддаючи належне ћ. ’рущову, ¤кий залишивс¤ у пам'¤т≥ народу ¤к реформатор, важко забути, що його пол≥тичний арсенал влади пов'¤заний з розстр≥лом роб≥тник≥в у Ќовочеркаську, р≥зким пог≥ршенн¤м матер≥ального становища людей тощо. як л≥дер-реформатор, будучи непосл≥довним у своњх д≥¤х, опинивс¤ у пастц≥ певних пол≥тичних сил ћ. √орбачов.

ƒругий спос≥б: зреченн¤ влади, в≥дмова в≥д влади. ÷е в≥дбуваЇтьс¤ при загибел≥, кап≥тул¤ц≥њ авторитарних режим≥в владарюванн¤. ѕрикладом можуть бути в≥дмова в≥д влади восени 1989 р. ≈. ’онеккера в Ќƒ–, √. √усака в „——–. ¬они опинилис¤ без п≥дтримки власного народу ≥ пол≥тичних сил, без п≥дтримки рад¤нських в≥йськ. “акий спос≥б зм≥ни влади зустр≥чаЇтьс¤ досить р≥дко.

“рет≥й спос≥б: поступове реформуванн¤ влади погодженими зусилл¤ми пол≥тичних сил, ¤к≥ перебувають при влад≥ та в опозиц≥њ. ѕрикладом цього може бути розвиток под≥й в ”горщин≥, ѕольщ≥, Ѕолгар≥њ, ѕ≥вденн≥й  орењ, ≤спан≥њ та в ≥нших крањнах. ÷е процес поступових ≥ погоджених реформ владних структур, зм≥н у владних в≥дносинах, наповненн¤ њх новими зразками пол≥тичноњ культури, взаЇмних поступок, переговор≥в, зверненн¤ до компром≥с≥в та ≥н. —п≥льна робота шл¤хом переговор≥в, проведенн¤ "круглих стол≥в", обговорень, конференц≥й, д≥алог≥в забезпечуЇ процес реформуванн¤ влади, оволод≥нн¤ нею новими методами, утвердженн¤ демократичного режиму. “акому режиму не спри¤ють пол≥тичн≥ революц≥њ.

Ѕ)пол≥тична революц≥¤

–еволюц≥¤ пол≥тична - ( в≥д лат. revolutio - поворот, переворот) - насильницький спос≥б кардинальноњ зм≥ни пол≥тичноњ системи, ¤кий зд≥йснюЇтьс¤ в ход≥ збройноњ боротьби одного класу, що маЇ владу, ≥ ≥нших клас≥в, що прагнуть до завоюванн¤ пол≥тичного пануванн¤. ¬ остаточному п≥дсумку, по ћарксу, пол≥тична революц≥¤ спр¤мована на створенн¤ такоњ сусп≥льноњ ц≥л≥сност≥, ¤ка в≥дпов≥даЇ ≥нтересам ≥сторично пан≥вного класу. Ѕудь-¤ка революц≥¤ починаЇтьс¤ в головах ≥деолог≥чних пассионариев. ≤деологи, ¤к правило, формулюють нов≥ соц≥ально-пол≥тичн≥ ц≥нност≥, ¤к≥ сприймаютьс¤ њхн≥ми сучасниками ¤к фантаз≥њ. ƒаний продукт ≥деолог≥в одержав назву утоп≥њ. ” той же час розвиток сусп≥льних в≥дносин через ¤кийсь час приводить до актуал≥зац≥њ цих ≥дей. ”тримуванн¤ цих утоп≥й перетворюютьс¤ в ≥деолог≥ю. ¬иникаЇ безл≥ч посл≥довник≥в революц≥йних ≥дей. ¬иникаЇ опозиц≥¤ стосовно ≥снуючоњ влади, ¤ка засновуЇ свою пол≥тичну д≥¤льн≥сть на дан≥й ≥деолог≥њ. ѕ≥сл¤ того соц≥альн≥ процеси, що ¤к зароджуютьс¤, одержують достатнЇ поширенн¤, вони усв≥домлюютьс¤ основною масою населенн¤ ¤к пануючого мотиву сусп≥льноњ психолог≥њ. ÷ей потужний ≥мпульс сусп≥льноњ св≥домост≥ стаЇ руш≥йною силою стих≥йних революц≥й. ¬они виникають спонтанно, природно. яка-небудь випадков≥сть розростаЇтьс¤ в масове збурюванн¤, ¤ке спалахуЇ ¤к пожежа революц≥њ. —тих≥йн≥ революц≥њ, ¤к правило, мали виражене рел≥г≥йне фарбуванн¤. ƒо революц≥й, ¤к≥ одержали безпосередню пол≥тичну форму, звичайно в≥днос¤ть буржуазн≥ революц≥њ в ™вроп≥ (Ќ≥дерланди, јнгл≥¤, ‘ранц≥¤ XVII-XVIII вв.). –озвиток пол≥тичному й соц≥альноњ сфер у буржуазн≥й форм≥ привело до по¤ви революц≥йного навчанн¤ ћаркса й Ёнгельса. ¬ основ≥ ц≥Їњ пролетарськоњ по втримуванню ≥деолог≥њ лежала ≥де¤ пролетарськоњ революц≥њ й державотворенн¤ диктатури пролетар≥ату. ѕо думц≥ цих ≥деолог≥в пролетар≥ату, революц≥¤ цього класу буде орган≥зована парт≥Їю на науков≥й основ≥. ¬она буде останньоњ, оск≥льки в результат≥ њњ зд≥йсненн¤ буде створено безкласове сусп≥льство. ѕролетарська революц≥¤ в –ос≥њ в 1917 р. ≥ ≥нш≥ под≥бн≥ революц≥њ оч≥куваного сусп≥льного результату дотепер не дали. “ой р≥вень прав ≥ воль, ¤кий дос¤гнутьс¤ в постпромышленном сусп≥льств≥, дозвол¤Ї багатьом ≥деологам розум≥ти революц≥ю ¤к насильство й пол≥тичний злочин стосовно ≥нших клас≥в ≥ верствам населенн¤.

¬)контрреволюц≥¤

 онтрреволюц≥¤ - (фр. contre-revolution) - пол≥тичний процес, зворотний революц≥њ.  онтрреволюц≥¤ може бути спадноњ й висх≥дноњ. —падна контрреволюц≥¤ ¤вл¤Ї собою спробу пол≥тик≥в, в≥дсторонених в≥д влади, повернути њњ. ¬исх≥дна контрреволюц≥¤, навпаки, ¤вл¤Ї собою спробу нових суб'Їкт≥в влади охоронити њњ в≥д домагань на нењ колишн≥х соратник≥в по революц≥њ, ¤к≥ намагаютьс¤ продовжити перетворенн¤ сусп≥льства. ƒл¤ пол≥тик≥в, що втратилис¤ влади, контрреволюц≥¤ ¤вл¤Ї собою вт≥ленн¤ справедливост≥. ≤деолог≥¤ революц≥онер≥в показуЇ контрреволюц≥ю ¤к регресивний, зворотний рух ≥стор≥њ. як правило, революц≥њ мають двоњстий характер: њх ≥деолог≥¤ не в≥дпов≥даЇ реальним в≥дносинам ≥, одночасно, революц≥њ не можуть не зд≥йснюватис¤ в на¤вному соц≥ально-пол≥тичному простор≥. ÷е приводить до необх≥дност≥ приведенн¤ до Їдност≥ реальних соц≥альних умов ≥ момент≥в революц≥йноњ д≥¤льност≥. –езультат революц≥й, ¤к правило, носить двоњстий характер. ¬≥дбуваютьс¤ зм≥ни в сусп≥льному устроњ, але вони н≥коли не зб≥гаютьс¤ з тими ц≥л¤ми, ¤к≥ декларувалис¤ при п≥дготовц≥ революц≥й. Ќаприклад, буржуазн≥ революц≥њ мали гасла "вол¤", "р≥вн≥сть" ≥ "братерство", але т≥льки нова пол≥тична ел≥та вважала, що ц≥ ц≥нност≥ реал≥зован≥ в ход≥ революц≥њ. Ќайчаст≥ше революц≥њ терпл¤ть крах п≥д напором контрреволюц≥њ, не добившись пол≥тичного пануванн¤ або загубивши його (революц≥¤ 1848-1849 рр. у Ќ≥меччин≥, ѕаризька комуна 1871 г.). ƒозв≥л протир≥чч¤ подв≥йност≥ революц≥њ приводить до частковоњ контрреволюц≥њ, у вс¤кому раз≥, в≥дносно ≥деолог≥њ (реставрац≥¤ монарх≥њ —тюартов в англ≥йськ≥й революц≥њ XVII в., Ѕурбонов у французьк≥й революц≥њ XVIII в., ≥ т.д.). ¬ ≥стор≥њ можна заф≥ксувати випадки, коли контрреволюц≥¤ перемагаЇ при збереженн≥ колишньоњ опозиц≥йноњ ≥деолог≥њ й революц≥йноњ влади. “аким процесом можна вважати б≥льшовицьку революц≥йну пол≥тику, ¤ка представл¤ла в≥дступ в≥д власних ≥деал≥в п≥сл¤ ∆овтневоњ революц≥њ 1917 р. у –ос≥њ, ¤ка зд≥йснювалас¤ п≥д гаслом руйнуванн¤ буржуазного миру й побудови соц≥ал≥зму й комун≥зму. Ќасправд≥ виробнич≥ в≥дносини буржуазного типу ¤к форма минулого поширен≥ в економ≥чн≥й сфер≥. ќск≥льки проблема революц≥њ в наш≥й св≥домост≥ трактувалас¤ в марксистськ≥й традиц≥њ, ¤ка зараз зазнаЇ перегл¤ду, питанн¤ про форми й утримуванн¤ контрреволюц≥њ в сучасному обществознании залишаЇтьс¤ в≥дкритим.

3.‘ункц≥њ влади у пол≥тичн≥й систем≥:

ј)≥нтегративна

≤нтегративна функц≥¤. ¬лада прагне ≥нтегрувати вс≥ соц≥ально-пол≥тичн≥ сили, прогресивн≥ пол≥тичн≥, ≥деолог≥чн≥, ≥нтелектуальн≥ ресурси сусп≥льства, п≥дкор¤ючи њх пол≥тичним, сусп≥льно значущим, ≥сторично визначеним ц≥л¤м. Ќа основ≥ прогресивноњ пол≥тичноњ культури вона намагаЇтьс¤ перемогти конфронтац≥њ, уникати конфл≥кт≥в, спр¤мовувати пол≥тичний х≥д под≥й ¤к ц≥л≥сний.

Ѕ)регул¤тивна

–егул¤тивна функц≥¤. ¬лада ви¤вл¤Ї ≥ спр¤мовуЇ пол≥тичну волю мас на створенн¤ пол≥тичних механ≥зм≥в регулюванн¤ життЇд≥¤льност≥ сусп≥льства, п≥дтримуЇ вольовими методами функц≥онуванн¤ цих механ≥зм≥в. ¬она волод≥Ї таким ≥нструментом, ¤к право, а також системою пол≥тичних норм. ѕраво-творча, пол≥тико-нормотворча д≥¤льн≥сть Ч важливий чинник регул¤тивного впливу влади.

¬)функц≥¤ мотивац≥њ

‘ункц≥¤ мотивац≥њ пол≥тичноњ життЇд≥¤льност≥ сусп≥льства. ¬лада формуЇ мотиви пол≥тичноњ д≥¤льност≥, п≥дпор¤дковуЇ њм ¤к загальнозначущим ≥нш≥ мотиви в≥дпов≥дно до пол≥тичних ≥нтерес≥в суб'Їкт≥в владарюванн¤, њхн≥х пол≥тико-орган≥-зац≥йних структур. ћотивац≥ю пол≥тичноњ повед≥нки, пол≥тичноњ д≥њ влада зд≥йснюЇ, виход¤чи з пол≥тичних ц≥лей ≥ пол≥тичних можливостей дос¤гненн¤ њх.

√)обТЇднувальна функц≥¤

ќб'Їднувальна функц≥¤. ¬лада об'ЇднуЇ все пол≥тичне в Їдину систему Ч пол≥тичну систему сусп≥льства. ¬она юридично забезпечуЇ вс≥м пол≥тичним ≥ громадським об'Їднанн¤м участь у формуванн≥ ≥ функц≥онуванн≥ орган≥в влади, правовим чином п≥дтримуЇ пол≥тичн≥ в≥дносини м≥ж ними, формуЇ певний тип пол≥тичноњ культури, усуваючи можливу конфронтац≥йн≥сть. “аким чином вона консол≥дуЇ навколо усталеноњ системи влади вс≥ соц≥альн≥ сп≥льноти, вт≥люючи в соб≥ њхн≥ ≥нтереси ≥ потреби. Ќездатн≥сть влади об'Їднати соц≥альн≥ структури та њхн≥ орган≥зац≥њ призводить до њњ деформац≥њ, поразки.

ƒ)стаб≥л≥зац≥йна

—таб≥л≥зац≥йна функц≥¤. ¬лада спр¤мована на ст≥йкий розвиток пол≥тичноњ системи, вс≥х њњ структур, усього громад¤нського сусп≥льства. —таб≥льн≥сть пол≥тичноњ системи забезпечуЇтьс¤ ст≥йк≥стю самоњ влади, њњ здатн≥стю до саморозвитку, самовдосконаленн¤, демократичного перетворенн¤. —таб≥льн≥сть влади означаЇ: зм≥цненн¤ ≥ розвиток правовоњ основи функц≥онуванн¤ пол≥тичноњ системи сусп≥льства ¤к гаранта њњ демократичного розвитку; пост≥йне демократичне оновленн¤ пол≥тичного житт¤ сусп≥льства, розвиток демократичних пол≥тичних структур; в≥льний розвиток ус≥х елемент≥в пол≥тичноњ системи на основ≥ стаб≥льноњ визначеност≥ влади ≥ еволюц≥њ њњ розвитку; захист пол≥тичних прав ≥ свобод громад¤н.

4.ѕон¤тт¤ пол≥тичних в≥дносин

ѕол≥тичн≥ в≥дносини - зв'¤зки, що в≥дтворюютьс¤ м≥ж людьми в пол≥тику. ¬ основ≥ вичленовуванн¤ пол≥тичних в≥дносин лежить критер≥й на¤вност≥ особливого, специф≥чного виду сусп≥льноњ д≥¤льност≥, ¤кий характеризуЇтьс¤ власноњ, властивоњ саме йому структурою -, що позначилис¤ метою, коштами, результатом, суб'Їктом ≥ об'Їктом. ѕол≥тичн≥ в≥дносини - це завжди взаЇмозв'¤зку й взаЇмод≥њ соц≥альних общностей ≥ особистостей ≥з приводу пол≥тичноњ влади, керуванн¤ й регул¤ц≥њ пол≥тичних ≥нтерес≥в суб'Їкт≥в. ÷е - процес св≥домоњ д≥¤льност≥ останн≥х, у ¤к≥м ≥нтегруЇтьс¤ саме значиме дл¤ них, що базуЇтьс¤, у свою чергу, на окремому, конкретному ≥нтерес≥. ѕол≥тичн≥ в≥дносини неможливо зд≥йснити т≥льки ≥ндив≥дуальними зусилл¤ми особистостей, що нехай нав≥ть ≥ видаютьс¤. ƒл¤ ≥ндив≥д≥в вони мають статус об'Їктивноњ даност≥. ” результат≥ зд≥йсненн¤ пол≥тичних в≥дносин в≥дбуваЇтьс¤ в≥дтворенн¤ (регенерац≥¤) - просте або розширене - пол≥тичного процесу й системи, нагромадженн¤ й трансл¤ц≥¤ пол≥тичних ≥дей, знань, досв≥ду, ц≥нностей, ≥нформац≥њ й т.п., а також форм ≥ способ≥в практичноњ пол≥тичноњ д≥¤льност≥. ”тримуванн¤ пол≥тичних в≥дносин визначаЇтьс¤ в≥дносинами держави й сусп≥льства, влади й людини, соц≥альних груп, верств ≥ клас≥в, ¤к≥ характеризуютьс¤ рисами консенсусу (договору), конфл≥ктност≥, Їдност≥, сп≥вроб≥тництва, взаЇмод≥њ, пануванн¤ й п≥дпор¤дкуванн¤. ѕол≥тичн≥ в≥дносини вычлен¤ютс¤ ≥з загальноњ синкретичноњ структури сусп≥льних в≥дносин лише з початку Ќового часу, ≥з придбанн¤м пол≥тичною д≥¤льн≥стю чорт профес≥онал≥зму й усв≥домленост≥. ќсобливо вид≥л¤ютьс¤ в≥дносини пол≥тики з ≥ншими сусп≥льними системами - економ≥чноњ, духовно-моральноњ, соц≥альноњ та ≥н. ” структур≥ пол≥тичних в≥дносин можна ви¤вити й духовну (що св¤занно ≥з процесами п≥знанн¤ й знаходженн¤ пол≥тичноњ св≥домост≥, ≥деолог≥њ), ≥ матер≥альну (оск≥льки в результат≥ њх зд≥йсненн¤ в сусп≥льств≥ в≥дбуваютьс¤ реальн≥, в≥дчутн≥ зм≥ни) складов≥. –≥вн≥ ≥снуванн¤ пол≥тичних в≥дносин: локальний, рег≥ональний, нац≥ональний, м≥жнародний, глобальний; зовн≥шньопол≥тичний ≥ внутр≥шньопол≥тичний. ќ. п. можуть мати вертикальну й горизонтальну впор¤дкован≥сть (наприклад, демократ≥¤ й тотал≥таризм). ѕо механ≥зму свого про¤ву вони д≥л¤тьс¤ на стих≥йн≥ й св≥дом≥.

5.—убЇкти ≥ обТЇкти пол≥тичних в≥дносин

—уб'Їкти й об'Їкти пол≥тики ¤к обов'¤зков≥ елементи пол≥тичних в≥дносин знаход¤тьс¤ в пост≥йн≥й Їдност≥, взаЇмозв'¤зку ≥ взаЇмозалежност≥ м≥ж собою, при цьому кожний з них маЇ т≥льки йому властив≥ ознаки.

—уб'Їкти пол≥тики - це люди, њхн≥ орган≥зац≥њ, рухи, ≥нститути, окрем≥ особистост≥, що беруть участь у пол≥тичному житт≥ сусп≥льства ≥ держави ≥ чи¤ активна практична д≥¤льн≥сть спр¤мована на перетворенн¤ пол≥тичноњ й ≥нших сфер життЇд≥¤льност≥ людей ¤к в≥дпов≥дних об'Їкт≥в пол≥тики. ќтже, суб'Їкти пол≥тики спроможн≥ сформулювати ≥ реал≥зувати власн≥ ц≥л≥, мають усв≥домлен≥ ≥нтереси ≥ потреби, ц≥леспр¤мовану активн≥сть, тобто суб'Їкти пол≥тики Ї головним регул¤тором взаЇмод≥њ з об'Їктом, керуванн¤ ≥м.

” процес≥ д≥¤льност≥ суб'Їкт взаЇмод≥Ї з реальними сусп≥льними в≥дносинами ≥ вибираЇ з них той шар, що маЇ дл¤ нього певний ≥нтерес. “ому об'Їкт взагал≥, ≥ пол≥тики зокрема, - це той предмет, конкретна галузь реальност≥, що стала значимою, ц≥кавою або необх≥дною дл¤ суб'Їкта. ќб'Їкти пол≥тики - це реальна пол≥тична д≥йсн≥сть ≥з властивими њй сусп≥льними в≥дносинами, насамперед пол≥тичними, пол≥тична система сусп≥льства в ц≥лому, њњ елементи, форми пол≥тичного житт¤, сфера пол≥тичних ≥нтерес≥в, протир≥чч¤ пол≥тичного процесу, ¤к у межах держави, так ≥ в рег≥ональному або св≥товому простор≥. ќб'Їкт пол≥тики даЇ у¤вленн¤ про те, на що суб'Їкт пол≥тики спр¤мовуЇ свою активн≥сть у вигл¤д≥ перетворюючоњ або руйнуючоњ пол≥тичноњ д≥¤льност≥.

–озгл¤немо основн≥ характеристики суб'Їкта й об'Їкта пол≥тики.

—проможн≥сть суб'Їкта творити пол≥тику, тобто впевнено ≥ дещо самост≥йно брати участь у пол≥тичному житт≥ у в≥дпов≥дност≥ з≥ своњми ≥нтересами ≥ взаЇмод≥¤ти з ≥ншими суб'Їктами пол≥тики, визначають ¤к Ђпол≥тичну субТЇктн≥стьї.

ƒ≥¤льн≥сть р≥зноман≥тних суб'Їкт≥в у пол≥тиц≥ може мати р≥зноман≥тн≥ ц≥л≥ ≥ р≥зний ступ≥нь активност≥. ќстанн¤ р≥зко зростаЇ в кризов≥ ≥ перех≥дн≥ пер≥оди громадського житт¤ ≥ може мати ¤к соц≥ально-конструктивний п≥дтверджуючий, характер, так ≥ деструктивний, антисоц≥альний, що порушуЇ встановлен≥ в ≥нтересах народу правов≥ норми. ѕрикладом останнього може слугувати пол≥тичний тероризм. ѕол≥тична активн≥сть ви¤вл¤Їтьс¤ в множин≥ форм: переговорному процес≥; д≥¤льност≥ пол≥тичних л≥дер≥в, ел≥т, парт≥й, державного апарату; масових пол≥тичних д≥¤х (м≥тингах, демонстрац≥¤х, бунтах). як крайн¤ форма пол≥тичноњ активност≥ виступають соц≥альн≥ революц≥њ, у ход≥ ¤ких в≥дбуваЇтьс¤ кор≥нне руйнуванн¤ сформованих сусп≥льних в≥дносин.

ќтже, суб'Їкти пол≥тики активн≥ за своЇю природою. –уш≥йною силою такоњ активност≥, ц≥леспр¤мованоњ пол≥тичноњ д≥¤льност≥ Ї на¤вн≥сть пол≥тичного (у сукупност≥ й у залежност≥ з ≥ншими) ≥нтересу. ќбс¤г активност≥, обумовлений спроможн≥стю суб'Їкту, впливати на поводженн¤ людей (взаЇмод≥¤ти з ≥ншими суб'Їктами пол≥тики), п≥дкор¤ти пол≥тичн≥ д≥њ розробленим ц≥л¤м, викликати зм≥ни в пол≥тичному середовищ≥. —убТЇктн≥сть у пол≥тиц≥ визначаЇтьс¤ залежн≥стю м≥ж об'Їктивними можливост¤ми д≥¤ти, ¤к≥ обмежуютьс¤ структурою пол≥тичних сил ≥ дос¤гнутим р≥внем зр≥лост≥ суб'Їкта, зр≥л≥стю пол≥тичного середовища ≥ т.п. ≥ суб'Їктивними можливост¤ми (знанн¤ми, ум≥нн¤ми д≥¤ти, посл≥довн≥стю д≥¤льност≥, мотивац≥Їю, емоц≥йним станом, волею ≥ т.п.).

—уб'Їкти пол≥тики мають своњ особлив≥ функц≥њ, д≥њ ¤ких регулюютьс¤ правовими в≥дношенн¤ми ≥ нормами. “ак, основна функц≥¤ таких пол≥тичних суб'Їкт≥в ¤к держава ≥ њњ органи - орган≥зац≥¤ ≥ п≥дтримка пол≥тичноњ влади. —уб'Їкти пол≥тики також визначають, хто Ї головною особою, хто другор¤дно, а хто Ї масою, юрбою, пасивним об'Їктом ман≥пулюванн¤.

—еред р¤ду класиф≥кац≥й суб'Їкт≥в пол≥тики одним ≥з розповсюджених Ї њхн≥й розпод≥л на ≥ндив≥дуальн≥ ≥ групов≥ суб'Їкти пол≥тики. ƒо ≥ндив≥дуальних в≥днос¤ть окрем≥ особистост≥. —аме особистост≥ Ї головним суб'Їктом пол≥тики, оск≥льки вс≥ ≥нш≥ групов≥ або колективн≥ суб'Їкти особист≥сн≥. јле це не механ≥чна, автоматична пол≥тична ¤к≥сть: бути суб'Їктом. Ћюдина не народжуЇтьс¤ суб'Їктом, а стаЇ њм у процес≥ тривалоњ пол≥тичноњ соц≥ал≥зац≥њ, пост≥йних зв'¤зк≥в, певних соц≥альних в≥дношень з ≥ншими суб'Їктами пол≥тики.

ƒо групових або колективних суб'Їкт≥в пол≥тики в≥днос¤тьс¤ соц≥альн≥ сп≥льност≥ людей (народ, етнос, соц≥альн≥ групи та ≥н.), пол≥тичн≥ ≥нститути (держава, пол≥тичн≥ парт≥њ, сусп≥льно-пол≥тичн≥ орган≥зац≥њ та ≥н.). ўоб стати суб'Їктом пол≥тики, соц≥альн≥ сп≥льност≥ людей повинн≥, принаймн≥, усв≥домити своњ загальн≥ ≥нтереси, орган≥зовано ≥ м≥цно встановити й оформити зв'¤зок м≥ж членами конкретноњ соц≥альноњ сп≥льност≥ людей ≥ реал≥зувати ц≥ ≥нтереси в практичн≥й д≥¤льност≥.

≤снуЇ також розпод≥л суб'Їкт≥в пол≥тики на первинн≥ ≥ вторинн≥ суб'Їкти. ѕервинними суб'Їктами Ї ≥ндив≥ди ≥ значн≥ сусп≥льн≥ групи ¤к орган≥зоване ц≥ле, обТЇднане сп≥льн≥стю ≥нтерес≥в ≥ прагнень, у тому числ≥: св≥това сп≥вдружн≥сть, цив≥льне товариство, народи, етн≥чн≥ ≥ соц≥альн≥ групи, територ≥альн≥ ≥ рел≥г≥йн≥ об'Їднанн¤. ¬торинними ж суб'Їктами Ї р≥зноман≥тн≥ сили, що в≥дбивають пол≥тичну структуру цив≥льного товариства, реал≥зують волю й ≥нтереси р≥зноман≥тних груп, ¤к≥ грають ≥стотну роль у пол≥тиц≥ ≥ у м≥ру своЇњ спроможност≥ служать ¤комусь класу, прошарку, користуючись його п≥дтримкою. ƒо них в≥днос¤тьс¤ пол≥тичн≥ ≥нститути ≥ пол≥тичн≥ орган≥зац≥њ - держава, парт≥њ, сусп≥льно-пол≥тичн≥ об'Їднанн¤, ≥н≥ц≥ативн≥ ком≥тети.

” значних сусп≥льних групах, ¤к первинних суб'Їктах пол≥тики, њх внутр≥шн≥й ≥ взаЇмний зв'¤зок, в≥докремленн¤, самовизначенн¤, самоорган≥зац≥¤ ≥ консол≥дац≥¤ складають передумову дл¤ виникненн¤ тих або ≥нших пол≥тичних орган≥зац≥й, сусп≥льних ≥нститут≥в, державних орган≥в. ѓхн≥ ≥нтереси окресл¤ть потенц≥йне поле пол≥тики, сферу конфронтац≥њ ≥ сп≥вроб≥тництва, функц≥њ ≥ меж≥ влади. Ѕез окресленоњ ними потреби було б неможливо ефективне функц≥онуванн¤ пол≥тичних парт≥й, њхн≥х стратег≥й, програм, л≥дер≥в, орган≥зац≥йних форм, метод≥в д≥¤льност≥. –еальним п≥дтвердженн¤м цього служить дол¤ орган≥зац≥й, що позбавилис¤ сусп≥льноњ опори, ≥ пол≥тик≥в.

ѕервинн≥ суб'Їкти Ї вих≥дними у формуванн≥ пол≥тики. ¬они Ї нос≥¤ми пол≥тичних ≥нтерес≥в, потреб, на ¤ких засновуЇтьс¤ усв≥домлена ≥ неусв≥домлена пол≥тична д≥¤льн≥сть. —аме ≥нтереси ≥ потреби спонукають до пол≥тичних д≥й р≥зн≥ соц≥ально-пол≥тичн≥ сп≥льност≥.

¬торинн≥ суб'Їкти пол≥тики - пох≥дн≥ стосовно первинних, ¤к ≥з генетичноњ точки зору (оск≥льки вони утворилис¤ головним чином у в≥дпов≥дь на запити певних груп), так ≥ функц≥ональноњ (тому що вони виконують службову ≥ виконавчу роль стосовно значних сусп≥льних груп). «а засобами реал≥зац≥њ своњх завдань вони можуть в≥др≥зн¤тис¤ друг в≥д друга диференц≥йованим ступенем самост≥йност≥, активност≥, ефективност≥. ѓхн≥ми головними функц≥¤ми Ї розробка ц≥нностей ≥ ц≥лей цив≥льно-пол≥тичноњ д≥¤льност≥.

ћ≥ж суб'Їктами пол≥тики ≥снуЇ динам≥чна система взаЇмов≥дносин - залежност≥, п≥дпор¤дкуванн¤, в≥дносноњ автономност≥ та ≥н. ћ≥сце ≥ роль того або ≥ншого суб'Їкта пол≥тики в ц≥й систем≥ визначаютьс¤ його готовн≥стю впливати на пол≥тичн≥ процеси, тобто на¤вн≥стю необх≥дних пол≥тичних ¤костей, пол≥тичноњ культури.

ќкремо уз¤тий ≥ндив≥д реально стаЇ суб'Їктом пол≥тичного процесу т≥льки в т≥Їњ м≥р≥, у ¤к≥й в≥н д≥Ї в≥д ≥мен≥ будь-¤коњ ≥ншоњ групи ≥нтерес≥в ≥ маЇ п≥дтримку в≥д ц≥Їњ групи. ѕри такому п≥дход≥ до визначенн¤ пол≥тичноњ субТЇктности реальними суб'Їктами пол≥тичноњ д≥¤льност≥ стають групов≥ суб'Їкти пол≥тики - соц≥ально-пол≥тичн≥ сп≥льност≥. ≤дентиф≥кац≥¤ члена сп≥льност≥ ≥з суб'Їктом пол≥тики - найважлив≥ший механ≥зм прилученн¤ до пол≥тичних процес≥в. “ому вих≥дною ознакою суб'Їкта пол≥тики Ї його положенн¤ ¤к представника сп≥льност≥, в≥д ≥мен≥ ¤коњ в≥н виступаЇ. ¬≥дношенн¤ представництва припускають, що Ђм≥льйониї ≥снують не ¤к окрем≥ поруч сто¤ч≥ одиниц≥, а ¤к ¤кась сп≥льн≥сть, утворена об'Їктивними зв'¤зками ≥ засобом усв≥домленн¤ себе у св≥т≥. «авд¤ки своњм представникам соц≥альна сп≥льн≥сть усв≥домлюЇ себе ¤к самост≥йно чинний суб'Їкт, в≥д р≥шень ≥ д≥й ¤кого залежить житт¤ всього товариства в ц≥лому. —оц≥ально-пол≥тичн≥ сп≥льност≥ ¤к суб'Їкти пол≥тики - це ц≥л≥сн≥ утворенн¤, що формуютьс¤ на основ≥ певних соц≥ально-пол≥тичних ≥ культурно-економ≥чних зв'¤зк≥в, тенденц≥й ≥ перспектив розвитку.  ожна соц≥ально-пол≥тична сп≥льн≥сть д≥Ї лише властивою њй у¤вою. ≤Їрарх≥чна структура групових суб'Їкт≥в пол≥тичноњ д≥¤льност≥ залежить в≥д характеру соц≥ально-пол≥тичних сп≥льностей, виконуваних ними функц≥й ≥ рол≥ в пол≥тичн≥й структур≥ товариства.

6.ѕол≥тичн≥ ≥нтереси

ќчевидно, що нав≥ть досить повне ≥нформац≥йне забезпеченн¤ н≥коли не примусить державну владу функц≥онувати ¤к комп'ютер, в ¤кий закладаЇтьс¤ ≥нформац≥¤ й видане р≥шенн¤ в≥дпов≥даЇ сучасному рац≥ональному пон¤ттю науковоњ об'Їктивност≥. ѕричина пол¤гаЇ в тому, що пол≥тична д≥¤льн≥сть детерм≥нована ≥нтересами суб'Їкт≥в пол≥тики. ÷ей детерм≥н≥зм про¤вл¤Їтьс¤ ¤к об'Їктивно, так ≥ суб'Їктивно. ќб'Їктивна детерм≥нац≥¤ пол≥тичноњ д≥¤льност≥ зумовлюЇтьс¤ в першу чергу пол≥тичною системою держави, роллю та м≥сцем суб'Їкта пол≥тичноњ д≥¤льност≥ в ц≥й систем≥ ≥ взаЇмов≥дносинами суб'Їкта й системи.

—уб'Їктивна детерм≥нац≥¤ - це сукупн≥сть пол≥тичних ор≥Їнтац≥й, ≥нтерес≥в ≥ мети суб'Їкт≥в пол≥тики.

ѕол≥тичний ≥нтерес - це спр¤мован≥сть д≥й суб'Їкта пол≥тики на постановку й дос¤гненн¤ пол≥тичноњ мети залежно в≥д можливост≥ вир≥шенн¤ того чи ≥ншого пол≥тичного завданн¤. ѕол≥тичний ≥нтерес постаЇ вир≥шальним мотивом, що моб≥л≥зуЇ суб'Їкт пол≥тики на боротьбу за збереженн¤ чи зм≥ну певних умов ≥ форми його пол≥тичноњ д≥¤льност≥. “ому пол≥тичне житт¤ в ц≥лому, його законом≥рност≥ опосередковуютьс¤ ≥нтересами. ¬иникненн¤ пол≥тичного ≥нтересу означаЇ, що становище суб'Їкта пол≥тики породжуЇ певну пол≥тичну мету й вимагаЇ в≥д нього певних д≥й задл¤ дос¤гненн¤ ц≥Їњ мети.

¬ рад¤нськ≥й л≥тератур≥ пол≥тичний ≥нтерес традиц≥йно розгл¤давс¤ ¤к класовий ≥нтерес, виражений пол≥тичною парт≥Їю ≥ внесений у пол≥тичну сферу, тобто у сферу боротьби за владу. « багатоњ системи пол≥тичних ≥нтерес≥в вид≥л¤вс¤ т≥льки один, що виростав на класов≥й основ≥.

“акий п≥дх≥д значно звужував можлив≥сть досл≥дженн¤ пол≥тичноњ д≥¤льност≥ в ц≥лому. Ќасл≥дком цього стало розум≥нн¤ держави ¤к органу класового пануванн¤, а непануюч≥ класи ≥ прошарки знаходились у становищ≥ завойованих ≥ п≥дкорених у межах своЇњ власноњ крањни, приречених або боротис¤, або сп≥впрацювати з пан≥вним класом. Ќайб≥льш ¤скраво таке розум≥нн¤ пол≥тичного ≥нтересу й держави в≥дбилось у марксистсько-лен≥нськ≥й ≥дењ "диктатури пролетар≥ату". «вичайно, що под≥бна методолог≥чна база зводила проблему пол≥тичного р≥шенн¤ до вузькокласового тлумаченн¤ пол≥тичноњ мети.

« нашоњ точки зору, сл≥д запропонувати таку класиф≥кац≥ю пол≥тичних ≥нтерес≥в, враховуючи м≥ру впливу на пол≥тичну д≥¤льн≥сть:

1. «агальнодержавний або загальнонац≥ональний ≥нтерес, ¤кщо це переважно однонац≥ональна крањна. ” такому тип≥ ≥нтересу виражаЇтьс¤ необх≥дн≥сть держави у зм≥цненн≥ своњх м≥жнародних позиц≥й, у розвитку економ≥ки, культури, прав людини тощо. ¬иразником такого ≥нтересу Ї система державноњ влади. –еал≥зац≥¤ загальнодержавного ≥нтересу п≥дтримуЇтьс¤ майже вс≥ма прошарками, класами, пол≥тичними системами, громадськ≥стю. ” загальнодержавному ≥нтерес≥ Ї об'Їднуюча засада, здатна ≥нтегрувати зусилл¤ р≥зних громадських сил. Ќаприклад, дл¤ ”крањни реал≥зац≥¤ такого ≥нтересу про¤вилас¤ в результатах референдуму про незалежн≥сть ≥ поЇднала вс≥ пол≥тичн≥ сили.

2. ≤нтереси р≥зних пол≥тичних груп (парт≥й, рух≥в, парламентських фракц≥й, пол≥тичних клуб≥в, товариств, рел≥г≥йно-пол≥тичних об'Їднань, орган≥зац≥й тощо). ≤нтерес цього типу виражаЇ прагненн¤, мету, завданн¤ т≥Їњ або ≥ншоњ пол≥тичноњ групи.  ожна пол≥тична група маЇ власн≥ у¤вленн¤ про ц≥л≥ д≥¤льност≥, про своњ можливост≥ та про пол≥тику в ц≥лому.

≤нтереси пол≥тичних сил займають другий поверх у систем≥ пол≥тичних ≥нтерес≥в ≥ повинн≥ узгоджуватис¤ з ≥нтересом загальнонац≥ональним, у демократичн≥й держав≥ вони Ї по сут≥ диференц≥йованим вар≥антом цив≥л≥зованого обм≥рковуванн¤ проблем. ѕри цьому пол≥тичн≥ сили, ≥нтереси ¤ких ≥нтегруютьс¤ у загальнодержавний ≥нтерес, Ї своЇр≥дною системою взаЇмоконтролю при безумовному дотриманн≥ закон≥в держави.

3. ≤нтереси окремих пол≥тичних л≥дер≥в (ѕрезидента, √олови парламенту, ѕрем'Їр-м≥н≥стра, л≥дер≥в парт≥й ≥ фракц≥й, в≥домих пол≥тик≥в тощо). ÷ей тип ≥нтересу виражаЇ особисте ставленн¤ л≥дера до ц≥лей ≥ завдань пол≥тичноњ д≥¤льност≥, характеризуЇ ≥ндив≥дуальне пол≥тичне мисленн¤ й повед≥нку л≥дера. “акий ≥нтерес виражаЇ суб'Їктивну сторону пол≥тичноњ д≥¤льност≥, м≥ру "харизматичност≥" в д≥¤льност≥ пол≥тика. –еал≥зац≥¤ ≥ндив≥дуальних ≥нтерес≥в пол≥тичних д≥¤ч≥в в ≥стор≥њ маЇ своњм в≥дображенн¤м багатовар≥антн≥ класиф≥кац≥њ тип≥в пол≥тичного л≥дерства. ќсобливо в≥др≥зн¤лись у цьому школи фрейдистськоњ ор≥Їнтац≥њ в пол≥толог≥њ.

” робот≥ "¬лада ≥ особист≥сть" ’.ƒ. Ћасуелл пропонуЇ майстерн≥сть ≥ нахили пол≥тика вважати основою пол≥тичного анал≥зу: "ќдиницею анал≥зу служить дл¤ нас ум≥нн¤, що грунтуЇтьс¤ на особливост≥ особи. ѕо ньому можна найпрост≥ше судити, ¤к≥ ресурси приносить ≥ндив≥д на пол≥тичну арену, а цим самим у загальних рисах ≥ про т≥ задач≥, котр≥ в≥н схильний ставити перед собою або ≥нш≥ перед ним" [15, с. 23].

Ћасуелл вид≥л¤Ї типи адм≥н≥стратора, аг≥татора й теоретика. –. Ѕейла у книз≥ "ќсобист≥сть ≥ м≥жособиста повед≥нка" вид≥л¤Ї 26 тип≥в л≥дер≥в при р≥зних позиц≥¤х в≥дношень.

“радиц≥ю такого п≥дходу заклав сам «. ‘рейд, написавши психоанал≥тичну б≥ограф≥ю американського президента ¬удро ¬≥льсона. “аким чином, ≥снуЇ розроблена традиц≥¤ досл≥дженн¤ пол≥тичного л≥дерства, пол≥тичного ≥нтересу л≥дера, його зд≥бност≥ приймати р≥шенн¤ та впливати на них.

4. ѕол≥тичний ≥нтерес у м≥ждержавних в≥дносинах (м≥ж двома державами, м≥ж блоками або сп≥вдружност¤ми держав та ≥нш≥). ÷ей тип ≥нтересу виступаЇ ¤к ≥нтеграц≥¤ державно-нац≥ональних ≥нтерес≥в р≥зних крањн дл¤ встановленн¤ цив≥л≥зованих в≥дносин. –еал≥зац≥¤ м≥ждержавного ≥нтересу неможлива без забезпеченн¤ ло¤льност≥ внутр≥шньодержавних пол≥тичних сил ≥ л≥дер≥в. ÷им самим ≥нтереси л≥дер≥в та угруповань також п≥дпор¤дкован≥ зд≥йсненню м≥ждержавних ≥нтерес≥в.

” л≥тератур≥ стало загальноприйн¤тим тлумачити цей ≥нтерес у сфер≥ м≥жнародних в≥дносин ¤к загальнолюдський.

 ожен з чотирьох зазначених тип≥в пол≥тичного ≥нтересу детерм≥нований ц≥лим р¤дом ≥нтерес≥в, потреб сусп≥льства. «агальнодержавний ≥нтерес обумовлений ≥нтересами пров≥дних клас≥в, соц≥альних прошарк≥в сусп≥льства, ¤к≥ вбачають у державн≥й влад≥ гарант зд≥йсненн¤ головних потреб сусп≥льства.

≤нтерес пол≥тичноњ групи детерм≥нований ≥ покликаний задовольнити соц≥ально-пол≥тичн≥ потреби прошарку, класу або де¤коњ сп≥льност≥ людей, розд≥л¤ючи пол≥тичн≥ установки, програму д≥й та ц≥ль групи. ≤нтерес пол≥тичного л≥дера детерм≥нований, з одного боку, потребою зд≥йснювати загальнодержавн≥ або групов≥ ≥нтереси, а з ≥ншого - потребою у кар'Їр≥, влад≥, добробут≥ та поваз≥ [15, с. 26].

ћ≥ждержавний ≥нтерес виростаЇ з потреби ур¤ду, держав регулювати та взаЇмоконтролювати в≥дносини в зовн≥шн≥й пол≥тиц≥. Ѕезсумн≥вно, що пол≥тичне р≥шенн¤ Ї реал≥зац≥Їю пол≥тичного ≥нтересу. “ому розгл¤даючи процес п≥дготовки та прийн¤тт¤ пол≥тичного р≥шенн¤ ¤к д≥¤льн≥сть у сфер≥ пол≥тики, необх≥дно враховувати механ≥зм соц≥альноњ д≥¤льност≥ взагал≥. ѕ≥д механ≥змом соц≥альноњ д≥¤льност≥ розум≥ють механ≥зм, ¤кий реал≥зуЇ ≥нтереси. “ому процес розвитку пол≥тичного р≥шенн¤ в≥д постановки й до прийн¤тт¤ та реал≥зац≥њ сл≥д розум≥ти ¤к зд≥йсненн¤ пол≥тичного ≥нтересу.

Hosted by uCoz