1. ‘ункц≥њ та технолог≥¤ вибор≥в у демократичному сусп≥льств≥.

¬ибори до орган≥в влади становл¤ть серцевину демократичного пол≥тичного процесу ≥ Ї законом≥рним результатом процесу ≥сторичного пошуку сусп≥льством кращоњ модел≥ формуванн¤ й функц≥онуванн¤ держави. ” наш час демократичн≥ вибори в органи державноњ влади стали природним процесом у пол≥тичному житт≥ багатьох крањн св≥ту. ¬они ¤вл¤ють собою спос≥б формуванн¤ орган≥в влади та управл≥нн¤ за допомогою вираженн¤ за визначеними правилами (в≥дпов≥дно до виборчоњ системи) пол≥тичноњ вол≥ громад¤н. ” результат≥ вибор≥в обран≥ кандидати над≥л¤ютьс¤ владними повноваженн¤ми.

¬ибори провод¤тьс¤ в р≥зних демократичних орган≥зац≥¤х: парт≥¤х, профсп≥лках, добров≥льних асоц≥ац≥¤х, кооперативах, акц≥онерних товариствах тощо. ” ц≥й тем≥ йдетьс¤ в основному про вибори в масштабах держави, ус≥Їњ пол≥тичноњ системи.

¬ибори завжди пов'¤зан≥ з голосуванн¤м. ќднак за вс≥Їњ близькост≥ цих пон¤ть вони мають ≥ ≥стотн≥ в≥дм≥нност≥. ¬ибори звичайно розум≥ютьс¤ ¤к закр≥плений у конституц≥њ й ≥нших законах в≥дносно регул¤рний, пер≥одичний процес обиранн¤ складу орган≥в держави. ј голосуванн¤ не завжди пов'¤зане з виборами. ¬оно використовуЇтьс¤ в р≥зних формах пр¤моњ демократ≥њ: у референдумах, опитуванн¤х, прийманн≥ колективних р≥шень на зборах ≥ т. п.

¬ибори ¤к нев≥д'Їмний елемент демократ≥њ несуть на соб≥ в≥дбиток њњ р≥зних форм ≥ в≥д≥грають у њњ р≥зних модел¤х нер≥вноц≥нну роль. ѕор≥вн¤но низька значим≥сть вибор≥в у пол≥тичних системах, що базуютьс¤ на пр¤мих формах демократ≥њ, на особист≥й участ≥ громад¤н у п≥дготовц≥ ≥ прийн¤тт≥ найважлив≥ших державних р≥шень. ” таких випадках владн≥ повноваженн¤ кер≥вник≥в, ¤ких обирають громад¤ни держави, дуже обмежен≥, а це знижуЇ ≥ поличну значим≥сть самих вибор≥в. ѕрикладом такого роду держав була страродавньогрецька јф≥нська республ≥ка в пер≥оди безпосереднього правл≥нн¤ б≥льшост≥, прийн¤тт¤ найважлив≥ших р≥шень безпосередньо громадою на площах, зокрема щодо питань розм≥ру податк≥в, в≥йни ≥ миру, зм≥ни судд≥в ≥ воЇначальник≥в тощо.

¬ умовах сучасних демократ≥й вибору Ч це стрижневий механ≥зм, головна форма про¤ву суверен≥тету народу, його пол≥тичноњ рол≥ ¤к джерела влади. ¬они служать також найважлив≥шим каналом представленн¤ в органах влади ≥нтерес≥в р≥зних сусп≥льних груп. «агальн≥ вибори передбачають право участ≥ в них кожного громад¤нина. ƒл¤ багатьох, а в де¤ких крањнах Ч ≥ дл¤ б≥льшост≥ громад¤н це Їдина форм њхньоњ реальноњ участ≥ в пол≥тиц≥. ¬они дають змогу зд≥йснювати найб≥льший вплив на владу: збер≥гати чи зм≥нювати парламенти й ур¤ди, забезпечувати њхню в≥дпов≥дальн≥сть перед народом, зм≥нювати пол≥тичний курсу тощо.

2. ¬иборч≥ системи та њхн≥й вплив на пол≥тичне житт¤ сусп≥льства

¬иборча система Ї сукупн≥стю передбачених законом виборчих процедур, пов'¤заних ≥з формуванн¤м орган≥в влади. ¬иборча система з XIX ст. функц≥онуЇ у рамках виборчого права, ¤ке пройшло складну еволюц≥ю демократизац≥њ. якщо на етап≥ зародженн¤ виборче право передбачало високий майновий ценз, через що т≥льки невеликий в≥дсоток {3Ч8%) населенн¤ брав участь у виборах, то вже з середини XX ет, дедал≥ б≥льше категор≥й населенн¤ над≥л¤лос¤ виборчими правами.

Ќа початку першоњ св≥товоњ в≥йни пр¤мий майновий ≥ податковий ценз дл¤ активного виборчого права збер≥гавс¤ у небагатьох крањнах. Ќа сучасному етап≥ розвитку виборчого права майновий ценз в≥дсутн≥й, однак збер≥гаЇтьс¤ в≥ковий та ценз ос≥длост≥. —початку треба сказати, що ≥снуЇ активне ≥ пасивне виборче право, а пот≥м Ч про р≥зницю м≥ж цими видами.

” розвинених крањнах «аходу ≥снуЇ р≥зниц¤ м≥ж активним (право обирати) ≥ пасивним (право бути обраним) виборчим правом, а також р≥зниц¤ м≥ж виборами до нижньоњ ≥ верхньоњ палат парламенту. Ќаприклад, на виборах до нижньоњ палати парламенту ¬еликобритан≥њ в≥ковий ценз дл¤ активного виборчого права становить 18 рок≥в, дл¤ пасивного Ч 21 р≥к, у ‘ранц≥њ в≥дпов≥дно Ч 18 ≥ 23 роки, у Ѕельг≥њ, ≤тал≥њ,  анад≥, Ќ≥дерландах, —Ўј та де¤ких ≥нших крањнах 18 ≥ 21 р≥к, у япон≥њ Ч 20 ≥ 25 рок≥в. ” ‘≥нл¤нд≥њ та Ўвейцар≥њ в≥ковий ценз дл¤ активного ≥ пасивного виборчого права одинаковий.

ўодо вибор≥в до верхньоњ палати, то в≥ковий ценз дл¤ пасивного виборчого права значно вищий, н≥ж до нижньоњ палати. “ак, у —Ўј в≥н становить 30 рок≥в, Ѕельг≥њ, ≤тал≥њ Ч 40, ‘ранц≥њ Ч 25, япон≥њ Ч 30 рок≥в. ÷енз ос≥длост≥ запроваджено у багатьох крањнах. ” —Ўј в≥н становить м≥с¤ць, в јвстрал≥њ, ‘–Ќ та япон≥њ Ч три, у  анад≥ та ‘≥нл¤нд≥њ Ч 12 м≥с¤ц≥в. ÷ей терм≥н передбачаЇ необх≥дн≥сть проживанн¤ виборц¤ на територ≥њ в≥дпов≥дного округу.

 р≥м вимоги певного терм≥ну проживанн¤ на територ≥њ виборчого округу, виборче право де¤ких крањн встановлюЇ ≥ терм≥н проживанн¤ у ц≥й крањн≥. Ќаприклад, у Ќорвег≥њ та ≤сланд≥њ дл¤ активного виборчого права терм≥н ос≥длост≥ становить п'¤ть рок≥в, у јвстрал≥њ Ч п≥вроку.

¬иборче право цив≥л≥зованих крањн на сучасному етап≥ можна вважати загальним, за вин¤тком де¤ких оптимальних обмежень. ћайнов≥, статев≥, а також осв≥тн≥ цензи у виборчому прав≥ в≥дсутн≥, хоч час в≥дм≥ни де¤ких ≥з них можна в≥днести до повоЇнного пер≥оду. —кажемо, у —Ўј до 1964 р. ≥снував податковий ценз, а до 1970 р. Ч ценз грамотност≥.

 р≥м в≥кового цензу ≥ цензу ос≥длост≥, ≥снують певн≥ обмеженн¤ дл¤ громад¤н, ¤к≥ скоњли злочини або в≥дбувають тюремне ув'¤зненн¤. ƒе¤к≥ крањни, зокрема ‘ранц≥¤, ¬еликобритан≥¤, ¤к певне обмеженн¤ дл¤ громад¤н встановлюють виборчу заставу. ¬она повертаЇтьс¤ лише тод≥, коли кандидат у депутати набере передбачену законом к≥льк≥сть голос≥в.

Ќаприклад, у ¬еликобритан≥њ виборча застава становить 500 фунт≥в стерл≥нг≥в. ¬она може бути повернена кандидатов≥ у депутати, коли той набере п'¤ть в≥дсотк≥в в≥д загальноњ к≥лькост≥ голос≥в.

” де¤ких крањнах законодавство проголошуЇ обов'¤зкове голосуванн¤. ¬иборч≥ закони јвстрал≥њ, Ѕельг≥њ, Ћюксембургу та Ќ≥дерланд≥в передбачають штрафн≥ санкц≥њ за неучасть у голосуванн≥, в јвстр≥њ та √рец≥њ Ч крим≥нальну в≥дпов≥дальн≥сть. “ак≥ норми, безумовно, суперечать принципам в≥льного волеви¤вленн¤ громад¤н.

 р≥м принципу загальност≥, виборче право заруб≥жних крањн закр≥плюЇ принцип р≥вност≥. ÷е означаЇ, що кожний виборець маЇ один голос ≥ вс≥ громад¤ни беруть участь у виборах на р≥вних п≥дставах. ѕри цьому передбачаЇтьс¤ створенн¤ р≥вних за чисельн≥стю виборчих округ≥в. ” багатьох крањнах встановлюЇтьс¤ м≥н≥мум, а ≥нколи Ч максимум, в≥д ¤кого обираЇтьс¤ визначена к≥льк≥сть депутат≥в. јле на практиц≥ Ї ≥стотн≥ в≥дхиленн¤ в≥д встановленоњ законом норми, оск≥льки, ¤к правило, виборч≥ округи зб≥гаютьс¤ з адм≥н≥стративно-територ≥альними одиниц¤ми.

” ¬еликобритан≥њ, наприклад, найб≥льший за к≥льк≥стю населенн¤ округ перевищуЇ найменший у чотири рази. ƒе¤к≥ правл¤ч≥ парт≥њ намагаютьс¤ шл¤хом р≥зноман≥тних ман≥пул¤ц≥й з виборчими округами забезпечити соб≥ б≥льше представництво. ÷¤ практика д≥стала назву Ђджер≥мендерї Ч за пр≥звищем губернатора штату ћасачусетс Ч ƒжер≥, ¤кий за рахунок перекроюванн¤ округ≥в забезпечив своњй парт≥њ утрич≥ б≥льше представництво.

ѕод≥бне спостер≥гаЇтьс¤ ≥ нин≥, оск≥льки правл¤ч≥ парт≥њ з допомогою визначенн¤ структури округ≥в прагнуть д≥стати перевагу в Ђсвоњх округахї. Ќа основ≥ виборчого права складаЇтьс¤ в≥дпов≥дний тип виборчоњ системи. —в≥това практика знаЇ чотири њњ типи: представницьку (кур≥альну), мажоритарну, пропорц≥йну, зм≥шану.

 ур≥альна система ≥снувала на початку XX ст. в јвстр≥њ та –ос≥њ. ¬она передбачала под≥л виборц≥в на окрем≥ кур≥њ, кожна з ¤ких мала своЇ представництво в парламент≥. Ќаприклад, у јвстр≥њ за законом 1873 р. виборц≥ под≥л¤лис¤ на п'¤ть кур≥й: землевласник≥в, торговельних ≥ промислових палат, с≥льських громад, м≥ст ≥ загального виборчого права. ƒл¤ кожноњ кур≥њ ≥з загальними цензами активного виборчого права визначалис¤ спец≥альн≥ цензи дл¤ групи виборц≥в окремо. “ак, дл¤ представник≥в кур≥й землевласник≥в треба було волод≥ти нерухомим майном, кур≥й м≥ст ≥ с≥льських громад Ч сплачувати встановлений податок, кур≥й торговельних ≥ промислових палат Ч бути членами цих палат, кур≥й загального виборчого права Ч шестим≥с¤чний ценз ос≥длост≥.

“ака виборча система ≥снувала в 1905 р. у –ос≥њ ≥ дещо в модиф≥кованому вигл¤д≥ в —–—– у часи √орбачева, де компарт≥¤, профсп≥лки ≥ науков≥ установи мали свою квоту депутат≥в на з'њзд≥ –ад —–—–.

ћажоритарна система передбачаЇ визначенн¤ переможц¤ за б≥льш≥стю голос≥в, отриманих у виборчому окруз≥. ¬иборч≥ округи при застосуванн≥ мажоритарноњ системи найчаст≥ше бувають одномандатними. ƒуже р≥дко трапл¤Їтьс¤ вар≥ант багатомандатност≥ округ≥в. ¬≥н застосовуЇтьс¤ на виборах до м≥сцевих орган≥в влади у ¬еликобритан≥њ, Ќов≥й «еланд≥њ та япон≥њ. ” цих крањнах виборець маЇ ст≥льки голос≥в, ск≥льки вибираЇтьс¤ депутат≥в в≥д округу (за вин¤тком япон≥њ, де виборець маЇ менше голос≥в, н≥ж потр≥бно обрати депутат≥в). ћажоритарна система под≥л¤Їтьс¤ на так≥ види: 1) абсолютноњ б≥льшост≥; 2) в≥дносноњ б≥льшост≥; 3) преференц≥йна виборча система.

ћажоритарна виборча система абсолютноњ б≥льшост≥ передбачаЇ обранн¤ кандидата депутатом, ¤кщо в≥н набрав б≥льше 50% в≥д загальноњ к≥лькост≥ поданих в окруз≥ голос≥в. ѕри повторному голосуванн≥ необх≥дно набрати дл¤ перемоги б≥льш≥сть голос≥в. ÷¤ система д≥Ї у ‘ранц≥њ, ≈квадор≥, ”крањн≥.

ѕри мажоритарн≥й виборч≥й систем≥ в≥дносноњ б≥льшост≥ обраним вважаЇтьс¤ той кандидат, ¤кий набере б≥льш≥сть голос≥в. “ут може ≥снувати нижн≥й пор≥г необх≥дноњ к≥лькост≥ голос≥в (12 або 25%). “ака виборча система збер≥гаЇтьс¤ у —Ўј, ¬еликобритан≥њ,  анад≥.

ѕреференц≥йна виборча система застосовуЇтьс¤ у багатомандатних округах, де виборець самост≥йно виводить рейтинг ус≥х кандидат≥в. якщо жоден ≥з кандидат≥в не отримуЇ абсолютноњ б≥льшост≥ з усього списку кандидат≥в, то виключаЇтьс¤ той, хто набрав найменше перших м≥сць. ÷¤ процедура виключенн¤ кандидат≥в, ¤к≥ набрали найменшу к≥льк≥сть перших м≥сць, може охоплювати дек≥лька етап≥в ≥ тривати доти, доки необх≥дна к≥льк≥сть кандидат≥в не набере абсолютноњ б≥льшост≥ голос≥в.

ўе одн≥Їю модиф≥кац≥Їю мажоритарноњ виборчоњ системи Ї американська система вибор≥в президента. ¬она характеризуЇтьс¤ тим, що виборц≥ обирають свого президента не пр¤мо, а через колег≥њ виборщик≥в.  андидати в члени колег≥њ виборщик≥в висуваютьс¤ Їдиним списком ком≥тетами пол≥тичних парт≥й ≥з 50 штат≥в.  ≥льк≥сть колег≥й виборщик≥в дор≥внюЇ к≥лькост≥ сенатор≥в ≥ член≥в палати представник≥в конгресу —Ўј, вибраних з даного штату. ¬ день президентських вибор≥в виборц≥ голосують за член≥в колег≥њ виборщик≥в в≥д т≥Їњ чи ≥ншоњ пол≥тичноњ парт≥њ. Ќа заключному етап≥ колег≥њ виборщик≥в в≥ддають своњ голоси персонально за кандидат≥в у президенти ≥ в≥це-президенти.

ћажоритарна виборча система спри¤Ї усп≥хов≥ великих впливових парт≥й, ¤к≥ мають розгалужену структуру в б≥льшост≥ виборчих округ≥в. ¬важаЇтьс¤, що мажоритарна система таким чином забезпечуЇ стаб≥льн≥сть парламент≥в ≥ ур¤д≥в.

Ќедол≥ком њњ Ї те, що голоси, подан≥ за переможених кандидат≥в, фактично пропадають. ” результат≥ таких вибор≥в трапл¤ютьс¤ випадкиї коли парт≥њ виграють вибори за к≥льк≥стю голос≥в виборц≥в, а програють њх за к≥льк≥стю отриманих мандат≥в. “ак, у 1981 р. Ћейбористська парт≥¤ ¬еликобритан≥њ виграла вибори за к≥льк≥стю голос≥в, але програла  онсервативн≥й парт≥њ за к≥льк≥стю мандат≥в.

ѕропорц≥йна виборча система передбачаЇ вибори за парт≥йними списками ≥ розпод≥лом мандат≥в м≥ж парт≥¤ми пропорц≥йно до к≥лькост≥ голос≥в, з≥браних кожною ≥з них у межах виборчого округу. ’арактерним дл¤ пропорц≥йноњ виборчоњ системи Ї те, що, по-перше, визначаЇтьс¤ виборчий метр ≥, по-друге, зд≥йснюЇтьс¤ умовна передача голос≥в. ¬иборчий метр Ч це найменша к≥льк≥сть голос≥в, необх≥дна дл¤ обранн¤ одного депутата. ”мовна передача голос≥в означаЇ, що голоси, подан≥ за кандидата понад те число, ¤ке в≥дпов≥даЇ виборчому метру, обов'¤зково зараховуЇтьс¤ ≥ншому кандидатов≥^ ¤кий не набрав необх≥дноњ к≥лькост≥ голос≥в.

ћетодику визначенн¤ цих процедур простежимо на виборчому досв≥д≥ јвстр≥њ. ¬она супроводжуЇтьс¤ складними математичними розрахунками. —каж≥мо, спочатку визначаЇтьс¤ основна квота шл¤хом д≥ленн¤ загальноњ к≥лькост≥ громад¤н, ¤к≥ мають пост≥йне м≥сце проживанн¤, на к≥льк≥сть член≥в Ќац≥ональноњ –ади (7 503 000 : 183 = 41 000). ƒал≥ дл¤ кожного округу вид≥л¤Їтьс¤ к≥льк≥сть кандидат≥в шл¤хом д≥ленн¤ загальноњ к≥лькост≥ громад¤н, ¤к≥ пост≥йно проживають на територ≥њ округу.

“ак, ¤кщо на територ≥њ округу проживаЇ 620 000 громад¤н, то в≥д нього вибираЇтьс¤ 15 кандидат≥в (620 000 : 41 000 = 15). ¬ид≥лен≥ округов≥ мандати розпод≥л¤ютьс¤ м≥ж парт≥йними списками на п≥дстав≥ виборчоњ квоти, що визначаЇтьс¤ шл¤хом д≥ленн¤ загальноњ к≥лькост≥ голос≥в, поданих у виборчому окруз≥ за парт≥йн≥ списки, на к≥льк≥сть мандат≥в плюс один.

Ќаприклад, загальна к≥льк≥сть поданих за парт≥йн≥ списки д≥йсних голос≥в в окруз≥ становить 375 ќќќ, к≥льк≥сть мандат≥в Ч 14.  вота дор≥внюЇ 375 000 : (14 + 1) = 25 000.  ожна парт≥¤ отримуЇ в окруз≥ таку к≥льк≥сть мандат≥в, ¤ка дор≥внюЇ к≥лькост≥ голос≥в виборц≥в, поданих за кандидат≥в парт≥њ, под≥лен≥й на виборчу квоту. “обто парт≥¤ на один мандат повинна з≥брати 25 000 голос≥в (це ≥ Ї виборчий метр).

ћандати розпод≥л¤ютьс¤ так. Ќаприклад, парт≥¤ ј з≥брала 160 000, парт≥¤ Ѕ Ч 145 000, парт≥¤ ¬ Ч 40 000, парт≥¤ √ Ч 20 000 голос≥в. “реба розпод≥лити 14 мандат≥в. ѕарт≥¤ ј отримуЇ 6 мандат≥в (160 000 : 25 000 = б, залишок 10 000), парт≥¤ Ѕ Ч 5 мандат≥в (145 000 : 25 000 = 5, залишок 20 000), парт≥¤ ¬ Ч 1 мандат (40 000 : 25 000 = 1, залишок 15 000), парт≥¤ √ Ч жодного мандата.

«алишки голос≥в парт≥й можуть бути розпод≥лен≥ в другому тур≥ в об'Їднаних округах. Ќаприклад, залишок голос≥в, отриманих парт≥Їю Ѕ, Ч 20 000, парт≥Їю ¬ Ч 15 000, парт≥Їю ј Ч 10 000. ÷≥ величини посл≥довно д≥л¤тьс¤ на два ≥ три. ѕарт≥¤ Ѕ Ч 20 000, 10 000, 6660; парт≥¤ ¬ Ч 15 000, 7500, 5000; парт≥¤ ј Ч 10 000, 5000, 333). ќтриман≥ частки розм≥щуютьс¤ в пор¤дку зменшенн¤ величин (20 000, 10000, 6660,15 000, 7500, 5000,10000, 5000, 333).

ѕрипустимо, що м≥ж парт≥¤ми треба розпод≥лити у другому тур≥ ще п'¤ть мандат≥в. „астка, пор¤дковий номер ¤коњ зб≥гаЇтьс¤ з к≥льк≥стю мандат≥в, становитиме виборчу квоту. ” нашому приклад≥ виборча квота 7500. ќтже парт≥¤ Ѕ отримуЇ два, парт≥¤ ¬ Ч два мандати, парт≥¤ ј не отримуЇ жодного мандата.

¬ибори за пропорц≥йними списками провод¤ть т≥льки у багатомандатних округах, оск≥льки нав≥ть теоретично не можна под≥лити один мандат м≥ж к≥лькома депутатами. «деб≥льшого меж≥ виборчого округу зб≥гаютьс¤ з межами великоњ адм≥н≥стративно-територ≥альноњ одиниц≥ Ч област≥, штату, пров≥нц≥њ, земл≥.

” де¤ких крањнах, наприклад ≤зрањл≥, ѕортугал≥њ, япон≥њ, територ≥¤ держави ≥ Ї виборчим округом. ” ƒан≥њ ≥ Ўвец≥њ зг≥дно з так званою системою вир≥внюванн¤, невелика частина (в≥д 10 до 20%) мандат≥в заздалег≥дь вид≥л¤Їтьс¤ дл¤ розпод≥лу в загальнонац≥ональному окруз≥.

ѕропорц≥йна виборча система под≥л¤Їтьс¤ на так≥ п≥дсистеми: пропорц≥йна система з жорсткими списками; пропорц≥йна система з преференц≥¤ми; пропорц≥йна система з нап≥вжорсткими списками.

ѕропорц≥йна система з жорсткими списками передбачаЇ голосуванн¤ за ц≥лий список. ” виборчому бюлетен≥, ¤к правило, ф≥гурують т≥льки назви або емблеми парт≥й, без перел≥ку кандидат≥в до них. ¬иборець п≥дкреслюЇ обрану назву парт≥њ або емблему. “ака система застосовуЇтьс¤ в ≤спан≥њ, ѕортугал≥њ, ≤зрањл≥.

ѕреференц≥йна система даЇ змогу виборц¤м виражати своЇ ставленн¤ до кожного кандидата, занесеного до конкретного парт≥йного списку. ¬иборець у бюлетен≥ маЇ право надати перевагу (преференц≥ю) тому чи ≥ншому кандидатов≥. “ут переможець визначаЇтьс¤ на п≥дстав≥ к≥лькост≥ голос≥в, отриманих тим чи ≥ншим кандидатом, незалежно в≥д його пор¤дкового номера в парт≥йному списку. —истема з преференц≥¤ми ≥снуЇ у ‘≥нл¤нд≥њ, Ѕельг≥њ, Ќ≥дерландах.

” систем≥ з нап≥вжорсткими списками виборець голосуЇ, ¤к ≥ в першому випадку, за ц≥лий список або у другому випадку вибираЇ кандидата за преференц≥йним принципом. “ака система функц≥онуЇ в ≤тал≥њ, јвстр≥њ, Ўвейцар≥њ.

ѕропорц≥йна виборча система, на в≥дм≥ну в≥д мажоритарноњ, по-перше, краще враховуЇ в≥дпов≥дн≥сть м≥ж к≥льк≥стю голос≥в та мандат≥в; по-друге, виборець тут голосуЇ, ¤к правило, за певн≥ пол≥тичн≥ платформи, а не за позиц≥ю окремих людей. ќднак при ц≥й систем≥ отримують мандати ма-лочисельн≥ позасистемн≥ парт≥њ. ƒл¤ подоланн¤ цього недол≥ку застосовуЇтьс¤ загороджувальний Ђпунктї, тобто в≥дпов≥дний в≥дсоток голос≥в, ¤кий повинна отримати парт≥¤, щоб здобути мандат депутат≥в. ” випадку неподоланн¤ цього бар'Їра парт≥¤ не одержуЇ жодного мандата. ¬ ≤зрањл≥ виборчий бар'Їр становить 1%, у Ўвец≥њ Ч 4% , в Ќ≥меччин≥, –ос≥њ Ч 5%, у “уреччин≥ Ч 10% д≥йсних голос≥в.

«м≥шана виборча система Ї комб≥нац≥Їю мажоритарноњ ≥ пропорц≥йноњ виборчих систем. ¬она маЇ р≥зн≥ модиф≥кац≥њ. ” найпоширен≥шому вар≥ант≥ зм≥шаноњ виборчоњ системи частина депутат≥в вибираЇтьс¤ за пропорц≥йним, а частина Ч за мажоритарним принципом до нижньоњ палати парламенту. ѕри цьому пропорц≥йна ≥ мажоритарна частина можуть мати р≥зн≥ величини. “ак, у Ќ≥меччин≥, –ос≥њ, Ћитв≥, √руз≥њ пропорц≥йна ≥ мажоритарна величини становл¤ть половину, а в ”горщин≥ Ч дв≥ та одну третини в≥д загальноњ к≥лькост≥ депутатських м≥сць. ” ц≥й систем≥ виборець отримуЇ два голоси: один подаЇ за одного ≥з кандидат≥в, а другий Ч за один ≥з списк≥в.

≤снуЇ також вар≥ант зм≥шаноњ виборчоњ системи, коли нижн¤ палата вибираЇтьс¤ за пропорц≥йним, а верхн¤ Ч за мажоритарним принципами.

3.“ехнолог≥¤ вибор≥в в ”крањн≥

¬иборча система в ”крањн≥ грунтувалас¤ на таких законодавчих актах: «акон≥ ”–—– Ђѕро вибори ѕрезидента ”крањнськоњ –—–ї, «акон≥ ”крањни Ђѕро внесенн¤ зм≥н ≥ доповнень до закону ”крањнськоњ –—– про вибори ѕрезидента ”крањнськоњ –—–ї, «акону ”крањни Ђѕро вибори народних депутат≥в ”крањниї, «акону ”крањни Ђѕро вибори депутат≥в ≥ гол≥в с≥льських, селищних, районних, м≥ських, районних у м≥стах, обласних –адї, а також «акону ”крањни Ђѕро внесенн¤ зм≥н ≥ доповнень до «акону ”крањни Ђѕро вибори депутат≥в ≥ гол≥в с≥льських, селищних, районних, м≥ських, районних у м≥стах, обласних –адї.

«аконодавч≥ акти про вибори ѕрезидента ”крањни передбачають пор¤док висуненн¤ ≥ реЇстрац≥њ кандидат≥в у ѕрезиденти ”крањни.

«г≥дно з чинним законодавством, суб'Їктами висуванн¤ кандидата у ѕрезиденти ”крањни Ї парт≥њ, виборч≥ блоки, що нал≥чують не менш н≥ж 1000 член≥в ≥ зареЇстрован≥ ÷ентральною виборчою ком≥с≥Їю ¤к так≥, що беруть участь у президентських виборах, а також збори виборц≥в, ¤кщо у них беруть участь не менше н≥ж 500 громад¤н ”крањни.

ѕарт≥њ можуть утворювати виборч≥ блоки на п≥дстав≥ р≥шенн¤ њх кер≥вних орган≥в. ѕраво висуненн¤ парт≥Їю або виборчим блоком претендента на кандидата в ѕрезиденти ”крањни мають њх вищ≥, зг≥дно з≥ статутом, кер≥вн≥ органи (з'њзди, конференц≥њ, загальн≥ збори), ¤кщо на них присутн≥ понад дв≥ третини обраних делегат≥в, але не менше н≥ж 200 ос≥б.

«бори виборц≥в скликаютьс¤ ≥н≥ц≥ативною групою, ¤ка зобов'¤зана пов≥домити про дату ≥ м≥сце проведенн¤ в≥дпов≥дну окружну виборчу ком≥с≥ю та м≥сцев≥ органи державноњ виконавчоњ влади. ¬исунутою на зборах виборц≥в вважаЇтьс¤ особа, за ¤ку проголосували не менше н≥ж дв≥ третини учасник≥в збор≥в. ѕретендент може бути зареЇстрований ¤к кандидат у ѕрезиденти ”крањни, ¤кщо його кандидатуру п≥дтримають своњми п≥дписами не менше н≥ж 100 000 громад¤н ”крањни, котр≥ мають право голосу, в тому числ≥ не менше н≥ж 1500 громад¤н у кожному ≥з двох третин в≥д загальноњ к≥лькост≥ виборчих округ≥в.

ѕ≥д час виборчоњ кампан≥њ кожний кандидат у ѕрезиденти може мати особистий виборчий фонд розм≥ром 10 000 м≥н≥мальних зарплат, оформлений ≥з власних кошт≥в, кошт≥в пол≥тичних парт≥й, пожертвувань громад¤н (розм≥р внеску одн≥Їњ юридичноњ або ф≥зичноњ особи не повинен перевищувати 100 м≥н≥мальних зароб≥тних плат).  р≥м цього, кандидат у ѕрезиденти може мати до 30 дов≥рених ос≥б.

¬ибори ѕрезидента ”крањни вважаютьс¤ такими, що в≥дбулис¤, ¤кщо в них вз¤ли участь б≥льше н≥ж половина виборц≥в, внесених до списк≥в. ќбраним на пост ѕрезидента ”крањни вважаЇтьс¤ кандидат, котрий одержав на виборах б≥льше н≥ж половину голос≥в виборц≥в, що вз¤ли участь у голосуванн≥. ѕри повторному голосуванн≥ обраним на пост ѕрезидента ”крањни вважаЇтьс¤ кандидат, ¤кий одержав на виборах б≥льше н≥ж половину голос≥в виборц≥в, що вз¤ли участь у голосуванн≥, за умови, що к≥льк≥сть голос≥в, поданих за нього, перевищуЇ к≥льк≥сть голос≥в, поданих проти нього.

–≥шенн¤ про проведенн¤ чергових, позачергових та повторних вибор≥в приймаЇ ¬ерховна –ада ”крањни. якщо закон про вибори ѕрезидента ”крањни в≥дпов≥даЇ цив≥л≥зованим нормам виборчого процесу, то попередн≥й закон про вибори парламенту можна вважати найб≥льш недосконалим.

јнал≥з «акону ”крањни Ђѕро вибори народних депутат≥в ”крањниї, а також виборча практика дали п≥дставу зробити висновки, що цей акт:

1) збер≥г старий мажоритарний принцип абсолютноњ б≥льшост≥ з дещо зм≥неним рад¤нським механ≥змом висуванн¤. ѕри цьому й у повторному голосуванн≥ обраним вважаЇтьс¤ кандидат, ¤кий одержав на виборах б≥льш н≥ж половину голос≥в виборц≥в, що вз¤ли участь у голосуванн≥, але не менш ¤к 25 в≥дсотк≥в в≥д к≥лькост≥ виборц≥в, внесених до списк≥в певного округу. „ерез це в багатьох округах повторн≥ голосуванн¤ ≥ повторн≥ вибори н≥¤к не можуть в≥дбутис¤;

2) визнав право трудових колектив≥в бути суб'Їктами висуненн¤ кандидат≥в, що суперечить принципам, закладеним у попередн≥х законодавчих актах про статус парт≥њ ≥ недопустим≥сть пол≥тичноњ д≥¤льност≥ у трудових колективах;

3) спростив процедуру висуненн¤ ≥ реЇстрац≥њ кандидат≥в, що об'Їктивно ускладнюЇ виборчу кампан≥ю ¤к з точки зору можливого зб≥льшенн¤ претендент≥в у виборчому окруз≥, так ≥ з точки зору зб≥льшенн¤ витрат державного бюджету. ƒл¤ реЇстрац≥њ кандидата у депутати потр≥бно, щоб його висунула претендентом парт≥¤, рег≥ональне в≥дд≥ленн¤ ¤коњ маЇ сто член≥в, трудовий колектив або 10 виборц≥в за м≥сцем проживанн¤ ≥ п≥дтримали п≥дписами 300 виборц≥в певного округу, а також, щоб кандидат вн≥с заставу розм≥ром п'¤ть м≥н≥мальних зарплат;

4) надав виключно прерогативи у формуванн≥ виборчих ком≥с≥й –адам, що Ї в≥дхиленн¤м в≥д виборчих стандарт≥в цив≥л≥зованого св≥ту;

5) процедура висуненн¤ претендента у кандидати в депутати трудовим колективом або групою виборц≥в значно прост≥ша, н≥ж под≥бна процедура висуненн¤ парт≥Їю, що значною м≥рою девальвувало парт≥йний принцип пол≥тичноњ д≥¤льност≥;

6) не передбачав жорстких норм покаранн¤ за порушенн¤ виборчого законодавства, зокрема перевищенн¤ кандидатом розм≥ру власного виборчого фонду, а також над≥йних процедур дл¤ недопущенн¤ можливих фальсиф≥кац≥й п≥д час голосуванн¤ (йдетьс¤ про бюлетень з подв≥йним аркушем, коли один аркуш залишаЇтьс¤ у виборч≥й ком≥с≥њ, а другий Ч виборець кидаЇ в урну);

7) допускав можлив≥сть внесенн¤ зм≥н ≥ доповнень до цього закону не п≥зн≥ше н≥ж за р≥к до зак≥нченн¤ строку повноважень ¬ерховноњ –ади ≥ узаконенн¤ њх чинност≥ п≥сл¤ призначенн¤ нових вибор≥в до парламенту. ќтже, перел≥чен≥ вище положенн¤ виборчого законодавства не давали змоги, з одного боку, дообрати ¬ерховну –аду, а з ≥ншого Ч зм≥нити виборче законодавство.

ћодель новоњ виборчоњ системи в ”крањн≥ зг≥дно з ≥снуючими законопроектами маЇ передбачити:

Чзм≥шаний принцип вибор≥в, де 50 в≥дсотк≥в обиралос¤ б за парт≥йними списками, а 50 в≥дсотк≥в Ч по одномандатних округах; жорстк≥ норми висуненн¤ ≥ реЇстрац≥њ кандидатур (100 000 п≥дпис≥в дл¤ парт≥й в≥д ус≥Їњ к≥лькост≥ виборц≥в ”крањни);

Чзакр≥пленн¤ необх≥дност≥ дл¤ парт≥й подолати п'¤тив≥дсотковий бар'Їр дл¤ отриманн¤ мандат≥в або встановленн¤ нижньоњ меж≥ (скаж≥мо, 25%);

Чзн¤тт¤ норми 50% дл¤ визнанн¤ вибор≥в такими, що в≥дбулис¤;

Чутвердженн¤ принципу, зг≥дно з ¤ким при повторному голосуванн≥ дл¤ обранн¤ кандидата достатньо б≥льшост≥ голос≥в;

Чч≥ткий перел≥к можливих правопорушень виборчого законодавства ≥ встановленн¤ жорстких норм покаранн¤ за його порушенн¤;

Чзастосуванн¤ цив≥л≥зованоњ методики голосуванн¤ (двоаркушевого бюлетен¤).

¬иборче законодавство до м≥сцевих орган≥в влади в ”крањн≥ передбачало значне скороченн¤ к≥льк≥сного складу –ад.  ≥льк≥сть округ≥в дл¤ с≥льських, селищних –ад ≥з чисельн≥стю населенн¤ до 3 тис. ос≥б не може перевищувати 15, з населенн¤м понад 3 тис. Ч 20; дл¤ районних –ад ≥з чисельн≥стю до 5 тис. Ч 20, з населенн¤м понад 5 тис. Ч «0; дл¤ м≥ських ≥ районних у м≥стах –ад ≥з чисельн≥стю населенн¤ до 10 тис. Ч 25, понад 10 тис. Ч «0, дл¤ м≥ських –ад м≥ст з районним под≥лом, де проживаЇ до 500 тис. Ч 50, понад 500 тис. Ч 75, дл¤ обласних –ад областей з населенн¤м до 1,5 млн. Ч 60, понад 1,5 млн. Ч 75 виборчих округ≥в.

—уб'Їктами висуненн¤ кандидат≥в у депутати до м≥сцевих представницьких орган≥в, а також њхн≥х гол≥в, е пол≥тичн≥ парт≥њ, виборч≥ блоки, громадськ≥ орган≥зац≥њ ≥ трудов≥ колективи. ќсоблив≥стю цього законодавства Ї те, що дл¤ суб'Їкт≥в висуненн¤ кандидат≥в у депутати встановлено меж≥ чисельност≥ Ч залежно в≥д р≥вн¤ –ад.

Ќаприклад, дл¤ парт≥й, громадських орган≥зац≥й встановлюютьс¤ так≥ квоти: дл¤ с≥льських, селищних ≥ м≥ських (м≥ст районного п≥дпор¤дкуванн¤) –ад Ч не менше 15, до районних м≥ських районних –ад Ч не менше 50, до обласних –ад Ч 100 член≥в.

“рудов≥ колективи можуть висувати кандидат≥в на зборах (конференц≥¤х), ¤кщо вони мають таку чисельн≥сть: до с≥льськоњ, селищноњ, м≥ськоњ (м≥ста районного п≥дпор¤дкуванн¤) –ад Ч не менше 20 ос≥б; до районноњ, м≥ськоњ (м≥ста обласного п≥дпор¤дкуванн¤) районноњ –ади Ч не менше 100 ос≥б; до обласноњ –ади Ч 200 ос≥б.

ƒл¤ збор≥в виборц≥в, ¤к≥ проживають на територ≥њ в≥дпов≥дноњ –ади, встановлюЇтьс¤ така ж квота, ¤к ≥ дл¤ трудових колектив≥в.

√рошова застава при реЇстрац≥њ кандидата вимагаЇтьс¤ т≥льки в≥д кандидат≥в у депутати районноњ, м≥ськоњ (м≥ст республ≥канського, обласного п≥дпор¤дкуванн¤), обласноњ –ади розм≥ром у п'¤ть м≥н≥мальних зарплат. ƒл¤ обранн¤ кандидат≥в у депутати –ад ус≥х р≥вн≥в вимагаЇтьс¤ б≥льш≥сть голос≥в, але не менше н≥ж 10 в≥дсотк≥в голос≥в в≥д списку виборц≥в.

ƒо кандидат≥в на посаду гол≥в районноњ, м≥ськоњ (м≥ста республ≥канського та обласного п≥дпор¤дкуванн¤), обласноњ –ад законодавство передбачаЇ додатков≥ вимоги: к≥льк≥сть п≥дпис≥в дл¤ п≥дтримки Ч не менше одного в≥дсотка населенн¤, ¤ке проживаЇ на територ≥њ в≥дпов≥дноњ –ади (але не б≥льше одн≥Їњ тис¤ч≥ на посаду голови районноњ –ади ≥ 10 тис. на посаду голови обласноњ –ади); значно зб≥льшений розм≥р грошовоњ застави (кандидати на посаду голови районноњ, м≥ськоњ без районного под≥лу Ч 10, а на посаду голови обласноњ, м≥ськоњ –ади з районним под≥лом Ч 15 м≥н≥мальних зарплат).

 р≥м цього, кандидат на посаду голови –ади будь-¤кого р≥вн¤ може бути обраний за умови, ¤кщо за нього проголосувало не менше н≥ж 25 в≥дсотк≥в в≥д списку виборц≥в. ” випадку, коли по виборчому округу балотувавс¤ один кандидат, в≥н вважаЇтьс¤ обраним, ¤кщо к≥льк≥сть голос≥в, поданих за нього, б≥льша н≥ж к≥льк≥сть голос≥в, поданих проти нього. ўодо повторного голосуванн¤, то дл¤ обранн¤ ¤к депутата, так ≥ голови –ади, потр≥бна найб≥льша пор≥вн¤но з ≥ншими кандидатами к≥льк≥сть голос≥в виборц≥в, що вз¤ли участь у голосуванн≥.

ќтже, украњнське виборче законодавство до м≥сцевих орган≥в влади було значно прогресивн≥ше, н≥ж законодавство до парламенту, оск≥льки передбачало: по-перше, жорстк≥ш≥ вимоги до висуванн¤ ≥ реЇстрац≥њ кандидат≥в, по-друге, закр≥плюЇ дл¤ депутат≥в м≥сцевих представницьких орган≥в ≥ при повторному голосуванн≥ дл¤ гол≥в –ад принцип в≥дносноњ мажоритарност≥.

¬иборча система ”крањни зазнала радикальних зм≥н п≥сл¤ прийн¤тт¤ «акону Ђѕро вибори народних депутат≥в ”крањниї (1997 р.) та «акону Ђѕро вибори депутат≥в м≥сцевих –ад, с≥льських, селищних ≥ м≥ських гол≥вї (1998 р.)

¬иборча система ”крањни на р≥вн≥ вибор≥в до парламенту перетворилас¤ ≥з мажоритарноњ на зм≥шану, в ¤к≥й 225 депутат≥в вибираЇтьс¤ за парт≥йними списками ≥ 225 депутат≥в Ч по одномандатних округах на основ≥ в≥дносноњ б≥льшост≥. —уб'Їктами висуванн¤ Ї громад¤ни ”крањни, котр≥ реал≥зують це право ¤к шл¤хом самовисуванн¤, так ≥ через пол≥тичн≥ парт≥њ, виборч≥ блоки парт≥й, а також збор≥в громад¤н та трудових колектив≥в.

Ќовий закон про вибори до украњнського парламенту передбачаЇ р¤д нових момент≥в пор≥вн¤но з попередн≥м: 1) зн¤то норми, ¤кими ф≥ксуютьс¤ ¤к необх≥дний в≥дсоток виборц≥в дл¤ визнанн¤ вибор≥в такими, що в≥дбулис¤, так ≥ необх≥дний в≥дсоток голос≥в дл¤ визначенн¤ переможц¤ в одномандатних округах; 2) встановлено певн≥ бар'Їри дл¤ в≥дс≥юванн¤ парт≥й ≥ парт≥йних блок≥в (парт≥њ ≥ парт≥йн≥ блоки дл¤ реЇстрац≥њ у ÷ентральн≥й виборч≥й ком≥с≥њ повинн≥ з≥брати на свою п≥дтримку 200 тис¤ч п≥дпис≥в виборц≥в, а також подолати 4% -й бар'Їр дл¤ розпод≥лу мандат≥в у законодавчому орган≥; 3) визначено процедуру виборчоњ квоти (виборчого метра), що вираховуЇтьс¤ шл¤хом д≥ленн¤ к≥лькост≥ голос≥в виборц≥в, ¤к≥ подан≥ за парт≥йн≥ списки тих парт≥й ≥ виборчих блок≥в парт≥й, що отримали 4 або б≥льше в≥дсотк≥в голос≥в на число мандат≥в у багатомандатному загальнодержавному виборчому окруз≥.

≤стотними недол≥ками цього закону можна вважати: 1) збереженн¤ норми, ¤ка ≥ надал≥ залишаЇ право за трудовими колективами, зборами виборц≥в бути суб'Їктами висуванн¤; 2) в≥дсутн≥сть норми, ¤ка виключала б можлив≥сть виборц¤м ставити п≥дпис на п≥дтримку одночасно багатьох парт≥й; 3) право представник≥в в≥д парт≥й ≥ парт≥йних блок≥в одночасно балотуватис¤ кандидатами в депутати ¤к за парт≥йними списками, так ≥ по одномандатних округах; 4) недосконалий механ≥зм контролю за формуванн¤м ≥ витрачанн¤м кошт≥в на передвиборну кампан≥ю, а також в≥дсутн≥сть визначенн¤ ч≥ткоњ в≥дпов≥дальност≥ за порушенн¤ виборчого законодавства.

¬иборча система на р≥вн≥ формуванн¤ м≥сцевих орган≥в Ї мажоритарною в≥дносно б≥льшост≥ (до орган≥в самовр¤дуванн¤ базового р≥вн¤) мажоритарно-преференц≥йною (тобто до обласноњ ради вибирають три депутати за багатомандатними мажоритарними виборчими округами). ¬иборча система на м≥сцевому р≥вн≥ не передбачаЇ, ¤к було ран≥ше, грошовоњ застави ¤к дл¤ депутат≥в, так ≥ дл¤ гол≥в орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤. ѕроте при висуванн≥ кандидат≥в до в≥дпов≥дних р≥вн≥в –ад вона збер≥гаЇ межу чисельност≥ дл¤ парт≥й, громадських орган≥зац≥й, трудових колектив≥в. Ќова виборча система поклала початок пол≥тичноњ структуризац≥њ орган≥в державноњ влади ≥ м≥сцевого самовр¤дуванн¤. ќднак цей процес не дос¤г бажаного результату, а навпаки, загострив конфл≥кти ¤к у самому парламент≥ м≥ж р≥зними пол≥тичними угрупованн¤ми, так ≥ м≥ж виконавчою ≥ законодавчою владою. ¬иникла потреба подальшого законодавчого вдосконаленн¤ цього процесу, ¤кий маЇ про¤вл¤тис¤ у таких моментах: 1) перех≥д на пропорц≥йну основу; 2) п≥двищенн¤ р≥вн¤ виборчого бар'Їру, зб≥льшенн¤ його величини дл¤ парт≥йних блок≥в; 3) ун≥ф≥кац≥¤ виборчих моделей на вс≥х р≥вн¤х формуванн¤ влади (глави держави, парламенту ≥ м≥сцевих орган≥в самовр¤дуванн¤); 4) узгодженн¤ виборчого законодавства ≥з законами про парт≥њ,  аб≥нет ћ≥н≥стр≥в, –егламент ¬ерховноњ –ади, ¤ке б закр≥пило статус правл¤чих ≥ опозиц≥йних сил, меж≥ њх парт≥йноњ в≥дпов≥дальност≥ перед сусп≥льством.

 р≥м вдосконаленн¤ виборчоњ системи, украњнським пол≥тикам треба оволод≥ти сучасною виборчою технолог≥Їю. ¬она передбачаЇ три необх≥дн≥ компоненти: оц≥нку ситуац≥њ та пол≥тичну ор≥Їнтац≥ю; стратег≥ю виборчоњ кампан≥њ; тактику виборчоњ кампан≥њ.

ўоб правильно оц≥нити пол≥тичну ситуац≥ю в окруз≥, потр≥бно: проанал≥зувати ≥сторичн≥ та демограф≥чн≥ особливост≥ округу; вивчити засоби масовоњ ≥нформац≥њ в окруз≥ ≥ вм≥ло орган≥зувати роботу з ними; одержати дан≥ про ≥нших кандидат≥в та об'Їктивно оц≥нити себе; оц≥нити вплив головних пол≥тичних под≥й ≥ де¤ких проблем в окруз≥ на х≥д кампан≥њ.

—тратег≥¤ виборчоњ кампан≥њ залежить в≥д того, ким Ї т≥ виборц≥, ¤ких кандидат хоче привернути на св≥й б≥к, чому вони голосуватимуть, що њх об'ЇднуЇ, ¤к ≥ коли кандидат зможе зд≥йснити свою стратег≥ю?

¬иборча стратег≥¤ включаЇ так≥ принципи: ч≥тке визначенн¤ тих пол≥тичних сил, окремих ос≥б, на ¤к≥ може розраховувати кандидат; створенн¤ ¤скравого контрасту м≥ж кандидатом та його опонентом; п≥дкр≥пленн¤ ≥деолог≥чноњ р≥зниц≥; використанн¤ простоњ емоц≥йноњ теми; формуванн¤ позитивного ≥м≥джу кандидата; створенн¤ негативного ≥м≥джу опонента; утворенн¤ коал≥ц≥й ≥з ¤кнайб≥льшоњ к≥лькост≥ добровольц≥в; використанн¤ кошт≥в на деморал≥зац≥ю опонента.

“актика виборчоњ кампан≥њ включаЇ так≥ елементи: орган≥зац≥йну структуру; граф≥к кампан≥њ; роботу на м≥сц¤х; налагодженн¤ контакт≥в ≥з громадськ≥стю; орган≥зац≥ю ф≥нансуванн¤ кампан≥њ.

Hosted by uCoz