“ема 2. ќрган≥зац≥¤ зовн≥шнього аудиту

 

ѕлан

 

1.     ќрган≥зац≥¤ управл≥нн¤ аудитом.

2.     ѕ≥дготовка ≥ сертиф≥кац≥¤ аудитор≥в.

3.     ѕор¤док створенн¤ аудиторських ф≥рм.

4.     ѕрофес≥йна етика аудитор≥в ”крањни.

5.     ќрган≥зац≥¤ прац≥ аудитора.

 

1. ќрган≥зац≥¤ управл≥нн¤ аудитом

 

ќрган≥зац≥ю управл≥нн¤ аудитом очолюЇ јудиторська палата ”крањни − незалежний самост≥йний орган, мета ¤кого − спри¤ти розвитку, вдосконаленню та ун≥ф≥кац≥њ аудиторськоњ д≥¤льност≥. јѕ” функц≥онуЇ на засадах самовр¤дуванн¤, Ї юридичною особою, маЇ свою печатку, емблему, рахунки в банках, веде бухгалтерський обл≥к ≥ складаЇ зв≥тн≥сть в установленому пор¤дку.

ѕри јѕ” д≥Ї секретар≥ат та спостережна рада. « метою забезпеченн¤ контролю за дотриманн¤м вимог законодавства ”крањни, ¤к≥ ставл¤тьс¤ до аудиторськоњ д≥¤льност≥, ведетьс¤ Ќац≥ональний реЇстр аудиторських ф≥рм ≥ приватних аудитор≥в, включенн¤ до ¤кого зд≥йснюЇ јѕ”

ƒл¤ включенн¤ в Ќац≥ональний реЇстр до секретар≥ату подаютьс¤ в так≥ основн≥ документи:

- клопотанн¤ в установлен≥й форм≥;

- дл¤ аудиторських ф≥рм: нотар≥ально засв≥дчен≥ коп≥њ св≥доцтва про державну реЇстрац≥ю, установч≥ документи, коп≥њ сертиф≥кат≥в на право зд≥йсненн¤ аудиторськоњ д≥¤льност≥ на територ≥њ ”крањни засновник≥в аудиторськоњ ф≥рми, документ про призначенн¤ кер≥вника аудиторськоњ ф≥рми, коп≥¤ сертиф≥ката на право зд≥йсненн¤ аудиторськоњ д≥¤льност≥ на територ≥њ ”крањни на ≥м'¤ кер≥вника аудиторськоњ ф≥рми, коп≥¤ св≥доцтва органу статистики;

- дл¤ приватних аудитор≥в: нотар≥ально засв≥дчена коп≥¤ св≥доцтва про державну реЇстрац≥ю ¤к суб'Їкта п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥, коп≥¤ сертиф≥ката на право зд≥йсненн¤ аудиторськоњ д≥¤льност≥ на територ≥њ ”крањни, коп≥¤ трудовоњ книжки, засв≥дчена за м≥сцем роботи чи нотар≥ально;

- коп≥¤ плат≥жних документ≥в про перерахуванн¤ плати та номер Ќац≥онального реЇстру.

¬иключенн¤ з Ќац≥онального реЇстру проводитьс¤ на основ≥ р≥шенн¤ ком≥с≥њ јѕ” у випадках, передбачених ≤нструкц≥Їю про пор¤док видач≥ аудиторським ф≥рмам й окремим аудиторам права на зд≥йсненн¤ аудиторських послуг на територ≥њ ”крањни.

 


2. ѕ≥дготовка ≥ сертиф≥кац≥¤ аудитор≥в

 

¬≥дпов≥дно до чинного законодавства у склад≥ ≤нституту п≥дготовки спец≥ал≥ст≥в статистики та ринку створений Ќац≥ональний центр обл≥ку та аудиту ”крањни (Ќ÷ќј”). ќсновними завданн¤ми Ќ÷ќј” Ї:

-       методичне ≥ навчальне забезпеченн¤ п≥дготовки бухгалтер≥в та аудитор≥в через курсову мережу ƒержкомстату, ¤ка Ї правомочною установою дл¤ переп≥дготовки та п≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ бухгалтер≥в ≥ аудитор≥в;

-       забезпеченн¤ наукових методичних розробок, що використовуютьс¤ у навчальному процес≥ п≥дготовки, переп≥дготовки ≥ п≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ бухгалтер≥в, аудитор≥в, статистик≥в, рев≥зор≥в. ƒл¤ цього в склад≥ центру ≥з числа вчених ≥ практик≥в у галуз≥ бухгалтерського обл≥ку, статистики, аудиту, контролю ≥ рев≥з≥њ створена науково-методична рада.

ѕрава на отриманн¤ сертиф≥ката мають громад¤ни ”крањни, ¤к≥ здобули вищу осв≥ту, мають певн≥ знанн¤ з аудиту та досв≥д роботи не менше трьох рок≥в п≥др¤д за фахом аудитора, рев≥зора, юриста, ф≥нансиста або економ≥ста та склали ≥спит. ѕор¤док ≥ умови продовженн¤ чинност≥ сертиф≥ката визначен≥ ѕоложенн¤м Ђѕро сертиф≥кац≥ю аудитор≥вї, ¤ке затверджене јудиторською палатою ”крањни.

ƒл¤ отриманн¤ сертиф≥ката претендент подаЇ до јѕ” так≥ документи: клопотанн¤, коп≥ю диплому, виписку з трудовоњ книжки, документ про оплату. —ертиф≥кат оф≥ц≥йний документ, ¤кий засв≥дчуЇ право на зд≥йсненн¤ аудиту п≥дприЇмств та господарських товариств (сер≥¤ ј), банк≥в (сер≥¤ Ѕ). ™ також сер≥¤ јЅ. Ѕланк сертиф≥ката Ї бланком сувороњ зв≥тност≥ ≥з зазначенн¤м номера та сер≥њ.

јудитори, строк д≥њ сертиф≥кат≥в ¤ких зак≥нчуЇтьс¤, не ран≥ше трьох ≥ не п≥зн≥ше одного м≥с¤ц¤ до зак≥нченн¤ строку повинн≥ подати до секретар≥ату јѕ” так≥ документа: клопотанн¤ установленого зразка, вит¤г з трудовоњ книжки, сертиф≥кат, терм≥н д≥њ ¤кого зак≥нчуЇтьс¤, реферат про аудиторську д≥¤льн≥сть ≥ п≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ за пер≥од волод≥нн¤ сертиф≥катом, документ про внесенн¤ плати за продовженн¤ д≥њ сертиф≥ката.

јудитори, ¤к≥ працюють за фахом в≥д двох до трьох рок≥в або за сум≥сництвом не менше трьох рок≥в ≥ не мають зауважень щодо роботи та щодо реферату, проход¤ть сп≥вбес≥ду в пост≥йних ком≥с≥¤х з прийманн¤ ≥спит≥в. ” раз≥ позитивних результат≥в сп≥вбес≥ди пр≥звище аудитора вноситьс¤ до ѕротоколу ос≥б, д≥¤ сертиф≥ката ¤ким продовжуЇтьс¤ на п'¤ть рок≥в, а аудитори, ¤к≥ не з'¤вилис¤ на сп≥вбес≥ду з приводу продовженн¤ д≥њ сертиф≥ката в призначений терм≥н без пов≥домленн¤ про поважн≥ причини не¤вки, повинн≥ складати ≥спити на загальних п≥дставах.

 

3. ѕор¤док створенн¤ аудиторських ф≥рм

 

јудиторська ф≥рма − це юридична особа, створена в≥дпов≥дно до законодавства з питань д≥¤льност≥ господарських товариств, ¤ка маЇ право вести виключно аудиторську д≥¤льн≥сть. јудиторськ≥ ф≥рми можуть створюватис¤ у будь-¤ких орган≥зац≥йно-правових формах, за вин¤тком в≥дкритих акц≥онерних товариств.

«агальна частка засновник≥в (учасник≥в, акц≥онер≥в) аудиторськоњ ф≥рми, ¤к≥ не Ї аудиторами, у статутному кап≥тал≥ не може перевищувати 30%. јудиторськ≥й ф≥рм≥ дозвол¤Їтьс¤ вести аудиторську д≥¤льн≥сть лише за умови, що в н≥й працюЇ хоча б один аудитор, та п≥сл¤ включенн¤ њњ до Ќац≥онального реЇстру аудитор≥в та аудиторських ф≥рм.  ер≥вником аудиторськоњ ф≥рми може бути т≥льки аудитор.

јѕ” 31 жовтн¤ 2000 р. (протокол є 95) затвердила ѕоложенн¤ про –еЇстр суб'Їкт≥в аудиторськоњ д≥¤льност≥ − оф≥ц≥йний загальнодержавний –еЇстр аудиторських ф≥рм ≥ аудитор≥в п≥дприЇмц≥в. ѕри включенн≥ до –еЇстру суб'Їкта аудиторськоњ д≥¤льност≥ видаЇтьс¤ св≥доцтво встановленого јѕ” зразка.

јудиторськ≥ ф≥рми здеб≥льшого надають так≥ види послуг:

Ч   п≥дтверджують достов≥рн≥сть та повноту р≥чного балансу ≥ зв≥тност≥ фонд≥в, б≥рж, банк≥в, компан≥й, п≥дприЇмств, кооператив≥в, товариств та ≥нших суб'Їкт≥в господарюванн¤ незалежно в≥д форми власност≥ та виду д≥¤льност≥;

Ч   перев≥р¤ють й анал≥зують ф≥нансовий стан п≥дприЇмств р≥зними формами власност≥, у тому числ≥ з ≥ноземними ≥нвестиц≥¤ми; холдингових ≥ страхових компан≥й, ≥нвестиц≥йних фонд≥в, дов≥рчих товариств та ≥нших ф≥нансових посередник≥в;

Ч   перев≥р¤ють ем≥тент≥в ц≥нних папер≥в при реЇстрац≥њ ем≥с≥њ у ћ≥н≥стерств≥ ф≥нанс≥в ”крањни;

Ч   оц≥нюють майно державних п≥дприЇмств у раз≥ здаванн¤ в оренду ц≥л≥сних майнових комплекс≥в, приватизац≥њ, корпоратизац≥њ та ≥нших зм≥н форм власност≥;

Ч   готують висновок при порушенн≥ питанн¤ про визнанн¤ п≥дприЇмства неплатоспроможним або банкрутом;

Ч   готують аудиторський висновок у раз≥ л≥кв≥дац≥њ п≥дприЇмств ус≥х форм власност≥;

Ч   анал≥зують господарську, ф≥нансову та сп≥льну д≥¤льн≥сть;

Ч   консультують з питань бухгалтерського обл≥ку, зв≥тност≥, оподаткуванн¤ та ≥нших вид≥в економ≥ко-правового забезпеченн¤, п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥ юридичних та ф≥зичних ос≥б;

Ч   складають б≥знес-плани тощо.

ƒо аудиторських послуг належать:

Ø зд≥йсненн¤ оперативних перев≥рок;

Ø комп≥л¤ц≥¤ даних бухгалтерськоњ ≥нформац≥њ;

Ø послуги консультативного та ≥нформативного характеру;

Ø бухгалтерська та економ≥ко-правова експертизи;

Ø веденн¤ бухгалтерського обл≥ку;

Ø ≥нш≥ види економ≥ко-правового забезпеченн¤ суб'Їкт≥в господарюванн¤.

јудиторськ≥ послуги у вигл¤д≥ консультац≥й можуть надаватись усно або письмово з оформленн¤м дов≥дки та ≥нших оф≥ц≥йних документ≥в. јудиторськ≥ послуги у вигл¤д≥ експертиз оформл¤ютьс¤ експертним висновком або актом.

 

4. ѕрофес≥йна етика аудитор≥в ”крањни

 

 одекс профес≥йноњ етики у будь-¤к≥й профес≥њ необх≥дний дл¤ забезпеченн¤ впевненост≥ громадськост≥ в ¤кост≥ послуг, ¤к≥ надаютьс¤ представником ц≥Їњ профес≥њ. ÷е тим б≥льш важливо, що користувач певними видами послуг сам не може оц≥нити ¤кост≥ цих послуг через њх складн≥сть.

јудиторська палата ”крањни р≥шенн¤м є 73 в≥д 18 грудн¤ 1998 р. ввела в д≥ю  одекс профес≥йноњ етики аудитор≥в ”крањни, ¤кий запроваджуЇ правила наданн¤ аудиторських послуг та фундаментальн≥ принципи етики, ¤ких мусить дотримуватис¤ аудитор. Ќорми ≥ фундаментальн≥ засади етики, викладен≥ у  одекс≥ етики, обов'¤зков≥ дл¤ виконанн¤ ус≥ма аудиторами п≥д час наданн¤ ними аудиторських послуг.

¬изначальною рисою профес≥њ незалежного аудитора Ї визнанн¤ ним в≥дпов≥дальност≥ перед украњнським сусп≥льством. ћетою профес≥њ незалежного аудитора Ї забезпеченн¤ високого фахового р≥вн¤ послуг дл¤ дос¤гненн¤ максимальноњ ефективност≥ прац≥, спр¤мованоњ на задоволенн¤ потреб украњнського сусп≥льства.

ƒл¤ реал≥зац≥њ ц≥Їњ мети необх≥дно дотримуватись чотирьох основних вимог сусп≥льства до профес≥њ аудитора:

Ø в≥рог≥дн≥сть (потреба в користуванн≥ достов≥рною ≥нформац≥Їю);

Ø профес≥онал≥зм;

Ø ¤к≥сть послуг;

Ø дов≥ра.

ƒл¤ дос¤гненн¤ мети, що стоњть перед аудитором, в≥н зобов'¤заний дотримуватис¤ таких фундаментальних засад етики:

o   чесн≥сть;

o   об'Їктивн≥сть;

o   конф≥денц≥йн≥сть;

o   профес≥йна повед≥нка;

o   профес≥йн≥ норми.

јудитор, котрий усп≥шно склав ≥спити в аудиторськ≥й палат≥ ”крањни, п≥сл¤ одержанн¤ сертиф≥ката зобов'¤заний виголосити кл¤тву, у ¤к≥й в≥н прис¤гаЇтьс¤ суворо виконувати своњ профес≥йн≥ обов'¤зки ≥ закони ”крањни ≥ вимагати цього в≥д ≥нших.

 л¤тва адресована кер≥вников≥ атестац≥йноњ ком≥с≥њ аудиторськоњ палати ”крањни. ѕ≥сл¤ усного виголошенн¤ кл¤тви аудитор п≥дписуЇ њњ текст.

 

5. ќрган≥зац≥¤ прац≥ аудитора

 

ќрган≥зац≥¤ прац≥ аудитора в загальному розум≥нн≥ − це комплекс заход≥в, ¤к≥ повинн≥ забезпечити ефективне використанн¤ робочоњ сили, зокрема:

o   розстановку фах≥вц≥в у процес≥ господарськоњ д≥¤льност≥ виробництва; розпод≥л ≥ кооперац≥ю роботи;

o   нормуванн¤ ≥ стимулюванн¤ прац≥;

o   орган≥зац≥ю робочих м≥сць та њх обслуговуванн¤;

o   створенн¤ нормальних умов дл¤ роботи ≥ контроль ¤кост≥ роботи аудитор≥в тощо.

ѕроцес орган≥зац≥њ роботи аудитора потребуЇ подальшого вивченн¤ ≥ досл≥дженн¤.

ќрган≥зац≥¤ роботи аудитора включаЇ так≥ етапи:

-       розпод≥л ≥ плануванн¤;

-       нормуванн¤ ≥ стимулюванн¤;

-       орган≥зац≥йне, техн≥чне, ≥нформац≥йне обслуговуванн¤ аудиторського процесу;

-       контроль ¤кост≥ й обл≥к прац≥ аудитора;

-       скороченн¤ затрат прац≥ на проведенн¤ аудиту;

-       п≥дготовка кадр≥в аудитор≥в.

Ќеобх≥дно розробити орган≥зац≥йн≥ заходи дл¤ досл≥дженн¤ й опрацюванн¤ ≥нформац≥њ з метою впливу на позитивн≥ результати п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥, а дл¤ цього важливо передбачити спец≥ал≥зац≥ю ≥ кооперуванн¤, пропорц≥йн≥сть, рац≥ональн≥сть, тобто правильно орган≥зувати ≥нформац≥йн≥ потоки м≥ж учасниками аудиторського процесу. –озпод≥л ≥ плануванн¤ прац≥ аудитор≥в зд≥йснюЇтьс¤ на п≥дстав≥ норматив≥в аудиту.

–обота аудитора також залежить в≥д вибраних методичних вар≥ант≥в проведенн¤ аудиту. ћожна вид≥лити три так≥ вар≥анти:

1)    паралельний;

2)    посл≥довний;

3)    паралельно-посл≥довний.

ѕри паралельному вар≥ант≥ проведенн¤ аудиту аудитори перев≥р¤ють окрем≥ об'Їкти й аудиторський висновок формуЇтьс¤ за цими об'Їктами. якщо обираЇтьс¤ паралельно-посл≥довний вар≥ант аудиту, то аудиторський висновок узагальнюЇтьс¤ за окремими об'Їктами кер≥вником аудитор≥в.

—утн≥сть посл≥довного вар≥анту пол¤гаЇ в тому, що один або к≥лька аудитор≥в виконують весь комплекс роб≥т з аудиторськоњ перев≥рки п≥дприЇмства. ѕеревагою цього вар≥анта Ї також ≥ те, що аудитор працюЇ з кл≥Їнтом ≥ндив≥дуально, знаЇ його негативн≥ ≥ позитивн≥ сторони ≥ може б≥льш квал≥ф≥ковано надавати аудиторськ≥ ≥ консультативн≥ послуги п≥дприЇмству. ѕроте недол≥ком нього вар≥анта аудиту Ї те, що в≥н найб≥льш тривалий.

–озпод≥л прац≥ аудитор≥в, обс¤ги аудиторських послуг значною м≥рою залежать в≥д на¤вност≥ ≥ р≥вн¤ внутр≥шнього аудиту на н≥ п≥дприЇмств≥. ¬исокий р≥вень внутр≥шнього аудиту даЇ можлив≥сть скоротити терм≥н проведенн¤ розрахункових роб≥т ≥ зосередити увагу на перспективних питанн¤х.

ќрган≥зац≥¤ прац≥ аудитор≥в повинна передбачити створенн¤ оптимальних умов дл¤ њх роботи ≥ використанн¤ сучасноњ обчислювальноњ техн≥ки. ÷е дасть можлив≥сть скоротити затрати прац≥ на проведенн¤ аудиту, спри¤тиме впровадженню передових форм розпод≥лу ≥ кооперуванн¤ прац≥, вивченню передового досв≥ду ≥нших аудитор≥в тощо.

Ќормуванн¤ ≥ матер≥альне стимулюванн¤ прац≥ аудиторських прац≥вник≥в Ї важливими елементами науковоњ орган≥зац≥њ прац≥. ¬икористанн¤ робочого часу, впровадженн¤ зразкового обслуговуванн¤ робочих м≥сць, навчанн¤ њх передовим прийомам ≥ методам прац≥ обов'¤зково супроводжуЇтьс¤ встановленн¤м в≥дпов≥дних прогресивних норм прац≥.

”загальнюючою м≥рою аудиторського процесу Ї робочий час − терм≥н, прот¤гом ¤кого аудитор зобов'¤заний виконати роботу. –обоче м≥сце аудитора − це закр≥плена за ним в≥дпов≥дна площа (ст≥л, осв≥тленн¤, оснащенн¤ необх≥дним устаткуванн¤м, обчислювальною техн≥кою, комп'ютером), що п≥двищуЇ продуктивн≥сть його прац≥ та знижуЇ затрати.

 


 

Hosted by uCoz